יום ראשון, 2 בדצמבר 2012

ניתוח: למה הטרנד של ספין אוף לסיטקומים לא חוזר ?



החדשות שרשת NBC החליטה נגד המשך הפקת הסדרה The Farm, הספין אוף של דוויט מהסדרה The Office, ציינו את החדשות הרעות האחרונות למה שבעבר הייתה המגמה ברשתות הטלוויזיה. מאז שנות ה 60, כאשר רשת CBS גייסה את העתיד של קולנול פוטר (הארי נורגן) מהסדרה M.A.S.H לסדרה חדשה בשם Pete & Gladys, רשתות השידור ניצלו את הסיטקומים המוצלחים ביותר שלהן בכך שיצרו סדרות הלקוחות מאותו DNA. אך בעוד שהמגמה ממשיכה בקרב סדרות הדרמה, ספין אוף לסיטקומים הפכו לנדירים: הקומדיה האחרונה בה חזינו בדמות שעברה מסדרה מצליחה לסדרה חדשה הייתה המעבר מ Family Guy ליצירה The Cleveland Show בשנת 2009. מרבית הקומדיות נאבקות בנתוני הרייטינג ובכך כמעט ולא מאפשרות לייצר ערב סיטקומים מוצלח ובכך אולי אפשר להסביר מדוע ייצור הספין אוף לסיטקומים די רדום.

ספין אוף לקומדיות היו תופעה מוכרת מאד בקרב כל הרשתות. בעוד שמעטים זוכרים את Pete & Gladys, הרי שאחד הסיטקומים המוצלחים ביותר בהיסטוריה האמריקאית - The Andy Griffith Show - החל כפרק בסדרה The Danny Thomas Show. התופעה השתכללה בשנות השבעים, כאשר כוכבי קומדיות כגון נורמן ליר וגארי מארשל הפכו את הנושא לדרגת אמנות. הקומדיה של ליר, All In The Famly, הובילה ל Maude ו The Jeffersons, שגם הן זכו בסופו של דבר לספין אוף משלהן כקומדיות משפחתיות, פלורידה (Good Times) ופלורנס (Checking In). כן, ספין אוף לספין אוף ! מארשל אף היה מוצלח יותר בתחום הזה. הוא לקח חלק מהסדרה של שנות ה 60, Love, American Style למצב שבו בסופו של דבר נולדה Happy Days. ובשלב ש Happy Days הפכה ללהיט ברשת ABC, מארשל יצר ממנה את Laverne & Shirley, Mork & Mindy, Joanie Loves Chachi, Out of the Blue, Blanksy's Beauties. ג'יימס ל ברוקס היה גם הוא יוצר ספין אוף. הסדרה שלו Mary Tyler Moore Show הובילה ל Rhods ו Lou Grant (דרמה, אך עדיין ספין אוף לקומדיה), כמו גם להצלחה פחות טובה (אך לא גרועה) עם Phllis (שרדה במשך 48 פרקים). הוא גם לקח דמויות מתוך The Tracey Ullman Show ויצר את The Simpsons.

צריך לציין שיש שני סוגים של ספין אוף. נכון, סדרות ספין אוף הן כלי בו מפיקים מציגים דמות לסדרה קיימת בכדי ליצור סדרה חדשה אשר תתמקד בו או בה. וכך המפיקים של All In The Family יצרו פרק ובו הציגו את הדמות של הדוד הליברלי של ארצ'י, אשר אח"כ עבר לסדרה Maude; גארי מארשל גרם לכך שאת צ'אצ'י יבקר מלאך שומר בשם ראנדום, אותה הדמות אשר תככב ב Out of the Blue; ובסדרה Married with Children הוצגו שתי דמויות חדשות בכדי לעשות אותו דבר: צ'ארלי (ג'וף בולוגנה) וויני (מאט לה-בלאנק) בכדי לייצר את Top of the Heap, אשר לא שרדה זמן רב. אפשרות שנייה היא, שדמות עליה מבוססת הספין אוף לוקחת דמות אורחת מתמשכת או חלק מהקאסט הראשי (לואיס ג'פרסון, ג'ואני קאניגהם, פלו מהסדרה Alice, שריף לובו מהסדרה B.J. and the Bear) ושמים אותם בסדרה חדשה. למרות שלא ערכתי מחקר רציני בנושא, עושה רושם שהאפשרות השנייה הייתה פופולארית יותר בהיסטורית הטלוויזיה האמריקאית וסביר להניח שיש לה סיכוי גדול יותר להצליח. הסיבה לסיכוי של ספין אוף המבוססת על דמות מוכרת מתוך סדרה להצליח יותר היא, שהצופים כבר התחברו אליה ויהיה להם קל יותר לחבור אליה בסדרה החדשה. כמובן, קיימים מצבים בהם הדמויות עליהם מבוססים הספין אופים הם לאו דווקא חלק אינטגראלי מסדרת האם: הסדרה  Family Matters מבוססת על דמות שהייתה דמות אורחת מתמשכת קטנה מאד בסדרה Perfect Strangers, מפעילת המעלית הארייט וינסלו (ג'ו מארי פייטון). כמו גם, ניק, הבעל לשעבר של קרלה מהסדרה Cheers, שהיה דמות מינורית לפני רשת NBC יצרה את The Tortellis שלא צלחה.

בכל מקרה, למרות שלסדרות ספין אוף המבוססות על דמות מרכזית מסדרת האם יש סיכויים טובים יותר להצלחה, זה לא עניין ודאי. נכון, Frasier הפכה להצלחה גדולה כמעט כמו Cheers, ו The Facts of Life אולי הפכה לפופולארית יותר מסדרת האם שלה Diff'rent Strokes, אך גם רבות מהן נכשלו וחלקן אפילו לא עברו את שלב הפיילוט. רשת NBC רצתה להעניק לסקוט ולנטיין סדרה המבוססת על הדמות שלו כניק מור בסדרה Family Ties (גילם בה את החבר של מלרוי), אך The Art of Being Nick, לא התרוממה. M.A.S.H אמנם הצליחה בסופו של דבר, אך ההתחלה שלה הייתה בעייתית מאד, משום שהצופים לא רצו לראות את האב מלאכיי נלחם באלכוהוליזם או את קלינגר לא לובשת שמלה.

אך בעשור האחרון, זכינו לראות מעט מאד ספין אופים. כסיבה קצרה ניתן לציין, שחלק ראו את חוסר ההצלחה של Joey, הספין אוף של Friends, בשנת 2004, כמי שהרגה את המומנטום של המגמה. אך זה מוגזם למדי. כפי שציינתי קודם לכן, העובדה שקומדיות מוצלחות בטלוויזיה הפכו לעוף די נדיר צריכה להיחשב כסיבה העיקרית. הרי ניתן לציין מספר רב של דרמות בעשור האחרון שכן יצרו ספין אוף. Law & Order ו CSI למיניהן הן יותר הרחבה ולא ספין אוף. אך יש סדרות רבות שכן ניתן לציין: NCIS:LA, Private Practice, The Finder. גם בתוכניות הריאלטי לציין את The Bachelor שממנה נוצרה The Bachelorette ול Jersey Shore היו מספר פרויקטים, The Kardashians וכמובן Toddlers & Shore הפכה להצלחה גדולה יותר מ Here Comes Honey Boo-Boo.

שתי העונות האחרונות הוכיחו שקומדיות בטלוויזיה הן כבר לא הצלחה עילאית (פרט לאולי ל The Big Bang Theory ו Modern Family). למרות שיש קומדיות רבות על המסך, קשה למצוא (פרט לשתיים שציינתי) קומדיות מספיק מצליחות בכדי לייצר ספין אוף. החל מ Community ו Parks and Recreation ועד ל Happy Endings ו Raising Hope, משבצות השידור של הרשתות מלאות בקומדיות הללו בעיקר מתוך החשש והמחשבה שהן יכולות להיכשל יותר עם קומדיות חדשות, ולא משום שהן הצלחה גדולה. ומה בנוגע לקומדיות שהן אכן הצלחה גדולה ? בשנת 2008 ברשת NBC עבדו על יצירת ספין אוף ל The Office, אך הפרויקט לא המשיך הלאה ובסופו של דבר הפרויקט הפך ל Parks and Recreation. בעת האחרונה, בוב גרינבלאט נתן את האור לייצר את The Farm, אך הבין שהוא חיכה יותר מדי; התמיכה שלו ברעיון הלכה ודעכה בהתאם לדעיכה בנתוני הרייטינג של הסדרה בעונה הנוכחית. בתחילה נראה היה שמדובר בפיילוט שיצולם בפני עצמו, אך באביב הקודם הוחלט שהוא יהיה פרק בסדרה The Office, ובכך רשת NBC תחסוך כסף. לא מפתיע שביטול הפרויקט הגיע בדיוק בשבוע ש The Office ירדה מתחת ל 4 מיליון צופים.

וזה מותיר אותנו עם מספר מצומצם של קומדיות שיכולות, בזמנים שונים, להיות מוכנות לספין אוף. הקומדיה Modern Family של רשת ABC, נשארת המועמדת העיקרית לכך. כבר לפני שנתיים חשבו שניתן לייצר סדרה סביב "מיטשל וקאם". הם יכולים לקחת את הזוג ההומוסקסואלי ולייצר שעה של קומדיה רציפה עבור רשת ABC. סביר להניח שהם חשבו על כך, אך במידה והם יעשו זאת סביר גם להניח שהכימיה בתוך Modern Family תפגע ובסופו של דבר תגיע נפילה בנתוני הרייטינג. בעשורים האחרונים, רשתות טלוויזיה ואולפנים אולי לא היו מפחדים לקחת את הסיכון על ספין אוף שכזה משום שהסיכון היה נמוך יותר: הייתה פחות תחרות ונראה היה שהלהיטים היו רבים יותר. וכאשר ספין אוף נכשל ניתן היה להחזיר דמויות לסדרות האם. אבל כיום, בעולם ברייטינג הקשוח, המצב עדין יותר והרשתות מתקשות להמר ולפגוע בלהיטים הבודדים שלהן. אפילו רשת CBS, אשר מצליחה לייצר להיטי קומדיות יותר מכל רשת ברודקאסט אחרת, הייתה זהירה מאד בכל מה שקשור לסדרות ספין אוף ולא יצרו סדרות (למרות שהיו מחשבות לכך) לניל פטריק האריס (ברני בסדרה How I Met Your Mother) ומאים ביאליק (The Big Bang Theory).

ערוץ TV Land שידר פיילוט לספין אוף של Hot in Cleveland בשם The Soul Man של סדריק הבדרן. אך למרות זאת קשה לקחת זאת כעדות לשינוי במציאות של התקופה (בנוסף לכך, הפיילוט קיבל נתוני רייטינג מחרידים). בכל זאת, בשעה שרשת CBS עומדת לפני איבוד מספר קומדיות וותיקות (עם דגש על How I Met Your Mother, שבמקרה הטוב נותרה לה עונה אחת נוספת), לא נתפלא אם הרעיון לספין אוף יקבל התיחסות רצינית מצד מנהלי הרשת. אחרי הכל, הסדרות הללו יכולות להיות אחרונות הלהיטים מהוסג שלהן, כאשר להיטים כגון New Girl ו Two Broke Girls מאבדות צופים כבר בעונה השנייה שלהן ולא יהפכו ללהיטים כפי שקודמותיהן היו ועדיין הינן, אפילו לא בקרב קבוצות הדמו. בעוד ערוצים כגון Comedy Central, Adult Swim ו FX ואפילו האינטרנט מאפשרות את הפילוג על ידי יצירת סדרות כגון Thosh.0 או South Park, אשר מושכות קהל צעיר יותר מרוב הקומדיות - זה יכול להיות הגיוני מאד עבור מנהלי לוחות המשדרים של הרשתות למצוא דרך לשמר את הצלחת הלהיטים הגדולים מאד האחרונים שלהן, לפני שהן ייעלמו לחלוטין. השם הראשון שעולה בראשי הוא של ג'ייק הארפר (אנגוס ט ג'ונס) מהסדרה Two and a Half Men.

הערה: הניתוח מבוסס על כתבה של ג'וזף אדליאן, כתב התרבות האמריקאי.

6 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

מעניין.
תודה!

אנונימי אמר/ה...

וואו,זה יהיה נורא אם יעשו ספין אוף למיטשל וקאם.אני מאמין שהם יכולים להחזיק סדרה לבד(כמו גם משפחת דנפי),
אבל זה יהרוס לחלוטין את משפחה מודרנית,
שבנויה לגמרי על העלילה בין המשפחות.
אני מאוד מקווה שלא יוציאו את זה לפועל,כי כרגע משפחה מודרנית פשוט מעולה ויהיה חבל לראות את זה נהרס.

שקד אמר/ה...
תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
אנונימי אמר/ה...

די1די1 אני חייב לציין שפינות הניתוחים למינהם הם בין האוהבות עליי בבלוג שלך.
אני מקווה שתמשיך לפרסם ניתוחים ואת הבלוג שלך גם בהמשך.
צר לי על המצב בו נמצא הבלוג בימים אלו והעברתו לבלוג שפועל אך ורק 3 ימים בשבוע אך אני מבין שקשה לך להמשיך את פרסומו בלי מפרסמים.
אני בתור חובב סדרות אשמח לעזור לך בכל מה שאני יכול ואת זה גם אמרתי בעבר.
תודה רבה
יישר כוח
נ.ב עכשיו תבוא החתימה שלי שתוכלו לזהות אותי בין התגובות השונות
רועי
קורא נלהב של הבלוג

אנונימי אמר/ה...

וואו איזה כתבה מצוינת, תודה על ההשקעה!
רק שתי הערות:
1.אם היה לך יותר זמן אז היית יכול לתת את השמות העבריים שניתנו לסדרות בארץ, כי כידוע בארץ אוהבים לשבש את השמות המקוריים עד ללא הכר הן לסרטים והן לסדרות [וכך למשל לסרט 'פראיים' קוראים אצלנו 'ללא חוקים', ולסרט 'ללא חוקים' כבר קוראים 'ארץ יבשה' כי שמו המקורי תפוס], וקצת קשה היה לי לזהות חלק מהסדרות שכן הגיעו לארץ בשמן המקורי, אך כאמור בשל המצב זה בהחלט עדיף אל אי פרסום כלל...
2. שני שיבושים קלים שצרמו לי לעין: לדמות של ג'סטין בייטמן בקשרי משפחה קרו מלורי וקצת סיכלת לה את האותיות בשם ;)
לשחקנית מthe big bang* קוראים מים ביאליק (למרות הכיתוב האנגלי המטעה במקור..).

שקד אמר/ה...

הספין אוף היחידי שלא יפגע בהמפץ הגדול יהיה של אמא של לאונרד, האדירה. אויל גם של אמא של שלדון. אולי ביחד..?