יום חמישי, 21 בנובמבר 2013

שלב סיכום עונה: Nikita, עונה שלישית: שני חצאים שונים לחלוטין.



כאשר הסדרה "ניקיטה" עלתה לאוויר בשנת 2010 ברשת ה CW היא לא הצליחה לנפק לעצמה קהל רב ולכן בעונתה השנייה היא נדחקה אל שעת שידור, שהיא בדרך כלל בית קברות לסדרות: יום שישי בערב. במספר הצופים הכללי הסדרה התייצבה בצורה סבירה, אולם בנתוני הדמו היא לא סיפקה את הסחורה ושאלת חידושה לעונה שלישית לא היה ברור. בשל כך, מפיקי הסדרה סיימו את העונה השנייה ב"מפץ גדול", כאשר ניקיטה חיסלה את פרסי, האיש שעמד מאחורי "דיוויז'ן" המרושעת. ואולם, רשת ה CW הודיעה בסופו של דבר למפיקים שהם קיבלו עונה נוספת ולא רק שהם קיבלו עונה נוספת, אלא שמדובר בעונה מלאה בת 22 פרקים.

התוצאה ?

בהפקה נאלצו להתחיל את העונה השלישית כמעט מאפס. הפעם, ניקיטה, מייקל, בירקהוף וראיין הם אלו שנאלצו לרדוף אחרי סוכנים שסרחו, לתפוס אותם ולהעניק להם את האפשרות להשתנות או להסתכן במאסר. כפועל יוצא מכך, כמעט כל עשרת הפרקים הראשונים של העונה עסקו בכך. אם לפרק או שניים זה היה סביר הרי שבשלב מסוים זה היה משעמם וצפוי. הסדרה איבדה בשלב זה את החדות שלה ונראה היה שהם "עפים" עם כיסויי עיניים.

מעט מאד מהפרקים הנ"ל עסקו בנושא המרכזי השני, וגם העיקרי, של העונה: המרדף של ניקיטה אחר אמנדה, שמצד שני גם צדה אותה. ואולם, הפרקים הבודדים שעסקו בנושא הנ"ל הראו עד כמה איכותית הסדרה יכולה להיות, כאשר הפרקים מרוכזים ואינטנסיביים. פחות העיסוק של מערכת היחסים שבין ניקיטה ומייקל או אלכס (לינדזי פונסקה המדהימה ביופיה) ושון ויותר המרדף של החתול ועכבר בין ניקיטה ואמנדה (אם כי בשלב כלשהו בעונה קשה היה לזהות מיהו החתול ומיהו העכבר).

נכון, חלק מהפרקים היו מחויבים המציאות, בין היתר בכדי לבסס את דמותו של אואן לצידה של ניקיטה, לאחר שמייקל איבד את ידו במהלך מרדף אחר אמנדה, בכדי להגיע בחלק השני של העונה אל זהותו האמיתית של אואן (ששמו האמיתי מתברר היה סאם), אך עדיין התוצאה הייתה חד משמעית: הסדרה סיפקה ברגעים אלו אקשן טוב, אך לעיתים נראה היה שהתסריטאים "טוחנים מים".

ואז הגיע החלק השני.

ההבדל שבין החצי הראשון של העונה לשני (מהפרק ה 11 עד תום העונה) היה תהומי. נראה היה שהסדרה נכנסה מהילוך ראשון לרביעי בין רגע. זה התחיל בהפללה של שון על ידי אמנדה ברצח של קנדריק, ראש ה C.I.A, המשיך בבגידה של אמנדה בחבר שלה ארי טהסרוב, דרך חטיפתה של אלכס ושינויה מבחינה פסיכולוגית בכדי שזו תגרום לכאוס בתוך "דיוויז'ן" אותה ניקיטה ומייקל ניהלו, התעמקות גדולה יותר ב"חנות" האמיתנית אותה זכינו לראות בסוף העונה השנייה למשך זמן קצר, כאשר פרסי ניסה להתקבל לשירותיה ולקראת סוף העונה השלישית אמנדה חברה אליהם, אלכס מנסה לחסל את ראיין ובסופו של דבר שון, החבר שלה, מת כאשר הוא נקלע לאש הצולבת בתוך דיוויז'ן בשעה שחלק מהסוכנים ניסו לברוח מהפחד שהנשיאה תוציא פקודת הרג נגדם ועד לבגידה של אואן\סאם ולבסוף ההפללה של אמנדה את ניקיטה מתוך ברירה: חיי מייקל או חיי נשיאת ארה"ב.

חלק זה של העונה הציג עליית מדרגה כמעט מפרק לפרק ובנוסף לכל גם הראה לצופים כיצד סדרת אקשן צריכה להיראות. הבעיה היא, שבשלב זה לסדרה כבר לא היה לאן להתפתח מבחינת קהל הצופים (הסדרה ירדה מ 2.32 מיליון צופים בממוצע לפרק בעונה הראשונה, ל 1.77 בעונה השנייה ורק 1.38 מיליון בעונה השלישית, כאשר הפרקים האחרונים של העונה נעו סביב מיליון צופים בלבד). נראה היה שבהפקה שוב סגרו את הקצוות של כל הסיפור (בפרק האחרון החבורה מפוצצת את דיוויז'ן, אשר חוסלה סופית). נכון, נשאר רק עניין ההפללה של ניקיטה והמאבק הסופי של ניקיטה באמנדה ו"החנות", אבל העונה הרביעית המקוצרת אמורה לסגור סופית את הקצוות. כל שאר הרעיונות והעולם שליווה את הסדרה בשלש העונות הראשונות הסתיים. לכן, ניתן לראות בעונה הרביעית הממשמשת ובאה כמעין ספין אוף או אקורד הסיום שלה.

ראוי לציון גם את הפרק ה 18 של העונה בו מתגלה סוף סוף הסוד הגדול של אמנדה: מתברר ששמה בכלל הוא הלן, שהיא הייתה נתונה לניסויים לא חוקיים שאביה ביצע בה כאשר הייתה ילדה ובסופו של דבר היא חיסלה את אביה ואת אחותה התאומה, ששמה היה אמנדה ולאחר מכן היא לקחה את שמה של אחותה מאחר והעולם לא היה מודע לכך שהיא הייתה קיימת. מדובר באחד מהפרקים החזקים ביותר של הסדרה אם לא החזק שבהם.

אז, לראות או לא לראות ?

לראות. על החצי הראשון של העונה ניתן "לרפרף" במהירות (וחובה לצפות בהם בכדי להבין את המשך העונה), אולם החצי השני של העונה יספק הנאה צרופה.

דרך אגב, במרבית הביקורות שלי על סדרות הנוער בארץ טענתי שלא יודעים כיצד לסיים עונה בצורה נכונה. ראוי שהתסריטאים של סדרות הנוער הישראליות יצפו בסדרה הזאת ויבינו כיצד עושים זאת נכון. הגעה לפרק האחרון, כאשר כל הקצוות של העונה סגורים, פרק אחרון שעוסק רק בנושא אחד, סגירת הנושא של הפרק ופתיחת פתח לעונה הבאה. כך בדיוק צריכה לנהוג כל סדרה ישראלית וזאת בניגוד ל"האפי אנד" שאנו רואים. אז נכון, מדובר בסדרות לבני הנוער, אבל האם גם להן לא מגיעה התייחסות טובה יותר מאשר השמאלץ הרגיל ? ודרך אגב, גם בפרק האחרון של העונה השלישית של "ניקיטה" היה רגע של שמאלץ כאשר מייקל מת וקשה היה להחזיר אותו לחיים עד אשר ניקיטה חזרה והתחננה שיחזור אליה, אבל עבור עונה שלמה ניתן לסלוח למפיקים על מעידה רגעית. רק שלא יקרה שוב...

3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

ואם לצטט גדולים וחכמים ממני: "מישהו עוד בכלל צופה בה?!" ;)

אנונימי אמר/ה...

באמת הפסקתי לצפות בעונה השלישית באמצע כי זה נהיה משעמעם אבל אחרי שהתחלתי לקרוא (לא קראתי את החצי השני) החזרתה לי את החשק תודה!

אנונימי אמר/ה...

מתי ניקיטה חוזרת???????