יום רביעי, 2 בספטמבר 2015

שלב סיכום עונה: Eye Candy, עונה ראשונה: בעיה מהותית אחת שמוטטה הכל...



אחד הפרויקטים המסקרנים ביותר, לפחות עבורי, בעונת 2015 היה הפרויקט של רשת MTV העונה לשם Eye Candy. העיבוד הטלוויזיוני לספרו של אר אל סטיין בעל השם הדומה נראה היה כמו הימור בטוח ויכול היה לרכב על הצלחת שתי סדרות בעלות ניחוח דומה. מצד אחד, יש באוויר את אווירת המיסתורין שהסדרה Pretty Little Lairs הביאה לפני קצת יותר מחמש שנים ועובדה זו קיבלה חיזוק משני אלמנטים: לתפקיד הראשי נבחרה השחקנית ויקטוריה ג'סטיס, אשר זכורה בעיקר בשל התכנית שלה Victorious, שפנתה לבני הנוער והעובדה שהסדרה שודרה ברשת MTV ופנתה לאותו קהל יעד. מצד שני, הסדרה הביאה את הרעיון של סדרות כגון Profiler ו\או The Mentalist, אשר שמו במרכז את הניסיון למצוא רוצחים סדרתיים.

הרעיון המרכזי הינו כדקלמן: לינדי (ג'סטיס), האקרית אשר נושרת מ M.I.T, האוניברסיטה הנחשבת, ומגיעה לעיר בכדי למצוא את אחותה שנחטפה לפני מספר שנים, אך מוצאת את עצמה נרדפת על ידי רוצח סדרתי ומומחה במחשבים בעצמו, וככל שהפרקים מתקדמים יותר ויותר אנשים שמסביבה נרצחים, כולל בן (דניאל ליסינג), החבר שלה לשעבר עימו היא מחדשת את הקשר ולכן היא פונה למשטרה אל מחלקת חקירות הסייבר בכדי שיסייעו לה ובמקביל היא מסייעת להם בחקירות נוספות.

הרעיון של הסדרה הינו נכון, מתכתב עם המציאות האלקטרונית הבעייתית בה אנו חיים ועל האיום התמידי של האנשים ברשת ומוכיח גם עד כמה הסדרה Stalker, שרשת CBS העלתה בעונה הקודמת ועסקה, פחות או יותר, באותם מוטיבים הייתה גרועה. יכול מאד להיות שאת ההצלחה לכך ניתן לזקוף לזכות העובדה שהסדרה נכתבה בעקבות ספר, כך שהיה לה את הבסיס הנכון לכתיבת התסריט.

גם בגזרת התסריט צריך לרשום נקודה חיובית לכות ההפקה. לא ברור עד כמה בהפקה צעדו בעקבות הספר או שנקטו חירויות קריאטיביות, אבל מדובר בתסריט למעלה מסביר, בעיקר כאשר מדובר בסדרת נוער, שבה לרוב לא שמים דגש על איכות התסריט. לאורך עשרת הפרקים של העונה הראשונה (ובאופן מעשי גם הסדרה כולה) התסריט זורם בצורה חלקה, מעניינת ונכונה. אין "מריחה" של הסיפור ואין גם חיסרון של חומר. יכול מאד להיות שבהפקות מהסוג הזה בתעשיית הטלוויזיה האמריקאית מצאו את המינון הנכון, כפי שהעונה הראשונה של הסדרה Secret & Lies הוכיחה. עשרה פרקים או שניים עשר פרקים לעונה הם בדיוק המינון הנכון עבור סיפור מתח מהסוג הנ"ל.

אם כן, אם הרעיון היה נכון, התסריט היה טוב והרשת המשדרת הייתה הרשת הנכונה, מדוע בכל זאת הסדרה בוטלה לאחר עונה אחת בלבד ? התשובה לכך נהירה כבר לאחר צפייה בפרק אחד של הסדרה: הליהוק היה מזעזע.

אפשר להבין את הרצון של ההפקה ללהק שחקנית מעולם הנוער, היות והסדרה פונה בעיקר אליהם, אבל בדיעבד הבחירה בויקטוריה ג'סטיס כשחקנית הראשית שלה הייתה בחירה אומללה. ראשית, אף אחד לא באמת מאמין שהיא האקרית, למרות שמבחינה חיצונית ניסו להעביר את הרושם. כמו כן, ויקטוריה לא מצליחה לעשות את המעבר משחקנית נוער בסדרות כגון Victorious או אפילו בתפקיד האורחת שהיא שיחקה בקומדיה Undateable, שבה לא דורשים איכות גבוהה מדי, לשחקנית איכותית ובעיקר לשחקנית בעלת אלמנטים דרמטיים. אפילו את סצינות הנשיקות (והיא מנשקת כמעט כל דמות גברית על הסט) היא לא הצליחה להעביר בצורה טובה, כאשר נדמה היה שהיא עומדת לבלוע את הפרטנר שלה לסצינה. ואני אפילו לא מדבר על המשך סצינות הסקס שלה, שנראו מזויפות.

הבעיה בליהוק לא מסתיימת רק בויקטוריה ג'סטיס. כל אחד ואחת מהשחקנים (פרט אולי למלאני ניקולאס קינג, אשר גילמה את תפקיד מפקדת היחידה) היו שחקנים גרועים. לא, זו לא הגזמה ! אפילו לא ליהוק אחד היה טוב מספיק אפילו עבור סדרה בינונית, גם אם מדובר בסדרה שמיועדת לבני הנוער. עובדה זו הזכירה לי את סדרות הנוער הישראלית בהן הליהוק נובע קודם כל מבחינה חיצונית (עד כמה הם נאים) ואח"כ בודקים את איכויות המשחק שלהם. עובדה זו זעקה לשמיים כבר מהדקות הראשונות של הפיילוט ולא ברור כיצד בהפקה לא ראו זאת ותקנו את הבעיה בזמן. אפשר היה לצלם מחדש את הפיילוט עם שחקנים אחרים. זה לא קרה וחבל.

אז, לראות או לא לראות ?

במידה ואתם מעוניינים לראות סיפור טוב מעובד לטלוויזיה, אבל לא אכפת לכם לסבול (וכן, מדובר בסבל) מהליהוק המזעזע של כמעט כל השחקנים בסדרה, אשר עושים עבודה רעה מאד, אתם יכולים לצפות בסדרה, כפי שהצופים האמריקאים עשו, כאשר אמנם רק 590 אלף צופים הגיעו לצפות בפיילוט, אך כולם שרדו את המשחק הרע של השחקנים והחליטו להישאר עבור הסיפור (ממוצע הצפייה בפרקים היה 592 אלף צופים לפרק ובפרק הסיום צפו 540 אלף). באופן אישי, מדובר באחת האכזבות הגדולות ביותר שלי מהעונה הקודמת. במבט לאחור, אם הייתי יודע שזו תהיה התוצאה הסופית של המוצר, הייתי מסתפק בקריאת הספר.

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

לסדרה יש סוף סגור?
ואיך קוראים לספר בעברית?

אנונימי אמר/ה...

סוף פתוח, מגלים מי עומד מאחורי הכל ואז... ;)