יום שישי, 27 בינואר 2017

ניתוח: שלב סיכום עונת הקיץ 2016: רשת USA, הקריסה קרובה להיות מושלמת



עכשיו זה כמעט סופי. רשת USA ירדה מגדולתה. עבור רשת, אשר עד לפני שלש שנים הייתה רשת הכבלים הנצפית ביותר בעונת הקיץ היא הפכה לאחר עונת הקיץ 2016 לעוד אחת מאותן רשתות כבלים, אשר כמעט ולא מצליחות להעלות סדרה מוצלחת. לרוע מזלה, עושה רושם שמזלה לא עומד להשתנות בעתיד הקרוב. יכול מאד להיות שהיא צריכה לתלות את האשמה דווקא בשינוי הכיוון שעברה בשנתיים האחרונות מסדרות שכיף להעביר איתן את הזמן בחודשי הקיץ החמים (Psych, Burn Notice, White Collar, Covert Affairs, Suits) היא ניסתה לעבור לסדרות אשר נחשבות לאיכותיות יותר (Mr. Robot), אבל עד כמה שהיא זוכה להערכת המבקרים (וגם זה בערבון מוגבל) הרי שבנתוני הרייטינג היא מאבדת קהל ובמהירות גבוהה.

נתחיל דווקא בלהיט של המבקרים בשנה שעברה: Mr. Robot. בעונה שעברה, הראשונה שלה, הסדרה עוד הניבה 0.48 נק' מדד, אך כבר במספר הצופים הכללי הנתונים לא היו מחמיאים ועמדו על 1.38 מיליון בלבד. בהחלט לא הנתונים של ההצלחות הגדולות של הרשת. בעונה השנייה הנתונים קרסו לחלוטין ועמדו על 0.30 נק' מדד בלבד. במספר הצופים הכללי הנתונים הפכו גרועים עוד יותר ונעצרו על 742 אלף צופים בלבד בממוצע. הפרק השישי של העונה רשם קריסה גדולה הרבה יותר, אשר נעצרה על 572 אלף צופים בלבד. הסדרה אמנם קיבלה עונה שלישית, אך מקורות בתוך הרשת כבר הודיעו שזו תהיה העונה האחרונה ושהודעת החידוש נעשתה בכדי לתת לה סיכוי לסגור את קוויי העלילה ובכדי שהמבקרים לא יקטלו את המעשה של הסדרה אשר נחשבה ליקירה שלהם עונה קודם לכן. בכל מקרה, כבר עכשיו ברור שמדובר בסדרה גמורה. 

הניסיון היחיד של הרשת להשיק סדרה חדשה, הכוונה היא כמובן ל Queen Of The South, נתקל בנתונים מעט פחות מבינוניים. הנתונים נעצרו על 0.39 נק' מדד ו 1.219 מיליון צופים בלבד. הסיבה שהסדרה חודשה למרות הנתונים המעליבים היא ללא ספק בשל העובדה שלרשת חסרים סדרות בקנה ועדיף לה "שדון מוכר" מאשר לנסות להמר על תכנית לא מוכרה. רק לשם השוואה, Complicated, אשר עלתה בעונה שעברה ובוטלה לאחר עונה אחת בלבד סיפקה בממוצע נתונים של 0.35 נק' מדד, ובמספר הצופים הכללי אפילו עלתה על הנתונים של Queen ונעצרה על 1.44 מיליון צופים. הסדרה שמרה על יציבות בנתוניה ונעה בין 0.32 נק' מדד ו 1.059 מיליון צופים (הפרק השמיני) ו 0.45 נק' מדד ו 1.389 מיליון צופים במקרה הטוב (פרק הפיילוט של הסדרה). בעונה הבאה הנתונים צפויים לרדת עוד יותר ואז גם שאלת חידושה תעלה על הפרק. 

הרשת גם סיימה את דרכה של Royal Pains לאחר שמונה עונות, סדרה אשר הייתה אחת מ"דור הנפילים" של הרשת. צחוק הגורל הוא שגם בעונתה השמינית, הסדרה עדיין הניבה נתונים בינוניים של 0.28 נק' מדד (מעט פחות טובים מאלו של Mr. Robot) ו 1.385 מיליון צופים. כלומר, במספר הצופים הכללי היא הניבה את הנתונים הטובים ביותר של הרשת פרט ל Suits. בהשוואה לעונה הקודמת לא חלה ירידה גדולה, כאשר הנתונים היו 0.35 נק' מדד ו 1.45 מיליון צופים. כיום, ברשת היו חותמים על סדרה נוספת עם נתונים דומים, כן, עד כדי כך מצבה של הרשת גרוע, משום שלפני שלש שנים ברשת אפילו לא היו חושבים לפני שהיו מבטלים אותה.

בטור הכישלונות ניתן לציין שתי דרמות נוספות שהרשת ניסתה להעלות בעונות הסתיו. הסדרה Eyewitness קרסה עוד לפני שהחלה. הפרק הראשון שלה הניב בסך הכל 0.20 נק' מדד ו 765 אלף צופים בלבד. הממוצע של העונה הראשונה עמד על 0.17 נק' מדד ו 639 אלף צופים בלבד, כאשר ארבע מתוך עשרת הפרקים הניבו 0.15 בלבד. הפרק האחרון של העונה הניב אמנם 0.2 נק' מדד ו 741 אלף צופים בלבד.

כישלון עוד יותר היה הניסיון של הרשת "להרים" סדרה אשר הם חשבו כאיכותית, הכוונה היא ל Falling Water. גם במקרה שלה, הפתיחה שלה הייתה קטסטרופלית עם 0.16 נק' מדד ו 467 אלף צופים בלבד. העונה הראשונה הניבה 0.14 נק' מדד ו 470 אלף צופים בלבד, כאשר שני פרקים אף ירדו לנתונים של 0.13 נק' מדד. כישלון מוחלט. 

אז, עם מה הרשת נשארה ? עם Shooter, אותה העלתה בעונת הסתיו. הסדרה אמנם הניבה נתונים בינוניים של 0.48 נק' מדד ו 1.449 מיליון צופים, אך בנוף של הרשת בעונה האחרונה היא יכולה להחשיב את הנתונים הללו כניצחון, במיוחד לאחר שעלתה בעונת הסתיו ולא בעונת הקיץ, בה סביר להניח הייתה זוכה לנתונים טובים יותר. הנתון המעניין הוא שהסדרה שמרה על יציבות. היא הניבה בפרק הראשון שלה 0.5 נק' מדד ו 1.439 מיליון צופים ובפרק האחרון שלה 0.49 נק' מדד ו 1.449 מיליון צופים. יהיה מאד מעניין היכן היא תשובץ בעונה הבאה שלה ובאם נתוניה יישמרו.

ולבסוף, הרשת עדיין שומרת על Suits, אשר גם היא נמצאת בדמדומיה וגם היא נמצאת קרוב מאד לסופה. החצי הראשון של העונה הניב עבור הסדרה נתונים של 0.48 נק' מדד ו 1.785 מיליון צופים בלבד (עם נפילה בפרק השישי ל 0.42 נק' מדד ו 1.682 מיליון צופים). רק לשם השוואה, בתקופה המקבילה בעונתה החמישית של הסדרה הנתונים היו הרבה יותר טובים ונעצרו על 0.61 נק' מדד ו 2.02 מיליון צופים. אין ספק שלסדרה נותרה בקנה עונה אחת נוספת ואולי עונה נוספת מעבר לכך, אבל קשה לראות כיצד הסדרה תצליח לשרוד גם היא מעבר לעונה השמינית בדיוק כמו Royal Pains, ואז מצבה של הרשת יהיה גרוע עוד יותר. 

לסיכום, הרשת העלתה בחודשי הקיץ 4 סדרות בלבד, אחת מהן כבר הסתיימה, השנייה בדרך לשם, והשלישית תצטרף אליהן בקרוב מאד. הרשת נמצאת בפני שוקת שבורה והיא מתחננת ללהיט אחד לרפואה. הניסיונות הבאים של הרשת (Colony. Eyewitness, Shooter, Falling Water) אפילו לא מיועדים להיות מחליפים ראויים, כאשר אף אחת מהן, פרט אולי ל Shooter, לא צפויה להגיע רחוק בעקבות נתונים גרועים בעונה הראשונה. בקצב הזה, עוד יחזירו את Burn Notice מהקבר, משום שקשה לראות את הרשת מצליחה להתרומם מחדש. המלכה מתה (רשת USA) תחי המלכה החדשה ("נטפליקס")...

אין תגובות: