יום חמישי, 21 ביולי 2016

ניתוח: רשת CBS נשארת CBS



לאחר שבעונת 2016-2015 רשת CBS ערכה ניסוי רדיקלי בלוח המשדרים שלה, עושה רושם שבעונת
2017-2016 היא ערכה פניית פרסה וחזרה להיות אותה רשת שהייתה קודם לכן. הרשת סיימה את העונה במקום הראשון מבחינת מספר הצופים הכללי בקרב חמש רשתות הברודקאסט וגם בנתוני הדמו (גילאי 49-18) היא ניצבת בין השתיים הראשונות ביחד עם רשת NBC. אפילו ללא שידור משחק הסופרבול, רשת CBS הניבה מיליוני דולרים ברווחים. אך לאחר שבעונה הקודמת אפיינו את הרשת מספר מאפיינים: קומדיות שהן לא סיטקום, יותר דרמות בעלות עלילה מרכזית סבוכה ופחות דרמות רגילות שהתרגלה אליהן בהן פותרים מדי שבוע מקרה שונה, בשנה הבאה, עושה רושם, ברשת חוזרים לנוסחה הקודמת.

במקום לבנות על ההצלחה הבינונית של Life In Pieces, הרשת מציגה שלש קומדיות חדשות, כולן סיטקומים ושתיים מהן מציגות שחקנים גברים שהיו לוהטים בשנות התשעים (קווין ג'יימס ומאט לה בלנק). במקום לצאת מהשגרה של רשת CBS, כפי שעשתה בשנה שעברה כאשר אישרה את Supergirl, הרשת מחייה את "מקגיוור", מכניסה את דמרוט מלרוני לדרמת רפואה וייצרה למייקל וותרלי, יוצא NCIS, סדרה חדשה אשר תציג את חייו של ד"ר פיל הצעיר. ובשעה ששלש מחמש הסדרות החדשות של העונה הקודמת הציגו נשים בתפקיד הראשי (Supergirl, Angel From Hell, Code Black) כל 6 הסדרות החדשות של הרשת מובלות על ידי גברים לבנים, כאשר רק בחצי השני של העונה, כאשר Doubt תעלה, נחזה במצב שונה כאשר קתרין הייגל תוביל סדרה. במקביל, שתי הסדרות בעלות הבאז הגדול ביותר באותה תקופה בשנה שעברה נעלמו: Supergirl עברה לרשת ה CW ו Limitless בוטלה. כמו כן, רק Life In Pieces תיוותר כקומדיה שהיא לא סיטקום. כל הניסיונות של הרשת לגוון את לוח השידורים שלה עלו בתוהו ונמחקו במחי יד.

בהתחשב בכך שהרשת סיימה במקום הראשון מבחינת הנתונים היבשים זה מוזר לראות כיצד ברשת סטו ממסלול השינויים. אולם, ההצלחה במקרו מחביאה את הבעיות במיקרו. שתי סדרות חדשות שכן חודשו על ידי הרשת, Code Black ו Life In Pieces, הן אולי הצלחה בכל מה שקשור לשנת 2016, אבל בהחלט אי אפשר להתייחס אליהן כלהיטים. ולמרות שרשת CBS נמצאת במקום הראשון אפילו ללא משדרי הפוטבול, הרי שזה יותר הודות ללוח הישן החזק שלה שעדיין שמר, פחות או יותר על כוחו, הודות לקהל צופים מבוגר וותיק ששומר אמונים לסדרות שלו, וכן בשל העובדה שלרשתות המתחרות יש בעיות משלהן. בשל כך, ברשת רצו לחזור לנוסחא הישנה. ההחלטה הקריאטיבית היחידה שהרשת קיבלה בניגוד לנוסחא הישנה היא ביטולו הסופי של המותג של CSI, לאחר שהרשת ביטלה את הסדרה CSI:Cyber ושבעונה הבאה לא יזכו לראות סדרת משטרה או פתרונות פשעים\תעלומות בצורה המסורתית.

רשת CBS גם אינה זהירה עם מבנה לוח השידורים החדש שלה, ההפך מכך. רשת CBS לקחה סיכונים רבים בלוח המשדרים שלה לעונה הבאה, אך הם נראים הגיוניים. בשעה שרשתות אחרות מציגות מספר מצומצם של סדרות חדשות בתחילת העונה, רשת CBS עושה זאת עם 6 סדרות חדשות ! יותר מכל רשת ברודקאסט מתחרה. ואם נוציא מהמשוואה את יום רביעי, כל יום בשבוע מכיל בתוכו שינוי כלשהו. אולם, השינויים ברובם לא כל כך מהותיים. ביום ראשון, Madam Secretary עברה לשעה 9 והיא תתפוס את מקומה של The Good Wife שנפחה את נשמתה, כאשר NCIS:LA תוביל אליה ובעצמה מקבלת ערב חדש ושעת שידור חדשה (במקום יום שני בשעה 10). ביום שלישי NCIS:New Orleans זזה לשעה 10, כאשר Bull של מייקל וות'רלי שובצה בין שתי הסדרות של NCIS וביום שישי נוספה MacGyver והיא גם תפתח את הערב. צופי רשת CBS, אשר צופים במודל הישן של הסדרות, כלומר בשידור הראשוני בשידור חי לא ב DVR או בפלטפורמות אחרות, כמעט ולא ירגישו בהבדל.

קיים רק יוצא אחד מהכלל שלא מעיד על הכלל וזהו ערב יום שני של הרשת, כאשר הרשת עוברת לערב של ארבע קומדיות, שנה אחת בלבד לאחר שהרשת ערכה שינוי וביטלה את הקומדיות שלה. בשנה שעברה זו הייתה השנה הראשונה מאז 1949 שלרשת לא הייתה שעת קומדיה בערב יום שני. ואולם, דווקא החזרה של הרשת לערב קומדיות ביום שני נראה הגיוני עבור הרשת. שתי הקומדיות המצליחות ביותר של חמש רשתות הברודקאסט, הכוונה היא ל The Big Bang Theory ו Modern Family, סביר להניח שלא יהיו בלוח המשדרים בעוד שלש או ארבע שנים לכל היותר, אם כי יכולים לייצר מהן סדרות ספין אוף. בשעה שרשתות NBC ו FOX נאבקות לפתח קומדיה יציבה, קיים מירוץ למצוא את הלהיט הבא בז'אנר הקומדיות. כמובן, מאחר והמנטרה של הרשת היא "ללכת על בטוח", שלש הסיטקומים החדשים שלה הן קומדיות משפחתיות או מתרחשות במקום העבודה, כולן מובלות על ידי גברים לבנים מעל גיל 40 (במקרה של ג'יימס ולה בלנק, קרוב ל 50). אם שופטים על פי ההיסטוריה, סביר להניח שלפחות אחת מהן תצליח, גם אם הן לא יזכו בפרס ה"אמי". סביר להניח שאפשר ליישם זאת על כל לוח המשדרים של הרשת. צופי רשת CBS הם נאמנים בצורה מעוררת הערצה והלוח החדש של הרשת נותן להם יותר ממה שהם רגילים לקבל. למרות זאת, בהתחשב בכך שהמגמות בטלוויזיה משתנות במהירות גבוהה באופן יחסי, עדיין קשה לתהות באם הרשת עשתה טעות ולא נשארה על דרך השינויים שהחלה לבצע בעונה שעברה. רק ימים יגידו.


הערה: הניתוח מבוסס על כתבה של ג'וזף אדליאן, כתב התרבות האמריקאי.

4 תגובות:

שד משחת אמר/ה...

תודה שהחלטת להשאיר את הבלוג
סופ"ש מקסם

אנונימי אמר/ה...

בקיצור שעמום.
מיחזור על גבי מיחזור בכל הרשתות.
מזל שיש כבלים...

אנונימי אמר/ה...

תוD1D1

אנונימי אמר/ה...

#שנת 2016 עדיין חושב שאנשים צופים בברודקאסט#