יום שישי, 28 באוגוסט 2015

שלב סיכום עונה: Pretty Little Lairs, עונה שישית, חלק א: גילוי סביר, אבל מה עם השאר ?



אין ספק שהסדרה Pretty Little Lairs הינה אחת מהסדרות יוצאות הדופן בעולם סדרות הנוער בעשורים האחרונים. הרעיון לשלב מיסתורין לאורך תקופה כל כך ארוכה במהלך הסדרה באופרת סבון הינו מהלך יוצא דופן. עד כדי כך יוצא דופן, שכל הניסיונות לשחזר את הצלחת הסדרה (Twisted), כולל מבית היוצר של אותה סופרת (The Lying Game) ו\או ספין אוף לסדרה (Ravenswood), כל הניסיונות הללו נכשלו. אולם, כבר בעונות ארבע וחמש של הסדרה ניתן היה להבחין שהיא נמצאת מעבר לשיא שלה. בתום החצי הראשון של העונה השישית, בו התבצע הגילוי הגדול של Big A, מי שהטיל טרור על חבורת הבנות במשך שלש עונות וחצי, המצב לא השתנה.

מבחינת נתוני רייטינג, אסור להתייחס לנתוני הפרק האחרון של החצי הראשון של העונה. נתונים של 1.39 נק' מדד ו 3.087 מיליון צופים הם נתונים מופלאים עבור הרשת, שלא חווה אותם עם סדרה נוספת מזה מספר שנים. אולם, ברוב העונה (פרקים 2 עד 8) הסדרה נעה בין 0.7 ל 1.0 נק' מדד, נתונים שהסדרה לא ראתה עד לפני העונה. גם במספר הצופים הכללי הסדרה איבדה גובה ובפרק השמיני של העונה היא כבר הגיעה למספר שלא ראתה מימיה של 1.584 מיליון צופים. הזינוק במספר הצופים התבצע בשני הפרקים האחרונים של העונה, ובמיוחד בפרק האחרון, משום שידעו שבפרק זה יתבצע הגילוי הגדול של המיסתורין שליווה את הסדרה במשך יותר משלש עונות. מהבחינה הזאת, אין גם שינוי גדול מפני שתמיד לפני סיום עונה או חצי עונה חלה קפיצה בנתוני הרייטינג של הסדרה.

לא ברור לי מדוע דווקא העונה החליטו לוותר על פרק הספיישל השנתי ("חג ליל כל הקדושים" או "חג המולד"). לאור העובדה שבהפקה החליטו לסיים את הגילוי הגדול של Big A דווקא בחצי העונה, העובדה שיעברו כארבעה חודשים מסיום החצי הראשון לתחילת החצי השני יכולים לגרום לכך שחלק מהקהל יזנח את הסדרה. במיוחד לאור העובדה שבחצי השני יתבצע מעין ריבוט לסדרה, כאשר יעברו חמש שנים מאירועי הפרק האחרון של החצי לתחילת החצי השני. כמו כן, פרק הספיישל יכול היה להזניק את סיפור המיסתורין הבא של הסדרה. נכון, בדקות האחרונות של הפרק אנו מקבלים טיזר לחצי השני של העונה השישית של הסדרה בדמות מבט ראשון אל עבר הבנות ואל העובדה שככל הנראה אליסון בצרות והבנות חזרו בכדי לסייע לה, אבל לפי דעתי, זה לא מספיק.

מדוע ?

משום שהגילוי הגדול בפרק העשירי יוצר מצב של סגירת דלת גדולה מאד בסדרה ויכול לגרום לתחושת מיצוי גדולה מאד בקרב חלק מהצופים, ובשל כך לזליגת צופים מהסדרה הוותיקה (בכל זאת מדובר כבר בעונה השישית שלה). פרק נוסף לאחר כחודשיים היה יכול להיות תזכורת עבור הצופים שהסדרה עדיין חיה ונושמת. כמו כן, לאור הסיפור הגדול שהסתיים והמרווח הגדול בין חצאי העונות יתחיל להיווצר שוב הר של ציפיות מהסדרה, שקשה לי לראות אותה עומדת בהן, משום שעושה רושם שהסדרה הגיע כבר למיצוי לפני זמן רב.

עד כאן בכל מה שנוגע למה שקורה מסביב לסדרה, עתה הגיע הזמן לנבור בעשרת פרקי החצי הראשון של העונה ולהגיע למסקנות.

ראשית, תחושת המיצוי שהזכרתי קודם לכן באה לידי ביטוי בכך שבעונה השישית של הסדרה עד כה אפשר להצביע על שני פרקים בלבד שהיו איכותיים. הפרק הראשון והפרק האחרון של העונה. שאר שמונת הפרקים היו פשוט מייגעים. בין היתר בשל העובדה שנראה היה ש"מורחים" את הסיפור של Big A יותר מדי. בתחילת דרכה הסדרה הייתה רעננה, כיפית ואולי אפילו פורצת דרך. בעונה זו הסדרה כבר עייפה מאד, כאשר חלק מהפרקים היו כמעט ובלתי אפשריים לצפייה. כמה אפשר לראות את האנה שוב בדיכאון או את ספנסר נופלת שוב לסמים ?

צריך גם לציין את העובדה שהפרק האחרון של העונה החמישית הסתיים בצורה חזקה מאד לאחר ש A כלא\ה את ארבע הבנות והן חושבות שהן הצליחו לברוח, אך בסופו של דבר גדר חשמלית ויער מפרידים בינן לבין החופש. לא ברור מדוע החליטו בהפקה לסיים את הכליאה של הבנות לאחר פרק אחד בלבד. אולי התשובה לכך נעוצה בכך שמספר הפרקים של עונת הקיץ קוצץ מ 12 ל 10 ולכן הם דחסו חומר ונאלצו ל"שחרר" את הבנות מוקדם יותר. בכל מקרה, ההחלטה הייתה מוטעית. אפשר היה להשאיר את הבנות כלואות לפחות לפרק אחד נוסף.

לפי דעתי, קשה יהיה למצוא צופים שלא יסכימו איתי שאחת מההחלטות השגויות שנעשו בעונה זו הייתה הליהוק של דרו דיוויס כשרה הארווי, האישה ב"מעיל האדום" שסייעה לצ'ארלס במהלך כל השנים. דרו הוכיחה בעונה זו שהיא לא יודעת לשחק. לראות אותה בפרק האחרון היה פשוט מזעזע. אפילו כאשר היא כעסה ואמרה לבנות לעזוב את "ראדלי" (לפני שהיא מפוצצת אותו) אי אפשר היה להאמין לה. לא ברור מדוע היא לוהקה.

בעשרת הפרקים הראשונים של העונה השישית החזירו את חלק מדמויות ההורים (וגם במקרה הזה צריך לשאול: היכן אביהם של אריאה ואמילי מסתתרים ? ביירון, אביה של אריאה, הופיע בפרק אחד ואביה של אמילי כלל לא), אבל מצד שני, חלק מדמויות המשנה כגון מליסה, לוקאס או ג'נה לא הופיעו עד כה וחבל, כאשר גם חלקו של כיילב קטן מאד. יכול מאד להיות שבהפקה רצו להתמקד בבנות לקראת סוף הסיפור, או שמספר הפרקים הקטן יותר של עונת הקיץ לא אפשר זאת, או שפשוט החליטו שאין טעם להכניסם לסיפור. בכל מקרה, הם היו חסרים, במיוחד לאור העובדה שבכל עונה הם הופיעו. ידוע כבר עכשיו שהם אמורים להופיע בחצי השני של העונה, אז למה לא גם בחצי הראשון ? במיוחד לאור העובדה שההתמקדות בבנות בלבד לא עזרה לסדרה, אלא הפכה אותה ל"כבדה" יותר ופחות מהנה.

נקודה לא ברורה בעונה זו עד כה הייתה, כיצד הצליחו לגרום לסאשה פיטרס, אשר מגלמת את דמותה של אליסון, להראות כאילו היא בת יותר מעשרים וחמש (ואני לא מתכוון לתקופה לאחר הקפיצה בזמן). במשך חמש עונות היא נראתה כנערה צעירה, בדיוק כמו שאר הבנות, אולם בעונה זו הצליחו לבגר את השחקנית בצורה משמעותית. יכול מאד להיות שבהפקה רצו להראות שאליסון התבגרה והיא גם אמורה אח"כ להישאר בכדי לסייע לצ'ארלס, או שהנתונים הפיזיים של סאשה השתנו מעט (היא העלתה במשקל), אך עובדה זו בלטה מאד (לחיוב ולשלילה).

ואם כבר הזכרנו את סאשה פיטרס, כפי שאני רואה את הדברים, השינוי שעבר על אליסון בשתי העונות מאז שהיא הפכה להיות חלק בקאסט הראשי של הסדרה באופן מלא (לפני כן היא הפציעה מדי פרק או שניים או למעלה מכך) הינו שינוי שרק הזיק לסדרה. טענתי כבר בסיכום של העונה הרביעית שמה שיכול להציל את הסדרה הוא הצבת דמותה של אליסון במרכז, אבל השינוי שחל בדמות שלה בחצי השני של החמישית ובעיקר בעונה השישית די מעקר את הדמות. מדובר בדמות של אלפא, של מנהיגה והיא הופכת לדמות פחות מרכזית אפילו מארבע הבנות ואולי אף פחות מזו של מונה. אולי הסיפור בחצי השני של העונה, שככל הנראה יסוב סביב אליסון (מצוין שמישהו רודף אחריה), ישנה את המצב, אבל לפחות בכל מה שנוגע לחצי הראשון של העונה השישית של הסדרה מדובר בבזבוז ענק של הדמות.

לפני שאתחיל בניתוח הפרק האחרון של העונה, פרק הגילוי הגדול, ברצוני להדגיש שתי הערות קטנות. הערה ראשונה נוגעת לסצנה שבה סיסי מתגלה בפני הבנות שהיא A. צילום הסצנה היה גרוע, בלשון המעטה. נראה היה שבמאי הפרק רצה להראות שכל אחת מהבנות הוכתה בתדהמה ולכן התעכבו על המבטים של כל אחת מהן, כאשר עוברים מאחת לשנייה. זה נראה לא אמין ואף למעלה מכך, מזויף. במקום זאת, היה עדיף להראות את כולן נדהמות ביחד בצורה שונה, או שאפילו אחת מהן הייתה נופלת בתדהמה לאחור.

הערה נוספת נוגעת לתוספות המשפטים בכל סצינות. מי שלא יודע כיצד מופקים פרקים של סדרות ו\או סרטים, צריך לציין שלאחר שמצלמים את הפרקים העורכים עוברים על הפרק ועורכים אותו. כאשר הם מרגישים שחסרה בסצנה שורה או שתיים, הם מוספים זאת ב"וויס אובר" של השחקנים בחדר העריכה. בפרק זה נעשה שימוש מספר פעמים בעריכה שכזאת וזה פגם במוצר הסופי. בשל הגילוי הגדול שבפרק, הכל היה חייב להיראות אותנטי. התוספות הנ"ל נראו מזויפות ופגמו מאד במה שנגלה בפני הצופה. מדובר באלמנט קטן, אך משמעותי. לא מדובר בפרק רגיל ולכן היו חייבים לשנות אסטרטגיה עבורו. במידה והיו זקוקים לשורות הללו (ואת רובן לא היה צריך) היו חייבים לצלם את הסצנה שוב. הבחירה באפשרות של ה"וויס אובר" נראתה כבחירה באפשרות הקלה.

החלטה נכונה מאד שקיבלו בהפקה לגבי הפרק האחרון של עונת הקיץ הייתה להקדיש לכך פרק שלם, אשר יסגור את כל קצוות הסיפור שסופר במשך כשלש עונות וחצי. כן, מדובר בהחלטה טובה מאד. מצד אחד, העובדה שסיפרו את סיפורו המלא של צ'ארלס גרמה להזדהות עם הדמות וגם להבין את פרטי הסיפור כולו מההתחלה ועד הסוף. מעריצי הסדרה קיבלו את מבוקשם, הגילוי היה מפורט ולא הזניחו פרט אחד כאשר עשו זאת, כאשר רק שאלת מותה של גברת דילורנטיס נשארה בגדר תעלומה, אולם נמסר שהגילוי יתבצע בהמשך בשל ההקשר לסיפור הבא שיספור בסדרה.

מצד שני, וחייבים גם לומר זאת בפה מלא, מדובר באנטי קליימקס אחד גדול. במשך שלש עונות וחצי הבנות נרדפו על ידי Big A והחרדות שהן עברו היו מחרידות. A נכנסה עם מכונית אל תוך הבית של אמילי ! היא כמעט הקפיאה את אריאה וספנסר למוות ואף תקפה את אליסון בביתה. ובסופו של דבר הכל מסתכם בכך שבסוף הפרק הבנות אומרות לשארלוט\צ'ארלס\סיסי (A) שהן מבינות את המניעים שלו\שלה ושלא תקפוץ מהגג ? אתם רציניים ?

עובדה זו גם מתקשרת לדמות של מונה. עושה רושם שבהפקה חושבים שזה בסדר להיות דמות רצחנית, כל עוד יש לה סיבה לכך. הרי מונה הייתה A הראשונה והיא רדפה את הבנות במשך שתי עונות, כאשר היא אף דרסה את האנה, חברתה הטובה ביותר, אולם עושה רושם שזה לא משנה. בעונה החמישית ובמיוחד בעונה השישית היא הופכת לחלק מהחבורה כאילו כלום לא קרה. אפילו אליסון סולחת לה על כך שניסתה להפליל אותה.

המקרה של Big A לא שונה בהרבה. נכון, סיפורו של צ'ארלס, אשר הבעיה הגדולה שלו הייתה שגילה כבר בגיל צעיר שהוא חי כאישה בגוף של גבר, או ליתר דיוק ילדה בגוף של ילד, הוא סיפור סוחט דמעות, אבל מדובר בדמות רצחנית שכמעט רצחה את אליסון פעמיים (בשוגג, אבל עדיין כמעט רצחה), רצחה את השוטר ווילדן (הוא היה מושחת אז מותר לרצוח ?), כמעט רצחה את אריאה, ספנסר ואמילי ואפילו ניהלה רומן מעוות עם אחיה ג'ייסון, רק בכדי להיות קרובה למשפחה. למרות זאת, בסוף הפרק הכל מסתדר ועל פי הידוע אליסון סולחת על הכל. הכל בסדר גמור. בואו נחזיק ידיים ונתחיל לשיר שירים כמו ה"היפים" בשנות השבעים.

למען האמת, אם זו המסקנה שנובעת עד כה בסדרה, אז למה שלא ירדפו אחר הבנות ? אם בסופו של דבר הכל נסלח ? מונה השתחררה מהר מאד וסביר מאד להניח ששארלוט\צ'ארלס תהיה בבית חולים פסיכיאטרי נוח ובשלב מסוים גם תשתחרר.

לגבי הגילוי עצמו שצ'ארלס הוא למעשה טרנסג'נדר בשם שארלוט שלימים תאמץ לעצמה את השם סיסי דרייק. באופן אישי, אני מעדיף את סיפור התאומות של הספרים (סיפור שהתסריטאים כל הזמן מתכתבים איתו וגם בפרק העשירי התייחסו לכך כאשר סיסי מציינת שאמא שלהן קנתה להן את אותן בגדים כאילו הן [אליסון וסיסי] כמעט היו כמו תאומות), אבל מדובר בגילוי סביר ובוודאי שטוב יותר למשל מהגילוי של "רד ג'ון" בסדרה "המנטליסט".

בתום העונה החמישית, כאשר שמו של צ'ארלס נזרק לאוויר וגם ראו את הסרטון של משפחת דילורנטיס כאשר כל שלשת הילדים ביחד היה נדמה שבהפקה צועדים בכיוון של גבר כ A. אולם, ברגע שאריאה צילמה את A והתברר שמדובר באישה לא היה ספק שמדובר בסיסי.

כיצד ? אתם בוודאי שואלים.

בכדי לענות על השאלה הזאת חייבים להבין כיצד התסריטאים האמריקאים פועלים. במיוחד בסדרות או בסרטי מיסתורין הם משחילים רמזים. סיסי כבר נחשדה בעבר על ידי הבנות כ A וברגע שידוע שהסיפור נסוב סביב צ'ארלס, השימוש באות הראשונה של שמו (ובפרק העשירי של העונה גם של שארלוט) היה רמז עבה מדי ולכן הגילוי לא היה כל כך גדול כמו זה של מונה בעונה השנייה.

לפני סיום, שאלה קצרה: ספנסר הפכה להיות מומחית לחבלה שהיא יכולה לנטרל לבדה פצצה בזמן כה קצר ?

לסיום, ראויה לציון השחקנית ונסה ריי שעשתה עבודה יוצאת מהכלל טובה בפרק והצליחה להעביר את הדמות של צ'ארלס\שארלוט\סיסי בצורה מושלמת. ונסה הייתה פגיעה כאשר הייתה צריכה להיות (שימו לב כיצד היא אומרת "המשחק נגמר" לאחר שהיא לא קופצת מהגג וגורמת לצופה להיות לצידה, כאילו מדובר בילדה קטנה), הציגה תמונה של דמות רצחנית כאשר הייתה צריכה (היא כמעט פוצצה את ראדלי כאשר היא ואליסון בתוכו) וגם מבחינה חיצונית בהפקה הצליחו להציגה כשילוב של גבר ואישה. בהחלט תצוגת משחק שראויה לתשבחות.

אז, לראות או לא לראות ?

לראות את הפרק הראשון והאחרון, בעיקר בכדי לסיים לעקוב אחר הסיפור הארוך. על שאר הפרקים אפשר לעבור די במהירות ולא להתעמק יתר על המידה.

בהפקה של הסדרה כבר רומזים על כך שהעונה השביעית עשויה, ככל הנראה, להיות האחרונה שלה (אם כי רומזים שאם יהיה ביקוש אולי יישארו לעונה נוספת או לסרט בקטע של "רק אתם [המעריצים] תשאירו אותנו בחיים"). עושה רושם שהפרק העשירי של העונה השישית יכול היה להיות גם סופה של הסדרה. קשה להאמין שהם יצליחו ליצור סיפור נוסף שיתעלה עליו. לפחות בהפקה טוענים שהמיסתורין לא יהיה כך כך ארוך ומייגע כמו הגילוי של Big A, אבל למישהו יש כוח לעוד סיבוב ? מעניין יהיה לעקוב אחר נתוני הרייטינג של החצי השני של העונה ולגלות את התשובה לכך. מה אתם חשובים שיקרה ? האם נתוני הרייטינג ייפלו ? 

3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

נתוני הרייטינג יתרסקו באופן קיצוני. אמנם אהבת את הסוף, אבל מרבית המעריצים דיי התאכזבו והבטיחו לזנוח את הסדרה.

אנונימי אמר/ה...

שמע, לא דנת בחורים שהגילוי של סיסי יצר עם תתי עלילות קודמות (לדוגמא תאריך המוות של אמא של טובי). הסיפור של סיסי כA או סיפור הטרנסג'נדר יכל להיות טוב אבל הוא סופר בצורה לא מניחה את הדעת!

בגדול מרבית הצופים התאכזבו לאור העובדה שיש סתירה בנתונים ששסופרו במשך 3 וחצי עונות, חלקם היו מעדיפים A אחר... כך שאם צריך להמר הנתונים של 6B ירדו וטוב שכך! הסדרה הזו מיצתה את עצמה :) ואני אישית לא מכירה מישהו ששמח שנתנו תפקיד כל כך גדול כמו מעיל אדום/ האלמנה השחורה לדמות שצורפה ב-601 שכמו שציינת ליהוק גרוע מצד ההפקה לתת לדוגמנית לשחק תפקיד משמעותי.

רועי אמר/ה...

מעבר למשחק המזעזע והלא האמין שלה, מעבר לעובדה שהיא דמות מעצבנת, פגשנו את שרה רק העונה (ולמתחכמים: שמענו עלייה ב-4x14). על מעיל אדום (נתעלם מהסוף של העונה השנייה) שמענו בעונה השלישית. איך יכולתי לנחש את זהותה?

הסיפור של סיסי/שרלוט הוא לא אמין בכלל... כלומר, המניע שלה עלוב. אבל ממש. מילא למונה הייתה הצדקה לזה כי היא הייתה חולת נפש, אבל לה, אין. למה לסמוך על חולת נפש? גם הוא **מלא** חורים בעלילה, כך שהמעריצים ההדוקים (אני ורבים אחרים, למרות שהסדרה היא פח אשפה בעונות האחרונות), כי ציפינו שהכל יסתדר וכל (אם לפחות כמה סתירות) פיסות יידבקו יחדיו.

גם העובדה שכל הסדרה התבססה על רצח של אליסון - אליסון נסה כי היא חשבה שמישהו ניסה לרצוח אותה. ובסופו של דבר, אף אחד לא ניסה לרצוח אותה בלילה הוא, אז כל העונות הראשונות היו לשווא ובהם הצופים והשקרניות חיפשו מי שניסה לרצוח אותה היו מאוד מיותרות. גם לא היינו יכולים לנחש מה קרה בלילה שאליסון נרצחה, כי את סיסי הכרנו רק בעונה השלישית.

גם המפיקה הראשית של הסדרה ברציפות,

אני הולך לצפות עד סוף הסדרה, אבל כן, הסדרה לא הולכת לשחזר את השיאים שלה.

אגב, מה הרושם שלך מ-6B?