יום ראשון, 2 בפברואר 2014

עונת הפיילוטים 2014: שנת העצמאות של אולפני ההפקות.



השנה הייתה 1995, שיא "המלחמה הקרה" בין רשתות הברודקאסט. רשתות ABC, CBS ו NBC החלו להפיק את הפרויקטים שלהם באולפנים שלהם, מתוך מטרה אחת: שהמוצרים הסופיים יהיו בבעלותם. הפקה עבור רשת מתחרה נחשב כ"חילול הקודש". ואז, בשנת 1999, חברת ההפקה של ג'רי ברוקהיימר (Jerry Bruckheimer TV), אשר הייתה משויכת לרשת ABC, החלה לשבור את הטאבו ופנתה עם הרעיון ל CSI לרשת CBS, לאחר שברשת ABC החליטו לוותר על הרעיון.

כאשר אנו מעבירים קדימה את העניינים לשנת 2014 אנו מגלים תמונה אחרת לחלוטין: נכון לכתיבת המאמר (28 בינואר 2014) חמש פרויקטים של ABC Studios, שלש פרויקטים של Universal TV ושניים של CBS Studios מפיקים פרויקטים עבור רשתות מתחרות, כאשר היד עוד נטויה. כיצד הגענו למצב הזה ? ה"קרח" בין הרשתות החל להישבר באמצע שנות האלפיים. אולפן של רשת ABC החל להפיק להיט עבור רשת CBS, להיט שאתם מכירים בשם Criminal Minds, ואילו פרויקטים של אולפני רשת NBC מצאו גם הם את דרכם אל רשתות אחרות כגון אל CBS בדמות Worst Week או Sons & Daughters עבור רשת ABC. במהלך עונת הפיילוטים 2011 היו שני פיילוטים מרשתות ABC, CBS ו NBC, שמצאו את עצמם מופקים עבור רשתות מתחרות : Weekends At Bellevue עבור רשת FOX מ Universal Media Studios (קדמו ל Universal TV) ו Ringer ברשת CBS מאולפני ABC (צריך גם לזכור שלרשת FOX יש עבר עם UMS לאחר ש House הופקה על ידם ושודרה ברשת FOX). בסופו של דבר Ringer הופנתה אל רשת הבת של CBS, הלא היא רשת ה CW. מאוחר יותר באותה שנה, המשטר החדש ברשת NBC, תחת הנהגתו של היו"ר בוב גרינבלאט, וטען שאולפן הבית שלהם Universal TV יפיק לכל הרשתות. עונה לאחר מכן זה קרה כאשר באולפנים הפיקו את The Mindy Project עבור רשת FOX וקומדיה שלא אושרה של ספייק פרסטן עבור רשת CBS. גם אולפני ABC המשיכו במגמה והחלו להפיק עבור רשת NBC את הפרויקט Beautiful People. בשנה שעברה, ניתן להצביע על שלש פרויקטים "חוצי רשתות" דומים: Brooklin Nine Nine מ Uni TV עבור רשת FOX, הדרמה Intelligence מאולפני ABC עבור רשת CBS והדרמה Hatfields & McCoys מאולפני ABC עבור רשת NBC. שתי הראשונות גם אושרו לסדרות.

בקיץ הקודם, אולפני ABC ואולפני CBS קיבלו החלטה משותפת אליה הגיעה רשת NBC לפני כן: לפתוח את ההפקות עבור כל רשתות הברודקאסט. בעוד שאולפני ABC עשו זאת בעבר עם פרויקטים בודדים, הרי שמדובר בהחלטה תקדימית עבור אולפני CBS. יתרה מכך, בעבר Uni TV, ABC Studios ו CBS Studios הפנו רק פרויקטים שנדחו על ידי רשת האם עבור רשתות אחרות, כגון במקרה של Brooklyn של Uni TV ובקומדיה של טינה פיי ומאט האברד בעונה הנוכחית, אשר הלכו בסופו של דבר לרשת FOX. זו הסיבה שעתה אנו צופים השנה בפריחה של הפרויקטים "חוצי הרשתות" (10).

בשעה שרשת CBS עדיין בשלב ראשוני של אישור פיילוטים, המספר של 10 פרויקטים השנה הוא יותר מכפול שלש לעומת השנה שעברה (3). יתרה מכך, השנה מדובר על הזמנה של שתי סדרות ישירות לסדרה: הדרמה בת 13 הפרקים של דיוויד ט ראסל וסאוונה גראנט עבור רשת ABC אותה יפיקו אולפני CBS והקומדיה בת 6 הפרקים עבור רשת FOX הלא היא Mulaney (פרויקט שבמקור פותח עבור רשת NBC), אותה יפיקו אולפני Uni TV. כמו כן, הפיילוט של טינה פיי והאברד, הדרמה Red Band Society של אולפני ABC והקומדיה Sober Companion של אולפני CBS כולם עבור רשת FOX, מיועדים כולם לקבל אישור לסדרה תחת המודל החדש של הרשת. בכך, ה"שיא" של השנה שעברה של אישור פרויקטים "חוצי רשתות" ישירות לסדרות יישבר. Uni TV עומדים בראש עם שלשה פרויקטים שכאלה: Mulaney, הקומדיה של טינה פיי והאברד והדרמה Exposed עבור רשת ABC. גם אולפני CBS רוצים לרשום שתיים משתיים, כאשר שני הפרויקטים שלהם בדרך לכך.

אולפני ABC עומדים, נכון לעכשיו, על אספקת חמש פרויקטים "חוצי רשתות" (מקום ראשון): הדרמה Red Band Society והקומדיות Fifth Wheel וכן The Pro (בכיכובו של רוב לאו) ו Mason Twins ברשת NBC וגם Save The Date עבור רשת CBS. לאולפנים גם פרויקטים נוספים בני חצי שעה שקיבלו התחייבות, אשר יוכלו להיות מאושרים. מדובר בפריצת דרך עבור אולפני ABC, אשר מעולם לא הצליחו להפיק קומדיה עבור רשת אחרת. הסיבה לשינוי המגמה ? הרצון של הבוס של אולפני ABC, פטריק מורן, בשנתו הראשונה, והעומדת בראש פיתוח הקומדיות של האולפנים, איימי הארטוויק. אגב, שניהם הגיעו מ 20th TV, אשר למרות השיוך שלהם לרשת FOX, מפיקים עבור כלל הרשתות והשניים אימצו את המודל. השינוי עוזר ל ABC Studios, Universal TV ו CBS Studios להרחיב את העסקים שלהם ולצמוח בצורה עצמאית מבלי להסתמך על הרשת האחות וכמו כן, להיות פתוחים יותר עבור הטאלנטים, שלעיתים משויכים לרשתות שונות.

סדרות מאולפנים עצמאיים כגון Sony TV,  Warner Bros TV ו 20th TV נחשבו בעבר כ"בנים החורגים" של הרשתות ואשר לא קיבלו את אותה "אהבה" שאולפני הבית קיבלו בכל מה שקשור לשעות שידור ואפשרות לחידוש. עתה המצב השתנה, כאשר ניתן לציין את The Blacklist של Sony TV, אשר מובילה את הדרמות של רשת NBC, הקומדיה The Big Bang Theory מאת Warner Bros TV, אשר מוליכה את הלין אפ של רשת CBS ו הקומדיה Modern Family, אשר עושה אותו דבר עבור רשת ABC למרות שהיא מ 20th TV. ככל הנראה, Universal TV, ABC Studios ו CBS TV Studios בדרך להצטרף אליהן ביצירת מגה להיטים עבור רשתות שהן לא רשתות המקושרות אליהן (כל השלש גם החלו להפיק פרויקטים עבור חברות הכבלים). Brooklyn Nine-Nine הפכה להיות מקדמת מכירות טובה מאד עבור הרעיון לאחר שהיא העניקה לרשת FOX שתי זכיות בגלובוס הזהב, אשר גם העניקה לה את משבצת השידור אחרי הסופרבול, שם היא תחבור ללהיט של אולפני 20th TV, הכוונה היא כמובן ל New Girl.


הערה: הניתוח מבוסס על כתבה של נלי אנדרווה, כתבת התרבות האמריקאית.

אין תגובות: