יום שלישי, 19 בנובמבר 2013

ביקורת: Reign, עונה ראשונה, פרקים 5-1: לא הבית הנכון.



מרי מלכת הסקוטים, אשר את תולדות חייה הבוגרים מהמאה ה 16, מתארת הסדרה הנ"ל עבור רשת ה CW, הינה אחת מהדמויות הטראגיות ביותר בהיסטוריה, לצידן של קליאופטרה מלכת מצריים במאה הראשונה לפני הספירה ואן בולן, אשתו השנייה של הנרי השמיני מלך אנגליה. כל שלש הנשים הנ"ל, למרות ששיחקו תפקיד משמעותי בהיסטוריה, מתו מוות לא טבעי וכואב (קליאופטרה התאבדה בכדי שלא יוציאו אותה להורג, אן ומרי הוצאו להורג בשל האשמות חסרות בסיס), בסופו של דבר מרי הייתה המנצחת על יריבתה המושבעת, אליזבת הראשונה מלכת אנגליה, שגם הוציאה אותה להורג, מאחר שבנה הפך להיות מלך בריטניה (אנגליה, אירלנד וסקוטלנד) הראשון לאחר מותה של אליזבת. ממאגר הדמויות ההיסטוריות אין כמעט ספק שמדובר באחת מהדמויות המעניינות ביותר ומכיוון שסיפורה מתחיל בגיל צעיר הוא כביכול מתאים גם לרשת ה CW, שמעדיפה פרצופים צעירים על המסך שלה. אך, לאחר חמישה פרקים בלבד עושה רושם שהסדרה לא מצליחה להמריא.

אז, מדוע הסדרה לא מצליחה כל כך ?

ניתן למצוא לכך מספר סיבות. הראשונה והבולטת מכולן היא: מדובר בסדרה שהיא שונה מאד מהנוף של סדרות רשת ה CW. מדובר בניסוי של הרשת ולא פלא, שכאשר הפיילוט החל את דרכו בעונת הפיילוטים הקודמת הוא לא היה בעדיפות ראשונה וצבר כוח ככל שעונת הפיילוטים התקדמה. ככל הנראה, ברשת קיוו שבשל ההצלחה של דרמות תקופתיות כגון "רומא", "משפחת בורג'יה", "הטיודורוס" ועוד... הסדרה יכולה להצליח, אך בשל העובדה שבשנים האחרונות ברשת התמקדו רק באופרות סבון כגון "אחת שיודעת" או 90210, היכולת של הרשת להביא צופים שאוהבים סוג אחר של סדרות קטן מאד. שנה קודם לכן הרשת ניסתה זאת עם הסדרה Ringer, אשר הרמה שלה והכיוון הקריאטיבי שלה היה שונה לחלוטין ממה שהרשת הייתה רגילה אליו. התוצאה ? הסדרה קרסה לאחר עונה אחת בלבד ובוטלה, וזאת למרות שכיכבה בה שחקנית על כגון שרה מישל גלר.

המקרה של Reign חמור עוד יותר משום שאין לרשת שחקן אחד מרשים שניתן לשווק דרכו את הסדרה. אפילו ל"משפחת בורג'יה" היה את ג'רמי איירונס המוכר והטוב. למרות שלפי דעתי, הניסיון ללהק שחקנית ראשית בלתי מוכרת (אדלייד קיין) לתפקיד של מרי היה נכון, משום שהרשת הייתה זקוקה לפנים רעננות, הרי שברשת היו חייבים ללהק לפחות שחקן אחד (או שחקנית) מוכר וידוע, משום שבכל זאת, הסיפור מתמקד (לפחות בתחילתו) במרי כאשר היא נערה על סף היותה אישה ולכן במקום שהצופים ינסו לשייך את הסדרה אל הדרמות התקופתיות שציינתי עושה רושם שהצופים חושבים שמדובר בעוד אופרת סבון שהרשת מעלה. שם מוכר ורציני כדוגמת איירונס היה משווה לסדרה עומק וגם חשיבות. אבל לא, בהפקה החליטו שכל הפנים הצעירות (ויש הרבה כאלה) יהיו בלתי מוכרות ושהצוות המבוגר יהיה מורכב משחקנים מדרגה ב ומטה. לא ברור באם ההחלטה נפלה בשל בעיות תקציביות או מתוך החלטה מודעת. בכל מקרה, התוצאה שלילית.

גם השיבוץ של הסדרה עם The Vampire Diaries באותו ערב עושה לה עוול. כביכול, בהפקה חשבו שהיות ומדובר בשתי דמויות נשיות ראשיות במרכז הסדרה יהיה להן מכנה משותף, אך מדובר בשתי סדרות מסוג שונה לחלוטין. כיצד נערות שאוהבות סיפורי ערפדים יאותו להישאר ולצפות בדרמה תקופתית שכזאת ? הבעיה של הרשת היא, שאין לה שעת שידור אחרת לשבץ אותה. במידה והייתה משובצת ליום שני היא הייתה אבודה עוד לפני שהייתה עולה לאוויר, יום שלישי הפך ליום של על טבעי ויום רביעי של גיבורי על. להתחיל סדרה חדשה שכזאת בערב יום שישי הינה פריבילגיה שהרשת לא יכולה להרשות לעצמה. ואכן, לאחר חמישה שבועות בלבד הסדרה מאבדת כמעט מחצית מהקהל שסדרת הערפדים מובילה אליה, לפחות בנתוני הדמו ולעיתים גם במספר הצופים הכללי.

האם הסיפור מעניין ?

התשובה חד משמעית: כן. מדובר בסיפור של נערה (ולאחר מכן של אישה), אשר כל חייה סבו סביב תככים וניסיונות חיסול, של מאבקים לשרוד. כמו כן, אל הקלחת נכנסת דמותו של נוסטרדאמוס, חוזה העתידות המפורסם ביותר בהיסטוריה הכתובה. ואיך אפשר שלא לציין את האהבות שאפפו את דמותה של מרי, שאדלייד (שהיא, במילים עדינות, לא הנערה היפה ביותר בטלוויזיה) דווקא מיפה אותה. מהבחינה הזאת, ניתן למצוא קווים מקבילים לדמותה של קליאופטרה, שגם היא לא הייתה נאה מאד, אך ידעה לשבות את ליבם של גברים בעקבות הסקס אפיל שלה, אם כי במקרה של מרי המשיכה נבעה יותר מכוח החיות שלה ומהעובדה שיכלה להעניק לגברים מלוכה בממלכה אירופאית.

למי שמעוניין לקבל קצת רקע על התקופה, להלן התקציר: מרי היא היורשת לכס המלכות בסקוטלנד, אולם מאחר ומרי טיודור מלכת אנגליה (בתו של הנרי השמיני) עומדת למות ללא צאצאים, למרי יש גם זכות לכתר המלכות באנגליה, מאחר ורבים ראו באליזבת, בתו של הנרי השמיני מאן בולן, יורשת לא חוקית בשל העובדה שהכנסייה הקתולית לא אישרה נישואים אלו משום שהיא לא אישרה להנרי את גירושיו מאשתו הראשונה, קתרין. בשל כך, חששו באנגליה שמרי תתבע את כתר אנגליה לעצמה ומאחר והייתה צעירה היא גם תוכל להביא יורשים, ובכך למעשה סקוטלנד "תבלע" את אנגליה. בשל הסיבה הנ"ל, האנגלים ניסו בכל הזדמנות לחסל את מרי, גם לאחר שאליזבת עלתה על כס המלכות באנגליה היא המשיכה בניסיונות הללו, למרות שמרי הייתה בת דודתה.

בגזרת התסריט, חייבים לציין, שהוא קולח יותר מהתסריטים של הדרמות התקופתיות שהתרגלנו אליהן עד כה, ללא ספק בשביל להתאים את הסדרה לקהל הצעיר. אולם מצד שני, בניגוד לדרמות התקופתיות שציינתי, הסדרה הזאת פחות אלימה ובעיקר שומרת על כלליי העירום בערוץ ברודקאסט (כלומר, אין עירום). הוכחה לצנזורה ניתנה כבר בפרק הפיילוט כאשר צינזרו סצינה של אוננות נשית של אחת מנערות המלכה מרי לאחר שהן צופות בזוג מקיים יחסי מין. לצופים של הדרמות התקופתיות שהתרגלו לאיכות ולסצינות העירום קיימת בוודאי אכזבה מכך, למרות שלפי דעתי התסריט הינו הבעיה האחרונה של הסדרה, משום שהצופה, בוודאי אם מדובר בצופים צעירים, לא מרגיש שהזמן עובר.

אז, לראות או לא לראות ?

התשובה לכך לא פשוטה. מצד אחר, הרעיון מעניין, התסריט סביר מאד וכך גם המשחק, אולם הבעיה היא שחובבי הדרמות התקופתיות יחשבו שמדובר בסדרה ילדותית מדי מכפי שחזו עד כה ושהליהוק לא מספיק מרשים. עבורי מדובר בסדרה חביבה, אולם העצה שלי היא, שכל צופה צריך להחליט בעצמו אם הוא מוכן להשקעה שכזאת ורק אז לנסות את הפיילוט.

4 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

דווקא בשל הקלילות שלה היא מהווה שינוי לטובה ומהנה בניגוד לצפייה בעוד שעתוק כמו נניח the white queen שאחרי הפיילוט שהיה קליל יותר ורומנטי גלשה לדגש המוגזם על הפוליטיקה והחלה לשעמם
תודה!

אסף אמר/ה...

הערה קטנה - שם הסדרה הוא Reign ולא Regin (טעות קבועה בפוסטים שלך).

ד"א - גם בסדרה אחרת של The CW יש טעות כתיב קבועה - The Tomorrow People הוא השם הנכון.

D1D1 אמר/ה...

תוקן.

אנונימי אמר/ה...

אחת הסדרות הטובות ביותר שראיתי ואני אחת שראתה כמעט את כל הסדרות הטובות שווה להמשיך כמה פרקים ולראות איך זה הולך כי הסדרה מאוד מעניינת ושובה....חבל שאין תרגום לחצי העונה השנייה והעונה השלישית זה עוצר הרבה קוראים