יום רביעי, 19 באוגוסט 2015

שלב סיכום עונה: The Librarians, עונה ראשונה: לא מספיק טובה...



כאשר יצא הסרט הראשון בסדרת סרטי The Librarians בכיכובו של נואה ויילי כספרן, אשר מאתר חפצים מיסטיים בעלי כוחות, הוא היה משב רוח מרענן, גם אם לא היה מדובר ברעיון חדשני לאור סדרת סרטי אינדיאנה ג'ונס וכן הסדרה "אוצרות מן העבר", אשר החזיקה מעמד כשלש עונות בסוף שנות התשעים. התסריט הקליל, ההומור הנדרש והמשחק הטוב של ויילי הולידו מוצר מעניין, אשר במשך כשעה וחצי גרם לצופים הנאה ולכן יצאו שני סרטים נוספים מדי שנתיים, האחרון שבהם בשנת 2008. הצופים, אשר נהנו מהסרטים חשבו שלאור ההצלחה יגיע גם הסרט הרביעי בשנת 2010 כמדי שנה, אך זה לא קרה והמעריצים נאלצו לחכות 6 שנים עד שהחליטו להפיק במקום סרט נוסף סדרת טלוויזיה בת עשרה פרקים, אשר תזכה גם לעונה שנייה.

לצערי, לאחר צפייה בעונה הראשונה של הסדרה, אפשר להגיע למסקנה הבלתי נמנעת. מדובר בסדרה ירודה מאד, שלא מתקרבת לסדרת הסרטים. אחת הבעיות שגורמות לכך היא, שהדמות של נואה ויילי, פלין קארסון, מופיעה בארבעה פרקים בלבד מתוך העשרה וזאת בשל לוח הזמנים הצפוף של השחקן (שגם מפיק את הסדרה) בצילומי הסדרה Falling Skies. ויילי היה זה שהצליח להפיח חיים בסדרת הסרטים וממשיכי דרכו לא עושים לה שירות טוב. וזאת בלשון המעטה. ולכן, בפרקים שדמותו של ויילי לא הייתה על המסך הרמה ירדה בצורה משמעותית ומדובר בשישים אחוז מפרקי העונה. יתרה מכך, גם שני השחקנים הנוספים שכיכבו לצידו בסדרת הסרטים (בוב ניוהארט כג'אדסון וג'יין קורטין כשרלין) עזבו לאחר שני פרקי הפתיחה ובכך הצופים קיבלו סדרה כמעט חדשה לחלוטין. התוצאה ? לא מספיק טובה.

בעיה מרכזית נוספת מלבד היעדרות דמותו של ויילי הייתה הליהוק ובראש ובראשונה חייבים לציין את הליהוק של רבקה רומיין כאיב באיירד. עוד לפני שרומיין לוהקה לתפקיד נמסר שבהפקה מחפשים שחקנית, אשר באישיותיה וגם מבחינה חיצונית תהיה דומה מאד לסוניה וולגר, אשר גילמה את תפקיד השומרת על ה"ספרן" בסרט הראשון בסדרה. ואולם, מלבד העובדה ששתיהן בלונדיניות (אולי גם צובעות שיער, אבל לא נשים לב לאלמנטים קטנים...) הן שונות מאד אחת מהשנייה. בעוד שרומיין אולי מצליחה להביא אל המסך את החלק הפיזי בדמותה כאשת צבא לשעבר, בעיקר בשל ממדיה הפיזיים, הרי שהיא חסרה מאד את החן והאישיות המלבבת של וולגר. ניכר שבהפקה היו מעוניינים לייצר בינה לבין הדמות של ויילי מתח מיני, שגם בא לידי ביטוי במספר נשיקות לאורך העונה, אבל אי אפשר היה לראות כימיה בין השניים. עושה רושם, שברשת TNT, בה משודרת הסדרה, חיפשו בלונדינית לתפקיד, ראו שרומיין שיחקה אצלהם שנה קודם לכן בדרמה שנכשלה בשם "קינג ומקסוול" ובמקום להמר על שחקנית נכונה יותר לקחו "שדון מוכר". זה לא הצליח להם.

עושה רושם שכך גם ליהקו את כריסטיאן קיין לתפקיד של ג'ייק סטון, חובב האומנות שיודע גם להילחם. השחקן שיחק בסדרה Leverage עבור רשת TNT במשך חמש עונות ולכן היה להם קל להחתים אותו מבלי לראות שהוא לא מתאים לתפקיד שהוא אמור לגלם. מישהו באמת מאמין שהוא חובב אומנות ? קשה לי להאמין. ברגעים שהוא נאלץ להילחם זה נראה טוב, אבל במרבית מהזמן הליהוק נראה מאולץ. לפעמים קשה להבין כיצד המלהקים לא רואים זאת כאשר הם מלהקים ובמיוחד לאחר צפייה בפיילוט.

ליהוק בעייתי שלישי היה של מאט פרוור כדולאק, האיש הרע, אשר מנסה לשחזר את ההיסטוריה ולהחזיר את הקסם לעולם באמצעות שינוי גורלה של קאמלוט. מאט גילם את הדמות בצורה הומוריסטית ואף לא לרגע הצופה מאמין שהוא באמת עומד בראש ארגון פשע. יותר מהכל הוא הזכיר את דמותו בסדרה Eureka, שגם היא הייתה ברובה דמות הומוריסטית.

לגבי הליהוק של לינדי בות' כקסנדרה קיליאן, אשר יכולה לחשב חישובים מתמטיים מסובכים וג'ון קים כאיזיקל ג'ונס הגנב, שהופכים ביחד עם הדמות של ג'ייק ל"ספרנים" מתלמדים, הרי שמדובר בליהוק סביר, אך הם לא הותירו חותם על הדמות וקשה להאמין שכאשר הסדרה תרד מהאוויר מישהו בכלל יזכור שהם שיחקו בסדרה.

ולבסוף, ליהוקו של ג'ון לרוקט כג'נקיס, האיש אשר שולח את ה"ספרנים" המתלמדים ביחד עם איב למשימות וגם מסייע להם כשהם בצרה, היה טוב ונכון, משום שמדובר בשחקן נהדר בעל שיעור קומה, אבל, לפי דעתי, במידה והיו ממשיכים עם הדמויות של גאדסון ושרלין היה עדיף עבור קבלת המשכיות לסדרת הטלוויזיה מסדרת הסרטים.

"הספרנים" (The Librarians) לא רק שסובלת מבעיות ליהוק ומבעיית חסרון הדמות של ויילי, אלא גם שהיא נופלת בכל פרמטר מהסדרה Warehouse 13, אשר שודרה בין השנים 2009 ו 2014 ועסקה, פחות או יותר, באותם נושאים. מצחיק לומר זאת על סדרה של רשת Syfy, אבל הליהוק של הסדרה היה מעולה, הכימיה בין השחקנים הייתה טובה מאד והתסריט זרם" בצורה חלקה יותר ולא בצורה מעיקה מכפי שניתן היה לראות בסדרה The Librarians. כמו כן, צריך להדגיש שהסדרה עלתה שמונה חודשים בלבד לאחר ש Warehouse 13 ירדה מהמסכים, כך שלמרות שלכאורה הרעיון להחזיר את סדרת הסרטים אל המסך הקטן היה נכון, הרי שאולי שהעיתוי היה לא נכון, משום שאולי גם קיימת רוויה מהנושא, אולי היה כדאי לחכות שנה או אפילו שנתיים נוספות לפני העלאת הסדרה לאוויר.

אז, לראות או לא לראות ?

לא לראות. הפרקים ללא נואה ויילי לא שווים צפייה, הליהוק לא טוב, התסריט כבד וחסר הומור כמעט לחלוטין (למרות הניסיונות של ויילי להצחיק כאשר הוא על המסך), קיימת רוויה מהתחום ובעיקר התוצאה הסופית גם מקלקלת את הזיכרון היפה מסדרת הסרטים. חבל, לסדרה היה פוטנציאל ענק, פוטנציאל שלא מומש.

8 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

היא נורא ילדותית גם בפרקים שנואה ויילי מופיע, נטשתי אחרי שניים וחצי פרקים של צפייה תוך כדי עשיית דברים נוספים- וגם אז היא שיעממה... :( תודה על הניתוח, רק כמה תיקונים: *כריסטיאן* קיין *בוב* ניוהארט מאט *פרוור*

אנונימי אמר/ה...

ולינדי *בות'*

D1D1 אמר/ה...

תוקן.

אנונימי אמר/ה...

THX

Unknown אמר/ה...

לעניות דעתי הסדרה מתאימה יותר לתקופת "זינה" מאשר להיום, אלא אם רצו לפנות לילדים זה בהחלט היה מתאים יותר מאשר לגיל ה20 פלוס. אני מאוד מסכימה עם הניתוח לגבי רבקה הינו מדוייק. לדעתי צריך להתחיל עם שינוי השחקנית ולהכניס יותר את נואה. חלק מכתיבת הפרקים ממש ירודה כך שלא ממש עושה חשק לעקוב אחרי הסדרה שהתחילה כנחמדה והסתיימה עבורי כספינת הטיטניק.

אנונימי אמר/ה...

הבעיה העיקרית היא הכתיבה הגרועה.
רוב הפרקים פשוט מאוד משעממים.

אנונימי אמר/ה...

מה דעתך על MR Robot?
מה דעתך על izombie?

אנונימי אמר/ה...

לדעתי דווקא סדרה ממש חמודה.
אני מסכימה שאת איב משחקת שחקנית לא משהו, ואין באמת כימיה בינה לבין הספרן, אבל שאר הדמויות מקסימות, ודווקא אמינות בעיניי.

לדעתי דווקא לראות. לא מבריק אבל חמוד, ואין הרבה כאלה בטלוויזיה.