יום שישי, 19 בדצמבר 2014

שלב סיכום עונה: The Vampire Diaries, עונה חמישית: סוף סוף זה קרה...



לפעמים נדמה לרשתות שיש להן להיט ביד ומהר מאד מתברר להן שלא. זה לא המקרה של הסדרה The Vampire Diaries, אשר הפכה מהרגע הראשון ללהיט גדול עבור רשת ה CW. אולם, לאחר עונה ראשונה סבירה, חלה דעיכה גדולה מעונה לעונה באיכות הקריאטיבית שלה, עד אשר נותר ממנה רק אלמנט אופרת הסבון ואילו האלמנט העל טבעי הפך להיות נושא שולי. לצופים של הסדרה לקח מעט זמן, אולם בשנתיים האחרונות הירידה בנתוני הרייטינג החלה ולא ניתן להאשים אותם בכך.

העונה החמישית דווקא החלה עם סיפור מעניין, הסיפור של סיילאס המכשף, אשר רוצה להחזיר את אהובתו ואילו קציה, אשר קיללה אותו, רוצה לעצור בעדו. הסיפור היה מעניין, אולם לאחר פחות משליש עונה החלו להעביר את הנושא הראשי של העונה: "הנוסעים", סיעה של מכשפים עתיקים אשר קוללו ועתה הם רוצים לחזור אל פני כדור הארץ. לשם כך, הם מתנחלים בגופות של אנשים.

מה הבעיה בסיפור ?

הסיפור היה משעמם, בוודאי בהשוואה לסיפור של סיילאס בתחילת העונה. כמו כן, הסיפור משתרע עד הפרק האחרון של העונה ועושה רושם ש"נמרח מאד". מבחינת הסיפורים שסופרו במהלך העונות בסדרה זה בוודאי הסיפור הגרוע ביותר ולא פלא שבעונות החמישית וגם בשישית שהגיעה לאחר מכן התרחשה הירידה הדרמטית בנתוני הרייטינג. מעריצי הסדרה פשוט לא היו מסופקים ממה שנגלה לנגד עיניהם.

ואם כבר אנו עוסקים בסיפור של ה"נוסעים". במשך כמעט עונה שלמה התסריטאים "תפרו" את הסיפור והפכו את ה"נוסעים" לבלתי מנוצחים, בדיוק כפי שעשו לדמות של סיילאס, אך בדיוק כפי שסיילאס נוצח הרי שגם ה"נוסעים" נוצחו. הבעיה הגדולה, כפי שאני רואה אותה היא, שבמידה ובמשך עשרים ואחד פרקים יוצרים "הר" כל כך גדול בדוגמת החוזק של ה"נוסעים" ואילו בפרק אחד מצליחים לחסל אותם בקלות כל כך גדולה ? זה היה לא אמין בעליל ויצר תחושה בקרב הצופים שהם צופים סיפור ילדים.

נקודה נוספת, בכל מה שקשור לתוכן, אי אפשר שלא להתייחס לפרק האחרון של העונה. אתם רציניים ? להחזיר דמות מהמתים ? מילא עשו זאת לדמות של בוני בתחילת העונה על ידי כך שהפכו אותה ל"עוגן" דרכה עברו הנשמות כאשר יצורים על טבעיים מתו אל הצד השני, אבל בסוף העונה גם אלאריק חוזר ? כאשר רואים את הפרק קיימת תחושה שצופים באלמנט של הסדרה Supernatural, כאשר בכל עונה או שניים סאם או דין מתים ומצליחים לחזור מחדש אל החיים. זה ממש לעג לצופים. המתים צריכים להישאר מתים, אם כבר מחזירים דמות אז עדיף להסתפק באחת וזהו, משום שבמידה ומחזירים דמויות שמתו זה גורם לכל התהליך שהסדרה עברה ללא רלוונטי.

נקודה אחרונה בנושא התוכן של העונה החמישית היא ההיעדר של דמויות מבוגרות. זה החל בעונה הרביעית, אבל בעונה החמישית, מלבד ליז פורבס, השריף של העיירה ואמה של קרוליין, אין דמויות מבוגרות אחראיות. זו בעיה היות והדמויות הללו בדרך כלל מהוות דמויות מייצבות בסדרה ומעין "עוגן" עבור הדמויות הראשיות הצעירות (סטפן ודיימון נחשבים דמויות צעירות ?) ולאור הבעיות הגדולות שהסדרה נתקלה בהן הם היו חייבים דמויות מייצבות, אבל מי זה כבר יכול להיות ? כולם מתים. אולי בגלל זה החזירו את הדמות של אלאריק, אולם, לפי דעתי, זה עדיין לא מספיק.

אבל לא רק בתוכן של העונה אפשר היה לזהות בעיות, גם בדמויות אפשר היה לזהות זאת. שתי הדמויות שהצליחו להציל במעט את הסדרה בעונתה הרביעית היו קרוליין ובעיקר רבקה (קלייר הולט). אולם, בעונה החמישית, ולאחר פרק אחד בלבד, דמותה של רבקה עוזבת לטובת הספין אוף The Originals וזה פגע מאד בסדרה. עד כמה שזה יישמע מצחיק, לא נמצא לה תחליף הולם. כמו כן, דמותה של קרוליין הפכה בעונה זו לפחות חשובה, פרט אולי למתח המיני שייצרו בינה לבין הדמות של סטפן. ולא, הריב שלה עם טיילר לא נחשב.

צחוק הגורל הוא שדווקא דמותה של קת'רין הצליחה להרים למספר פרקים את הרמה, אולם מצד שני גרמה לבעיה גדולה יותר. בעונה זו קת'רין גוססת ובסוף מתנחלת כ"נוסעת" בגופה של אלנה עד אשר מגלים אותה והיא מתה בצורה סופית. העובדה שדמותה של קת'רין סייעה "להרים" את הרמה הוכיחה בצורה חד משמעית שדמותה של אלנה הפכה ליותר מלא רלוונטית, למרות שלכאורה מדובר בדמות הראשית, ויותר לבלתי נסבלת בעליל. אני בטוח שהיו צופים רבים שכאשר ראו את הפרקים שבהם קת'רין השתלטה על גופה של אלנה רצו שזה יהפוך לדבר קבוע בכדי שנפסיק לראות את הדמות הבכיינית של אלנה. ועדיין, לפי דעתי, נינה דוברב לא עשתה עבודה מספיק טובה בגילום הדמות של קת'רין.

לאחר שעסקנו בתוכן ובדמויות הגיע הזמן גם לעסוק גם בשחקנים. עושה רושם, מצפייה בעונה כולה, שהשחקנים הראשיים כבר "עובדים על אוטומאט" ולא נהנים לגלם את הדמויות. במיוחד הדברים אמורים לגבי נינה דוברב (אלנה), פול ווסלי (סטפן) וקאט גרהאם (בוני), שהדמות שלה כבר מוצתה לפני שתי עונות. כבר אין אותו ניצוץ בעיניהם, אשר היה בתחילת הדרך או אפילו לפני שתי עונות. נכון, מדובר בעונה חמישית, אבל ברגע שהאלמנט הזה קורה זה מבשר גם את תחילת הקץ של הסדרה היות והצופים מרגישים בכך מהר מאד ובמידה ומוסיפים לכך את הירידה הגדולה מדי עונה באיכות הקריאטיבית מגיעים למוצר גרוע במיוחד.

אז, לראות או לא לראות ?

אפשר כבר לדלג על הסדרה. אם אתם לא מעריצים "שרופים" שלה, אשר לא יכולים לפספס פרק בגלל הדמויות שאתם כה אוהבים, אלא צופים אובייקטיביים, המוצר שתראו בעונה זו לא מספיק טוב, וזאת בלשון המעטה. הצד הקריאטיבי בשפל חסר תקדים, מלבד קרוליין הדמויות כבר מעצבנות, וכן, זה כולל כבר את הדמות של דיימון שבתחילת הסדרה הייתה מוצלחת ועתה היא משעממת להחריד (מי צריך עוד ערפד "טוב" ?) וחלק מהשחקנים משחקים בחוסר התלהבות בולט (ולא, זה לא קשור לדמויות שלהם).

קשה לראות כיצד התסריטאים והמפיקים יצליחו לשקם את הסדרה מה"בור" אליו הם הכניסו אותה מכל הבחינות, מהנקודה הזאת גם צפויה להימשך ההידרדרות. אז, הגיע הזמן לזנוח את המוצר הדלוח הזה, כאשר אולי יש ממנו זיכרונות חיוביים כלשהם. יש לכם זיכרונות כאלה ?

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

אתה תעשה גם שלב סיכום עונה על המקוריים?

אנונימי אמר/ה...

צודק בכל מילה,כשראיתי את העונה הזאת השתעממתי ובסוף מצאתי את עצמי רואה 4 פרקים מתוך עונה שלמה אבל עדיין מבין את העלילה כאילו ראיתי את כל העונה.