יום שישי, 11 ביולי 2014

שלב סיכום עונה 2014-2013: רשת ABC עדיין לא מודה שיש לה בעיה


לאחר NBC ורשת FOX הגענו אל הרשת השלישית ברשימה, הלא היא רשת ABC, שיש לה מספר הצלחות אך מנגד כל כך הרבה "חורים" בלוח המשדרים...

היכן הרשת עומדת ?

אפילו אוליביה פופ או צוות הגיבורים של "מארוול" לא יכולים להציל את רשת ABC מהבעיות הגדולות והמתמשכות שלה בכל מה שקשור לנתוני הרייטינג. עונת 2014-2013 הסתיימה והרשת מוצאת את עצמה שוב במקום הרביעי מבין חמש רשתות הברודקאסט בקרב צופים מתחת לגיל 50. אולם, במבט כולל, הרשת לא קרסה לחלוטין לעומת העונה הקודמת, כאשר איבדה בסך הכל 5% מקהל הצופים שלה, אפילו רשתות FOX ו CBS איבדו יותר מכך (הרבה יותר), אולם כאשר אתה בתחתית קשה לך ליפול יותר מדי. לצערה הרעב, הרשת הפכה ל"NBC החדשה".

במידה ורוצים להצביע על האלמנטים החזקים של הרשת, חייבים לציין שלרשת יש 7 תכניות בין 20 התכניות הנצפות ביותר: Grey's Anatomy נשארה הדרמה בעלת הנתונים הטובים ביותר של הרשת בקרב צופים מתחת לגיל 50, Scandal ו Shark Tank ממשיכות ללהוט, הרשת הצליחה בצורה בינונית עם "ש.י.ל.ד." וגם עם Resurrection. כמו כן, למרות The Voice, תכניות הריאלטי של הרשת: "הרווק" ו"רוקדים עם כוכבים" מנפקות נתונים סולידיים ולעיתים אף למעלה מכך.

מהו האלמנט המטריד ביותר לגבי רשת ABC ? כמה קל ובמהירות כל כך גבוהה הרשת יכולה לרסק משבצת שידור או אפילו ערב שלם ולעיתים במו ידיה. ההוכחה הראשונה היא משבצת השידור של השעה עשר של יום שלישי בו הרשת כשלה פעם אחר פעם להשיק סדרה חדשה: Lucky 7, Killer Women, Mind Games. הבעיה היא שלא רק ששלש הסדרות בוטלו במהרה, אלא שהן מלכתחילה פתחו עם נתונים גרועים מאד. ביום רביעי, הניסיון של הרשת למצוא ל Modern Family קומדיה לצידה נכשל שנה אחרי שנה מאז שהחליטו בטיפשותם להזיז את הקומדיה Happy Endings למרות שהניבה לרשת נתונים טובים מאד. גם השנה זה קרה ל Super Fun Night, שלא הצליחה אפילו להמריא ו Mixology, שדווקא הניבה נתונים סבירים, אך לא מספיק טובים בכדי לחזור לעונה נוספת. יתרה מכך, גם Modern Family החלה לאבד גובה העונה.

אפילו כאשר לרשת ABC יש רעיון טוב, כגון ספין אוף ל Once Upon A Time, סדרה אשר זכתה לבאז לא קטן, בין היתר בגין הרעיון לשבץ אותה בין שני חלקי העונה של סדרת האם, אך ברשת היו חמדנים מדי והעניקו לסדרה משבצת שידור שבשנים האחרונות מהווה בית קברות לסדרות שלה (בין היתר בשל המאבק ב The Big Bang Theory): יום חמישי בשעה שמונה. התוצאה ? הסדרה קרסה מהר מאד ובוטלה לאחר עונה.

כפי שציינתי קודם לכן, הרשת הצליחה להשיק שתי סדרות חדשות: "ש.י.ל.ד." ו Resurrection. הבעיה הגדולה ? שתיהן פתחו עם נתונים גבוהים בצורה יוצאת דופן ואיבדו גובה במהירות עד אשר התייצבו על נתוניהן הבינוניים. מדובר על ירידה בין 40 ל 50 אחוזים !!! מנתוני ערב הפתיחה (כולל נתוני ה DVR). רק לשם השוואה, גם The Blacklist של רשת NBC איבדה גובה מנתוני ערב הפתיחה, אך נתוניה לא שונים עד כדי כך (מ 12.6 מיליון לאזור של 11 מיליון) וגם כאשר לא היה לה את The Voice בתור תכנית מובילה.

צריך לציין הצלחה נוספת של הרשת: The Goldbergs, אשר משתווה להצלחות בקומדיות של השנה הראשונה של רשתות NBC (הכוונה היא ל About The Boy) ו CBS (הכוונה ל Mom), אך גם במקרה הזה, מדובר בהצלחה בינונית בלבד.

כאב הראש הגדול ביותר של הרשת

בראש ובראשונה ליצור בשעה עשר של יום שלישי תכנית להיט, בין את מדובר ב Forever או במחליפה עתידית שלה, לשם כך גם "ש.י.ל.ד." עברה לשעה תשע באותו ערב, בכדי להעניק לשעה עשר את המקפצה שהיא זקוקה לה. כמו כן, למצוא קומדיית להיט בשעה תשע וחצי של יום רביעי, במיוחד לאור הירידה בנתוני Modern Family בעונה הקודמת.

השורה התחתונה

מאז שפול לי הגיע אל רשת ABC לפני ארבע שנים הרשת לא ירדה מתחת לנתונים שהייתה לפני שהוא הגיע, היא אף מייצרת סדרות בעלות אינטרס רב ("ש.י.ל.ד." ו Resurrection הן דוגמאות טובות לכך מהעונה האחרונה), מקומה הרביעי נעוץ בין היתר בעובדה שהיא לא משדרת שידורי פוטבול או שידורי ספורט אחרים, אשר מניבים לרשתות אחרות נתוני רייטינג גבוהים, שמשפיעים על הנתונים הכלליים. במידה ומוציאים את שידורי הספורט מהמשוואה, ABC ניצבת לפני רשת FOX ורחוקה רק בעשירית מרשת NBC בקרב צופים מתחת לגיל 50. אבל עד ללוח של העונה הבאה פול לי סירב לקבל את העובדה שהרשת חייבת לעבור בנייה מחדש ולא לנסות לפתור בעיה אחר בעיה, בדיוק כפי ש NBC עשתה בשנים האחרונות ולפני 20 שנה רשת CBS. לי בחר עד השנה "לזרוק" הכל ולקוות שמשהו יתפוס (זו לא הגזמה, כאשר ברשת העלו 14 סדרות חדשות בשבעה חודשים[ספטמבר-אפריל]), עד כה זה לא כל כך הצליח. אולי הלוח החדש לעונה הבאה מצביע על שינוי כיוון נחוץ. מצד שני, יהיו שישאלו בדיוק מה ששאלו לגבי רשת NBC לפני שנתיים: האם זה לא מאוחר מדי עבורה ? רשת NBC לא ויתרה והצליחה לשנות את מצבה. נמתין בכדי לראות כיצד רשת ABC תגיב אם גם הניסיון שלה בעונה הבאה לא יניב את התוצאות הנחוצות (והסיכויים לכך גבוהים מאד).


הערה: הניתוח מבוסס בחלקו על כתבה של ג'וזף אדליאן, כתב התרבות האמריקאי.

4 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

D1D1, יש לי בעיה. הפסקתי את מרוששות אחרי 3 פרקים - ועכשיו יש לי קצת מצפון וזה מטריד אותי. מה לעשות?

אנונימי אמר/ה...

תכין שוקו בכוס גדולה
תשב מול המחשב תוריד את הפרקים ותצפה בהם
ולפני כל פרק תבקש סליחה
חחחח

אנונימי אמר/ה...

בנוגע לרשת ABC
הרשת הכי טובה בUSA לפי דעתי
הראילטי הכי טוב הוא שלהם
הסדרות על הכי רמה שלהם
קופסה שחורה אין לה מתחרה באף רשת
והכל תוכניות בעלי תוכן חינוכי
ולא סתם זבל כמו רשתות אחרות

אנונימי אמר/ה...

אבל אבל היא סדרה גרועה :(
ומה דעתך על עונה 2 של יתומת האופל?