יום רביעי, 6 ביולי 2016

ביקורת: Animal Kingdom, פרקים 4-1: בעיה



רשת TNT מנסה בשנים האחרונות לפרוץ אל עולם הסדרות האיכותיות. לאחר שנים של סדרות בינוניות ומטה, ברשת מנסים להפיק סדרות שגם המבקרים יאהבו. זה התחיל עם Mob City, שהייתה לא רעה בכלל אבל בוטלה לאחר עונה אחת בלבד. בשנה שעברה זו הייתה Public Morals, וגם היא לא שרדה יותר מעונה. השנה מדובר ב Animal Kingdom, אשר מבוססת על סרט אוסטרלי משנת 2015 אודות ג'יי (פין קול, שעושה עבודה לא רעה בכלל בגלום הדמות, אם כי לא מצליח לייצר יותר מדי סימפטיה למצבו) , נער בן 17 אשר מאבד את אמו לאחר שהיא מתה ממנת יתר של סמים והוא נכנס למשפחתו המורחבת ומגלה שהוא עתה שייך למשפחת פשע.

הבעיה הגדולה ביותר של הסדרה: היא בהחלט לא מתאימה לקהל היעד של רשת TNT. קשה מאד לשנות את הטעם של הקהל שהתרגל בשנים האחרונות לסדרות מסוג מסוים כגון "ריזולי ואיליס" או Major Crimes. הסיבה ש The Last Ship, שהיא מעט שונה מהמותגים של הרשת, הצליחה היא בשל העובדה שהיא עוסקת בנושא די חם בשנים האחרונות, הרצון לשרוד בעידן פוסט אפוקליפטי. מלכתחילה היה קשה לראות כיצד הקהל של הרשת יישב לצפות בסדרה שהיא ההפך הגמור ממה שהתרגלו אליו. והקהל באמת כמעט ולא בא.

על פי הפיילוט הסדרה בנויה יותר להיות משודרת ברשתות HBO או Showtime ואולי אפילו AMC, רק לא TNT. מדוע ? מכיוון שמדובר בסדרה כבדה מאד, ולא עוזרת לסדרה שכמעט ואין בה מוזיקה. יכול מאד להיות שהכוונה של ההפקה הייתה להראות את המצב הקשה שג'יי נקלע אליו לאחר מותה של אמו. התוצאה היא, שקשה מאד לצפות בסדרה בעלת תסריט "כבד" שכזה ללא הפוגה, אפילו לשתי דקות בלבד. לעיתים הצופה יביט על שעונו בכדי לראות אם הפרק הגיע לסיומו. במידה והמגמה תימשך לאורך העונה כולה זה יגרום לבריחת צופים.

הבעיה נמשכת גם בגזרת התסריט. התסריט שלה לא "זורם" בצורה חלקה ולצערי אפילו העריכה של הפיילוט הייתה לא טובה מספיק ולעיתים הצופה חווה קפיצות בעלילה. ניכר שהפיילוט אמור היה להיות באורך של שעה וחצי ולא של 55 דקות. המצב לא משתפר גם ככל שהעונה מתקדמת.

כאשר מתייחסים לנושא של הסדרה חייבים לתהות מדוע הסדרה עולה דווקא בשלב הזה של העונה. סדרה כל כך "כבדה" ובעלת נושא כל כך "כבד" ולא שגרתי, בוודאי לא עבר רשת TNT, לא אמורה לעלות בחודשי הקיץ שבה הצופים מעדיפים יותר אופרות סבון (Rookie Blue, Mistresses) או סדרות קלילות. מעטות הסדרות שהצליחו בכך, כאשר ברשימה הקצרה ניתן למצוא את True Blood, שגם היא הצליחה בעיקר בגלל התמה המרכזית שלה, סדרות הערפדים שהיו "חמות" באותה תקופה ובשל העובדה שנוצרה בעקבות סדרת ספרים.

בגזרת השחקנים, לא ניתן למצוא יותר מדי שמות מוכרים, אך חלק מהפנים דווקא כן (הבדל גדול). כמובן, שאלן ארקין (מגלמת את דמותה של ג'נין, אם המשפחה) היא שם מוכר, שהמשחק שלה ללא רבב, בעיקר בתעשיית הקולנוע האמריקאי עוד משנות השמונים של המאה הקודמת, אבל גם היא "הועלתה" מהנפטלין לאחר זמן רב שכמעט ולא נמצאה במרכז של סרט או סדרה. הפנים היותר מוכרות הן של סקוט ספידמן, אבל גם הוא מוכר יותר מעברו לפני כעשור בסדרה "פליסטי" ובשל תפקידו בשני סרטי Underworld. וכן של שון הטסוי, אשר זכור מימיו בסדרות Southland ו Bosh, והוא גם זה שבולט מעל כל הדמויות, למרות שהוא לא זה שאמור להיות בפרונט. פנים מוכרות נוספות הן של דניאלה אלונסו, אשר מגלמת את דמותה של קתלין, החברה של אלונסו (ספידמן), שאולי חלק מהצופים זוכרים אותה ממספר סדרות בהן כיכבה כשחקנית אורחת עוד מימיה ב One Tree Hill, אבל לא השאירה חותם לאורך הקריירה הארוכה שלה והיא כבר בת 37 ובתחום כבר למעלה מ 15 שנה.

אז, לראות או לא לראות ?

כל מי שראה סדרה אוסטרלית אחת בחייו יכול להבחין כיצד הסדרה מתאימה יותר לקהל האוסטרלי ופחות לקהל האמריקאי. בהפקה היו חייבים לבצע התאמות ולנסות להפוך את הסדרה לסדרה בעלת אוקטן גבוה יותר ובעיקר, קלילה הרבה יותר. במיוחד מאחר והיא משודרת בתקופת הקיץ. ניכר שברשת מעוניינים להראות שהסדרה "איכותית", אבל התוצר הסופי לא מוכיח זאת. לפחות לא על פי הפרקים הראשונים שלה, אשר גורמים למרבית מהצופים לקבל את ההחלטה באם לצפות או לא.

בשל כך, מי שרוצה לשפוט רק על פי ארבעת פרקי הפתיחה שלה, אז התשובה היא לא, לא כדאי לצפות. אולי כדאי לנסות לתת לה ניסיון נוסף בשני פרקים נוספים ואז לקבל את ההחלטה.

דרך אגב, שימו לב דווקא למולי גורדון, אשר מגלמת את דמותה של ניקי, החברה של ג'יי. לא מדובר רק בשחקנית בעלת פנים יפות וכאשר היא על המסך היא די גונבת את ההצגה

ולסיום, אנקדוטה קטנה. מצחיק אותי בכל פעם לראות כיצד האמריקאים מצליחים להצניע אברים פרטיים אל מול המצלמה. אדגים זאת על פי מקרה אחד, אולם הוא בולט לאורך כל הפרקים. באחת הסצנות בפיילוט, קרייג (בן רובסון) קם בבוקר מערב של אורגיה עם שתי בחורות. ניכר שכל השלשה עירומים, אבל הצורה שהוא קם פשוט מצחיקה. כאשר הוא קם וכביכול אמור לגרום לכך שאבריו יוצגו וכך גם אלו שאיתו במיטה, מה שהצופה רואה במקום זאת פשוט מצחיק. ואני אומר, ניכר שרצו להראות שקרייג חי ללא עקבות (כך גם עם סמים), אבל סצינה מהסוג הזה היא בדיוק מה שרע בטלוויזיה האמריקאית. חשבתם שהסצינה נחוצה ? לכו איתה עד הסוף או אל תצלמו אותה בכלל. רשת HBO עושה זאת וכך גם רשת Showtime ו Netflix, אז מדוע שלא רשת TNT ? אה כן, מדובר בקהל שמרני. ולכן, שוב נשאלת השאלה: האם סדרה מהסוג הזה מתאימה לסוג הקהל של הרשת ? אתם כבר יודעים מה התשובה שלי...

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

לפי חמשת הפרקים ששודרו, דווקא היא די זורמת ומוצלחת והופכת יותר קלה לעיכול מפרק לפרק, ודי מושכת לצפייה. זו דעתי האישית כמובן. כמובן שמי שיחליט בסופו של דבר הוא הקהל של TNT שלא ממש מת עליה לצערי... תודה D1D1

אנונימי אמר/ה...

וyay כבר חודשה לעונה שנייה! זה רק אני או שהיא כמו shameless us רק בלי ההומור [ואולי בגלל ששתיהן מאותו המפיק ומבוססות על מקור עם הווי לא אמריקאי [בריטי/אוסטרלי בהתאמה]