יום ראשון, 17 ביוני 2012

שלב סיכום עונה: חמש רשתות הטלוויזיה האמריקאיות הגדולות בעונת 2012-2011.



עונת החורף 2012-2011 הסתיימה וכל מה שנותר, לפני שמביטים בתקווה אל עונת 2013-2012, הוא לסכם את העונה שעברה. איזו רשת מבין חמש הרשתות האמריקאיות הגדולות יצאה בצורה טובה יותר ? ואיזו רשת יצאה בצורה פחות טובה מהעונה ?

אין כמעט ספק, שהרשת שיוצאת מהעונה בצורה הגרועה ביותר היא רשת ה CW, אשר רשמה השנה ירידה של יותר מ 15% בנתוני הרייטינג (ובשעות שידור מסוימות 25%). ראשית, העונה הרשת איבדה עוגן רייטינג בדמות One Tree Hill לאחר תשע עונות. נכון, במשך השנתיים האחרונות (ובמיוחד בעונה האחרונה) הסדרה "טחנה מים", אולם פרט לסדרה אחת, The Vampire Diaries, מדובר בסדרה שהניבה את נתוני הרייטינג הטובים ביותר עבור הרשת. לא במפתיע, סדרה ותיקה נוספת של הרשת, Supernatural, אשר חודשה לעונה שמינית, היא היציבה ביותר עבור ה CW, למרות שהיא שודרה ביום שישי בשעת שידור שהיא "בית קברות לסדרות".

מלבד Supernatural ו The Vampire Diaries, כל שאר הסדרות של הרשת הניבו נתונים בינוניים ומטה במשך כל העונה והדברים חייבים להיאמר, במיוחד לאור כישלון הסדרות החדשות שהרשת העלתה בעונה הקודמת. The Secret Circle פתחה בצורה יציבה את העונה, אולי בשל העובדה ששודרה אחרי The Vampire Diaries, אך לקראת סופה, ובמיוחד לאחר המעבר לשעון קיץ, היא קרסה בנתוני הרייטינג שלה.

Hart Of Dixie הניבה נתונים גרועים כמעט לאורך העונה כולה. נכון, בשבועות האחרונים של העונה היא התייצבה, אך על נתונים של 0.6 נק' מדד, אשר עבור הרשת לא מדובר בקטסטרופה, אך בהחלט לא מדובר בנתונים שאפשר להתהדר בהם.

הסדרה השלישית שהרשת העלתה השנה הייתה Ringer בכיכובה של שרה מישל גלר. בתחילה נראה היה שהסדרה התייצבה על נתונים סבירים, אולם בחלק השני של העונה היא קרסה לחלוטין ולכן גם הודעת הביטול שלה לא התקבלה בהפתעה.

הרשת חידשה 2 סדרות נוספות לעונה נוספת, את 90210 ואת Gossip girl. למרות שהנתונים של 90210 יציבים, הרי שמדובר בנתונים בינוניים. היות ומדובר בעונה הרביעית של הסדרה ברור עתה שהצלחה גדולה היא כבר לא תהיה. בכל מה שקשור לסדרה Gossip Girl, נאמר כבר הכל, נתוני הרייטינג שלה מחפירים ואילולא מצב הרשת היה כה גרוע והם לא היו זקוקים לעוגנים של לפחות באז ברשת כגון Gossip Girl, הרי שהיא הייתה מסיימת כבר בעונה הקודמת את תפקידה ונעלמת. ברשת העניקו לה עונה אחרונה היות והם מנסים לנצל לפחות במעט את השאריות של הפרסום שהסדרה מעניקה לה, אבל גם בהפקה ידעו מזה זמן רב שבמידה ויקבלו עונה נוספת תהיה זו גם האחרונה שלה, בין היתר בשל העובדה שחוזי השחקנים מסתיימים בתום העונה ובמידה והסדרה הייתה מקבלת עונה נוספת היא הייתה הופכת ליקרה הרבה יותר ולא משתלמת לרשת לאור נתוניה הגרועים.

לא לחינם הרשת אישרה לעונה הבאה 5 סדרות חדשות וכבר חושבת על סדרות נוספות (The Selection עדיין בחיים). בהנהלת הרשת מודעים לכך שהם חייבים "לרענן את השורות" ובצורה מיידית ולכן הם גם חושבים בשנה הבאה להוסיף גם קומדיות לתמהיל. גם הם מודעים לכך, שקיים סיכוי גדול שאם לא היו עושים זאת, בעוד שנה הם היו ניצבים בפני לוח חדש לחלוטין שהיה כולל סדרה אחת ותיקה בלבד, The Vampire Diaries.

לסיכום, עונת 2012-2011 הייתה הרסנית עבור רשת ה CW, ולכן עיני הנהלת הרשת נעוצים בציפיה גדולה שעונת 2013-2012 תהיה שונה לחלוטין ממה שעבר עליה בעונה הקודמת. קשה לראות כיצד הרשת תתאושש מעונה קטסטרופלית כפי שהיא עברה בעונה שעברה.

במקום השני ברשימת הרשתות הנפגעות ניצבת רשת ABC. כן, לא מדובר בטעות. רשת ABC עברה את אחת השנים הקשות שלה בעונת 2012-2011. למרות הצלחות נקודתיות כגון Once Upon A Time ו Suburgatory, רוב הלוח שלה בעונה הקודמת שלה הניב תוצאות לא מספיק טובות. הרשת הציגה 2 סדרות חדשות שהניבו נתונים סבירים כגון Revenge ו Last Man Standing, אך לא מדובר בלהיטים יוצאי דופן, אלא בנתונים בינוניים בלבד.

יתרה מכך. הרשת איבדה מספר רב של שעות שידור ולכן היה עליה לתכנן מחדש ערבים שלמים. ביום ראשון, רשת ABC איבדה עוגן חשוב מאד בדמות "עקרות בית נואשות" ולמרות שמדובר היה בעונה האחרונה שלה, הנתונים שלה לא היו כה גבוהים כפי שרצו ברשת. משבצת השידור של השעה 11 ביום ראשון קרסה עם Pan Am ולא הצליחה להתרומם עם GCB, אשר הניבה נתונים סבירים ומטה בעונה המקוצרת בת ה 10 פרקים לפני שבוטלה.

יום שני היווה עבור הרשת את הכישלון הגדול ביותר שלה. "רוקדים עם כוכבים" היוותה עד העונה מפלצת רייטינג עבור הרשת, אך בשנה האחרונה, ובמיוחד בחצי השני של העונה כאשר התוכנית התמודדה מול The Voice, היא איבדה קהל רב, מעניין יהיה לעקוב אחרי נתוניה בעונה הבאה ולראות אם מדובר במגמה או בהפוגה זמנית. הקריסה של "רוקדים עם כוכבים" פגעה קשות גם בסדרה Castle ששודרה אחריה. כל עוד נתוני "רוקדים עם כוכבים" היו גבוהים, כך היו גם נתוניה של Castle, שלא דמו בכלל לנתוניה בעונות קודמות.

ביום שלישי הרשת אמנם הצליחה לייצב שעת שידור עם Last Man Standing, וגם היא לא עם נתונים גבוהים, אך התמהמה לשוב עם Cougar Town ובכך שילמה פעמיים. הקומדיות, אשר אמורות היו להחליף את Cougar Town קרסו בזו אחר זו, וכאשר Cougar Town חזרה לאוויר נתוניה היו גרועים ולבסוף בוטלה. בנוסף לכך, גם שעת השידור של 10 בלילה קרסה, כאשר Body Of Proof הניבה נתונים גרועים במיוחד. הסיבה ש Body Of Proof בכל זאת קיבלה הודעת חידוש הייתה בשל ההכנסות ממכירות מעבר לארה"ב ולעובדה שיש לה מספר צופים כללי גבוה. לכשעצמו, מספר צופים כללי גבוה לא היה מעניק לה חידוש, אך תוסיפו לכך את ההכנסות הגדולות ממכירת שידור הסדרה לחו"ל ותקבלו את החידוש. אולם גם במקרה הזה, הסדרה לא אמורה לשרוד מעבר לעונה הבאה. עד כדי כך נתוניה היו גרועים, שכאשר Private Practice עברה לשעת השידור שלה והניבה נתונים בינוניים הדבר היווה הצלחה עבור הרשת ואף גרם לאפשרות של עונה אחרונה עבור הסדרה, גם אם זו תהיה מקוצרת. דרך אגב, גם העונה הבאה של Private Practice אמורה להיות האחרונה שלה. במקרה שלהן הקץ והדאגות של הרשת לשעת השידור של יום שלישי בשעה עשר רק נדחה לשנה הבאה.

ערב הקומדיות של הרשת ביום רביעי עדיין נותר העוגן של הרשת, וברשת בוודאי גאים בהצלחת 2 הקומדיות החדשות של הרשת: Suburgatory ו Apartment 23, אך נראה שההצלחה שלהן היא בעיקר בשל שעות השידור הנוחות שלהן. לפי דעתי, במידה ונוציא כל אחת מהן לשעת שידור אחרת בכדי שיעמדו בפני עצמן, הן יקרסו. נוכל לבדוק זאת בשנה הבאה, לפחות לגבי Apartment 23, כאשר זו תעבור ליום שלישי. נכון לעכשיו, הרשת לא יכולה לרשום אותן כהצלחה גדולה.

יום חמישי צריך להדאיג את הרשת. ראשית, זו השנה השנייה ברציפות שהרשת לא הצליחה לייצב סדרה בשעה 8. לפני שתי עונות הספיקו לרשת 2 פרקים של הסדרה My Generation ואילו בעונה הקודמת 5 בלבד של "המלאכיות של צ'ארלי" בכדי לבטלן. המחליפה שלה, Missing, לא הייתה טובה בהרבה וקרסה מהר מאד. גם בשעה עשר נתוני הסדרות שלה (בתחילה Private Practice ואח"כ Scandal) הניבו נתונים בינוניים בלבד. נכון, הסדרות לא קרסו והן הצליחו להשאיר קהל צופים, אך צריך לזקוף זאת בעיקר לכך שהן שודרו אחרי Grey's Anatomy. במידה והיו מזיזים את Scandal ליום שידור אחר הסבירות הגדולה הייתה שהיא תקרוס לאחר מספר פרקים מועט. ואם כבר מזכירים את Grey's Anatomy, הרי שבעונה האחרונה הסדרה סבלה מפגיעה גדולה בנתוני הרייטינג שלה. עדיין מדובר בדרמה בעלת הנתונים הטובים ביותר של הרשת, אך כבר רואים את תחילת הסוף של הסדרה.

לסיכום, רבים לא הבינו בתחילה מדוע ברשת מכינים כל כך הרבה פיילוטים לעונה הבאה ומדוע הם אישרו רבים מהם לסדרות. הסיבה ברורה, הרשת הייתה זקוקה לפחות לחמש שעות דרמה חדשות ולמספר זהה של קומדיות בכדי למלא את החסר. עונת 2012-2011 הייתה רעה מאד עבור הרשת, אשר מקווה להתחיל מחדש בעונת 2013-2012.

הגענו למקום השלישי. ואל רשת FOX. רשת FOX יוצאת מעונת 2012-2011 בשן ועין. הרשת, אשר בשנים האחרונות ניצבה בגאון לצד רשת CBS כמצליחה ביותר בין חמש הרשתות האמריקאיות הגדולות, סבלה השנה מקריסה כמעט טוטאלית, למרות שאולי נתוני הרייטינג היו לעיתים לטובתה. במקרה הזה, הנתונים משקרים.

יום שני של הרשת חוסל באופן רשמי, כאשר הרשת מאבדת בסוף השנה עוגן בדמות House לאחר שמונה עונות. הניסיונות של הרשת להציל את שעת השידור השנייה עם סדרות חדשות בדמות Terra Nova ו Alcatraz נכשל לחלוטין ושתי הסדרות בוטלו לאחר 13 פרקים. רק המעבר של Bones הוותיקה ליום שני ייצב מעט את השורות, אך גם נתוניה לא היסטריים.

ביום שלישי, Glee איבדה השנה קרוב ל 50% מנתוני הרייטינג שלה ועושה רושם שגם בגזרה הנ"ל מתחילים לראות את הסוף. Raising Hope גם היא הידרדרה השנה לתהומות הרייטינג ולולא ברשת מעוניינים לייסד ערב של קומדיות, קשה לראות איך היא הייתה מקבלת עונה נוספת. ההצלחה היחידה של הרשת הייתה New Girl, אשר מלבד נתוני הרייטינג הטובים, ששרדו גם מעבר לשעון קיץ, הוכיחה שהיא גם איכותית.

האכזבה הגדולה של הרשת הגיעה מתוכניות הריאלטי שלה. The X Factor הניבה נתונים טובים, אך לא הייתה מפלצת רייטינג, כפי שברשת קיוו. מי שאיכזבה עוד יותר הייתה "אמריקן איידול" הוותיקה, שממפלצת רייטינג הפכה לעוד תוכנית עם נתונים טובים ואף איבדה את הבכורה בפעמים רבות ל The Big Bang Theory כתוכנית שמניבה את נתוני הרייטינג הטובים ביותר במהלך השבוע.

ביום חמישי, Bones (לפני שעברה למשבצת השידור החדשה שלה ביום שני) הניבה נתונים קצת מעל לבינוניים, אך ברשת התאכזבו כאשר Touch לא הצליחה להתייצב עם נתונים גבוהים ולולא השם קיפר סאת'רלנד, ובשל העובדה שהרשת איבדה כל כך הרבה סדרות העונה, קשה היה לראות אותה מקבלת עונה נוספת.

יום שישי הוא יום עצוב נוסף עבור הרשת. The Finder, אשר קיוותה להיות ממשיכת דרכה של Bones, גורשה מהר מאד ליום שישי לשעת שידור של "בית קברות לסדרות" ולא תחזור לעונה שנייה. כמו כן, Fringe קיבלה עונה נוספת רק בכדי שתכניס לה יותר כסף בשידורי סינדיקציה וגם היא בתום העונה הבאה תיעלם.

לסיכום, עונת 2012-2011 לא היטיבה, בלשון המעטה, עם רשת FOX. ב FOX יכולים לרשום כישלונות עם כל הסדרות החדשות שלהם, פרט ל New Girl, איבוד סדרה ותיקה (House), בשנה הבאה יכול מאד להיות שיאבדו 2 נוספות (Raising Hope ו Fringe) וגם עבור Bones השעון מתקתק. בהנהלת הרשת ינסו להדחיק את השנה הזאת כמה שניתן. בתקווה שהתוצאות של עונת 2013-2012 יהיו טובות יותר.

רבים בוודאי חשבו שרשת NBC תמצא את עצמה במקום גבוה יותר ברשימת הנפגעות מעונת 2012-2011 ולא במקום הרביעי בלבד, אך לצערי, מצב הרשת בשנים קודמות לא העלה את הציפיות מהרשת ולכן הכישלונות שהגיעו השנה עבור הרשת לא הורידו את הרף בצורה נמוכה יותר. כמה עצוב, שנמוך יותר הרשת לא יכולה לרדת.

נכון, הרשת כשלה כמעט עם כל דרמה שהעלתה השנה. ראשית, המעבר של Harry's Law ליום ראשון לא התברר כמוצלח והסדרה גססה לאיטה. The Sing Off הניבה נתונים בינוניים ומטה. וזאת מבלי להזכיר את הכישלון הקולוסאלי של: The Firm, Are You There, Chelsea?, Prime Suspect, Best Friends Forever, Bent, Free Agents ו The Playboy Club . בנוסף לכך, הרשת גם איבדה השנה את Chuck, שסוף סוף נגאלה מהייסורים של האם היא תחודש לעונה נוספת או לא. היא כבר לא תשוב. וחשוב מכך, הקומדיות שלה: 30Rock Community ואפילו The Office הניבו נתונים לא מספיק טובים (אם כי במקרה של The Office עדיין מדובר בנתונים גבוהים יחסית).

אז, מדוע בכל זאת בהנהלת הרשת יכולים להיות מרוצים מהעונה הקודמת ?

ראשית, הרשת הצליחה לייצב לעצמה את יום שני. עם The Voice ו Smash, יש ל NBC ערב אחד שהוא שלה. תוסיפו למיקס גם את ערב הפוטבול של יום ראשון ותקבלו שני ערבים בשבוע שהרשת נמצאת בין הגדולות. ביום שישי הרשת מצאה לה סדרה בדמות Grimm ובמידה ותשבץ את Hannibal בחצי השני של העונה, קיים סיכוי גדול שהיא תוכל להתמודד שווה בשווה עם שאר הרשתות הגדולות ובעיקר FOX ו CBS.

ברשת יצטרכו בקרוב מאד לקבל החלטה לגבי The Biggest Loser, אשר מניבה נתונים מעט מעל לבינוניים, ובמידה והריבוט לא יצליח אולי אפילו לשקול להעבירה ליום אחר או לבטלה כליל, ובמיוחד לייצר לעצמה מחדש ערב קומדיות איכותי חדש ביום חמישי, אך לפי הלוח החדש שלה לא נראה שזה יקרה בעונה הבאה, אבל נראה שלמרות מספר רב של כישלונות, לצאת עם שניים וחצי ערבים מתוך השש מעונת 2012-2011 כשהיא במצב טוב מאד, מכאן NBC יכולה רק להתקדם.

הבעיה הגדולה של הרשת, כפי שאני רואה אותה נכון לעכשיו, נעוצה בסדרות החדשות של הרשת לעונה הבאה, שברובן לא מראות שיש בהן פוטנציאל להיות להיטים. מי יודע, אולי אתבדה. בכל מקרה, יהיה זמן לבחון את הסדרות החדשות בעונה הבאה.

הרשת, שיצאה בצורה טובה מעונת 2012-2011, או בצורה הכי פחות גרועה, היא כמובן רשת CBS. לא לחינם הרשת חידשה כמעט את כל הסדרות שלה לעונה נוספת. בנוסף לכך, היא העלתה קומדיה חדשה, Two Broke Girl, שיכולה לעמוד בפני עצמה במידה ותצטרך לעשות זאת. ודרמה חדשה, Person Of Interest, שצברה תאוצה דווקא בחצי השני של העונה, וגם היא, לאחר עונה אחת בלבד, תוכל, ככל הנראה, לעמוד בפני עצמה אם תוזז לשעת שידור אחרת, למרות שלא מדובר בלהיט היסטרי.

נכון, ניתן לציין מספר תקלות קטנות כגון: A Gifted Man, NYC 22, ו How To Be A Gentleman שהיוו כישלון קולוסאלי. וכן Rob ו Unforgettable, שלא הצליחו להתרומם, אבל לפי הפרויקטים החדשים של הרשת, ה"חורים" הללו יכולים להיסתם כבר בעונה הבאה. במידה והפתרון של הרשת ליום ראשון עם The Mentalist יתברר כמוצלח, הרשת סתמה כמעט את כל החורים. לא פלא, שב CBS יכולים לערוך ניסויים לערב קומדיות חדש ביום חמישי לקראת סוף העונה מבלי להסתכן באיבוד קהל.

לסיכום, לא לחינם קוראים לה הרשת השמרנית ביותר בטלוויזיה האמריקאית. מדובר ברשת שלא עוברת שינויים רבים ולפי נתוני הרייטינג של עונת 2012-2011 היא גם לא צריכה לעבור שינויים רבים. ברשת אף יכולים לרשום כאותה כעוד עונה מוצלחת ולהביט קדימה אל עונת 2013-2012.


אם תשאלו אותי, כל הרשתות, מלבד רשת CBS, צריכות להביט בחשש כלשהו לעונת 2013-2012. רשתות ה CW ו ABC, בשל העובדה שהלוח החדש שלהן אמור להיות נעלם גדול ולא ברור, רשת FOX, בשל הירידה הגדולה שספגה מעונת 2012-2011 ורשת NBC בשל העובדה שהפרויקטים שלה לעונה הבאה לא נראים כל כך איכותיים. מנהלי רשת CBS יכולים לשבת ולחייך גם בתקופה הזאת, CBS היא הרשת היחידה שלא צריכה לחשוש מהעונה הבאה, המבנה שלה ברור ויציב וגם הפרויקטים שלה לעונה הבאה ובראשם Elementary, שיהווה עיבוד מודרני נוסף לסיפורי שרלוק הולמס, וכן מספר קומדיות חדשות, נראים מבטיחים. מה יהיה המצב בתום העונה הבאה ? רק ימים יגידו.

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

תודה על הניתוח.

דוד אמר/ה...

תודה רבה כתבה מרתקת ומדויקת להפליא
סיכום פנטסטי !!