יום רביעי, 16 ביולי 2014

שלב סיכום עונה: Skins, עונה שביעית: סיום בקול ענות חלושה



כאשר הסתיימה העונה השישית של הסדרה Skins, התברר כי בהפקה הגיעו להסכם על הפקת שלשה סרטי טלוויזיה. לאחר שכל סרט חולק לשני חלקים נוצר מצב של עונה בת שישה פרקים. אך בניגוד לעונות הקודמות, בין הסרטים השונים לא היה כל קשר.

הסרט הראשון עסק באפי, ללא ספק הדמות המעניינת ביותר שהסדרה יצרה, ואשר כיכבה בארבע משש עונותיה. בסרט זה, אפי לקחה את עצמה בידיים והחלה לעבוד בחברה שסוחרת במניות. בתחילה היא עוזרת, אולם לאחר שהיא "מגדילה ראש" ומצליחה לקבל מידע פנימי מידיד שמאוהב בה בשם דומיניק, כוכבה מתחיל לעלות. ואולם, באותה מהירות שכוכבה עולה הוא גם יורד ואת הסרט אפי מסיימת כשהיא נכנסת לכלא על סחר במידע פנימי.

לצערי, למרות הדמות המעניינת, סרט זה היה החלש מבין שלש הסרטים. הסיפור שלו היה כל כך צפוי וכך גם הסוף שלו. המסקנה שעלתה ממנו היא: כל עוד אפי בשליטה היא מצליחה, כך היא הצליחה לגלות מידע שעזר לחברה שלה, אבל ברגע שהיא מעט משחררת את "הרסן" היא חוזרת להרס העצמי שלה אותו ראינו בארבע העונות הראשונות של הסדרה. אפי עמדה בפני החלטה: לבחור בדומיניק שמאוהב בה, עושה הכל למענה, מסתכן בכניסה לכלא, ואף מסייע לחברתה נעמי (אותה ראינו בעונות שלש וארבע), אשר חולה בסרטן, אך מדובר בגבר צעיר ולא נאה במיוחד, או בג'ייק, הבוס המלוקק שלה, אשר בסימן הראשון לצרה משליך אותה הצידה בכדי להציל את עורו למרות שהם שוכבים ביחד. כמעט עד לרגע האחרון אפי בוחרת בג'ייק וכאשר היא מבחינה בדומיניק זה כבר מאוחר מדי. ניתן היה, לפי דעתי, לבחור בסיפור מעניין יותר עבור אפי ובמיוחד בסוף שהוא לא כה צפוי. אפי, לאורך כל ארבע עונותיה, הייתה הגורם הבלתי צפוי של הסדרה, אז דווקא עתה לבחור בהתנהגות הכי צפויה בכדי לתאר אותה ? חבל.

דווקא הסרט השני, אשר עסק בקאסי, היה הטוב מבין השלשה, אבל גם הוא לא היה באותה איכות של העונות הראשונות שלה. האלמנט הישראלי של הסרט, בשעה שיניב ויעקב מתחרים על ליבה של קאסי, כאשר יעקב מגיע עד לרמה שהוא עוקב אחריה ומצלם אותה אפילו כשהיא בתחתוניה, בעוד יניב מצליח לשכב איתה, אך ברגע שהוא מגלה על מעשיו של יעקב הוא מרביץ לו בפני קאסי ובכך שניהם מאבדים אותה, האלמנט הישראלי בוודאי מחמיא לנו כישראלים, אולם באותה מידה זה יכול היה להיות צמד גברים אחר.

כפי שאני רואה את הדברים, על פניו נראה שהסיפור של קאסי היה סגור בצורה מספיקה כבר בתום העונה השנייה, וסרט זה לא מספק משהו חדש לגביה. כן, היא לקחה את עצמה מעט בידיים ובסוף הסרט היא מגיעה למצב שהיא מטפלת באחיה הקטן בשעה שאביה נוסע לאיטליה, אבל בסופו של דבר אנחנו לא למדים שום דבר על קאסי והאופי שלה, מה מניע אותה, מה גורם לה לפעול כפי שהיא פועלת. נטען במהלך הסרט שאביה הוא הטריגר לכך, אבל לפי התגובות של קאסי עושה רושם שהיא השלימה עם המצב של אביה ואף גרמה לו להפסיק לשתות. אז אולי זו המסקנה הסופית של הסרט: קאסי מרגישה שלמה יותר, בטוחה יותר ולא פוחדת להגיד את דעתה. היא התבגרה, והעובדה שהיא כעת מגדלת את אחיה זו עדות לכך. כמו כן, היא בוחרת בראובן אחיה ולא בשני הגברים שמתחרים על ליבה ובכך היא למעשה אומרת: בחרתי להיות אימא ולא מאהבת.

הסרט השלישי עוסק בג'יימס קוק, אותו זכינו לראות בעונות שלש וארבע. שימו לב, שבשלש הסרטים בחרו בסדרה לעסוק בארבע דמויות (אפי, נעמי, אמילי, קוק) מתוך עונות שלש וארבע ושתי דמויות מעונות אחת ושתיים (אפי, קאסי), אך לא זכינו לראות דמות אחת מעונות חמש ושש של הסדרה. בכך קיימת הודאה של המפיקים שמדובר בעונות החלשות של הסדרה.

בסרט זה קוק, אשר בתום העונה הרביעית רצח את הרוצח של חברו הטוב ביותר, מסתתר כשהוא עובד כנהג וסוחר סמים עבור סוחר סמים גדול יותר בשם לואי. ללואי יש חברה בשם צ'ארלי, בה הוא מאוהב, אולם הוא גם בוגד בה, והיא מנגד שמה את עיניה על קוק, שבתחילה מתנגד לחיזוריה, בעיקר בשל העובדה שיש לו חברה בשם אמה. אולם, לאחר ריב עם אמה הוא שוכב איתה וכאשר ג'ייסון, חברו של קוק, מזיין גם הוא את צ'ארלי (ליתר דיוק, הוא עושה זאת קודם לכן) ולואי מגלה על כך והורג את ג'ייסון, קוק מבין שהוא בסכנה והוא אוסף את אמה וצ'ארלי והם בורחים על חייהם, אך לא רחוק מדי, עד לסוף הטראגי (לא של קוק).

סרט זה הוא הסיכוי הנוסף של קוק, אשר בתום העונה הרביעית שומע מפי רוצח חברו על כך שרצח אותו וההחלטה של קוק היא: לרצוח אותו. סרט זה מוליך את קוק לאותה נקודה, כאשר בסוף הסרט הוא מגלה שלואי רצח את אמה, חברתו (הוא תלה אותה על עץ) ולמרות שהוא יכול הוא משיג את מה שאפי לא הצליחה בסרט הראשון: שליטה עצמית. הוא לא הורג אותו, משלח את צ'ארלי מעליו והולך לבדו אל הלא נודע.

זו גם המסקנה הסופית שנובעת מהעונה השביעית: אנו חיים בעולם קר ומנוכר וכולנו לבדנו. נעמי מתה ומשאירה את אמילי, חברתה, לבד, אפי נכנסת לכלא, קאסי לא בוחרת בבן זוג ונשארת לטפל באחיה הקטן ואילו קוק נותר לבדו, למרות שבמהלך הסרט נלחמות עליו שתי נשים.

הבעיה עם המסקנה הנ"ל, כפי שאני רואה אותה, היא, שהסדרה מאבדת את הרעיון שבבסיסה. הסדרה, לפחות בשלש העונות הראשונות, הציגה מראה בפני הנוער הבריטי וזה גם היה הייחוד שלה, במיוחד משאר אופרות הסבון האמריקאיות לנוער. המסקנה של העונה השביעית לא עומדת באותו קנה. נכון, אנו חיים בעולם קודר, אבל לא עד כדי כך. קיימת הגזמה מצד התסריטאים וחבל.

אז, לראות או לא לראות ?

לא לראות. באופן אישי, הייתי מעדיף לזכור את הסוף של הדמויות בתום העונות הרגילות של הסדרה (קאסי בעונה השנייה, אפי, אמילי וקוק בעונה הרביעית), עונה זו לא מחדשת כמעט דבר על הדמויות. יתרה מכך, במידה וניקח דמויות אחרות שלא קשורות לסדרה ונכניס אותן במקום הדמויות הראשיות זה יעבוד בדיוק באותה מידה. כלומר, לא מדובר בהמשך של הסדרה, או בהעמקת הדמויות, אלא ביצירת סרטי טלוויזיה שבגלל שהדמויות של הסדרה Skins משתתפות בהם הם יכולים להיחשב כחלק מהסדרה, כעונה שביעית שלה. הסדרה החלה כסדרה יחודית, אולם בעונות ארבע עד שש היא איבדה את דרכה. העונה השביעית היא עדות נוספת וסופית לאובדן הדרך.

4 תגובות:

inon אמר/ה...

מסכים איתך מאוד
זה היה נחמד לראות את הדמויות שוב אבל העונה הזו כמעט ולא הביאה משו חדש, היא לא סיפרה דבר חדש אז באמת חבל שעשו אותה

אנונימי אמר/ה...

אחי חפרת על סקינס כאילו זה סדרה ברמה של לפחות יומני הערפד
זו סדרה זבל חבל לשפוך עליה דיו
או אצבעות על מקלדת

אנונימי אמר/ה...

טוב שנזכרת לפרסם חח כל מי שהיה רוצה לראות היה רואה כבר ולא מחכה לך.
בכללי, עונה סבבה. לא מעבר. לא הייתי רואה שוב.

אנונימי אמר/ה...

אני מסכים איתך לגבי התסריט,הוא היה חייב להיות הרבה יותר טוב במיוחד בחלקים על אפי וקוק.
אף על פי כן ממליץ בחום לראות רק בשביל לתת כבוד לאחת מן הסדרות הטובות והמרגשות ביותר בעשור האחרון.
לסיום,אני מוכרח לציין את הופעתה המרשימה של נעמי כחולת סרטן שהציגה יכולות משחק מרשימות ולעניות דעתי מצפה לה עתיד גדול.