יום שישי, 14 בפברואר 2014

שלב סיכום סדרה: World Without End: כתב אישום.



אחת מהמיני סדרות הטובות ביותר אי פעם הייתה המיני סדרה The Pillars of the Earth על פי ספרו של קן פולט. עברו שנתיים בלבד עד שהצופים קיבלו את העיבוד הטלוויזיוני לספר ההמשך של פולט: World Without End, אשר מתרחש באותה עיירה אנגלית דימיונית בה התרחשו אירועי הספר הראשון, קיינסברידג'. אולם האירועים מתרחשים כ 150 שנים לאחר תום אירועי הספר הראשון.

גילוי נאות. בניגוד למיני סדרה הראשונה אותה יכולתי לבקר לאחר שקראתי את הספר עליו התבססה, הרי שבכל מה שקשור ל World Without End אין לי את הפריבליגיה הזאת ולכן הביקורת שלי תהיה לגופה של המיני סדרה בלבד.

כאשר בוחנים את המיני סדרה מגיעים למסקנה אחת ברורה: מדובר בכתב אישום נגד שני המוסדרות הגדולים ביותר של התקופה (האירועים מתחילים בשנת 1327 ונמשכים עד אמצע המאה): הכנסייה הקתולית ובית המלוכה.

אין כמעט ספק שהיום, במבט לאחור, רבים מההיסטוריונים רואים בכנסייה הקתולית, אשר כוחה היה עצום בתקופת ימי הביניים, מוסד מושחת (כפי שגם הסדרה The Borgias הראתה לנו בשנים האחרונות) שרק הסב לעמים נזקים במקום לסייע לו ולהדריך אותו.

במיני הסדרה הנ"ל, כמו גם במיני סדרה הקודמת, הדמות הרשעה הראשית הינה של איש אמונה דתי. הפעם מדובר בגודווין (רופרט אוונס), נזיר צעיר המגלם את כל מה שרע בנפש האדם (דרך אגב, שימו לב לאירוניה שבשמו המנוגדת לאופיו). מדובר בסוטה מין, אשר להוט מאד אחר בת דודתו קריס (שרלוט ריילי) ואף מפשיט אותה כשהיא ישנה וממשש אותה. הלהיטות הנ"ל לא עוזבת אותו במשך כל חייו והוא רואה בכך סימן שקריס היא מכשפה שבאה מטעם השטן לפתות אותו. גודווין הוא לא רק סוטה מין, אלא סחטן, שעושה הכל בכדי לקבל את תפקיד אב המנזר ובכדי להגן על תפקידו הוא גם הופך לרוצח ומצית. אופיו לא משתנה במשך כל חייו ורק מחמיר, כאשר הוא גונב מהנזירות, מנסה לאנוס את בת דודתו ואף להעלות אותה על המוקד.

היציאה של המחבר נגד הכנסייה הקתולית לא מסתכמת רק בדמותו של גודווין, אלא גם ביחס שלה לבני האדם. ניתן להבחין כיצד מדגישים את אי הרצון של הכנסייה להתקדם מבחינה רפואית, כאשר הרופאה הטובה היחידה בעיירה מועלת על המוקד כמכשפה. כמו כן, בכדי לשבור את הדעות של הכנסייה לחלוטין המחבר מייצר יחסים הומוסקסואליים ולסביים ואף טוען ש"אם זה עבור האהבה אז זה בסדר." ולבסוף, קריס נאנסת להפוך לנזירה ולאבד את אהבתה הגדולה, מרת'ין (טום ווסטון ג'ונס), בכדי לא לעלות על המוקד בשל פשע שלא ביצעה.

אם כן, קריס מייצגת את הקדמה והנאורות אל מול גודווין המייצג את הכנסייה המושחתת אותה מבקר המחבר. נכון, ישנה דמות של אם המנזר שמנסה לסייע לקריס, אך רואים עד כמה היא לוחצת עליה להפוך לנזירה, למרות שהיא מודעת לכך שקריס לא מאמינה בכך.

המחבר לא מסתפק ביצירת כתב אישום נגד הכנסייה הקתולית ויוצא גם נגד בית המלוכה. מעבר השלטון מאדוארד השני לבנו, אדוארד השלישי, לא התבצע בצורה חלקה מבחינה היסטורית. איזבלה, אשתו של אדוארד השני, אשר קצה בראוותנות ובשחיתות של בעלה, ובעיקר בעובדה שהוא היה הומוסקסואל ואף לא הסתיר זאת ממנה, ברחה עם בנה לצרפת, חזרה עם צבא לאנגליה, הדיחה את המלך והוציאה פקודה לחסלו על ידי החדרת ברזן מלובן דרך פי הטבעת שלו ששרף את אבריו הפנימיים (היו לכך שתי סיבות: הראשונה, עונש להומוסקסואליות שלו והשנייה, בכדי שלא יתגלו סימנים על גופו). ואז ירש אותו בנו, אדוארד השלישי.

המחבר רואה בחיסולו של אדוארד השני אקט לא מוסרי ובעיקר לא חוקי. כיצד ? על ידי כך שהוא הופך את דמותו (בגילומו של בן צ'אפלין) לדמות של האדם הטוב, ההגיוני, המוסרי (למרות שדמותו ההיסטורית הייתה הפוכה מכך), שמצליח לברוח מניסיון החיסול של אשתו אל העיירה קיינסברידג' ואף הופך לנזיר ואילו בנו, אדוארד השלישי (בגילומו של בלייק ריטסון), שבראייה ההיסטורית נחשב דווקא לאחד מהמלכים הטובים של אנגליה, מוצג כרוצח צמא דם, שיעשה הכל בכדי לשמר את מלכותו, כולל לחסל עיירה שלמה רק בכדי לוודא שאביו מת, לצאת למלחמה עם צרפת (שתמשך 116 שנים !!!) רק בגלל אמונה דתית מעוותת וגם להיות מיואש בשדה הקרב, יאוש שרק קריס מצליחה לאושש אותו ממנו.

חשוב מאד, שהצופים שיצפו במיני סדרה יבינו את ההקשר ההיסטורי הרחב ולא יקבלו כאמת את מה שהם צפו בו כאמת היסטורית, משום שכפי שהצגתי זאת בפסקאות הקודמות, ישנו עיוות של האמת ההיסטורית לטובת הסיפור, אולם הצורה שבה מוצגים הרעיונות של המחבר במיני סדרה ראויה לציון, משום שהצופה מבין את רצון המחבר לאחר צפייה בפרק אחד בלבד או שניים לכל היותר.

ישנם סיפורי משנה נוספים במיני סדרה כגון הצגת דמותה של פטרניליה (אמו של גודווין בגילומה של סינתיה ניקסון) כמקבילה לדמותה של ליוויה בסדרה האפית המופלאה "אני קלאודיוס", על ידי כך שהיא סוללת את דרכו של גודווין לגדולה על ידי רציחות ומזימות, ומנסה לעשות זאת גם עבור בנה השני, ראלף, אשר מאבד מצלמו האנושי ככל שהסדרה מתקרבת לסיומה (בשלב מסיום הוא מאיים על ליידי פליפה [בגילומה של שרה גדון] לשכב עם בתה הקטנה אם לא תסכים להינשא לו). שני הבנים מתכחשים בסופו של דבר לאמם שמתאבדת בשל כך.

ולבסוף, הצופים מתוודעים לגוונדה (נורה וון וולדסטאטן), אשר מלווה את אביה, ששירת בצבא המלכה ונע כל הזמן, אך גם מנסה לשכב עם בתו בכל רגע אפשרי ובסופו של דבר מוכר אותה עבור פרה. גוונדה מפסלת את דרכה אל ליבו של וולפריק, לאחר שבתחילה היא עושה הכל עבורו, כולל לשכב עם ראלף בכדי שהלה יעניק לו את אדמתו שמגיעה לו בירושה, ולקראת סוף המיני סדרה באה על שכרה כאשר ראלף "מגדל עמוד שדרה" ועוזר להילחם נגד צבא המלך ולדחוף אותם מהעיירה.

לסיכום, בתקופה שבה פרחה "המגפה השחורה" (שהייתה למעשה דבר) בכל רחבי אירופה וחיסלה קרוב למחצית מהאנשים ביבשת, תקופה שבה האמונה הדתית של האנשים נבחנה כמעט מדי יום, בתקופה זו יוצא המחבר נגד הכנסייה הקתולית ומצביע על כל החולאים שלה. בהעברת המסר הזה, כמו גם בהעברת המסר נגד העברת השלטון הלא לגיטימית מאדוארד השני לשלישי, הפקת הסדרה עשתה עבודה מופלאה. הצופה מקבל סיפור נהדר המסופר בצורה טובה מאד, למרות שלעיתים העריכה לא נעשתה בצורה טובה. המשחק ללא דופי, אך עושה רושם שבדיוק כמו המיני סדרה The Pillars of the Earth, גם מיני סדרה זו הינה מינימליסטית בכל הקשור לסט הצילומים וחבל שכך.

אז, לראות או לא לראות ?

לראות. מדובר במיני סדרה פחות טובה מ The Pillars of the Earth, אך עדיין הרעיונות של הסופר קן פולט גאוניים והמיני סדרה הנ"ל מצליחה להציגם בצורה מעולה. הצופה מקבל מוצר טוב מאד עבור שמונה שעות צפייה. מעט מאד סדרות בכלל ומיני סדרות בפרט מגיעות לרמה של המיני סדרה הזאת.

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

גם אני נהניתי כמוך מהסדרה. תודה רבה על הביקורת!