יום שלישי, 30 בספטמבר 2014

ביקורת: Madam Secretary, פרקים 2-1: אכזבה



כל מי שטס לארה"ב בשבועות האחרונים הבחין בגל הפרסומים האדיר שרשת CBS השקיעה בסדרה
Madam Secretary. על פניו, היות והדיווחים במהלך עונת 2014 היו שמדובר בפיילוט הטוב ביותר של הרשת בעונה זו אפשר להבין את הצעד של הרשת. לצערי, לאחר הצפייה בשני הפרקים הראשונים, אפשר לומר זאת בפה מלא: מדובר באכזבה גדולה מאד, אשר נובעת מכל כך הרבה שגיאות. היריעה קצרה מלהכיל את כל השגיאות שהרשת עשתה ולכן, אתמקד בטעויות החשובות ביותר.

אין כמעט ספק בליבי, שליהוקה של טיה לאוני לתפקיד אליזבת' מקורד, לשעבר ב C.I.A ולאחר מכן מרצה באוניברסיטה שחיה עם בעלה, הנרי (טים דיליי) ושני ילדיהם אליסון (קתרין הרזר) וג'ייסון (אוון רו), ואילו בת שלישית בשם סטפני (וואלאס קרי ווד) לא גרה איתם בתחילת הדרך והחל מהפרק השני גם היא חלק מהחבורה, אשר מקבלת מינוי של מזכירת המדינה של ארה"ב, אין כמעט ספק שהליהוק בוצע בראש ובראשונה בשל הדימיון החיצוני להילארי קלינטון. גם אם הן לא נראות כמו אחיות תאומות, הדימיון הפיזי "זורק" את הצופה ישירות לשם של קלינטון, ובמיוחד עתה, כאשר יכול מאד להיות שהילארי "תרוץ" למשרת נשיאת ארה"ב, הקריצה מובנת.

אז זהו, שלא. מדובר בליהוק גרוע. טיה הייתה שחקנית קומית סבירה בשנות התשעים ובשנות האלפיים די נעלמה מהנוף הטלוויזיוני. לאחר שני הפרקים הראשונים צריך לשאול ? מדוע להחזיר אותה ? רק בשל הדימיון החיצוני להילארי ? מבחינת משחק היא לא מעבירה כמעט שום תחושה שהצופה צריך לראות. בסוף הפרק הראשון, כאשר החבר שלה ג'ורג' (ויליאם סאדלר) מת, ככל הנראה מישהו רצח אותו מאחר ויש קנוניה בתוך הממשלה, התגובה שלה לא גורמת לצופה להאמין. גם בתחילת הסדרה, בדקות הראשונות שלה, כאשר היא הייתה צריכה להעביר מצב קומי בו היא נמצאת, התוצאה הייתה מביכה. הפנים שלה קפואות בדרך כלל, כאילו היא עברה השתלת בוטקס. היא לא גורמת לצופה לרצות להיות בעדה, למרות שהיא הכוכבת של הסדרה ובפיילוט היא סייעת להציל שני ילדים אמריקאים שנשבו בסוריה.

גם מבחינת הרעיון, לא ברור לי מדוע הסדרה אושרה. בימים אלו יוצאים סרטים רבים אודות הנעשה בבית הלבן, שלא לדבר על ההצלחה הגדולה של Scandal, מדוע זקוקים לסדרה נוספת בז'אנר ? במיוחד לאור העובדה שהיא לא תורמת מאומה מעבר למה שהצופה מכיר.

יתרה מכך, כל שאר הסדרות בתחום עשו ועושים זאת טוב יותר. ל"בית הלבן", ששודרה בשנות התשעים, היה בתחילת דרכה תסריט מעולה וכך גם ל"בית הקלפים" כיום, ואילו בסדרה הזאת התסריט מתחת לבינוני. מבחינת אקשן, Scandal עושה זאת מהר יותר, חזק יותר ובעיקר אינטנסיבי יותר מ Madam Secretary. ואפילו 24, שחזרה מהכפור, הראתה כיצד ניתן לעשות זאת טוב יותר. ואילו הסרטים שיצאו בשנה האחרונה הציגו תיאוריות קונספירציה רבות וטובות יותר מאלו שהופגנו בסדרה הנ"ל.

בעיה נוספת וגדולה מאד עבור הרשת היא, שמדובר בסדרה לאנשים מבוגרים בלבד. אפילו שלאליזבת', כוכבת הסדרה, יש שני נערים בבית בגיל העשרה ואחת בגיל קולג', הרי שהתסריט, וכך גם הדמויות, פונות בעיקר, אם לא רק, לקהל המבוגר. אין בתסריט כמעט פנייה אל הקהל הצעיר. אלו לא היו צריכות להיות דווקא דמויות צעירות (הרי מרבית הדמויות ב Scandal מעל לגיל ה 30), אלא ניתן היה לשנות קונספט כך שגם הקהל הצעיר יגיע לצפות. וכך, למרות שבפרק הפתיחה הגיעו לצפות קרוב ל 15 מיליון צופים, נתון מעולה לכל הדעות, הרי שמבחינת נק' המדד, הסדרה הגיע בסך הכל ל 2.0 נק' מדד !!! ובפרק השני המצב הדרדר ל 1.4 נק' מדד. נכון, יחסית ליום ראשון מדובר בנתונים סבירים מינוס, אבל לפתוח בצורה כזאת, לאחר קמפיין פרסומי כל כך גדול ? עבורי, ואני מניח שגם עבור מנהלי הרשת, מדובר באכזבה.

אז, לראות או לא לראות ?

רק אם אין לכם משהו אחר לצפות בו ואתם משועממים. הרעיון משומש, התסריט בינוני ומטה, הליהוק של הדמות הראשית גרוע ולא ניתן לחשוב על אלמנט חיובי אחד לגביה, מלבד העובדה שהיא יכולה להעביר לכם זמן שאין לכם מה לעשות בו. The Good Wife הניבה גם היא במהלך העונות שלה נתונים כפי ש Madam Secretary הניבה בתחילת דרכה, אבל לפחות לה היה תסריט מעולה וליהוק נהדר. ל Madam Secretary אין יותר מדי מה להציע. אולי את טים דיליי בתפקיד בעלה של אליזבת' ואת זלג'קו איבנק (Damages) בתור ראסל ג'קסון, ראש הצוות של הבית הלבן. זה לא מספיק.

אין תגובות: