יום שלישי, 1 בספטמבר 2015

פינת המענה לקוראים, והשבוע: פינה מיוחדת המוקדשת ל"שקרניות קטנות ויפות"

ביום שישי פרסמתי את "שלב סיכום העונה" לחלק הראשון של העונה השישית של הסדרה "שקרניות קטנות ויפות". הסיכום הוליד מספר תגובות, אשר גרמו לי להבין שאולי עלי להסביר חלק מקו המחשבה שלי בסיכום שערכתי וכן לענות על מספר שאלות שנשאלו בתגובות. אז, עבור הקוראים שהגיבו להלן התגובות שלי, ולקוראים נוספים שמעוניינים להגיב, זה עדיין לא מאוחר. 





תגובה ראשונה: 

שמע, לא דנת בחורים שהגילוי של סיסי יצר עם תתי עלילות קודמות (לדוגמא תאריך המוות של אמא של טובי). הסיפור של סיסי כA או סיפור הטרנסג'נדר יכל להיות טוב אבל הוא סופר בצורה לא מניחה את הדעת!

בגדול מרבית הצופים התאכזבו לאור העובדה שיש סתירה בנתונים ששסופרו במשך 3 וחצי עונות, חלקם היו מעדיפים A אחר... כך שאם צריך להמר הנתונים של 6B ירדו וטוב שכך! הסדרה הזו מיצתה את עצמה :) ואני אישית לא מכירה מישהו ששמח שנתנו תפקיד כל כך גדול כמו מעיל אדום/ האלמנה השחורה לדמות שצורפה ב-601 שכמו שציינת ליהוק גרוע מצד ההפקה לתת לדוגמנית לשחק תפקיד משמעותי



תגובה של D1D1:


בכוונה לא נכנסתי אל החורים בעלילה, בעיקר משום שראיתי את זה מגיע בכל מקרה ובנוגע לכל מי שהיו קובעים שהוא\היא Big A. הסיבה לכך נעוצה בהחלטה שקיבלה ההפקה בסוף העונה השנייה. (לפי מרלן קינג, יוצרת הסדרה)

בסוף העונה השנייה ולאחר שהתגלה שמונה היא A בהפקה היו חייבים לקבל החלטה מי תהיה או יהיה Big A. ואז גם התקבלו שתי החלטות, אשר קשורות אחת לשנייה, כאשר הבסיס שלהן היה להתנתק בצורה מסוימת מהעלילה של הספרים וליצור Big A חדשה. 

מי שלא יודע ולא קרא את הספרים לאחר שמתגלה שמונה היא A מי שחוטפת לה את המשחק היא דווקא אליסון, אשר הופכת להיות Big A והיא זו שמאושפזת בבית חולים פסיכיאטרי לאחר טעות בזיהוי עם אחותה התאומה, קורטני, אותה היא בסופו של דבר רוצחת, מאחר ואף אחד לא יודע שהיא עדיין בחיים עד שמי שתופסת אותה היא אמילי. בנוסף לכך, מונה גם מתה. אבל בהפקה החליטו להפוך את אליסון לחלק מחבורת ה"שקרניות" וליצור Big A אחרת. ברגע שזה קרה ידעתי שהסדרה איבדה את הקו הנכון, משום שברגע שאתה סוטה מהדרך הראשית אפילו במעט המוצר נפגם והמעריצים תמיד יהיו מאוכזבים. תראו מה עשו מעריצי "משחקי הכס" כאשר לא קיבלו את מבוקשם בסוף העונה הרביעית ובעונה החמישית כאשר הם חשבו שיחזו בתחייה של מאמא סטארק, כפי שנכתב בספרים. 

לפי דעתי ההחלטה לצרף את אליסון ל"שקרניות" נבעה גם מהעובדה שהם הבינו שהחל מתחילת העונה השלישית משהו חסר בסדרה, אשר כבר לאחר שתיים או שתיים וחצי עונות נמצאה מעבר לשיא מבחינה קריאטיבית. זה קרה רק בעונה הרביעית (צירוף אליסון) ואז זה כבר היה מאוחר מדי, מה שהיה ברור למתי מעט כבר היה ברור לכל הצופים, הסדרה הייתה בבעיה ואולי זו הייתה הדרך הטובה ביותר שלהם לנסות להציל אותה. 

לו פשוט היו משאירים את קו העלילה כפי שהוא ולא מנסים "להמציא את הגלגל" הכל היה בסדר גמור, אבל ברגע ש"אליסון" הצטרפה ל"שקרניות" זה כבר לא היה אפשרי ובמקום שצירופה של סאשה יעזור לסדרה בפועל ההחלטות שקיבלו לגבי הדמות גרמו לה להיות חסרת ערך. 

בשל כך, הבטתי על הפרק האחרון בצורה אחרת וללא ציפיות. לא ניסיתי למצוא חורים בעלילות, אלא לנסות ולראות את הסיפור שיצרה ההפקה. הבנתי שמה שלא יקרה זה לא לא יהיה מספיק טוב ויהיו בעיות ו"חורים", אף סדרה לא תצליח להיות חפה מבעיות אלו ברגע שהיא סוטה מהדרך הראשית, אבל בסופו של דבר הסיפור היה סביר בהחלט. יכול מאד להיות שהסיבה לכך נעוצה שבהפקה משקרים והם הציבו לעצמם מספר דמויות שיכלו להיות Big A ורק בסוף הוחלט על סיסי, אבל לא נדע זאת, אלא אם חלק מהתסריטאים יחליטו להדליף זאת. האם אפשר היה לעשות זאת בצורה טובה יותר ? ללא ספק, שהתשובה לכך היא חיובית ואם תקראו שוב את "שלבי סיכום העונה" של העונות הקודמות תבינו חלק מהבעיות עליהן הצבעתי כבר לפני כשלש שנים. 

כאשר מביטים על זה בצורה אחרת, עושה רושם שבהפקה ניסו "לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה". גם ליצור מעין סיפור תאומות מסוים, ולא יעזור כלום, אני עדיין חושב שניסו להפוך את סיסי למעין תאומה מסוימת של אליסון ובהפקה גם מתכתבים עם הרעיון בתסריט. אבל מצד שני ניסו להיראות כאילו הם עצמאיים ולכן יצרו סיפור מעט שונה, שבמרכזו טרנסג'נדר. התוצאה ? יצור כלאיים סביר, אבל עם בעיות ו"חורים" בעלילה. לו רק היו נצמדים לספרים...

ואני מדגיש: שימו לב שציינתי שהסיפור היה סביר ולא טוב מאד או מעולה. 


תגובה שנייה מגיעה מרועי: 

מעבר למשחק המזעזע והלא האמין שלה, מעבר לעובדה שהיא דמות מעצבנת, פגשנו את שרה רק העונה (ולמתחכמים: שמענו עלייה ב-4x14). על מעיל אדום (נתעלם מהסוף של העונה השנייה) שמענו בעונה השלישית. איך יכולתי לנחש את זהותה?

הסיפור של סיסי/שרלוט הוא לא אמין בכלל... כלומר, המניע שלה עלוב. אבל ממש. מילא למונה הייתה הצדקה לזה כי היא הייתה חולת נפש, אבל לה, אין. למה לסמוך על חולת נפש? גם הוא **מלא** חורים בעלילה, כך שהמעריצים ההדוקים (אני ורבים אחרים, למרות שהסדרה היא פח אשפה בעונות האחרונות), כי ציפינו שהכל יסתדר וכל (אם לפחות כמה סתירות) פיסות יידבקו יחדיו.

גם העובדה שכל הסדרה התבססה על רצח של אליסון - אליסון נסה כי היא חשבה שמישהו ניסה לרצוח אותה. ובסופו של דבר, אף אחד לא ניסה לרצוח אותה בלילה הוא, אז כל העונות הראשונות היו לשווא ובהם הצופים והשקרניות חיפשו מי שניסה לרצוח אותה היו מאוד מיותרות. גם לא היינו יכולים לנחש מה קרה בלילה שאליסון נרצחה, כי את סיסי הכרנו רק בעונה השלישית.

אני הולך לצפות עד סוף הסדרה, אבל כן, הסדרה לא הולכת לשחזר את השיאים שלה.

אגב, מה הרושם שלך מ-6B?



תגובה של D1D1:

לגבי הדמות של שרה, זה היה ברור לכל מי שראה סדרת מתח אחת בחייו כבר מהפרק הראשון של העונה השישית וברגע שהיא יצאה יחד עם הבנות מהבונקר שהיא קשורה ל A בצורה זו או אחרת. לא יודע אם אפשר היה לדעת שהיא "מעיל אדום", אבל הקשר שלה ל A זעק לשמיים ורק התגבר בכל פרק, בוודאי לאחר שהשתחלה אל תוך חייה של אמילי. 

לגבי סיסי\שארלוט, אני לא מגן על החלטת ההפקה, אבל זה ברור לכל מי שצפה בפרק שמלבד סיפור הטרנסג'נדר הרי שסיסי היא חולת נפש גם כן, בדיוק כמו מונה (ובכך אני מצדיק לחלוטין את ההחלטה לאשפז אותה כאשר הייתה צעירה). דוגמא לכך ניתן למצוא כאשר היא משחקת עם הבובות כאשר היא מתעצבנת. למען השם, היא יצאה עם אח שלה רק בכדי להיות קרובה למשפחה שלה ! וחוץ מזה, גם אם לא היית חולה נפש במהות שלך האם לא היית הופך לחולה נפש לו היו כולאים אותך במוסד מגיל כה צעיר ? או כאשר היו מונעים ממך את המשפחה במשך כל ימי חייך ? שוב, בדיוק כפי שהגבתי לתגובה הקודמת, אפשר היה לעשות זאת אחרת והייתה לכך סיבה טובה מאד לכך שזה לא קרה. 

לגבי הרצח של אליסון, זה נועד לפתוח את הסדרה בצורה חזקה ולהוות את הכוח המניע של הסדרה וכיצד אפשר לעשות זאת בצורה טובה יותר מאשר רצח של נערה, צעירה ויפה ? זו הייתה רק נקודת פתיחה עבורה. לפי דעתי, הדמות של אליסון בכל מקרה הייתה צריכה לחזור בצורה זו או אחרת, כאשר האפשרות הנוספת הייתה כפי שהוצגה בספרים. 

אני לא מבין מדוע זו בעיה שלא יכלו לדעת מה התרחש בליל הרצח של אליסון ? בסדרה לא התחייבו להעניק לך את כל הרמזים לפתרון. הם שתלו מספר רמזים מדי פרק או כמה פרקים, אבל הם לא אמרו לך: במידה ותראה את כל הסדרה עד לפרק התשיעי של העונה השישית אתה תוכל לפענח לבד את הפתרון. בשל כך נועד הפרק העשירי של העונה, כדי להעניק את התמונה כולה מההתחלה ועד הסוף ולהשלים עד כמה שניתן את החורים. שוב, האם אפשר היה לעשות זאת בצורה טובה יותר ? ללא ספק, אבל בסופו של דבר הכל נבע מההחלטה לא להיצמד לספרים. אפשר לנסות ולקבל זאת ואפשר שלא. משום מה נראה שכאשר הסדרה תרד מהמסך, והיום הזה לא רחוק, כל אותם צופים שמאוכזבים כעת יצטערו לאבד את הדמויות שהם כה אוהבים. 

לגבי הרושם שלי מ 6B, אביע אותו רק בתום העונה, אם הבלוג יהיה עדיין באוויר. מצטער...


תגובה שלישית: 

נתוני הרייטינג יתרסקו באופן קיצוני. אמנם אהבת את הסוף, אבל מרבית המעריצים דיי התאכזבו והבטיחו לזנוח את הסדרה.


תגובה של D1D1:

למה אנשים לא קוראים את כל הכתבה ? טענתי שהסוף היה סביר ולא יותר מכך, שההחלטה להעניק פרק שלם לגילוי הייתה החלטה נכונה ושהמשחק של ונסה היה מעולה, אבל לא טענתי שאהבתי את הפרק. הוא היה בסדר ואיכותי ולא יותר מכך. 

לגבי הריטינג, א...נחכה ונראה.



ולסיום, אף אחד מהקוראים לא קרא את הספרים ? ואם כן, אף אחד לא יודע היכן ניתן להוריד את הספרים בעברית ? מוזר...

אין תגובות: