יום שישי, 8 ביולי 2016

ניתוח: למרות בעיות רייטינג קשות, ברשת ABC לא נכנסים לפאניקה



על הנייר, אפשר לומר שמצבה כיום של רשת ABC נראה עגום מאד. הרשת רשמה ירידה של כ 20% בנתוני הרייטינג בנתוני הדמו (גילאי 49-18) וכן במספר הצופים הכללי לעומת העונה הקודמת. כמו כן, להיטים שבעבר להטו באופן ממשי, כגון Scandal, Modern Family ו Once Upon A Time סבלו בעונה הקודמת ולא יכלו לשמר את נתוניהם הגבוהים. בנוסף לכך, הניסיון הגדול להחזיר את "החבובות" התגלה ככישלון ענק. למרות זאת, עושה רושם שצ'אנינג דאנגי (נשיאת רשת ABC) והבוס שלה בן שרווד לא נכנסו לפאניקה. להיפך, הלוח החדש שהרשת העלתה לעונת 2017-2016 נראה זהיר מאד, כך גם הפיילוטים שאושרו לסדרות וכן כיצד הן שובצו.

הרוב המכריע של הסדרות של הרשת חוזר לעונה נוספת והמבנה של הרשת, פרט ליום שלישי, נשאר על כנו, עם שינויים קלים. ביום שני "רוקדים עם כוכבים" נשארת על כנה ו Conviction תחליף את Castle, שהיא סוג של סדרה מאותו ז'אנר, הכוונה היא שמדובר בסדרה שאין לה עלילה מרכזית סבוכה. ערב הקומדיות פלוס דרמה של יום רביעי נשאר על כנו. ביום חמישי, ההריון של קרי וושינגטון יגרום ל Scandal להתחיל רק בחצי השני של העונה, אך ערב הסבוניות נשאר על כנו. ערבי שיש וראשון נשארו כמעט לחלוטין אותו דבר, כאשר רק Secrets & Lies נכנסת בעונתה השנייה למשבצת השידור של תשע בערב. כלומר, רשת ABC, באופן כללי החליטה על החלפה של סדרה בסדרה ולא יותר מכך. כפי שהיא רואה זאת, הערבים שלה עובדים בצורה טובה ולא צריך לגעת במה שעובד. המנטרה הזאת גם מצדיקה את המעבר של The Middle ליום שלישי בכדי לפתוח את הערב הקומדיות הנוסף של הרשת: עוד ממה שעובד לרשת. נכון, מדובר בסיכון היות וסדרה וותיקה יכולה להיתקל בבעיית בריחת צופים בשלב כזה או אחר ומעבר ממקום מוכר לשעה אחרת יכולה להיות הזרז לכך, אך הסדרה מראה בשנים האחרונות שיש לה קהל צופים נאמן והגיוני מאד להניח שהרוב המוחלט של הקהל שלה יבצע את המעבר ביחד איתה. כמו כן, בשלב ששאר רשתות הברודקאסט נאבקות לפתח קומדיות הרי שרשת ABC נוחלת בתחום זה הצלחות רבות והכפלת מספר הקומדיות שלה יכול רק לקבע את מעמדה כשולטת בתחום. העברת The Goldbergs לשעה שמונה של ערב יום רביעי, לאחר שזו הוכיחה יציבות בשנתיים האחרונות תאפשר לרשת להחזיק את ערב הקומדיות החדש. Speechless של מיני דרייבר עושה רושם שהיא תוכל לעמוד במשימה ולהחזיק את משבצת השידור הקודמת של The Goldbergs.

בגזרת הדרמות, כפי שכבר ציינתי בכתבות קודמות, ברשת בכלל ושרווד בפרט היו מעוניינים לצאת לכיוון של סדרות ללא עלילה מרכזית סבוכה מדי, בעיקר משום שיש לה מגוון סדרות וותיקות שעושות את זה. הנקודה החיובית היא, שעושה רושם שהם גם לא הגזימו בכך בדרמות שאישרו לעונה הבאה, כאשר רק Conviction היא במובהק סדרה מהסוג הנ"ל, כאשר Notorious מתקרבת מאד לכך. מצד שני, על פי ה"בקרוב" של הסדרות הללו עושה רושם שהן לא יזכו לאהדת המבקרים או לקבל באז גדול מדי. בתחום הזה הרשת בונה על הסדרה החדשה של קיפר סאת'רלנד, שהיא סדרת קונספירציה במהותה, בערב יום רביעי, הכוונה היא ל Designated Survivor, שגם היא במהותה משהו מוכר, היות וקיפר התמודד כבר בבעיות קונספירציה בלהיט אחר ומוכר: 24.

סימן שאלה גדול עבור הרשת הינו Notorious בערב יום חמישי היות ולא מדובר בסדרה של שונדה ריימס והשיבוץ שלה בין שתי סדרות שלה יכול לגרום לבריחת צופים, אולם, כפי שציינתי, לרשת לא הייתה אפשרות אחרת מאחר וושינגטון נכנסה להריון ומספר הפרקים של Scandal קוצץ ל 16 וברשת ישדרו את הסדרה ללא הפסקות, בדיוק כפי שעשו ל Lost. ובשל העובדה ששונדה רמזה שלסדרה יש תאריך תפוגה, ברשת ינסו להשיק סדרות אחרות במשבצת השידור שלה, וזו הפעם הראשונה ולא האחרונה שזה יקרה.

הרוגע שדאנגי ושרווד משדרים בלוח החדש שלהם אולי נראה לרבים מוזר, אך בשל העובדה שמדובר ברשת היחידה מבין ארבע רשתות הברודקאסט הגדולות ללא שידורי פוטבול ביום ראשון לרשת אין אפשרות להתחבא כאשר עוברת עליה שנה קטסטרופלית כפי שעברה עליה בשנה הקודמת וכן את העובדה שעברה עליה עונת פיתוח פיילוטים בינונית ומטה. החוסר בשידורי הפוטבול לא יכול להסביר את כל הקריסה שהרשת רשמה בעונה שעברה, אך כאשר מורידים את משדרי הפוטבול מהמשוואה המרחק בנתוני הרייטינג בינה לשאר שלשת רשתות הברודקאסט קטן מאד. אך למרות ששרווד והבוסים שלו לא מודים בפה מלא שהמצב שלהם בעייתי הרי שהיו סיבות לכך שפול לי, נשיא הרשת, פוטר לפני מספר חודשים.

רשת ABC עדיין יכולה לקראת העונה הבאה להתהדר במספר אלמנטים חיוביים: הרשת מפיקה סדרות בעלות עלילה מרכזית סבוכה בהצלחה גדולה יותר משאר רשתות הברודקאסט האמריקאיות, כאשר בעונה הקודמת נוספה לרשימה Quantico. היא הרשת היחידה שרושמת הצלחות בז'אנר הקומדיות, אם כי לא בתור להיטי על, כאשר בעונה הקודמת נוספה The Real O'Neals לרשימה. יש לה שתי סדרות ריאלטי, אשר שומרות על נתוני רייטינג בינוניים ומעלה ("רוקדים עם כוכבים" ו"הרווק"). בשורה התחתונה, לרשת ABC יש בעיות למכביר, אבל אפשר לומר שבחלק מהמאבקים שותפות גם שאר רשתות הברודקאסט. נכון, זה יהיה נהדר לו לרשת יהיה מגה להיט כגון Empire או The Big Bang Theory, או מותגים כגון אלו Chicago של דיק וולף ברשת NBC, אך כאשר לרשת יש עדיין בארסנל את הקומדיות שלה וכן את שונדה ריימס, לרשת יש עדיין סיבה להיות במצב של אופטמיות זהירה לגבי העתיד שלה בתחום הטלוויזיה הליניארית.


הערה: הניתוח מבוסס על כתבה של ג'וזף אדליאן, כתב התרבות האמריקאי.

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

thx