יום רביעי, 27 ביולי 2016

ביקורת: Queen Of The South, עונה ראשונה, פרקים 5-1: רשת USA ממשיכה להחטיא



רשת USA חוותה תור זהב בעשור הקודם. תור הזהב נמשך כמעט כעשור, אבל בשנים האחרונות עושה רושם שהרשת מחמיצה פעם אחר פעם עם כל ניסיון שלה לייצר סדרות חדשות. עד כדי כך המצב שלה חמור שהסדרה Royal Pains בעונתה האחרונה ובפרפורי הגסיסה שלה, מספר הצופים הכללי שלה עלה על פני כל סדרה אחרת של הרשת, פרט כמובן לסדרה Suits, שהיא עדיין הסדרה מספר אחת של הרשת.

הניסיון האחרון של הרשת הינו הסדרה Queen Of The South. הסדרה עוקבת אחר סיפורה של תרזה מונדוזה (אליס בראגה), אשר נאלצה לברוח ממקסיקו לאמריקה ועלתה משום דבר להיות מלכת הסמים של דרום ארה"ב. במהלך עלייתה לגדולה היא רואה את עצמה כרוח רפאים מהעתיד שאומרת לה מה לעשות בכדי להגיע לגדולה. בתחילת דרכה היא נמצאת במאבק כוחות בין קאמילה ורגאס (ורוניקה פאלקון) ובעלה, אפיפאניקו (חואקין דה אלמידה), ג'יימס (פיטר גאדיוט) מנסה לסייע לה ויש לה חברה בשם ברנדה (ג'סטינה מאשדו).

מבט כללי על נתוני הרייטינג של הסדרה מראה שלא מדובר בכישלון טוטאלי, לפחות לא מבחינת נק' המדד. אולם, כאשר מביטים על מספר הצופים הכללי מתגלה תמונה שונה לחלוטין. הצופים פשוט לא מגיעים בהמוניהם לצפות בסדרה. בדרך כלל, הלהיטים הגדולים של הרשת עד לפני שלש שנים הניבו למעלה משני מיליון צופים, לפחות בתחילת דרכן. אולם, Queen בקושי מגרדת את מיליון הצופים לפרק כאשר צופים במספר פרקים בודדים של הסדרה אפשר להבין מדוע.

ראשית, הרעיון של הסדרה (אשר מבוסס על ספר) הוא חלק מהניסיון של הרשת לנסות לברוח מהסדרות שהצליחו לה בעשור האחרון. הסדרות הכיפיות, בעלות עלילה מרכזית לא מסובכת מדי והגיבורים החיוביים מתחלפים בגיבורים שהם אנטי גיבורים ועלילות מסובכות יותר (ראו מקרה Mr. Robot), כאשר הסיפורים הם בהחלט לא כיפיים יותר. הבעיה הגדולה יותר היא, שהסיפור מתאים יותר לסרט מסוג ב ופחות לסדרה ארוכה. כמה באמת הצופים, במיוחד בעונת הקיץ החמה שהצופים רוצים יותר להירגע, מעוניינים לראות סדרה שזכאת ? מסתבר שלא יותר מדי.

הבעיה גדלה מאחר והשחקנית הראשית אליס, אשר מגלמת את דמותה של תרזה, חסרת כריזמה לחלוטין בכל שנייה שהיא על המסך. במידה והמראה החיצוני שלה היה מצודד יותר זה היה מסייע לה לחפות על היעדר כריזמה על המסך, אבל בשני המקרים השחקנית חסרה.

דווקא שאר הליהוקים, אולי פרט לזה של ברנדה, היו נכונים מאד, אבל במצב שבו הדמות הראשית לא מצליחה "להחזיק" את הסדרה, שאר הליהוקים נראים כפחות חשובים.

ולסיום, התסריט של הסדרה (שכאמור מבוסס על ספר) לא איכותי מספיק. בעידן של "נטפליקס", במידה ולא פגעת ברעיון או בליהוק, לפחות צריך היה לפגוע באיכות של התסריט וזה לא קורה. כל כך הרבה שורות צפויות, או אפילו סצינות שלמות שהצופה יודע מראש לאן הן ייקחו אותו.

ברמה העקרונית, הסדרה לא מצליחה לייצר יותר מדי עניין ובמיוחד אין את מרכיב ההתמכרות שהסדרות כל כך זקוקות להן, במיוחד בשנים האחרונות כאשר יש אינפלציה של סדרות. אז נכון, בקהילה הלאטינית, ובמיוחד זו של דרום ארה"ב, סביר להניח שתהיה התעניינות מסוימת, אבל מעבר לכך קשה לראות כיצד צופים רבים ירצו לראות סדרה שכזאת.

אז, לראות או לא לראות ?

אפשר לנסות לפרק או שניים, במיוחד הצופים שהרעיון קוסם להם, אבל העצה שלי היא לדלג על הסדרה. הרעיון משעמם, והעובדה שהפעם מדובר באישה במקום גבר, אשר מצליחה להגיע לגדולה בעולם הסמים, לא אמורה לשנות דעה יותר מדי, התסריט לא איכותי והליהוק של הדמות הראשית גרוע. נכון, עונת הקיץ הנוכחית לא מצליחה לייצר יותר מדי סדרות שכדאי להשקיע בהן, אך סביר להניח שאפשר יהיה למצוא סדרות טובות יותר מהסדרה הזאת ובמרחק ניכר. ובמידה ולא, עונת הסתיו חורף 2017-2016 נמצאת ממש מעבר לפינה, אולי כדאי לחכות...

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

נכון הסדרה קצת גנרית, אבל סה"כ מהנה לצפייה וקצת שונה יחסית לסדרות האחרות בסביבה.. תודה

אנונימי אמר/ה...

באמת בהתחלה הסדרה קצת נאיבית אבל בעונה השנייה היא מתעלה לרמה של שובר שורות