יום רביעי, 7 בספטמבר 2016

שלב סיכום עונה: Hawaii Five-O, עונה שישית: נשים הן בגדר אופציה בלבד



כאשר רשת CBS החזירה לחיים את הסדרה Hawaii Five-O היא הציגה סדרה רעננה, בעלת אוקטן גבוה, נופים מדהימים וסיפור מסגרת מעניין. אולם, חמש עונות לאחר מכן, כל מה שנשאר מהסדרה היו הנופים היפים. מהבחינה הזאת, העונה השישית דווקא מצליחה לרומם מעט את הסדרה, אך עדיין ניתן להצביע על שגיאות רבות שבהפקה עשו בנוגע לעונה ומכל כיוון אפשרי.

ראשית, אפשר לומר זאת בפה מלא כבר בתחילת הסקירה: אין הצדקה להעניק לסדרה 25 פרקים בעונה. מדובר בדרמה בעלת מספר הפרקים הרב ביותר של רשת CBS בעונה הקודמת. אפשר היה להבין זאת לו היה מדובר בסדרה בעלת סיפור מסגרת מורכב מאד, אך למרות שאפשר להצביע על סיפור מסגרת לעונה השישית של Hawaii הרי שלא כל פרק עסק בסיפור המרכזי וגם חלק מהפרקים שכן עשו זאת הסתפקו בדקות מועטות בלבד. כלומר, אפשר היה בקלות להסתפק ב 22 פרקים לעונה, במיוחד לסדרה בעונתה השישית ושבעונתה החמישית התרסקה מבחינה קריאטיבית.

אפשר היה לראות שבהפקה של הסדרה למדו את הלקח של העונות הקודמות ובעונה השישית אפשר היה למצוא סיפור מסגרת שהחל מהפרק הראשון של העונה והסתיים בפרק ה 24 שלה. סיפורו של גבריאל וויינקרופט (כריסטופר שון) ורצונו להיות פושע על, ניסיון שלא צלח בסופו של דבר. אולם, בהפקה גם פישלו בתחום הנ"ל ומסיבה אחת עיקרית.

מה הסיבה ?

לאחר חמש עונות שהסיפור המרכזי סבב סביב המאבק של חבורת הבלשים בוו פאט, כאשר בעונות האחרונות מספר הפרקים שעסקו בנושא המרכזי היה קטן מאד, הרי שבעונה השישית הרחיבו את העלילה המרכזית, כך שמספר רב של פרקים עסק בה. הרעיון הנ"ל גם הצליח להחיות מעט את הסדרה, אשר בעונה החמישית נדמה היה שמתה לחלוטין מבחינה קריאטיבית. אם את הסיפור של וו פאט הצליחו לסחוב על פני חמש עונות, מדוע את הסיפור של גבריאל סגרו לאחר עונה אחת בלבד ? בקלות אפשר היה להעביר איתו עונה אחת נוספת לפחות, גבריאל יכול היה להיות וו פאט הבא, במיוחד לאור הדרך שבה הציגו אותו בתחילת העונה. יהיו מי שיגידו שסיבה אפשרית לכך הייתה הרצון של התסריטאים לסגור את הסיפור במידה והסדרה לא תחודש, אך היא קיבלה הודעת חידוש זמן רב לפני פרקי סיום העונה, כך שגם אם החליטו להרוג את הדמות של גבריאל, אפשר היה לשנות זאת.

גם הצורה שבה הסתיים סיפורו של גבריאל הייתה עלובה. במשך העונה כולה היה נדמה שגבריאל הוא כמעט מנוצח ואף שרד נפילה מבניין בן יותר מארבע קומות על משאית, נפילה שסביר להניח הייתה שוברת את הגב של כל מי שהיה נופל ממרחק דומה על גבו. ואולם, בפרק הלפני האחרון של העונה דווקא נרקומנית יורה בו יריה, אשר בסופו של דבר גורמת למותו בבית החולים. כך מסיימים מוות של דמות כה עוצמתית ? בצורה אירונית, התסריטאים העניקו לגבריאל שורה בפרק זה בה הוא עומד על הבעיה הספציפית הזאת, כאשר הוא מציין שאחרי כל מה שהוא וצ'ין עבורו בסופו של דבר נרקומנית היא זו שמחסלת אותו בטעות. קשה היה להבין את הרצון של התסרטאים בפעולה הזאת.

במידה ועסקנו בבעיות של התסריטאים, חייבים לציין את מספר הפרקים הרב שבהם הפרקים החלו בנקודת זמן מסוימת ואז חזרו לאחור בכדי שלקראת אמצע או סוף הפרק יגיעו לאותה נקודה. זה נחמד לפרק או שניים, אך הם השתמשו בכך יותר מדי לאורך העונה הארוכה ואפילו בפרק הסיום. צופים אוהבים לראות סיפור בצורה לינארית וגם אם משנים גישה לא להפריז בכך.

אולם, הבעיה המרכזית שמלווה את הסדרה כמעט מתחילתה היא ההתייחסות לנשים בסדרה הזאת. הערתי זאת כבר יותר מפעם אחת, מדובר בסדרה גברית מדי והיא חייבת דמויות נשיות ראשיות נוספות. העונה השישית שלה הציגה את הבעיה בצורה חדה ובשלש צורות: התעלמות כמעט מוחלטת משני נכסים גדולים מאד שברשות ההפקה: הדמויות של גרייס ומליסה. איבוד נכסים כמו קתרין (מישל בורת') וליהוק גרוע מאד לדמות נשית ראשית שהצטרפה אליה - ג'ולי בנז בדמות המפקחת אבי דן.

גרייס הינה דמות שמלווה את הסדרה מתחילתה, אבל במקום להעמיק את הדמות שלה, במיוחד עתה כאשר היא בת עשרה ואפשר להרחיב את הסיפור שלה, מספר הפרקים בהם היא מופיעה בעונה קטן מעונה לעונה. בעונה השישית היא הופיעה בשני פרקים וחצי בלבד. גם מספר השורות שמעניקים לה קטן מפרק לפרק ולא ברור מדוע.

אם גרייס הופיעה בשני פרקים וחצי, הרי שדמותה של מליסה ארמסטרונג מופיעה אולי בחמש דקות לאורך העונה כולה. כיצד יכלו בהפקה לאבד שחקנית כמו לילי סימונס ? במיוחד לאור העובדה שבמהלך העונה דני מציין שיש לו חברה. ולא, לא מדובר רק ביופי שלה. מדובר בשחקנית שבכל סדרה שהיא נמצאת מצליחה לרתק צופים אל המסך, ומי שלא מבין זאת שיצפה ב Banshee וב True Detective. פשוט לא ברור.

נכס גדול נוסף שהסדרה איבדה בעונה זו היא משיל בורת' ולא ברור למה. הדמות של קתרין הייתה נכס לסדרה וכאשר היא נעלמה בעונה הרביעית היא הייתה חסרה מאד. כאשר השחקנית חזרה בסוף העונה הרביעית ובתחילת העונה החמישית היא הוסיפה מאד. מדוע היה צריך לאבד אותה לאחר שלשה פרקים בלבד ? במקומה הביאו את השחקנית שרה קארטר (Falling Skies) לשני פרקים בלבד וגם אותה העבירו בחניכה בבגד ים, כאשר זוויות הצילום ניסו להראות את גופה הצנום וכמעט ללא בגדים מכל זווית מפתה. אולם, בעוד שבין אלכס (מקגארת') ומישל הייתה כימיה מינימלית, הרי שבין שרה לאלכס כמעט ולא היה ניתן לראות כימיה. לא כל מי שנראית טוב בבגד ים יכולה להתאים לסדרה הזאת. לפעמים צריך לדעת את מי ללהק.

ועם כבר עסקנו בליהוק, קשה היה להבין את הליהוק של ג'ולי בנז לתפקיד המפקחת אבי דן. ג'ולי הינה שחקנית סבירה מאד שאפשר היה ליהנות ממנה ממספר סדרות, כאשר זכורה מאד הדמות של ריטה בסדרה "דקסטר". אולם, צריך גם לדעת את מי ללהק ולאיזה תפקיד. לצערי, לאור הדמות שגילמה בעונתה השישית של הסדרה (ועד שיוכח אחרת) ג'ולי לא יודעת לשחק דמות של שוטרת. הבעיה זעקה לשמיים כבר מהפרק הראשון בו היא הופיעה. ולא, אין משמעות לכך שהיא חקרה את צוות פייב או כאשר היא במסווה. יהיה מעניין לראות אם דווקא היא תמשיך כדמות ראשית אל תוך העונה השביעית שלה, כפי שנרמז בסוף העונה השישית.

ולסיום. מצד אחד, צריך לציין אלמנט חיובי נוסף: הרחבת דמותו של ווילי גאריסון כג'רארד הירש, זייפן האומנות, אשר עובר טרנספורמציה ומסייע לצוות של פייב או. השימוש בו כאלמנט הומוריסטי במהלך הפרקים הצליח מאד והזכיר את ימיו היפים של השחקן ב White Collar. אם זה היה תלוי בי, הייתי מרחיב את דמותו בעונתה השביעית מעבר לארבעה הפרקים בהם הופיע בעונה השישית. ומצד שני, העונה השישית של הסדרה הוכיחה, כי הדמות של ג'רי (ג'ורג' גארסיה) מיותרת, אפילו כגג הומוריסטי. אם זה היה תלוי בי גאריסון היה תופס את מקומו.

אז, לראות או לא לראות ?

מי שעדיין מעוניין בסדרות אקשן עם נופים יפים, שלא צריך לחשוב יותר מדי יכול לצפות בעונה זו. בעונה זו נרשמה עלייה מבחינת רמת התסריט, כמעט ולא ניתן למצוא פרקים חלשים במהלך העונה. גם רמת העניין עולה בעקבות הסיפור המרכזי. אולם, מי שמחפש סדרה קצת יותר איכותית שינסה במקום אחר. במיוחד לאור העובדה שלצפות ב 25 פרקים בעונה זו היה קצת מעייף, במיוחד אם צופים בעונה זו ברצף.

אה כן, הערה קטנה: אני מצטער, אבל אי אפשר להתחמק מכך: אסור להראות יותר את מלאני גריפית על המסך (הקטן או הגדול), אלא אם מדובר בסרט אימה. האישה נראית פשוט כמו יצור טבע. לא להאמין שמדובר באותה שחקנית חיננית אשר כיכבה בשנות השמונים. לפעמים ניתוחים פלסטיים רק הורסים, ואם אתם לא מאמינים תשאלו את מג ראיין. בפרק שהיא הופיעה, בכל פעם שהיא ניצבה על המסך, הצופה חייב להסיט את מבטו. בעיה. 

אין תגובות: