יום חמישי, 10 בנובמבר 2016

שלב סיכום עונה: Agent Carter, עונה שנייה: לא היה לה סיכוי



צמד הפרקים הראשונים של העונה הראשונה הניבו 1.93 נק' מדד, ובמספר הצופים הכללי הגיעה הסדרה ל 6.910 מיליון צופים. ממוצע של נתוני הרייטינג של העונה הראשונה עמד על 1.51 נק' מדד ו 5.02 מיליון צופים, כאשר פרק סיום העונה הניב 1.32 נק' מדד ו 4.024 מיליון צופים. עבור סדרה שסגרה חורים עבור רשת ABC בחודשים ינואר-פברואר 2015 מדובר בנתונים טובים. כאשר אנו מביטים על העונה השנייה הנתונים הפכו לקטסטרופה: צמד פרקי הפתיחה הניב 0.92 נק' מדד ו 3.177 מיליון. ממוצע נתוני הרייטינג של העונה השנייה עמד על 0.79 נק' מדד ו 2.681 מיליון צופים, כאשר פרק הסיום הניב 0.73 נק' מדד ו 2.349 מיליון צופים. אתם מתפלאים שהסדרה לא קיבלה אישור לעונה שלישית ? כי אני לא. ממש לא.

אז, מה גרם לסדרה שהייתה הצלחה בעונה הראשונה שלה לאבד גובה בעונתה השנייה ?

אפשר למנות מספר סיבות עיקריות. סיבה ראשונה היא העובדה שהסדרה עלתה באיחור רב. העונה הראשונה של הסדרה עלתה, לאחר קידום מאסיבי של הרשת, כבר ב 6 בינואר 2015, כלומר מיד לאחר חופשת החגים, כאשר הצופים כמהים לראות פרקים חדשים של הסדרות שלהם או לנסות סדרות חדשות. העונה השנייה עלתה רק ב 19 בינואר 2016. כלומר, כמעט חודש לאחר חג המולד ! נכון, הסיבה לכך הייתה הרצון של הרשת להימנע מהפסקה בין הפרקים משום שבימי השידור שלה היו אמורים להיות משודרים ספיישלים בשבועיים שלפני כן, כאשר אחד מהם היה שידור של נאום של נשיא ארה"ב. אולם, זה היה כבר מאוחר מדי עבורה. עבור סדרה ששידרה שמונה פרקים בלבד בעונתה הראשונה ההמתנה לעונה השנייה הייתה ארוכה וגם כאשר היא עלתה, כמעט ללא קידום של הרשת, זה קרה לאחר שהצופים כבר ביססו לעצמם את הרגלי הצפייה שלהם בחלק הזה של העונה. במידה ומדובר היה בחזרת סדרה מחופשת חגים המצב היה שונה, אך מדובר בתחילת עונה מאוחרת.

בעיה נוספת נבעה מהרוויה של הצופים מסדרת קומיקס אחרת של רשת ABC, הכוונה היא כמובן ל"ש.י.ל.ד.", אשר את מקומה היא החליפה בין שתי חצאי העונות שלה, "ש.י.ל.ד.". הסדרה הניבה לפני היציאה לחופשה של העונה השנייה, ועליית העונה הראשונה של Agent Carter נתונים של 1.73 נק' מדד ו 5.287 מיליון צופים. תוסיפו לכך את הקידום המאסיבי של הרשת והסקרנות מסדרה אשר הכילה שחקנית ידועה מאחד הסרטים המוצלחים של "מארוול" ותקבלו את הנתונים היפים של העונה הראשונה, שגם הם הידרדרו לאיטם עד תום העונה הראשונה. לפני יציאת "ש.י.ל.ד." לחופשה בין שתי חצאי העונות השלישית ועליית העונה השנייה של Agent Carter, הניב הפרק שלה 1.35 נק' מדד ו 3.849 מיליון. תוסיפו לכך את העובדה שהעונה השנייה של Agent Carter כמעט ולא קודמה ותקבלו את הנפילה בנתוני הרייטינג של הסדרה.

סיבה אפשרית לכך נעוצה ב"נטפליקס". הרשת הרימה שתי סדרות קומיקס מתוך העולם הטלוויזיוני של "מארוול", הכוונה היא ל"דרדוויל" ו"ג'סיקה ג'ונס". סביר להניח שהצופים שצפו בסדרות של "נטפליקס" הם גם אלו שצפו ב"ש.י.ל.ד." וב Agent Carter. כאשר משווים בין שתי הרשתות הרי שהסדרות של רשת ABC מחווירות לעומת אלו של "נטפליקס" ולכן גם האכזבה של חלקם מתבטאת במספר מישורים, כאשר אחד מהם הוא הפסקת הצפייה לחלוטין. אפשרות נוספת היא מעבר לשיטת צפייה אחרת של DVR או VOD. לגבי Agent Carter, הנתונים המלאים שלה הצביעו דווקא על אפשרות של הפסקת הצפייה ולא מעבר לפלטפורמות אחרות, כפי שניתן לזהות בכל רשתות הברודקאסט האמריקאיות. ובמילים אחרות, אנשים פשוט הפסיקו לצפות בסדרה בעונתה השנייה.

האם ניתן לספק הסבר לאיבוד הצופים בעונה השנייה מבחינה קריאטיבית ?

כן. כאשר עלה הסרט הראשון בסדרת סרטי "קפטן אמריקה" חששתי שבמידה והמשך הסדרה תתרחש בשנות הארבעים הסרטים לא יצליחו. עבור מרבית הצופים, אשר צורכים את סרטי הקומיקס שלהם קשה להם לצפות בסדרות אשר מתרחשות בתקופה הזאת משום שהחידושים הטכנולוגיים לא מאפשרים לנפק את מה שסרטי הקומיקס אשר מתרחשים בימינו מצליחים לספק, ולכן הקפיצה בזמן של הדמות של הדמות של "קפטן אמריקה" הייתה כל כך נכונה. לגבי Agent Carter, כאשר הסקרנות הראשונית, אשר באה לידי ביטוי בעונה ראשונה מרוכזת, בהפקה עשו בחוכמה שניפקו לה 8 פרקים בלבד, הגיעה לסיפוק (ואפשר היה לראות שזה קרה לאט כבר במהלך העונה הראשונה) מרבית מהצופים, בוודאי הצעירים, לא רצו להמשיך לצפות בכך.

גם הסיפור המרכזי של העונה השנייה, אשר התמקד ברצון של "חומר אפס" למצוא את דרכו ממימד אחר אל כדור הארץ ולהתפשט ולבולע אותו, נראה היה כלקוח מעולם הקומיקסים של שנות הארבעים. אז נכון, מדובר באותה תקופה, אך אפשר היה לנסות ולמצוא רעיון שיתאים יותר לתקופה שבה אנו נמצאים, בכדי שהצופים יצליחו להתחבר אליו.

לא ברור גם מדוע בהפקת הסדרה החליטו לוותר על נכס גדול מאד כלינדזי פונסקה, אשר גילמה את דמותה של אנג'י מרטינלי, השותפה של פגי ורק בקטע של הזיה של פחות מחמש דקות, כאשר פגי הייתה כביכול מעולפת ראו אותה. או להשתמש יותר בדמותה של דולי (ברידג'יט ריגן), אשר המגלמת אותה הוכיחה בפרויקטים האחרונים שלה וגם בסדרה זו, שיש לה נוכחות על המסך, מעט מאד בעונה של עשרה פרקים.

גם דמותו של האוורד סטארק (דומיניק קופר) הייתה חסרה מאד. במעט הפרקים שהדמות הופיעה היא שידרגה את הסדרה. דרך אגב, תארו לכם מצב שבו דווקא סטארק מנהל רומן עם פגי והיא האימא (או אפשרות שהיא האמא) של טוני סטארק, אשר לימים יהפוך לאחד הקולגות של סטיב רוג'רס, מאהבה הקודם, הלא הוא "קפטן אמריקה". נכון, זה מאפיין מעט את אופרות הסבון, אך לא היה שווה לחקור דווקא את הכיוון הזה ? אולי עם פלשבקים לעתיד, אשר יכלו גם למשוך את הצופים אשר המשיכו לצפות בסרטי "מארוול", כאשר עלילת הסרט השלישי בסדרה יכלה להיות רלוונטית מתמיד לעלילת הסדרה. במיוחד כאשר כמעט וקשה היה להבחין במתח מיני בינה לבין אנוור ג'וקג' (דניאל סוזה) ורג'י אוסטין (ג'ייסון ווילקס), למרות שהתסריטאים קיוו שכן.

לאור ההצלחה היחסית של הסדרה בעונתה הראשונה, היא קיבלה הזמנה לעשרה פרקים בעונתה השנייה. במבט לאחור זה היה הרבה יותר מדי והיה עדיף לדבוק בשמונה פרקים, כמו בעונה הראשונה. בשל לוח הזמנים של הרשת, היא נאלצה לשדר שלש פעמים (בניגוד לעונה הראשונה בה שודרו רק פעמיים) פרקים כפולים ובכך נוצרה גם התחושה שברשת מקווים להיפטר ממנה. במיוחד לאחר שהתברר שברשת גם הכינו פיילוט אשר יהווה ספין אוף ל"ש.י.ל.ד.", כאשר היה ברור בכל שלב ששתי הסרות לא יאושרו ביחד. בסופו של דבר שני הפרויקטים לא שדרו.

אז, לראות או לא לראות ?

רק הצופים שאוהבים את הדמות והם פריקים של סדרות קומיקס, משום שלאור הסדרות האיכותיות ובעלות תסריט טוב בהרבה של "נטפליקס" ואפילו של רשת ה CW, היא בהחלט לא באותה רמה, לא מספקת את אותו עניין ואפילו לא ממכרת בכדי שהצופה ירצה להמשיך לצפות בפרק הבא שלה כאשר הפרק מגיע לסיום, לפחות לא בעונה השנייה שלה שהייתה ארוכה מדי, בעלת תסריט בינוני ומטה ודמויות שהיו צריכות להופיע בה הופיעו מעט או בכלל לא. חבל רק על היילי אטוול (פגי קרטר), שהסדרה הזאת הייתה קטנה עליה בכל קנה מידה. ולצערי, גם הסדרה החדשה שלה, Conviction, קרסה עוד לפני שהחלה. מעטות השחקניות שיכולות "להחזיק" סדרה על גביהן. היילי היא אחת מהן, בדיוק כפי שהוכיחה בסדרה זו. חבל עבורה שזה היה רק לזמן קצר. 

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

לרוב אני מסכים איתך אבל הפעם לא.
הסדרה דווקא טובה ולא נכון להשוות אותה לסדרות של נטפליקס ששונות כל כך שאפשר לומר שהם בתת ז'אנר אחר לגמרי.

חבל שביטלו אותה במיוחד ללא פתרון לתעלומה עם מי היא התחתנה

אנונימי אמר/ה...

אהבתי את הסדרה וחבל שביטלו אותה.
והסדרות קומיקס של נטפליקס לגמרי אוברייטד. לא כל סדרה אפלה היא בהכרח סדרה איכותית.