יום שני, 24 במאי 2010

שלב סיכומי עונה: אופרות הסבון של רשת ABC – "עקרות בית נואשות" עונה שישית ו"אחים ואחיות" עונה רביעית. ההידרדרות נמשכת.


העונה הראשונה של "עקרות בית נואשות" הייתה טובה מאד, אפילו מעולה, והציפיות מהסדרה היו גבוהות מאד. כגודל הציפיות כך הייתה גם האכזבה כאשר החל מהעונה השנייה ועד העונה הרביעית (כולל העונה הרביעית) חלה ירידה גבוהה מאד באיכות של הסדרה. ואז הגיעה העונה החמישית, אשר הפיחה חיים בסדרה, אולי בשל העובדה שחלה קפיצה בזמן מבחינת האירועים ולכן היה מעניין לראות מעין התחלה מחדש של הסדרה, אשר עד אז אמנם החזיקה מעמד עם רייטינג גבוה אבל מבחינת איכות לא הייתה שווה דבר. כאשר הסתיימה העונה החמישית הציפיות מהסדרה חזרו להיות גבוהות אולם בפועל העונה השישית חזרה אחורה לימי העונה השנייה והשלישית אשר היו הגרועות ביותר שלה.
ראשית, סיפור ניסיון התקיפה על ג'ולי היה מעניין, וכאשר התקיפה הפכה לרציחות הסיפור השתפר, אבל כל מי שצפה בסדרות טלוויזיה הבין החל מהפרק השמיני או התשיעי מי הרוצח ואז כל העניין ירד, במיוחד לאור העובדה שבסדרה המשיכו לנסות להסתיר את זהות הרוצח. במידה והיו מנסים להראות את הרציחות מנקודת המבט שלו זה היה הרבה יותר טוב.
גם סיפור השיגעון של קתרין היה מעניין אבל בחלקה השני של העונה, כאשר הפכו אותה ללסבית הסיפור לא רק היה משעמם, אלא הראה שלתסריטאים פשוט נגמרו הרעיונות. זהו כלל ידוע בקרב כותבים שכאשר הם נתקעים מבחינה יצירתית הם פונים ל 2 אפשרויות: או להרוג דמות (בין אם להרוג אותה פיזית או להפוך אותה לחולה סופנית) ולהכניס דמות אחרת במקומה או להפוך אותה להומו במקרה של גבר או לסבית במקרה של אישה. כבר טענתי לא פעם, אין לי בעיה עם דמויות הומוסקסואליות אם הסיפור נשמע הגיוני אבל הסיפור של קתרין היה כל כך מופרך שפשוט העברתי קדימה בכל פעם שהתרכזו בה. זה פשוט שעמם אותי.
גם הסיפור של ברי וקארל בתחילת העונה היה מעניין, אבל במקום להרוג דווקא את הדמות של אורסון (הוא בלאו הכי יעזוב בתחילת העונה הבאה) החליטו להרוג את דמותו של קארל אשר הכניס מעט "פלפל" לדמותה של ברי והפך אותה מדמות שטחית ומעצבנת לדמות שניתן היה להזדהות איתה ולראות כיצד היא מתפתחת. בחלקה השני של העונה, כאשר דמותו של סאם נכנסה לתמונה ניתן היה לראות כיצד דמותה של ברי הופכת שוב לחד ממדית ומעצבנת.
סיפורה של גבי הופך מעונה לעונה לחסר רלוונטיות כאשר מלבד היות אווה לונגורדיה אישה יפה אני לא רואה סיבה להשארת הדמות שלה. היא משעממת ולא מעניינת. בימיה הראשונים של הסדרה, כאשר היא ניהלה רומן עם הגנן שלה הסיפור שלה עוד היה מעניין, אבל עכשיו אין סיבה לעקוב אחר הסיפור שלה שמפרק לפרק פשוט מבליט שהיא מיותרת.
נעבור ללינט. כמה פעמים אפשר לספר סיפור הריון עבור הדמות שלה ? אם לא היינו יודעים היינו חושבים שהאישה היא אישה חרדית לפי כמות הילדים שהיא מולידה. וכל הסיפור של הלידה בבית של הרוצח, כאשר הוא מסייע לה ללדת ואף מבקש ממנה להתקשר עבורו למשטרה בכדי שיודה בפשעיו ? כמה אמין זה נשמע לכם ? הרגעים היחידים העונה שהיו מעניינים עבור הדמות שלה היו כאשר בנה חזר מחו"ל עם רודפת בצע רוסיה והיא נאלצה להתמודד איתה. אבל היה מדובר ב 3 פרקים בסך הכל מתוך עונה שלמה.
ולבסוף, טרי האטצ'ר בתור סוזן. וידוי קטן. את טרי אני מחבב עוד מימיה בסדרה "לויס וקלארק", אבל גם במקרה שלה, כמה אפשר לראות דמות נוירוטית שלא מתקדמת לשום מקום ? הרגעים הכי טובים שלה העונה היו כאשר גילתה שקארל, בעלה לשעבר, הותיר לה חלק במופע של חשפניות. אבל גם במקרה הזה מדובר ב 2 או שלשה פרקים בסך הכל מתוך עונה שלמה.
לסיכום, ניתן להצביע כי העונה השישית של "עקרות בית נואשות" הייתה ברובה גרועה מבחינת העלילות שלה (ואל תתחילו לדבר איתי על משפחת בולן המשעממת) , התסריט שלה היה בינוני במקרה הטוב ומרבית השחקניות פשוט נמאסו. העצה שלי ? צריך להחזיר את ג'ולי ולהפוך אותה לדמות הראשית, להביא מישהי אחרת במקום ונסה ויליאמס שכבר מיצתה את עצמה בסדרה "בטי המכוערת" ובפעם הבאה, כאשר סיפור רצח מלווה את העונה שיספרו אותו מנקודת מבט של הרוצח או שלא יהיה כל כך קל לגלות מיהו הרוצח – זה הורס את כל החוויה.


אם במקרה של "עקרות בית נואשות" ניתן אולי להאשים את העונה הגרועה בכך שמדובר כבר בעונה שישית הרי שמקרה של "אחים ואחיות" אי אפשר לתת לה את אותה הנחה משום שמדובר רק בעונה רביעית.
לכל מי שלא יודע, לפני העונה הנוכחית מרבית מהפקות סדרות הטלוויזיה התבקשו לקצץ מבחינת עלויות ההפקה ובסדרה הזאת הקיצוצים ניכרו. קודם כל, דמותו של טומי הפכה בעונה הזו לדמות אורחת שהופיעה במספר פרקים מצומצם בלבד, דמותה של ג'וליה נעלמה כמעט לחלוטין, חלק מהשחקנים לא הופיעו בכל פרקי העונה אבל ב 2 אלמנטים מרכזיים הסדרה איבדה כיוון: העלילות והתסריט.
הסיפור של נורה עם הרופא הפלייבוי שרודף אחר הכסף שלה היה חסר עניין, קווין רוצה תינוק ? נו באמת, שרה יוצאת עם גבר צרפתי שקטן ממנה והיא קרועה מהעובדה שאין לו ויזה, קיטי רוצה להיות סנאטורית פתאום ? ואל תתחילו לדבר איתי על ג'סטין.
אתם יודעים מה, בואו כן נדבר על ג'סטין.
יותר מחצי עונה מתרכזים בכך שג'סטין רוצה להיות רופא ובקשיים שלו להצליח. עד שהוא מגיע לנקודה שבה הוא שלם עם ההחלטות שלו, ואף מגיע לאושר מסוים כשהוא מתחתן עם רבקה הוא מחליט שהוא לא מאושר והוא רוצה לנסוע להאיטי ? בחייכם , כמה טיפשים הצופים יכולים להיות. לכולם ברור שמכיוון שהגיע סוף העונה אז צריך ליצור "קליף האנגר" וזה היה אחד האפשרויות. לא משנה שהסיפור נקטע באמצע והוחלף לסיפור אחר. אז מה ? שהצופים יתעצבנו ? לא כל כך חשוב. העיקר, שיהיה ריגוש.
נעבור לדמות של סול.
בתחילת הסדרה הצמידו אותו להולי, המאהבת של אחיו, ויצרו ביניהם רומן. לאחר שתי עונות הפכו אותו להומו, ועכשיו הופכים אותו חולה איידס ? זה פשוט מעצבן לראות עד כמה התסריטאים איבדו את הכיוון שלהם. כפי שכבר ציינתי גם במקרה של "עקרות בית נואשות" זו פשוט דוגמא לאיבוד עשתונות מבחינה יצירתית. אין להם לאן לקחת את הדמות אז הם יוצרים מחלה. בהתחלת העונה עשו את זה לקיטי עם הסרטן ועכשיו לסול עם האיידס.
גם התסריט עצמו היה גרוע וניכר היה שהולכים לכיוון המכנה המשותף: הניסיון לסחוט דמעות מהצופים. אני יודע שמדובר באופרת סבון אבל עד כמה אפשר "לאכול" את השטויות הללו.
אתם יודעים מה היה הפתרון של התסריטאים לכל הבלגאן שהם עשו בעונה הקודמת ?
לקפוץ קדימה בזמן מבחינת האירועים לפחות בשנה. לפחות זה הכיוון.
במקום לנסות ולעבוד על תסריט טוב יותר לסדרה, במקום לנסות ליצור סיפורים מעניינים יותר הם הלכו לכיוון הכי קל: ליצור פער בין העונות וכך תינתן להם האפשרות לחזור אחורה בפלשבקים ולגשר על פערים וליצור עניין ומתח. מזל שברשת קיצצו את מספר הפרקים שלהם בעונה הבאה ל 18. לפי דעתי היו נוהגים בתבונה במידה והיו מקצצים את הסדרה גם ל 13 פרקים בלבד. אולי בפחות פרקים הסדרה הייתה הופכת איכותית יותר.

אם כן, שתי הסדרות, "עקרות בית נואשות" ו"אחים ואחיות" עברו עונה בינונית עד גרועה. שתיהן סבלו מסיפורים לא מעניינים, תסריט גרוע ומשבר מבחינה אומנותית. שתי הסדרות מצויות בירידה גדולה גם מבחינת הרייטינג. ולמרות שהן חודשו לעונה נוספת, הבעיה תצוץ בעוד שנה כאשר הן תעמודנה בפני שאלת חידוש לעונה שלאחר מכן. בואו נקווה שהן יעברו שינוי רציני, כי לפחות במקרה של "אחים אחיות", ירידה נוספת ברייטינג תגרום לביטולה לאחר 18 הפרקים של העונה הבאה.

אין תגובות: