יום שישי, 16 בספטמבר 2016

ניתוח: 5 השאלות שיכריעו את עונת 2017-2016 ברשתות הטלוויזיה האמריקאיות



הטלוויזיה השתנתה מאד בעשור האחרון, אך דבר אחד לא השתנה: עונת הסתיו משנה. נכון, אירועי טלוויזיה צצים עתה מדי חודש והרגלי הצריכה השתנו עד כדי כך, שחלק מהצופים מתחילים עתה לצפות בסדרות שהחלו לרוץ בספטמבר שעבר, אבל העונה האחרונה בשנה עדיין קובעת התחלה של תקופת רייטינג חדשה עבור רשתות ברודקאסט וכבלים כאחד, מחזירה סדרות לעונה נוספת ומעלה את המקבץ הגדול ביותר של פרויקטים. עבור האנשים שיוצרים טלוויזיה, מה שקורה בעונת הסתיו משפיע מאד לגבי הנרטיב שלהם בתעשייה במשך חודשים ארוכים. זה אפילו יכול לעלות למפיקים בכיסא שלהם, כפי שפול לי, היו"ר של רשת ABC יכול להעיד.

עונת הסתיו 2016 תציע את כל הסיפורים שאנו רגילים אליהם - להיטים ו"פלופים", כוכבים שזרחו לראשונה ועד לבחירות לנשיאות. במקביל לתחרות אחד עם השני, רשתות ימשיכו לעסוק במאבק שבין קלינטון לטראמפ במשך החודשיים הבאים ורבים בתעשייה חושבים שמדובר במאבק שאמור להעניק רייטינג לרשתות השידור משום שהוא בלתי שיגרתי ויכול גם להסיט את תשומת הלב מסדרות בעלות תסריט. להלן חמש שאלות שצריך לשאול לפני תחילת העונה, בתקווה שהן ייענו בחודשיים הקרובים:

האם רשת NBC יכולה להחיות את מותג הקומדיות שלה ? 

רשת NBC עומדת להתחיל את העונה החדשה במצב הטוב ביותר מכל הרשתות האחרות. The Voice היא התכנית ללא תסריט המצליחה ביותר שיש בטלוויזיה, הסדרות של דיק וולף מצליחות מאד עבור הרשת ובעיקר משדרות יציבות לצד The Blacklist ו Blindspot, אשר ברשת מחשיבים אותן כהצלחה. האלמנט היחיד שברשת לא מצליחים לייצב הן הקומדיות. אין טעם לחזור אל שורת הכישלונות של הרשת בתחום, הם יודעים שהם פישלו בכך שניסו לחקות את הקומדיות המשפחתיות של רשת ABC ולראיה "המופע של מייקל ג'י פוקס" או רשת FOX כגון Bad Judge. והם אף הודו בכך. הם חושבים שהצופים הנאמנים של הקומדיות שלהם זיהו שלא מדובר בקומדיות שהרשת בה הם צופים ולכן לא הגיעו לצפות בקומדיות הללו.

אולי משום שרשת NBC עסקה בהצלחה בכל כך הרבה בעיות אחרות שהיו לה, היא מוכנה כעת לעסוק בבעיה הזאת. היא חידשה את The Carmichael Show לעונה שלישית למרות נתוני רייטינג לא מחמיאים ובאופן סימבולי (ואף למעלה מכך) החזירה רצועת קומדיות לערב יום חמישי כפי שהיה עד לפני שנה. הקומדיה Superstore שהמבקרים אהבו אותה והצליחה לייצר לעצמה קהל נאמן תוביל את הערב בשעה שמונה והיא משובצת עם הקומדיה החדשה The Good Place. האחרונה מזכירה מאד את רוח הקומדיות של הרשת בערב יום חמישי: היא נוצרה על ידי מייק שור (יוצא The Office ו Park & Recreation), אחד מהכוכבים שלה הוא טד דנסון אשר שלט בשנות השמונים עם הקומדיה "חופשי על הבר" בערב זה. ברשת מקווים שהצופים של Superstore יישארו לצפות גם בה ויעניקו לה סיכוי בערב לא קל. מרבית הסיכויים שנתוני הרייטינג לא יהיו מרשימים, במיוחד כאשר The Big Bang Theory תחזור לערב יום חמישי בחודש אוקטובר, אך ברשת לא מחפשים להיט היסטרי בשלב הזה. בשנים האחרונות ברשת נאבקים מאד בשעת השידור של שמונה בערב של יום חמישי והם לא מצפים לנס, ולכן הם מצפים רק שהקומדיות לא יקרסו לחלוטין ושהן ייצרו באז, אשר אולי גם ייגרום למשיכה של מפרסמים. הבעיה ? רשתות הכבלים והאון ליין עומדות להשיק בחודשים הקרובים בעצמן קומדיות רבות שיקשו על רשת NBC להשיג קהל.

מי ינצח בכל מה שקשור לבאז ברשתות האון ליין ? 

בנוסף לסדרות ברשתות המסורתיות, עונת הסתיו תציע מה שנראה כמו השקה חסרת תקדים ברשתות האון ליין, כאשר בראש עומדות: Amazon, Hulu, Netflix. שלשת הענקיות הללו יציגו למעלה מ 24 סדרות (חדשות או עונה חדשה לסדרות וותיקות) מחודש ספטמבר ועד סוף השנה האזרחית. מכיוון שרשתות האון ליין אינן מפרסמות נתוני רייטינג הדרך היחידה לשפוט "הצלחה" של הסדרות הללו היא בבאז שהן ייצרו, בדיוק כפי ש Stranger Things הצליחה עבור Netflix. נכון לעכשיו, עושה רושם של Netflix יש שתי סדרות שאמורות להשיג זאת: "לוק קייג'" (30 בספטמבר) ו"בנות גילמור" (25 בנובמבר), כאשר שתיהן מתבססות על מותג מוכר ואשר האחרונה נהנית מעשור של ציפיה. אין ספק שיבחינו בהן.

כמובן, עם רמת ציפיה שכזאת יכולה להגיע גם אכזבה בקרב מבקרים ומנויים. Stranger Things נהנתה מאד מהעובדה שאף אחד לא ציפה ממנה לגדולות ושהדיבורים לגביה התנהלו כמעט כסדרה "אינדית". Amzon צפויה גם היא לקבל באז עבור One Mississippi (תשיעי בספטמבר) ו Fleabag (שישה עשר בספטמבר), אשר נחשבות גם הן לקומדיות "אינדיות" עם נשים בתפקידים ראשיים. רבים שיבחו אותן בחודשים האחרונים, כולל המבקרים. Transparent (עשרים ושלישי בספטמבר) חוזרת בעונה שלישית וסדרת הטלוויזיה הראשונה של וודי אלן (30 בספטמבר) יוכלו גם הן לסייע. הייפ גדול יש עבור Goliath (ארבע עשרה באוקטובר) וכך גם הדרמות של בילי בוב ת'ורנטון ודיוויד אי קלי. בנתיים ב Hulu מצפים להצלחות משני הכוכבים שלהם יו לאורי וג'פרי דונובן עם הסדרה Chance (תשע עשרה באוקטובר) והקומדיה Shuteye (שביעי בדצמבר) ואולי גם מ"הפרויקט של מינדי".

האם רשת HBO תצליח לצאת מרצף הכישלונות שלה בעת האחרונה ? 

אלו היו שנים קשות עבור רשת HBO. לא, הם לא הגיעו למצב של משבר: Game Of Thrones דאגה לרשת בכל מה שקשור למספר הצופים בעוד Veep ו Silicon Vally דאגו לצד של המבקרים, כאשר רבים הגדירו אותן כקומדיות הטובות ביותר בטלוויזיה. הרשת גם לא הפסיקה לייצר מיליונים על גבי מיליונים עבור הבעלים, Time Warner, ועדיין אי אפשר שלא לציין שהרשת נתקלה במספר בעיות. רשת Showtime החלה לגנוב לה צופים, פרסי אמי ותשומת לב עם להיטים כגון Ray Donovan, Homeland וגם Masters Of Sex (אם כי במקרה הזה מעט פחות) ואפילו The Affair. רשת Starz הפכה לרשת לגיטימית מאד בערבי ראשון עם Power. בפחות מחצי עשור, Netflix הפכה לשם דבר בתעשייה. התוצאה ? נתונים מאכזבים (The Leftovers, Looking, Togetherness) או מחפירים (Vinyl, The Brink). ולמרות שהרשת עדיין מועמדת וזוכה במספר פרסי אמי רב, עדיין מדובר בירידה גדולה מאד, בוודאי בעונה האחרונה, כאשר אפילו רשת FX נושפת בעורפה.

ישנם סימנים שאולי הרשת נמצאת בדרך להפוך את המגמה. למרות ש The Night Of לא זכתה לאהבה גדולה הרי שהיא העניקה לרשת באז גבוה ונתוני רייטינג גבוהים . בשבועות הקרובים ברשת ישיקו מספר פרויקטים חדשים: Westworld (שני באוקטובר), אשר אמורה להיות Game Of Thrones החדשה עבור הרשת. בגזרת הקומדיות, ברשת ישיקו את העונה האחרונה של Girls ביחד עם High Maintenance (שישה עשר בספטמבר) ואת Insecure (תשיעי באוקטובר), אשר ההייפ שלהן גבוה. בחודש הבא חוזרת השחקנית שרה גסיקה פארקר עם סדרה חדשה בשם Divorce (תשיעי באוקטובר) וברשת מקווים מאד לשחזר את ההצלחה של "סקס והעיר הגדולה". אם כי מרבית הסיכויים שזה לא יקרה, אבל לו Westworld לבדה תצליח זה יספק את הרשת ויצביע על המשך המגמה.

האם הקהל של רשת CBS באמת עדיין רוצה להמשיך לקבל עוד מאותו דבר ? 

האנשים אשר מנהלים את רשת CBS בשני העשורים האחרונים מקבלים כל הזמן ביקורת שהם משעממים. הם בדרך כלל לא שמים לב לביקורות הללו. אם תוציאו מהמשוואה את The Good Wife, Mom ו BrainDead, ברשת בדרך כלל מציגים לצופים שלהם סדרות דומות בלי עלילות יותר מדי מסובכות, קומדיות בעלות מבנה ידוע ואת "הישרדות". הנוסחה עבדה לרשת והשנה לוח המשדרים שלה מראה שהמנהלים הנ"ל הרכיבו לוח שמזכיר מאד את המבנה של הרשת: כל חמש הסדרות החדשות של הרשת מתמקדות בגברים לבנים, כולל שחקנים מוכרים כגון מאט לה לבנק, קווין ג'יימס ומייקל וותרלי, כאשר השניים האחרונים הם גם יוצאי CBS. בהתחשב בכך ששכפול הנוסחה עבד לרשת בעבר יהיה קשה להניח שהיא תיכשל לחלוטין השנה רק משום שהמבקרים יעידו על כך. אולם יכול מאד להיות שתוצאות השחיקה יהפכו לדבר מוחשי עבורה, לפחות בחלק קטן מאד.

ככל הרשתות, נטישת הצופים את הצפייה הלינארית, היכולת של הסדרות, במיוחד החדשות, להצליח הופכת לקריטית ככל שהשנים עוברים. הבאז אולי לא מתורגם תמיד לנתוני רייטינג יומי, אבל הוא יכול להשפיע על נתוני DVR או בצפייה און ליין. מפרסמים גם יכולים להיות מושפעים מסדרות אשר פונות יותר לקהל צעיר יותר. עכשיו, במידה וברשת CBS יוכלו להשיג 13 מיליון צופים של צופי NCIS עבור הסדרה החדשה של מייקל וות'רלי, Bull, או לשכנע צופים של The Big Bang Theory להישאר ולצפות בסדרה החדשה של ג'ואל מקהייל, The Great Indoors, הקשקושים במדיה החברתית ושל המבקרים לא ישנו כל כך. הנוסחה של הרשת תשרוד שנה נוספת בכדי להילחם גם בשנה הבאה (סביר להניח). אבל מה אם הקהל יצביע ברגליים, כמו בעונת 2016-2015 ? מה אם הקהל המבוגר של הרשת ישחק במידה גבוהה וייכנע למגמה של Netflix ? במידה וזה יקרה, ברשת יצטרכו לשנות כיוון ובצורה חדה.

האם Empire תהיה חזקה מספיק בכדי לגרום לרשת FOX "לצוף על פני המים" ? 

קשה שלא להצביע עד כמה חשובה הסדרה Empire עבור רשת FOX. הרשת לא הצליחה לייצר להיט חדש בעונה שעברה (כאשר רק הריבוט של The X Files הצליח לה) ומספר סדרות זכו לראות ירידה ביותר מ 10% בנתוני הרייטינג שלהן. בנוסף לכך, גם Wayward Pines שהצליחה בעונה הראשונה כשלה בעונה השנייה. בהתחשב בכך שלרשת אין הצלחה אחת בעונת הקיץ האחרונה היא כמעט ולא נרשמה בטבלת נתוני הרייטינג מאז חודש מאי. במהלך חודש יולי, הרשת אף רשמה נתונים נמוכים ממספר רשתות כבלים אשר שידרו חדשות ! נכון, נתוני עונת הקיץ לא בהכרח משפיעים על עונת הסתיו, אבל העובדה שנתוני רשת FOX ירדו למצב חסר תקדים יכולים להצביע על כך שאולי הקהל לא יהיה מודע למה שיש לרשת להציע בעונה הקרובה. לכל הפחות, זה אומר שרשת FOX צועדת לקראת העונה חדשה במצב לא טוב.

כל זה מצביע עד כמה ברשת זקוקים לכך ש Empire תהיה להיט היסטרי מאד. לרוע המזל, עושה רושם שזה לא עומד לקרות. נכון, בממוצע נתוני העונה השנייה של הסדרה היו טובים כמעט כמו נתוני העונה הראשונה, אבל זה רק משום שהעונה הראשונה הייתה קצרה מאד. לקראת סוף החצי השני של העונה השנייה נתוני הסדרה הידרדרו כמעט לנתונים הגרועים ביותר שלה מאז הושקה. נכון, זה לא אומר שהסדרה קורסת. יתרה מכך, הסדרה היא עדיין להיט גדול והתכנית המצליחה ביותר של הרשת, אבל הקהל של 2016 חסר סבלנות יותר מבעבר מלעבור ולצפות בסדרות אחרות ואולי לצפות און ליין בסדרה בה צפה בדרך כלל בטלוויזיה, במיוחד אם התסריטאי הראשי נותן להם סיבה לכך, כמו במקרה של Empire בעונה השנייה, כפי שהוכח במדיה החברתית. זה לא יהיה מפתיע באם הסדרה תתחיל את העונה עם ירידה נוספת בנתוני הרייטינג. צריך לציין זאת שוב, הסדרה עדיין, וככל הנראה תישאר, להיט גדול עבור הרשת גם היא תספוג מכה נוספת בנתוני הרייטינג. אולם, היכולת שלה להחביא את שאר הכישלונות של הרשת תיפגם בצורה משמעותית מאד. כל זה יהיה חסר משמעות לו ברשת יצליחו להשיק להיט חדש, כאשר המועמדים לכך הם Pitch והעיבוד הטלוויזיוני ל Lethal Weapon, אך במידה ולא, הצניחה בנתוני הרייטינג שרשת FOX סובלת ממנה מדי שנה בשנים האחרונות עשויה להיות דרמטית מאד בעונה זו.


הערה: הניתוח מבוסס על כתבה של ג'וזף אדליאן, כתב התרבות האמריקאי.

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

הסיבה שלסדרות ברודקאסט אין עתיד זה שבניגוד לסדרות כבלים הן מוגבלות מבחינת תוכן לעומת זאת לסדרות כבלים אין הגבלה לכן סדרות כבלים מצליחות הרבה יותר,גם מבחינת רייטינג וגם מבחינת איכות