יום רביעי, 15 בינואר 2014

שלב סיכום עונה: אליפים, עונה שלישית: עלוב.



בתחילת הפרק הרביעי של העונה השביעית של הסדרה "תיאוריית המפץ הגדול" שלדון מושיב את חברתו איימי לצפות איתו בסרט "אינדיאנה ג'ונס ושודדי התיבה האבודה". כאשר הסרט נגמר איימי הורסת לשלדון את ההנאה מהסרט בכך שהיא טוענת שלדמות של אינדיאנה ג'ונס אין כל ערך בסרט מכיוון שגם אם הוא לא היה נמצא האירועים היו מתרחשים בכל מקרה. זו בדיוק ההרגשה שמקבלים כאשר צופים בעונה השלישית של "האליפים". הסדרה, אשר נוצרה בעונה הראשונה, כעבוד לספר של אתר שטרייט וורצל, ובצורה יוצאת מהכלל וגם ייחודית עבור סדרת נוער בעשור האחרון, הפכה בעונתה השלישית לסתם סדרה. קבלו תיקון, לפחות מעוד סתם סדרה, וזאת לאור האיכות הגרועה שלה.

בעונה השנייה ניתן היה לצפות בירידה תהומית באיכות הסדרה, אך העונה השלישית כל כך גרועה שזה היה כבר מעליב. ראשית, כל הזמן מדברים על הערכים של רוח גנות, ערכים אשר באו לידי ביטוי בצורה יוצאת דופן בעונה הראשונה, כמובן שבשל העובדה שמדובר בעיבוד לספר, אבל לא היה ניתן להבחין בכך לאורך העונה כולה. מתי בדיוק ניתן היה לצפות בערכים הללו בעונה השלישית ? בחיפוש אחר האוצר ? בהתעקשות על העזרה לעובד זר לא חוקי ? בתחרות האדירה בין רוני לנועם לאורך העונה כולה ? אם תוציאו מהמשוואה את העובדה שמדובר באירועים שהתרחשו בפנימיית גנות, הרי שהם יכלו להתרחש בכל מוסד. כיצד בדיוק הסדרה מתהדרת בפתיח שהעונה נוצרה בהשראת הספר ? מלבד מספר דמויות שנשארו מהספר אין אפילו קצה קצהו של קו מקביל בין הרעיונות של הספר למה שהצופה חוזה בעונה השלישית של הסדרה.

הזכרתי את נושא הדמויות והגיע הזמן להתעכב על כך. העונה הראשונה הייתה מוצלחת מאד משום שהדמויות בו היו ללא דופי, בגזרת האליפים (השכבה הצעירה) , בגזרת הדלידים (השכבה הבוגרת) וגם בגזרת ההנהלה. כאשר מביטים על העונה השלישית, חלק גדול מהדמויות נעלמו. בעונה השנייה ניצה (שני אביב) הפציעה רק כשחקנית אורחת למספר מוגבל של פרקים וכל הדלידים של העונה הראשונה נעלמו, ובצדק משום שהם סיימו את לימודיהם, אולם מספר דמויות נשארו: אמוץ (עידו ברטל), אשר הפך למדריך, דינר (מקס אולארצ'יק), אשר נשאר שנה נוספת ופיני (קובי מחט), שנשאר בהנהלה. בעונה השלישית, גם הם נעלמו (כולל הדס בגילומה של מאיה ורטהיימר) ובהפקה לא הביאו במקומם תחליף ראוי. היחידה שנותרה בדרגת ההנהלה והבוגרים היא עדן (רוני דואני) וגם היא הייתה על תקן של שחקנית אורחת. יתרה מכך, גם חנה (המנהלת) וריבה (הטבחית) כמעט ולא הופיעו בעונה זו ביותר מחצי מהזמן. דמות נוספת שלא הופיעה בעונה זו הייתה דוידי (גיא סלניק) וגם שירי (אינה בקלמן), שהופיעה לראשונה בעונה השנייה, הופיעה למספר פרקים מוגבל. ולבסוף, קטי (נעה פרידמן) כמעט ולא הופיעה בחצי השני של העונה וחזרה רק לפינאלה.

עובדה זו, של היעדר דמויות מרכזיות גרמה לוואקום עצום של הסדרה והייתה תחושה של ריקנות לאורכה. נכון, הוצגו שלש דמויות חדשות של השכבה החדשה של ה"אליפים": נעם (תותי ניניו), אשר נאלצת להתחזות לבן משום שהיא מתחבאת מאחר ואביה מעיד נגד משפחות פשע, מזי (עופרי קציר), אחיינית של ריבה ופרימדונה גדולה ואמיר (ספוטניק) (גלעד מן), ילד של אמא שפוחד מהעור של עצמו ומתאהב במזי, שלא מביטה בו באותו אופן.

מה הבעיה הגדולה ?

הם לא הצליחו למלא את הוואקום. הסיבה לכך ברורה מאד. מדובר בשלש דמויות בלבד. במידה ורצו ליצור פעם נוספת מאבק של "אליפים" ב"דלידים", מה שבפועל הם ניסו לעשות, הם היו חייבים להוסיף דמויות נוספות. בהפקה ניסו לגשר על כך ויצרו מצב שלאורך רוב העונה ה"אליפים" וה"דלידים" גרו ביחד. אולם, עובדה זו רק חידדה את הבעיה בשל מה שניבט על המסך: המאבק נמשך כל הזמן בין השכבות ולראות שכבה של שמונה ילדים אל מול שלשה, אשר היו גם הצעירים יצרו מצב של חוסר הרמוניה. גם העובדה שצילמו סצנות בחדרי ה"אליפים" לקראת סוף העונה חידדה זאת כאשר ניתן היה לראות בסצנות רבות את מזי ונועם לבד. במידה ומשווים זאת לעונה הראשונה ואפילו השנייה התמונה חדה עוד יותר.

בכל מה שקשור לסיפור. צר לי, אבל זה היה שעמום אחד גדול. נועם צריכה להסתיר את הזהות שלה במשך יותר מחצי עונה ? היינו כבר ב"סרט" הזה בעונה הראשונה עם רוני ובצורה טובה יותר. מדוע לשחזר רעיון שמיצה את עצמו ? רק בכדי כביכול לסגור מעגל לדמות של רוני ? עלוב. מאבק בין נעם לרוני ? היינו כבר בסרט הזה במשך שתי עונות במאבק בין רוני לאמוץ ולאחר מכן בין רוני לדינר.

תסריטאים אוהבים לסגור מעגל וזה גם מה שקרה לדמויות של אילנה ורוני.בעונה הזאת, אולם הצורה שזה נעשה הייתה מעליבה. בתחילת העונה הצופים מגלים שאילנה נפרדה מרוני לפני שהשנה החלה (שידור חוזר לעונה השנייה), ובמשך חצי עונה היא מתייחסת אליו כאילו הוא לא ראוי להיות חבר שלה ואז, כאילו בהפתעה, היא מחליטה שיש לה רגשות אליו. וראו איזה פלא, זו הנקודה שרוני מתחיל לפזול לכיוונה של נעם, לאחר שהוא מגלה שהיא בת. יכול להיות יותר צפוי מזה ? מסתבר שכן. במקום לנסות לתת למערכת היחסים של רוני ונעם סיכוי היא נגמרת לאחר פרקים בודדים. הסיבה ? היו חייבים לסגור את הסיפור של רוני ואילנה לפני תום הסדרה. במידה והתסריטאים החליטו להעניק לרוני ונעם רומן, היו חייבים לעשות זאת לקצת יותר מדקה וחצי. כל ה"בילד אפ" במשך יותר מחצי עונה והמתח המיני שנשבר נעלם עוד לפני שאמרנו "הללויה".

גם הסיפור המרכזי השני של העונה, החיפוש של צחי (אבי גרייניק) ולאחר מכן ה"אליפים" וה"דלידים" אחר אוצר בתוך הפנימייה היה פשוט עלוב. מספיק לראות כיצד עשו זאת בסדרה "בית אנוביס" בכדי להבין עד כמה הכתיבה הייתה עלובה. וזה לא ש"בית אנוביס" כה איכותית. ואם כבר מזכירים את צחי, לקחת את אבי גרייניק לתפקיד שכזה ? באמת ? את הצד הקומי של התפקיד שלו הוא מילא בצורה טובה, אבל בתור האיש הרע זה היה יותר מצחיק ממסוכן. ליהוק גרוע מאד.

הייתה גם בעיה קטנה שלא טיפלו בה, המלתחה של נעם לאחר שהתגלה שהיא בת. ניסו להלביש אותה בבגדים של מזי, אך לאור הגוף הרזה מאד של תותי ניניו בניגוד לגופה החטוב והעגלגל במקומות הנכונים של עופרי קציר זה נראה רע וגרם לה להראות יותר כבן מאשר כבת. במיוחד לאור העובדה שתותי גילחה את ראשה עבור הסדרה, היה ראוי להעניק לה מכנסי ג'ינס צמודים וחולצת טי-שרט בכדי שיבליטו את הנשיות שלה. הייתה סצנה לקראת תום העונה בה מזי עמדה לנחם את נעם ורגע חשבתי שאולי בהפקה ינסו לפנות לכיוון סצינה לסבית בין השתיים (ואין בכך משהו רע), אולם בגלל שנעם הזיעה הקרבה נמנעה. צריך לדעת כיצד להבחין בדברים הקטנים.

גם סוף הסיפור היה כה מעליב. הרעיון של חגיגה בתום העונה כבר בוצע בתום העונה הראשונה ולכן גם במקרה הזה היה מחזור חומרים. ספוטניק מנטרל פצצה, אתם רציניים ? אילנה מצליחה להתגבר על רוצח שכיר במכה אחת, האם זה היה אמין ? ממש לא.

ולסיום, מה עם ההומור ? במשך 60 פרקים היה רק גג אחד מצחיק וזה היה כאשר צחי עומד באמצע הפרדס בגנות וצועק "אני שונא פרדסים" באיזכור לסוג המשפט שגרגמל מ"הדרדסים" היה תמיד אומר. מלבד חמש שניות אלו, לא הייתה סצינה מצחיקה אחת !!! במשך קרוב לעשרים פרקים ניסו לשחק משחקי מילים עם המילה שקשוקה. בשלב מסוים זה כבר היה מגעיל ואפילו לא מטריד. האם תסריטאי סדרות הנוער לא יכולים לכתוב סצינות מצחיקות ? אז שלא יכתבו תסריט. אם זה מה שהם חושבים שמצחיק נערים אזי הצופים חייבים להרגיש נעלבים, משום שמעליבים אותם. מדובר בתסריט מסוג ד.

אז, לראות או לא לראות ?

לא לראות. מדובר בעונה עלובה מכל הבחינות: מחזור חומרים, איבוד דמויות מרכזיות ותחליף לא הולם (וגם בתאל משיאן בתור "דלידית", שחייבת לעבוד בכדי לעזור למשפחתה להתפרנס לא סייעה ואף תרמה לתחושה הנ"ל), תסריט כושל מכל הבחינות. בסדרה "גאליס" לפחות ניתן היה לראות התקדמות בין העונות במספר מישורים, בעונה האחרונה של ה"אליפים" גם את זה לא ניתן להגיד. אולי רק העובדה שהחלו את העונה כאשר רוני ואילנה כבר פרודים ולא עברנו את הסיפור הידוע שהם ביחד, נפרדים ואז חוזרים להיות ביחד. הבעיה היא, שגם את סיפור החזרה שלהם ביחד בפרק סיום העונה הם ביצעו בצורה גרועה. כמו כן, לעיתים נראה שחלק מהשחקנים עושים טובה שהם משחקים, בעיקר אמורים הדברים לגבי יסמין עיון (אילנה). לטעמי, בהפקה צעדו לאחור במקום להשתפר, במיוחד לאור העונה השנייה הבינונית ומטה. הם לא תיקנו טעויות של העונה השנייה, אלא רק הוסיפו עליהן.

לפי דעתי, במבט לאחור, היה עדיף להסתפק בעונה הראשונה של הסדרה ולא להעניק לה עונות נוספות. העונה השלישית רק הרסה את הרושם והרעיון של הסדרה. לפעמים עדיף לא לגעת במוצר, גם אם הוא מוצלח. חבל שזה יהיה הזיכרון מהסדרה. חבל מאד.

אין תגובות: