יום רביעי, 9 בספטמבר 2015

ניתוח: העונה השנייה של הסדרה True Detective הרסה את המותג...



לא הרבה מהעונה השנייה של הסדרה True Detective ניתן להבין, אולם מסקנה אחת ברורה: התשוקה של הקהל לסדרה צנחה בצורה דרמטית בחצי השני של העונה השנייה, ובכך היא השאירה את המותג עם נתוני רייטינג פחות טובים בצורה ניכרת מתחילת העונה השנייה או סוף העונה הראשונה. נכון, לא מדובר בקריסה, היות ופרק סיום העונה הניב 2.7 מיליון צופים באותו יום, נתוני צפייה סולידיים עבור כל סדרת כבלים בעונת הקיץ ואף טובים יותר מכל סדרה של הרשת מלבד Game Of Thrones, אך מבט מעמיק יותר בנתוני הרייטינג של הסדרה מצביע על אכזבה ברורה של הקהל מהפרק השני של המותג, אשר הצטרפו לאכזבת המבקרים. ולמרות שנראה שקשה לראות את הרשת לא מזמינה עונה שלישית של הסדרה, אין ספק שברשת יחשבו שוב מבחינה קריאטיבית על המותג שיש להם ביד ולאן הם לוקחים אותו קדימה.

העניינים החלו בצורה חיובית עבור True Detective כאשר היא חזרה בחודש יוני. העונה השנייה נפתחה עם 3.2 מיליון צופים לאותו יום, מעט פחות מפרק סיום העונה הראשונה (3.5 מיליון) במרץ 2014, אך מדובר ב 40% יותר מפרק פתיחת הסדרה בינואר 2014 (2.3 מיליון צופים). כמעט כל סדרות הכבלים, אפילו GOT, נוטות לאבד גובה לאחר ההייפ הראשוני של עונת הפתיחה המוצלחת, כך שזו לא הייתה הפתעה, כאשר הפרק השני של העונה השנייה הצביע על ירידה ל 3.1 מיליון צופים. הירידה הייתה מינורית בצורה יחסית. אך עושה רושם שהפרק השלישי היה נקודת המפנה, כאשר הנפילה הייתה של 15% לנתונים של 2.6 מיליון. פרקים 4, 5 ו 6 הצביעו על ירידה נוספת ל 2.4 מיליון בקירוב (לשלשת הפרקים). הפרק השביעי כבר הצביע על ירידה משמעותית נוספת ל 2.18 מיליון צופים. כלומר, הפרק השביעי כבר הצביע על ירידה של כשליש מנתוני פרק פתיחת העונה השנייה. ובמילים אחרות: כשליש מהקהל שהגיע לצפות בפרק פתיחת העונה השנייה זנח אותה עד לפרק השביעי של העונה. מדובר היה בפרק שהניב את מספר הצופים הנמוך ביותר של הסדרה מאז הפרק הרביעי של העונה הראשונה.

חלק מהקהל שזנח אותה חזר אל פרק סיום העונה בכדי לצפות בפינאלה ולכן חלה קפיצה ל 2.7 מיליון צופים באותו יום. כמו כן, נתוני הצופים הכלליים של העונה השנייה בממוצע היו גבוהים בעונה השנייה (2.6 מיליון צופים) מאלו של העונה הראשונה (2.3 מיליון צופים). אבל בעוד שבעונה הראשונה ככל שהיא התקדמה הסדרה צברה מומנטום, הרי שבעונה השנייה המצב היה הפוך. במילים אחרות, הסדרה חיה בעונה השנייה על אדי ההצלחה של העונה הראשונה והיא הפכה לפחות פופולרית, בוודאי בסוף העונה השנייה.

רשת HBO לא הוציאה הודעה רשמית לגבי נתוני הרייטינג של הסדרה, לפחות לא עד עתה, ככל הנראה משום שבעידן של נתוני DVR וצפייה דרך אתר הרשת כמו גם הורדות חוקיות, הרשת שמה פחות תשומת לב בנתוני הצפייה באותו יום. אך בעוד שאפשר לומר שמדובר בטיעון הגיוני, הרי שעבור סדרה בעלת מספר פרקים כה מוגבל לעונה (8), נתוני הרייטינג הם אינדיקציה טובה בכדי להצביע על מגמות בקרב הציבור על הסיפור שהסדרה מספרת באותה עונה. אם נוציא מהמשוואה את נתוני הפרק האחרון, הירידה העקבית של נתוני הרייטינג של העונה השנייה מצביעים על אי שביעות רצון מהכיוון הקריאטיבי שהיא סיפקה בעונה זו. יתרה מכך, אם שוב נוציא את נתוני הפרקים האחרונים של העונות עדיין העונה השנייה מפסידה (11.3 לעומת 11.9 מיליון).

ציינתי קודם לכן, שלמרות הצניחה בנתוני הרייטינג, עדיין מדובר בסדרה מצליחה עבור הרשת, בסופו של דבר עדיין רבים הגיעו לצפות בעונה זו וחלק ניכר נשאר לצפות בה, אך בסופו של דבר ראשי הרשת בוודאי מאוכזבים מהנתונים הללו. כל סדרות הכבלים המוצלחות בשנים האחרונות Game Of Thrones ו True Blood ברשת HBO, ברשת Showtime צריך לציין את Homeland וברשת Starz את הסדרה Power, הראו עלייה בנתוני הרייטינג בעונה השנייה שלהם. נראה היה ש True Detective תצעד בעקבותיהן, אך בסופו של דבר המגמה הייתה הפוכה והאכזבה הייתה גדולה בוודאי עבור ראשי הרשת, בדיוק כמו התקווה שלהם מהסדרה The Newsroom, שלא שרדה זמן רב ומההצלחה של Boardwalk Empire שלא הייתה להיט היסטרי, למרות הציפיות הגדולות ממנה. אם נוסיף לכך את הביקורות הרעות שהעונה השנייה קיבלה מהמבקרים ואת האכזבה במדיה החברתית, מקבלים תמונה ברורה.

הנקודה החיובית לגבי הסדרה היא שהיות ובכל עונה מדובר בסיפור שונה, הרי שמבחינה תאורטית היא יכולה גם ליצור באז מחודש ולתקן את הרושם. היא לא תלויה בסיפור, בדמויות או אפילו תמות. הרשת בנתה מותג שיכול להמציא את עצמו מחדש בכל פעם. במידה וברשת יחליטו בכל זאת להעניק לסדרה עונה שלישית השאלה המרכזית לא צריכה להיות מי יהיו השחקנים החדשים או הדמויות החדשות, אלא אלו שינויים יתרחשו מאחורי הקלעים.

אין כל אינדיקציה שמישהו ברשת HBO אפילו שוקל את הרעיון, אבל גרסה של True Detective מבלי היוצר שלה, ניק פיצולאטו, יכולה להיות בגדר אפשרות. אחרי הכל, הרשת אישרה עונה שנייה ללא הבמאי קרי פוקונאגה והלה היה חיוני לעונה הראשונה בדיוק כמו פיצולאטו. הבאה של תסריטאי חדש היא קביעה שהסדרה במהותה מקבץ של מיני סדרות, אשר יכולה לפתוח את שעריה לאנשים חדשים בכל קטגוריה (תסריטאי, במאי, שחקנים ועוד...) ובכך לייצר הייפ חדש. אפשרות נוספת היא החזרתו של פוקונאגה לעונה החדשה ושהוא יבחר תסריטאי חדש. בכדי להראות שהיא מאמינה בסדרה, ברשת גם יכולים להעניק לה הזמנה לשתי עונות במקום לעונה אחת בלבד ושפוקונאגה יהיה הכוח המניע של העונה השלישית בעוד שפיצולאטו יעבוד באיטיות הנחוצה על העונה הרביעית.

למרות הרעיונות שהצעתי בפסקה הקודמת, סביר מאד להניח שברשת HBO יחליטו לנקוט בדרך קונבנציונאלית יותר, כאשר עונה חדשה תוזמן ביחד עם פיצולאטו, בתקווה שהתסריטאי ילמד מהשגיאות שלו בעונה השנייה ויבצע שינויים מספיקים בכדי לנווט את הספינה בכיוון הנכון. אסטרטגיה זו טומנת בחובה סיכון משמעותי. במידה והעונה השלישית תצביע על אותן בעיות מהעונה השנייה, קשה לראות מצב שנתוני הרייטינג לא יצנחו עוד יותר בעונה השלישית. הצופים היום חסרי מנוחה ולא מעניקים יותר מדי הזדמנויות נוספות. בנוסף לכך, עונה גרועה נוספת יכולה גם להכתים את הרשת עצמה כאחת שיוצרת סדרות איכותיות. לרשת היו מספר "פלופים" בעת האחרונה, אבל לא ניתן להצביע על סדרה שהחלה עם כל כך הרבה שבחים והגיעה למצב של גיחוך כל כך גדול. במידה והעונה השלישית של True Detective תראה כישלון קריאטיבי נוסף, לרשת HBO יהיו דאגות גדולות יותר מאשר נתוני רייטינג מאכזבים.


הערה: הניתוח מבוסס על כתבה של ג'וזף אדליאן, כתב התרבות האמריקאי.

אין תגובות: