יום שישי, 11 בדצמבר 2015

ניתוח: רשת CBS הזמינה סדרה חדשה מהעולם של Star Trek, מה המשמעות של כך ?




עבור מעריצים אדוקים, ההצהרה שהמותג של Star Trek חוזר לחיים ויעלה למסכים בשנת 2017 מהווה את הסוף של המתנה בת יותר מעשור: סדרת מדע בידיונית בלב הפריים הטיים של רשתות הברודקאסט. ועדיין, אולפני רשת CBS הדהימו את אנשי התעשייה בדרך שבה הפרויקט אמור לצאת לפועל. במקום למצוא בית עבור הפרויקט (רשתות CBS או Syfy לדוגמא),.באולפנים הודיעו שהפרויקט החדש יעבוד בשיטה לא מסורתית, בשיטה של "נטפליקס". יש מספר סיבות להחלטה של הרשת.

1. המהלך קובע שהרשת מעוניינת ש All Access, שירות ה Web בתשלום של הרשת (בדומה לזה של "נטפליקס"), יהפוך עבורה לרווחי מאד. 

מאז ההשקה קצת למעלה משנה וחודש, All Access של רשת CBS, נראה כפרויקט צידי של לסלי מונבס, נשיא הרשת - אפשרות עבור החברה שלו "לנפנף" עבור צופיה בכך שגם היא מצטרפת לטרנד אותו החלה "נטפליקס". החברה לא מגלה את מספר הלקוחות הרשומים המשלמים שלה, אך מרבית הסיכויים שלא מדובר במספר גבוה. על ידי הוספת הסדרה של Star Trek לרשימת הסדרות שלהם, CBS משדרת שיש לה שאיפות גדולות יותר עבור המוצר שלה. אחרי הכל, אם אולפני CBS היו מעוניינים למקסם את המוצר שלהם לטווח קצר הם היו מנסים למצוא דרכים יותר מסורתיות עבור הסדרה החדשה של Trek, וככל הנראה מוצאת עבורה בית בקרב רשתות הברודקאסט או הכבלים, אולי אפילו ברשת CBS עצמה. רשת אשר תשלם עבור הזכויות של השידור סכום גבוה יותר, משום שמדובר במותג מצליח, אשר חוזר לאחר למעלה מעשור. באופן מעשי, הסדרה החדשה של Star Trek אמורה להיות עבור All Access משהו כגון House Of Cards או "כתום הוא השחור החדש"; סדרה בלעדית שבדומה לסדרות של "נטפליקס", מותאמת לרצונות של הלקוחות שלה. היא אמורה לשנות את כללי המשחק עבור הרשת.

מנהלי רשת CBS לא הזכירו בהצהרה שלהם לגבי הסדרה החדשה את התכניות שלהם לגבי All Access, אך מקורות בתוך התעשייה טוענים כי לא מדובר במצב שבו ברשת מעוניינים להעביר אליהם את הרווחים אשר נאמדים במאות מיליונים ש"נטפליקס" ו\או "אמזון" "גונבים" מהם בשנים האחרונות, אלא בכך שככל הנראה הם מעוניינים ש All Access של רשת CBS יניב מספר מוצרים "בלעדיים" בכל שנה, אשר יגביר את מספר הנרשמים עבור המוצר והמודעות עבור המוצר. אפשרות נוספת היא ש All Access יוכל לשמש כמעין מקום שבו ברשת יערכו ניסיונות עבור המוצרים שהם מפתחים עבור הרשת עצמה, אשר נראים אולי כלא בשלים מספיק עבור הרשת. (דרך אגב, שאלה שעדיין לא ניתנה עליה תשובה היא האם ברשת ישדרו פרסומות במהלך הסדרה, כאשר המעריצים כבר החלו לרטון במידה וזה יקרה)

2. ה"מהלך הדיגיטלי" קובע, ככל הנראה, שמדובר בפרויקט לטווח ארוך. 

זה אולי נראה מוזר שמותג גדול כגון זה של Star Trek לא ימצא בית "מסורתי", אבל צריך לזכור שהמותג הצליח מחוץ לרשתות הברודקאסט. הסדרה המקורית "מתה" לאחר שלש שנים ברשת NBC בסוף שנות השישים ואילו ההסדרה האחרונה במותג  Enterprise, כשלה להגיע לפרק ה 100 ובוטלה לאחר ארבע שנים ברשת UPN, שהיום היא חלק מרשת ה CW. אמנם Voyager, אשר הושקה ב UPN בשנת 1995 הצליחה ושרדה לאורך זמן רב יותר (7 עונות), אבל זה קרה בעיקר הודות לכך ששאר הסדרות של הרשת הצליחו פחות. מצד שני, שתי הסדרות אשר נחשבות למוצלחות יותר עשו זאת דרך הסינדיקציה (Next Generation ו Deep Space Nine), שגם הן שרדו 7 שנים. על ידי בריחה מהפריים טיים הסדרות לא היו צריכות להתמודד עם נתוני הרייטינג, פוליטיקה בתוך הרשת בנוגע לשיבוצים והשאיפה ללכוד קהל רב יותר עבור הרשת. סדרות הסינדיקציה הפכו למגנט צופים עבור תחנות שידור מקומיות, אשר רצו ללכוד צופים עבור סופי השבוע. הם היו "דגים גדולים" ב"אגם קטן".

למרות שהרצה ראשונה בסינדיקציה עבור סדרה עדיין מתרחשת, הרי שעברו שנים רבות מאז סדרה שכזאת זכתה להצלחה. הרצות שכאלו הוחלפו בשנים האחרונות בשידורים דרך ה Web עבור תשלום. שירותים כגון אלו של "נטפליקס", "הולו", "אמזון" וגם אלו של All Access. על ידי הפקת הסדרה החדשה של Star Trek למעשה לוקחים את הפורמולה המצליחה ומעדכנים אותה. במבט מפוכח, הרי שמדובר במהלך מובן לחלוטין, היום יותר מאשר לפני 20 או 30 שנים, מאחר שקיימת היום תחרות אדירה עבור נתוני הרייטינג. סדרה של Stat Trek ברשת CBS אולי לא תצליח ליצור השקה גדולה וכן תצטרך להילחם על תשומת הלב עם סדרות רבות נוספות של הרשת. ב All Access, הסדרה תהיה בעדיפות לפחות בשנה הראשונה שלה, ובהתחשב בכך שעבר זמן רב מאז ששודרה סדרה מצליחה במותג , תשומת הלב הרבה והתמיכה נחוצה בהחלט. אחרי הכל, אחרי הצלחה ראשונית גדולה מאד, Gotham, "ש.י.ל.ד.", צנחו בנתוני הרייטינג מאחר והם איבדו חלק גדול מאד מהקהל שלהם בשל העובדה שהרשתות שלהן הפחיתו את תשומת הלב והתמיכה שלהן בסדרות מאחר והן עברו לסדרות חדשות. ל All Access יש אפשרות לגרום לסדרה החדשה של Star Trek להיות "הילד היחיד בשכונה" מבלי להיות במרדף אחר נתוני הרייטינג.

3. הצלחת המותג תגרום לכך שהפקת הסדרה הופכת כמעט להפקה ללא (אם בכלל) סיכון כלכלי. 

כפי שציינתי קודם לכן, אולפני CBS איבדו חלק מההכנסות על ידי אי הוצאת הסדרה החדשה למכרז בקרב הרשתות וזכייה בסכום גדול להפקה עבור להיט אפשרי. אבל באולפנים אולי עדיין יוכלו להפיק את הסדרה עם מעט ואולי גם ללא סיכונים כלכליים, בהתחשב בכך שסביר להניח שרשתות הברודקאסט "ידפקו על דלתם" בכדי לקבל את הזכויות לשידור הסדרה במדינות שלהן. היום יותר מבעבר היות ומדובר במותג מצליח שלאחרונה זכה לעדנה גדולה בכל העולם, בין היתר בשל הצלחת סרטי הקולנוע. הסרט האחרון, Into Darkness, נחשב בגדר של אכזבה קטנה בקופות של אולמות הקולנוע בארה"ב, אבל היא הצליחה בצורה הרבה יותר טובה בעולם. בהתחשב בהצלחת הסדרות האמריקאיות בכל העולם, עושה רושם שהסדרה החדשה אמורה להיות הצלחה כלכלית. מוקדם לדעת באם הסדרה תהפוך לרווחית עוד לפני שתעלה לראשונה לאוויר (כפי שהסדרה Under The Dome הייתה לפני שנתיים), אבל קיים סיכוי שלפחות היא תהיה קרובה להיות מאוזנת מבחינה כלכלית.


הערה: הניתוח מבוסס על כתבה של ג'וזף אדליאן, כתב התרבות האמריקאי.

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

נטפליקס אמרו שהם הולכים להכפיל את מספר הסדרות שלהם ב2016,איזה סדרות הם הולכים להוציא?