יום שישי, 7 בנובמבר 2014

שלב סיכום עונה: Lost Girl, עונה רביעית: ההידרדרות לא נעצרת



כאשר הסדרה עלתה לאוויר בשנת 2010 ראיתי בה סדרה מרעננת בנוף הסדרות ה"על טבעי", ובמיוחד בכל מה שקשור לפריצת הדרך לסצינות הסקס בסדרות טלוויזיה. נכון, לא כל הפרקים בעונה הראשונה היו מוצלחים, אולם לפחות פרקי הציר היו מעניינים מספיק בכדי למשוך את הצופה, גם מפני שהם הציגו עולם חדש ומעניין. לאחר העונה הראשונה הטובה (באופן יחסי) החלה הידרדרות גדולה באיכות מעונה לעונה. העונה הרביעית ממשיכה את המגמה, ובתום העונה אפשר לומר זאת בפה מלא: הסדרה הפכה לקשקוש אחד גדול.

תקציר הפרקים הקודמים: בו היא "סקיובוס", אשר מתגוררת עם קנזי בדירה אחת. היא לא משתייכת למיסטים האפלים, אך גם לא למיסטים שבצד האור. לצידה ניצבים דייסון, איש זאב, לורן הרופאה האנושית וטריק, סבא שלה שבעברו היה המלך שקבע את החוקים עבור המיסטים. בעברה לבו היו רומנים עם דייסון וגם עם לורן, אך שניהם הסתיימו. בתום העונה השלישית בו נחטפת על ידי ערפל שחור ולא ברור לאן.

בעונה הרביעית דייסון מצליח להחזיר את בו, אך היו חוזרת בצורה שונה. לפתע, היא משתייכת למיסטים האפלים ולא זוכרת מה עבר עליה עד לנקודה שדייסון מצליח להציל אותה. מסתבר, שבמהלך אותה תקופה היא הייתה במעין לימבו והכירה מיסטי בשם ריינר, אשר לקראת סוף העונה גם הופך למאהב ולשותף שלה. במקביל היא ממשיכה להתראות עם דייסון ולהחליף נשיקות גם עם לורן. קנזי מגלה שהיא מאוהבת בהייל, סירנה בצד של האור, אך כאשר האושר שלה נמצא בכף ידה מגיע הסוף הטראגי. לקראת סוף העונה מתברר שהסכנה הגדולה מגיעה מצד אביה של בו, אותו לא הכירה, שרוצה להשתחרר מהגיהנום ולחזור על פני כדור הארץ, תכניתו אמורה לעבוד, אך בסוף העונה קנזי מקריבה את עצמה בכדי לעצור את עליית הרשע ומשלמת על כך.

בדרך כלל, בסדרות שיש להן סיפור מסגרת ככל שהסיפור מתקדם צריך להציג גם איכות גדולה יותר ובעיקר עומק. לצערי, בעונה זו מתברר באופן סופי שהתסריטאים לא מצליחים בכך. הדרך היחידה שלהם לנסות ולהוכיח את עצמם היא להרוג דמות ראשית (הייל) באופן מוחלט ואולי אחת נוספת (קנזי), אשר בתום העונה בו אומרת שהיא תעשה הכל בכדי להחזיר אותה, אז יכול להיות שהתסריטאים יחזירו לה את הסייד קיק שלה. מעבר לכך, ולסצינות הסקס, אשר מוכיחות שבהפקה הפכו למומחים בלצלם סצינות מין מבלי להראות איברים אינטימיים, אין דבר.

בעונות הקודמות הבעיה בתסריט הוסתרה מעט בשל הקלילות שלו, אולם בעונה זו התסריטאים רצו להראות שהם, ובעיקר הדמויות, התבגרו ולכן התסריט אמור להיות אפל יותר, ומלבד הדמות של קנזי (וקצת של וקס, המיסטי האפל), מדובר בתסריט כבד מאד וללא צורך. הפרק היחיד שנכתב כמו שצריך היה הפרק שעסק ב"חג המולד" של המיסטים. בפרק זה חזרה הקלילות ולמרות שלא היה מדובר בפרק ציר של הסדרה, הוא גם היה הפרק הטוב ביותר שלה בעונה זו, חבל שהתסריטאים לא הבינו זאת וכתבו פרקים טובים יותר.

בעיה מעצבנת נוספת בעונה זו היא, שלאחר שלש עונות של משחק של משולש האהבה לורן-בו-דייסון בעונה זו מצאו לבו מושא אהבה חדש בדמות של ריינר (קייל שמידט), אולם באותה מהירות שהציגו אותו גם חיסלו אותו, למרות שלא היה לכך צורך ושוב חזרנו לאותו משולש. הצד האירוני הוא שבאחד הפרקים וקס אומר לדייסון ולורן השיכורים שהגיע הזמן לפתור את אותו משולש אהבים אחת ולתמיד. ואני אומר, זה בדיוק מה שצריך לעשות, משום שלמרות שאולי בהתחלה זה היה מעניין, ובעיקר שונה בשל העובדה שמדובר בשתי נשים באותו משולש, הרי שבשלב מסוים (כבר בתום העונה השלישית) זה כבר הפך למשעמם.

דווקא סיפורי המשנה של העונה, כגון הנקמה של לורן ב"מוריגן", ראש הארגון של המיסטים האפלים, אשר מסתיימת בכך שלורן הופכת אותה לאנושית וסיפורה של טמסין, הולקירית, שבעברה הייתה רעה וצדה אנשים, ובעונה זו עוברת לידה מחדש ובתחילת הסדרה היא נעה מילדה קטנה, למתבגרת ואז למבוגרת והופכת ל"טובה", שגם שמה את עיניה על דייסון (ולזמן מסוים זה מצליח לה). סיפורים אלו היו יותר מעניינים ממסעה של בו בעונה זו.

ולבסוף, עושה רושם שאין לסדרה קו ברור לאן היא נעה. על פי צפייה בארבע העונות מתברר שהתסריטאים יושבים בתום כל עונה ו"בונים" את העונה הבאה. כלומר, בוחרים ב"תמה" ורצים איתה. בתום העונה יש קליף האנגר ואז הפרקים הראשונים של העונה הבאה עוסקים בסוף העונה הקודמת ואז ממשיכים מאותה נקודה וחוזר חלילה...זה נחמד לעונה אחת או שתיים, אבל כפי שניתן לראות בעונות האחרונות של הסדרה "על טבעי" זה גורם לכך שהצופה מרגיש ש"טוחנים מים" ולא מתקדמים הלאה. לדוגמא, התמה המרכזית של העונה הרביעית הייתה תוכניתו של אביה של בו (גם אם בתחילתה מאחורי הקלעים) לחזור מהגיהנום, אז מדוע לא לסיים את העונה עם חזרת האב ? במקום זאת, התוכנית נכשלת וקנזי מתה וסביר להניח שבעונה הבאה יחזרו לעסוק בכך. במקום לנוע קדימה, יש תחושה של דריכה במקום וחזרה על אותו מבנה כתיבה, למרות חיסול אחת הדמויות הראשיות (ואולי גם זו של קנזי) לקראת תום העונה.

אז, לראות או לא לראות ?

התשובה לכך היא שלילית. דלגו על הסדרה, היא מיצתה את עצמה, אלא אם סצינות הסקס המתגרות עדיין עושים לכם משהו. ואם זה באמת המקרה, אז אולי יש לכם בעיה ? ....

אין תגובות: