יום שבת, 22 בנובמבר 2014

שלב סיכום עונה: Beauty & the Beast, עונה שנייה: לא לומדים מטעויות העבר



בשנת 2000 עלתה לאוויר ברשת FOX הסדרה Dark Angel. הסדרה שרדה שתי עונות בלבד לפני שבוטלה וזאת למרות שמאחוריה עמד שם גדול כגון ג'יימס קמרון. ניתן למצוא קווים מקבילים רבים מאד בין הסדרה הנ"ל ל Beauty & the Beast. בשתי הסדרות כיכבו שתיים מהשחקניות היפות ביותר בעולם במילניום הנוכחי. Dark Angel הציגה לצופים את ג'סיקה אלבה בשיא פריחתה וממש בסמוך להפיכתה לאחת מסמלי הסקס הגדולים ביותר של המיליניום הנוכחי. ואילו ב Beauty & the Beast ניתן למלוא את קריסטין קרוק, אשר מאז שגילמה את התפקיד של לאנה לאנג בסדרה Smallville, הפכה בעצמה לאחת הנשים היפות בעולם.

הדימיון הגדול ביותר שניתן להבחין בו בין שתי הסדרות הנ"ל הינו במסלול הקריאטיבי ששתי הסדרות עברו במהלך שתי העונות. מדובר בשתי סדרות מדע בידיוני שבתחילת הדרך הציגו דמות ראשית, אשר עברה שינוי גנטי מסוים, שהפכה אותם לסוג של חיילי על ובתחילת הסדרות אותם חברות ששינו אותם רודפים אותם והם נמצאים במנוסה, כאשר יש להם צוות קטן וקרוב שמסייע להם לחמוק מהרדיפה ובסופו של דבר הם נדרשים לחסל את החברה שרודפת אותם בכדי שיהיה להם סיכוי כלשהו לשרוד.

לכאורה, נקודת הפתיחה שלהם הייתה טובה. הבעיה הגדולה מגיעה בעונה השנייה. בסדרה Dark Angel ניתן היה לראות שינוי כיוון כללי מהעונה הראשונה. בעוד בעונה הראשונה היה לסדרה מבנה ברור, הרי שבעונה השנייה כל המבנה השתנה, לאחר שהחברה שרדפה את הגיבורה (הגיבורה הייתה ג'סיקה אלבה ולחברה כמו "מנטיקור") חוסלה, הסדרה שינתה כיוון קריאטיבי שונה לחלוטין עם ניסיון להפוך לגרסה דומה ל"באפי קוטלת הערפדים" שעדיין הייתה באוויר באותם ימים. השינוי הזה חיסל את הסדרה וגרם לירידה דרסטית באיכות שלה (העונה הראשונה שלה הייתה בכלל לא רעה). התוצאה ? הסדרה בוטלה בתום העונה השנייה. מסתבר, שמפיקי הסדרה Beauty & the Beast לא למדו את הלקח.

בעונה הראשונה של Beauty & the Beast היה לסדרה מבנה ברור: החברה "מיורפילד" מנסה ללכוד את וינסנט קלר (ג'יי ראיין), רופא ששירת באפגניסטן, לאחר שערכו בו שינוי גנטי והחדירו לו דנ"א של בעלי חיים והוא ברח. לצידו ניצב ג'יי טי פורבס (אוסטין באסיס), חברו הטוב ביותר, וקתרין צ'נדלר (קרוק), אותה הציל עשר שנים קודם לכן, כאשר רצחו את אמה שלה וכמעט חיסלו אותה. בעונה השנייה הכל משתנה. "מיורפילד" מחוסלת כבר בפרק הראשון של העונה וכל הסיפור משתנה מהקצה אל הקצה. לפתע, לוינסנט מחקו את הזיכרון והוא עתה לוכד "חיות", לאחר מכן מתברר שאביה הביולוגי של קתרין, שהיה גם המפעיל של וינסנט מבלי שהנ"ל ידע על כך, יש אבן מיסתורין שמצליחה לרסן "חיות" ויש לה קשר לעץ המשפחתי של קתרין, ארכיאולוג מנסה לנקום בחברה שעשתה מחקר קליני על בנו ולבסוף, גייב (סנדהיל ראממות'י), אשר היה מאוהב בקתרין וזאת נפרדת ממנו בכדי לחזור לזרועותיו של וינסנט, הופך אובססיבי לקתרין ועושה הכל בכדי להחזיר אותה אליו, כולל לחטוף את אחותה ולחסל סוכן F.B.I שמסייע לה ולוינסנט.

מה הבעיה בשינוי הכיוון בעונה השנייה של Beauty & the Beast ?

שמסדרה שבלאו הכי לא נחשבה לאיכותית ביותר ושהנכס היחיד שלה הייתה קריסטין קרוק, היא הפכה לסדרה לילדים בגילאי 14-13, שהדבר המשמעותי היחיד בה היה מערכת היחסים שבין קתרין לוינסנט. נכון, מערכת היחסים הנ"ל היא מרכזית בסדרה, אבל אי אפשר שהיא תהיה הסיפור המרכזי היחיד. שאר סיפורי המשנה היו ברמה נמוכה מאד.

כמו כן, כבר ציינתי במספר ביקורות שהתהפוכה שעוברת מערכת בעונה אחת לא צריכה להיות כה אינטנסיבית, כי זה נראה מלאכותי. בעונה זו קתרין, שעד לדקות האחרונות של העונה הראשונה הייתה החברה שלו, מצילה את וינסנט לאחר שזה נחטף על ידי סוכן F.B.I רק בכדי לגלות ששטפו לו את המוח והוא לא זוכר אף אחד, לאחר שהזיכרון חוזר אליו הוא בוחר ב"חיה שבתוכו" על קתרין. וינסנט מתחיל לצאת עם טורי (אמבר סקיי נויס) שגם היא "חיה" עד שזו מתה ובמקביל קתרין מתחילה לצאת עם גייב עד שלבסוף היא מחליטה לחזור לוינסנט וכאמור בסוף גייב רודף את השניים ומנסה לגרום לכך שוינסנט ייכלא וקתרין תחזור אליו. זה יותר מדי עבור עונה אחת. יכול להיות שהסיבה לאינטנסיביות הייתה שלא ברור באם הסדרה תקבל עונה שלישית (בסופו של דבר הוזמנה עונה נוספת ומקוצרת) ולכן רצו לסגור את הסיפור, אבל זה במקום שהסיפור יראה חזק הצופה קיבל תחושה שהעניינים נעים מהר מדי.

בעיה נוספת בעונה זו הייתה היעלמות דמויות מרכזיות מהעונה הראשונה. ראשית, ג'ו (בראיין וייט), אשר ניהל את היחידה בה קתרין וטס (נינה ליסנדרלו) שותפתה, שירתו לא חזר לעונה שנייה. וכמו כן, הת'ר (ניקול גייל אנדרסון) נעלמה לאחר הפרק השלישי וחזרה רק לפרקים האחרונים של העונה. נכון, ההיעלמות שלה קשורה לכך שהיא עזבה לסדרה משלה בשם Ravenswood ולאחר שזו בוטלה לאחר עשרה פרקים בלבד היא חזרה, אבל אם תוסיפו לכך את העובדה שהדמות של אואן (מקס בראון) חוסלה עוד במהלך העונה הראשונה מתקבלת תמונה ששלש דמויות מרכזיות מהעונה הראשונה לא הופיעו לעונה השנייה או מיעטו להופיע. זה יותר מדי עבור סדרה שלא הוכחה כאיכותית. במיוחד אמורים הדברים לגבי ניקול, היא הייתה חסרה.

ואם כבר הזכרנו את טס. בעונה הראשונה הדמות שלה עוד הייתה עם "עמוד שדרה", אולי גם בגלל שהיא לא ידעה את הסוד של וינסנט וקתרין. אבל בעונה השנייה הדמות שלה ירדה למצב של דמות תומכת בלבד. מבלשית קשוחה שיודעת מה לעשות ו"לעמוד על שלה" היא הפכה די לרכיכה. גם הרומן שציוותו לה עם הדמות של ג'יי טי נראה די מזויף, למרות שניסו (על ידי דיאלוגים בין השניים) להראות שלמרות שג'יי טי הוא ההפך הגמור מהבחורים שטס יצאה איתם עד אותם ימים היא עדיין רוצה אותו. לי זה נראה יותר מדי. כמו כן, לג'יי טי בסוף העונה הראשונה הייתה חברה אחרת ובכלל לא נמסר מה קרה לה. ודרך אגב, החברה הטובה ביותר והפחות יפה של קתרין יוצאת עם החבר הכי טוב והפחות יפה של וינסנט ? קצת יותר מדי.

ולבסוף, אבן החן ששולטת ב"חיות" הייתה חייבת להיות בצבע ירוק ? הקונוטציה מיד שולחת את הצופה לקריפטונייט של סופרמן ומדובר בהבדלים של שמיים וארץ מבחינת הסיפור. מכיוון שלא צפיתי בסדרה המקורית ששודרה בסוף שנות השמונים אני לא יכול לומר אם מדובר באימוץ של כל הנרטיב של הסדרה המקורית עד לרמת צבע האבן, אבל כך או כך התוצאה הסופית לא מספיק טובה.

אז, לראות או לא לראות ?

שינוי הרעיון מהעונה הראשונה לשנייה היה טעות גדולה שפגמה בסדרה, בעיקר משום שהוא גרם לתסריט לרדת לרמה של ילדים, או נערים במקרה הטוב. כמו כן, ההיעלמות של מספר דמויות מהעונה הראשונה הזיקה לסדרה וגרמה לכך שבאופן מעשי, כמעט 80% מהסדרה התמקדה רק בקתרין ווינסנט. זה לא בריא לסדרה. בעונה השנייה הסדרה צריכה להעלות את הרמה אבל במקום זאת הרמה ירדה, בין היתר בשל העיסוק הרב במערכת היחסים שבין וינסנט לקתרין. היה צריך לעשות זאת אחרת, ליתר דיוק, היו חייבים לעשות זאת אחרת. לו המפיקים היו לומדים את הלקח של הסדרה Dark Angel הם היו מבינים שכמעט כל החלטה שהם לקחו בעונה זו מבחינה קריאטיבית הייתה שגויה. לצערי, המסקנה היא שרק אם אתם יכולים להביט בסדרה במשך 22 פרקי העונה עבור קריסטין קרוק בלבד אתם יכולים לצפות בה, אם אתם מעוניינים במעט תוכן, אתם חייבים לדלג עליה.

אין תגובות: