יום שישי, 21 בדצמבר 2018

שלב סיכום עונה: Gotham, עונה רביעית: לא להאמין



כאשר צופים בעונה הרביעית של הסדרה Gotham ומביטים אל עבר שאר סדרות הקומיקס של רשתות הברודקאסט קשה להאמין. נכון, לא מדובר בעונה הטובה ביותר של סדרת קומיקס, אבל בהשוואה לכל סדרות הקומיקס של רשתות הברודקאסט, אולי מלבד Lucifer המעניינת (תקטלו אותי, אבל אני אוהב אותה. אין מה לעשות), מדובר בדרמת הקומיקס הטובה ביותר שיש, נכון לעכשיו.

כאשר צופים, לדוגמא, בדרמות הקומיקס של רשת ה CW, התחושה היא שמדובר במשחק ילדים לעומת Gotham. גם בעונתה הרביעית. ובעיקר, חוסר הפחד לקחת החלטות קשות.

בעונה זו הוצגה דמותה של סופיה פאלקון, בתו של דון פאלקון, אשר מגיעה לגות'האם כביכול לעזרתו של ג'יימס גורדון במאבקו בפינגוווין, אשר השתלט על העיר לחלוטין, אבל בפועל יש לה אג'נדה משלה, הכוללת גם נקמה בג'יימס אשר היה אחראי למות אחיה. הסיפור הוצג בצורה יפה, כולל תרומתו של הרוצח הסדרתי לאזלו, אשר מייצר טרור נגד השוטרים המושחתים בעיר הנאמנים לפינגווין, תחת הכינוי "חזיר", אם כי מספר פרקים לפני הטוויסט בו סופיה גילתה את פרצופה האמיתי, הצופה כבר מבין מה עומד לקרות.

הבעיה היחידה בסיפורה של סופיה פאלקון היה נעוץ בליהוק של קריסטל ריד (Teen Wolf) כסופיה. המשחק שלה היה מוגזם כבר מההתחלה ועובדה זו גם מקלה על הצופה לא להזדהות איתה וגם לא להאמין לה כאשר היא כביכול מראה רגשות כלפי גורדון לפני שהיא מגלה את פרצופה האמיתי, הכולל גם את הוצאתו להורג של אביה בגלל שהוא לא הסכים עם המהלכים שלה. הצופה גם מקבל עזרה בתיאוריה של אי האמון בסופיה באיפור המוגזם של ריד, אשר כביכול רומז לו שמדובר במשחק ולא במשהו אמיתי.

בעונה זו אנו גם עדים למספר דמויות שעוברות תהליכים (לצד העובדה שהדמות של ג'יימס גורדון ממשיכה לעבור על הקו שבין דמות של גיבור לנבל שלא בוחל באמצעים להפיל "נבלים" כפי שביקש בעונה זו עזרה מדון פאלקון בכדי להפיל את פינגווין ובסופו של דבר הוא גם האיש המחסל את ג'רום המטורף) . ראשית, בסדרה בונים (בדיוק כמו עשו בסדרה "סמולוויל") את הדרך שעושה הגיבור הראשי, במקרה הזה מדובר בברוס וויין, בכדי להפוך לגיבור העל - באטמן. ניתן לראות בעונה זו שברוס נמצא ממש על הקצה ולאחר שהוא הורג בפעם הראשונה את ראס אל גול והוא יוצא משליטה ניתן גם לראות כיצד לאט לאט הצדדים האפלים שבתוכו, צדדים המאפיינים את באטמן, מתחילים לצאת החוצה. כאשר באמצע העונה הוא מתגבר על המשבר שחווה ומבין, בעזרתו של אלפרד, שעליו לשלב את הצדדים האפלים שבתוכו לצד הרצון שלו להגן על האזרחים, ניתן כבר לזהות שהדרך לקבלת דמותו של באטמן קרובה מתמיד והעובדה שנותרו 12 פרקים לסדרה יגרמו לכך שכבר נראה את דיוויד מזוז עוטה עליו בשלב כזה או אחר את גלימתו של באטמן.

ואם כבר עסקנו בדיוויד מזוז. לאחר שבעונה השלישית חלה דווקא התקדמות במשחקו, הרי שהעונה הרביעית בה היה צריך לראות התקדמות נוספת, במיוחד כאשר הדמות שלו אמורה להיות אפלה יותר, חלה הידרדרות במשחקו, אשר לא נראה אמין במיוחד בשני אלמנטים קריטיים. ראשית, לאחר שהוא הורג את ראס אל גול הדמות שלו יוצאת משליטה והוא מתנהג כמו ביליונר פרחח שאוהב לבלות. וכמו כן, בפרקי הסיום כאשר ברוס מתקרב יותר ויותר אל סלינה ובפרק האחרון גם מנשק אותה לפני שג'רמיה יורה בה ושולח אותה לבית החולים על סף מוות. בשני המקרים אפשר לראות שמדובר במשחק ולא ברגשות אמיתיים ועבור דמות כה אפלה מדובר בבעיה. בשל כך, ליהוק דמותו של ברוס וויין (בדיוק כמו הליהוק השגוי של גל גדות כ Woonder Woman) הוא בעייתי מאד ולא פלא שגם כאשר בן אפלק גילם לאחרונה את הדמות בסרטי הקולנוע הציבור לא אהב אותה. לא כל אדם יכול לגלם כל דמות. הבעיה גדולה עוד יותר מאחר שהמשחק של קמרן ביקונדובה כסלינה ממשיך להיות גם בעונה זו ללא רבב.

דמות נוספת שממשיכה לעבור שינויים בעונה זו היא דמותה של לי תומפסון. מורנה בכרין היא שחקנית מעולה ולא פלא שבהפקה רוצים לשמר את הדמות כמה שניתן, אולם עושה רושם שהדמות שלה הגיעה למיצוי, כאשר בעונה זו היא הופכת למלכה של השכונות העניות ולרופאה שלהם, היא גם מנהלת רומן עם אדוארד ניגמה, אם כי מבינה בעצמה שזה לא יכול להימשך ובפרק האחרון מנסה לחסל אותו, מתוך מחשבה נכונה שהוא עומד לחסל אותה ואף עושה זאת. בכך ניתן לראות את המשך ההידרדרות של הדמות שלה מהיותה הרופאה הטובה לצד ג'יימס גורדון, לארוסה של בנו של דון ופאלקון היוצאת למסע נקמה לאחר שג'יימס הורג אותו משום שהיה חולה בוירוס של טאץ', הגורם לאנשים להשתגע.

כאשר מביטים על העונה כמכלול אפשר להבחין שהחלק הראשון, מלבד סיפור ברוס וויין-ראס אל גול, בעיקר עד הרגע שבו פרצופה האמיתי של סופיה פאלקון מתגלה, הוא פחות טוב מהחלק השני של העונה בה ניתן לראות את חזרת דמות ג'רום הג'ינג'י המטורף ולאחר מכן ג'רמיה לצד טאץ' ו"סקרקרו" מנסים בתחילה לגרום לעיר להיכנס לשיגעון (ג'רום) ואז להרוס אותה כליל בכדי לבנות אותם בצלמם (ג'רמיה).

דווקא בחלק זה, החלק השני, הוצג סיפורה של פיוזן אייבי, הלא היא אייבי פפר אשר שותה כל מיני שיקויים המאפשרים לה להתחבר לצמחים וגם ליצור וירוס בתוך אנשים אשר גורם לצמיחת צמחים בתוך הגוף שלהם ובכך גורם גם למותם. ראשית, חבל שהדמות שלה בעונה זו לאחר שפייטון ליסט עוברת לגלם את הדמות בגילגול האחרון של פויזן אייבי הוא קצר באופן יחסי (ארבעה פרקים). כמו כן, הליהוק של ליסט היה גרוע. נכון, מדובר בשחקנית יפה אשר הייתה אמורה לגלם את דמות המפתה הגורמת לכולם להתאהב בה, אבל כפי שציינתי, לא כל שחקן או שחקנית יכולים לגלם כל דמות. היא לא מצליחה להעביר את הטירוף שהדמות של אייבי צריכה להעביר.

דרך אגב, אני לא יודע אם זה קרה בהשראת ה Me Too, אבל היה מעניין לראות כיצד לאט לאט ברברה קין מתחילה ליצור לעצמה חברה של נשים בלבד (בפרק האחרון של העונה מגיעה ההחלטה הסופית) לאחר שהיא חווה אכזבה גדולה מראס אל ג'ול אשר הבטיח לה שהיא תהיה ראש הליגה של המתנקשים ואח"כ לוקח זאת ממנה בכוח, כמו גם טאבית'ה, אשר פינגווין רוצח את בוטץ' אהובה (לאחר שבתחילת העונה הוא הופך לסולמון גרנדי רק בכדי שד"ר הוגו סטריינג' יחזיר אותו למצבו הטבעי בכדי שיוכל להיות עם טאבית'ה), מתוך נקמה על כך שבעונה השנייה רצחה את אימו.

בנקודה זו צריך לציין לטובה שהתסריטאים לא פוחדים לקחת החלטות בנוגע לזהויות מיניות. לאחר שבעונה הראשונה ברברה קין הייתה מאורסת לג'יימס גורדון וניהלה רומן עם רנה מונטויה השוטרת ממחלקת חקירות שוטרים. בעונה השנייה היא חושבת שהיא שוב מאוהבת בג'יימס, רק בכדי לנהל מערכת יחסים עם טאבית'ה שעושה רושם ש"נדלקה" עליה בצורה רצינית אבל רק מתוך אינטרס. בעונה הרביעית, היא שוב מנהלת מערכת יחסים אינטימית עם גבר והפעם מדובר בראס אל גול לפני שהלה מת וטאבית'ה מאוהבת עד מעל לראש בבוטץ' הבריון, עד שבפרק האחרון של העונה פינגוווין הורג אותו. ואני אומר, אם זה תורם לסיפור, אז מדוע לא. בדיוק כפי שסדרת קומיקס צריכה להיות.

ולסיום, ארין ריצ'ארדס ממשיכה להוכיח גם בעונה זו שהליהוק שלה כברברה קין היה מושלם. וכמו כן, שג'סיקה לוקאס מראה שהיא יכולה להיות שחקנית משנה טובה מאד אבל לא שחקנית מובילה.

אז, לראות או לא לראות ?

לראות. מדובר בדרמת קומיקס מעולה, גם בעונתה הרביעית. למרות התחלה איטית של העונה ובעיות ליהוק, ככל שהעונה מתקדמת היא רק משתבחת יותר ויותר. עבור חובבי ז'אנר סדרות הקומיקס זו פשוט סדרת חובה. חבל רק שהיא תגיע לסיום בעוד 12 פרקים. אתם חושבים ש"נטפליקס" תוכל להציל אותה ? מישהו רוצה לחתןם ביחד איתי על עצומה ?

3 תגובות:

JamesCrow אמר/ה...

קודם כל מסכים איתך בנוגע ל3 דברים, קריסטל ריד הייתה לדעתי החוליה החלשה בTeenWolf וזה לא ישתנה פה.
השחקן שמשחק את ברוס גם לא הכי אהוב עלי במיוחד כשיש לצידו את מי שמשחק את אלפרד שעושה עבודה מושלמת.

ובנוגע לגל גדות, גם פה אני מסכים.
לא בגלל שהלכו על כיוון שונה במראה אלא בגלל שלפי דעתי היא פשוט לא שחקנית טובה.

וחלק הסופי שאיתו התחלת:
כן גותהאם כמה רמות מעל סדרות קומיקס אחרות אבל ההשוואה אינה נכונה כי במיוחד לא כשמדובר בCW שהיא רשת שיותר קורצת לנוער מאשר לקהל מבוגר יותר ולכן גם התכנים שם יותר קלילים.
-אני אישית רואה ואוהב גם את גותהאם וגם את סדרות CW.
-בעונה הנוכחית לקחו את החץ להיות קצת יותר רציני אבל עדיין יש את אלמנט הקומי של היוצרים.

בנוגע ללוציפר מסכים איתך בהחלט סדרה שכיף לראות אבל לא אמרת לא מזמן משהו על סדרות משטרה וגימיקים?
כי לוציפר היא בהחלט סדרת משטרה עם גימיק על טבעי.

ועכשיו מס' סדרות קומיקס ששונות מהשאר ולא יודע אם יצא לך לראות:
1. פריצ'ר - התחלה קצת איטית אך לאחר מספר פרקים ניתן לומר שזאת סדרת הקומיקס האפלה ביותר שלא מפחדת לקחת שום סיכון עד כדי כך שהציגו לנו את היטלר בתור דמות שהצופים יכולים לאהוב.

2. לגיון - מצד אחד אהבתי את הסיפור, מצד שני הסדרה כבדה כלכך כשהיא גורמת לThis is Us להרגיש קלילה ולא דרמתית.

3. קריפטון - מאוד שונה ממה שאנו רגילים לראות ולפי דעתי מומלצת מעוד לחובבי המד"ב בלי קשר לקומיקס.

4. טיטאנס - סדרת גיבורי על לכל דבר ואפלה יותר מהשאר.

5. דום פטרול - לא יודע איך הסדרה עצמה תהיה אבל הפלוט הוצג בפרק של טיטאנס והיה מושלם, אם הסדרה עצמה תהיה אותו דבר אז מדובר בעוד איכות.

בונוס: סדרת האנימציה של ספון מבית HBO.
בתקופה שהיה איסור להציג אלימות ודם בסדרות המצוירות כמו סופרמן/באטמן, ספון עשה זאת ואפילו היה מיועד ל18+

בנוגע לעצומה:
זה ידוע שגוטהם הולכת הביתה כחלק מנקיון פוקס של סדרות DC כפי שקורה עם נטפליקס בכל הקשור לMARVEL.
והיוצרים עובדים 2 סדרות חדשות: אחת על אלפרד בצעירותו ואחת בשם מטרופוליס שהפלוט מזכיר קצת את גוטהם בכך שמסופר על העיר לפני בואו של סופרמן.
-מניח שאם ובכל זאת יחליטו להמשיך איתה זה יהיה בערוץ של DC אבל כבר תקופה ארוכה שאנו מודעים לכך שגוט מסיימת ולא קיבלנו הודעה מDC על חידוש, נחיה,נראה ונקווה לטוב.

אנונימי אמר/ה...

אני קוראת את התגובות שלכם ולא מבינה על מה אתם מדברים.
נטשתי את הסדרה הזו באמצע העונה השניה כי היא היתה משעממת נורא וצפויה, המשחק בינוני ומטה וסה"כ פשוט לא מעניינת.

JamesCrow אמר/ה...

הייתה ירידה בעונה השניה ואז שוב עליה.
אבל הנקודה הייתה שהיא שונה משאר סדרות הקומיקס בזה שהיא אפלה יותר ונותנת התייחסות רבה לנבלים ולא רק לגיבורים.