יום שני, 28 ביולי 2014

ניתוח: מבט על נפילת נתוני הרייטינג של Under The Dome בעונה השנייה



תושבי צ'סטרס מיל עדיין לכודים "מתחת לבועה", אך שאר הצופים מוצאים את האפשרות לעזוב את הצפייה בסדרה קלה מאד. הפרק הרביעי של העונה השנייה השיג 1.5 נק' מדד וכ 6.8 מיליון צופים, מדובר במספר הצופים הנמוך ביותר שהסדרה הגיעה אליו עד כה, ובוודאי שרחוק מאד מנתוני העונה הראשונה. המגמה היא: ככל שנעים אל תוך העונה, בכל פרק חלה ירידה במספר הצופים הכללי שמגיע לצפות בסדרה וכ 40% לעומת העונה הקודמת. ובשעה שלפני שנה הסדרה ניצחה באופן מוחץ כל תוכנית ביום שני ואף בכל יום אחר בשבוע, בשבוע שעבר התכנית השיגה מספר צופים כללי נמוך משל The Bachelorette של רשת ABC, ובנק' מדד נמוך יותר משל MasterChef של רשת FOX ו American Ninja Warrior של רשת NBC. יכול מאד להיות שהסדרה עדיין לא אבודה, אבל בוודאי שהיא ירדה מלהיט ענק לסדרה ממוצעת בקיץ הנוכחי.

רבים "מאשימים" את רשת CBS בירידה בנתוני הרייטינג של "מתחת לבועה". הסיבה ? בשנת 2013 הרשת יצרה קמפיין פרסומי אדיר עבורה, אשר החל בעת שידור משחק הסופרבול. הרשת מיתגה את הסדרה כהימלטות של הצופים מהתכוניות הרגילות של הקיץ (שעשוענים, ריאלטי, שידורים חוזרים) אל סדרות בעלות תסריט. הרשת גם וידאה שהצופים יהיו מודעים לכך שלא מדובר בסדרה שהם מתכוונים "לשרוף" בחודשי הקיץ, או שהיא לא סדרה זולה מיובאת (כגון Rookie Blue). המאמץ השתלם עם נתונים מרשימים מאד בערב הפתיחה, כאשר קרוב ל 14 מיליון צופים הגיעו לצפות בפרק הראשון של הסדרה. חלק מהקהל נעלם כמעט באופן מיידי בפרקים הבאים. השנה, הרשת הקטינה בצורה משמעותית את הקמפיין הפרסומי עבורה והתמקדה ברצון לקדם את Extant של האלי ברי. לכאורה, מדובר בהחלטה הגיונית (אם כי לא אידאלית), ברצון לקדם סדרה חדשה, אשר אולי תניב את הנתונים ש"מתחת לבועה" הניבה בעונה הקודמת וכך יהיה לרשת שתי הצלחות בעונת הקיץ, כאשר בלאו הכי חשבו ברשת שהסדרה תאבד מעט גובה בעונתה השנייה, אם כי לא עד כדי כך. התוצאה ? הסדרה הניבה בפרק פתיחת העונה כ 9.4 מיליון צופים. ירידה של כ 30% לעומת פרק הפתיחה של העונה הראשונה. לצער ראשי הרשת, בריחת הצופים מהסדרה לא נעצרה בפרק הפתיחה. כפי שציינתי קודם לכן, בכל פרק רשמה הסדרה ירידה במספר הצופים הכללי ובסך הכל נרשמה ירידה מפרק פתיחת העונה (9.4 מיליון) ל 6.8 מיליון צופים בפרק הרביעי. בהשוואה לפרק הרביעי של העונה הראשונה מדובר בירידה של 40%. במקום "לעצור את הדימום" הסדרה רק המשיכה לאבד צופים. כלומר, לא מדובר רק בכך שצופים שצפו בסדרה בעונתה הראשונה החליטו לזנוח אותה, אלא בכך שגם הצופים שהחליטו להעניק לה הזדמנות נוספת בעונתה השנייה, גם חלק נכבד מהצופים הללו החליטו לזנוח אותה.

או שאולי לא. צריך לקחת בחשבון אלמנטים נוספים. "מתחת לבועה" לא מקבלת את הקפיצה שנתוני ה DVR מעניקים לתוכניות הכבלים מקבלות בעונת הקיץ, אך הם מושפעים מהם בצורה משמעותית. המספר של 9.4 מיליון צופים של פרק פתיחת העונה השנייה ? אם מוסיפים את הצופים שצפו בפרק במהלך השבוע שלאחר שידור הבכורה של הפרק (בעגת המקצוע זה נקרא L+7), המספר קופץ ל 14 מיליון. גם פרק פתיחת העונה הראשונה של הסדרה רשם קפיצה באותם נתונים ל 17.8 מיליון צופים. בהשוואת הנתונים של הסדרה בין העונות הראשונה לשנייה בנתוני L+7 מדובר בירידה של 22% בלבד. גם המספר הזה גבוה, אך לאבד כרבע ממספר הצופים בוודאי נחשב כטוב יותר מאשר לאבד כשליש מהצופים. מה שעדיין אנחנו לא יודעים הוא האם נתוני ה DVR של העונה השנייה של הסדרה "מתחת לבועה" ימשיכו להיבנות ולעלות, כפי שחזינו בסדרות הכבלים Fargo או The Americans. יכול מאד להיות שזה יהיה המצב, שבמקום שהסדרה תאבד צופים הם פשוט יצפו בה מאוחר יותר, בין אם מדובר בימים או בשבועות. מצד שני, יכול באמת להיות שצופי הסדרה אכן מאבדים בה עניין, לא אוהבים את הכיוון הקריאטיבי שלה והם החליטו לנטוש אותה, כפי שהנתונים באותו יום של הפרק מגלים לנו. עדיין קשה לנו לדעת זאת בוודאות.

נקודה אחרונה שעלינו לזכור: רשת CBS עדיין תניב הכנסות גבוהות מאד מ"מתחת לבועה". ההסכם של הרשת עם Amazon לצפייה ישירה בסדרה ימים ספורים לאחר שידור הפרק ברשת, ביחד עם זכויות השידור בחו"ל, קובעים שהרשת מתחילה כל פרק של הסדרה ברווח. לכך צריך להוסיף את ההכנסה מפרסומות. הבעיה היא, שאם מנהלי הרשת יבטיחו למפרסמים נתוני רייטינג גבוהים מהנתונים שהסדרה מניבה כעת חלק מהכסף הזה יפסיק להגיע. ובמידה וההכנסות של Amazon מנתוני הפרקים בצפייה ישירה ירשמו ירידה גדולה מדי, יכול מאד להיות שגם ההסכם של הרשת עם Amazon ייפסק. אך המודל העסקי עבור "מתחת לבועה" מבטיח לפצות על נתוני רייטינג בינוניים של הסדרה. הרשת אישרה את הפקת הסדרה בשל רצונה להחליף את התכניות שלה בעונת הקיץ, אשר הניבו נתונים נמוכים ולהשיג לרשת קהל חדש שיגיע לצפות בתכניות הרשת בעונת הקיץ. כמו כן, ברשת קיוו שהצלחת הסדרה "תפתח את הדלת" עבור סדרות נוספות בעלות תסריט, אשר גם יוכלו להעניק לרשת אפשרויות נוספות להרוויח כסף ממכירה לחו"ל. במידה ו"מתחת לבועה" הייתה מניבה בפרק פתיחת הסדרה את הנתונים שהיא מניבה כעת עדיין ראשי הרשת היו מכתירים זאת כהצלחה. העובדה שהסדרה איבדה עד כה בעונת הקיץ קהל כה רב ובצורה כה מהירה היא אכן אכזבה גדולה, אבל עדיין לא אסון. כאשר הדגש הוא על המילה עדיין.



הערה: הניתוח מבוסס על כתבה של ג'וזף אדליאן, כתב התרבות האמריקאי.

5 תגובות:

דניאל אמר/ה...

אני אהבתי את העונה הראשונה,
אבל לפי דעתי העונה השנייה די גרועה ומשעממת. זה לא קישור ל"שיווק" לפי דעתי, אלא לעובדה שהיא נהייתה גרועה.

techtik אמר/ה...

דניאל כל סדרה בעלת תסריט, כמעט כל סדרה חווה ירידה בעונה השניה יחסית לעונה הראשונה, אבל הבעיה היא לא בתסריט אלא בקהל האמריקאי, יש לו מיליון אופציות על המסך, או בכלל לא לצפות במסך.
המודל הזה של הרייטינג לא מאפשר לסדרות לשרוד.

דניאל אמר/ה...

מייקל, נכון שכמעט כל הסדרות חוו נפילה כזו או אחרת בעונה השנייה, אבל לרוב זה נפילה דיי קטנה. משהו שעוד בולעים, ואומרים "נו, טוב". אבל העונה השנייה דיי משעממת, היא נהיית גם די אבסורדית ומגוחכת (לעומת הראשונה - הכל באופן יחסי).

אנונימי אמר/ה...

הירידה ברייטינג נעוצה בכך שהרשת החליטה להפיק עונה 2.
במקור זו היתה אמורה להיות מיני סדרה, כלומר עונה אחת בלבד של כ 15 פרקים. לקראת אמצע העונה, כאשר הרשת ראתה את ההצלחה עצומה, היא החליטה להפוך אותה לסדרה ולהפיק עונה 2.
כתוצאה מהחלטה זו נעשו שינויים בתסריט ולאט לאט העלילה הפכה לבלגן אחד גדול.
זו הסיבה שהעונה ה2 איבדה וממשיכה לאבד צופים.

דניאל אמר/ה...

לאנונימי ^
אפשר למרוח את על 2 עונות. קראתי שהספר הוא 1,000 ומשהו עמודים, אז אפשר לעשות שהעלילה של הספר תתפרס על 2 עונות... אם תהיה עונה שלישית אני לא מאמין שאני אראה את זה.