יום שלישי, 3 בדצמבר 2013

עונת הפיילוטים 2014: תמונת מצב.



הדרמות של רשתות הברודקאסט היו במוקד בשנתיים האחרונות, כאשר ניתן למנות את ההצלחות Revolution,
 The Following ו Arrow לפני שנתיים ואילו השנה את The Blacklist, Sleepy Hollow, "ש.י.ל.ד."
ו The Originals. השנה, ניתן לזהות קנייה במסגרת קטנה יותר, לפחות עד עתה. המצגות לדרמות השנה היו פחותות מתמיד. לדוגמא, רשת NBC שמעה 280 מצגות ומדובר בירידה מ 330 של השנה שעברה. היא גם הזמינה 20 עד 30 תסריטים פחות לעמת 2012. עושה רושם שהמגמה הנ"ל הגיעה משום שהרשתות לא שמות כעת את הדרמות במרכז מעייניהן.

במשך עשורים רשתות הברודקאסט היו הבית עבור הדרמות שכולם נשאו את עיניהם והמבקרים אהבו. ואז, בשנת 1999, דיוויד אי קלי כמעט ולא עלה לבמה לקבל את פרס האמי לדרמה הטובה ביותר עבור The Practice. המהפך הגיע בשנת 2004, כאשר "הסופראנוס" הפכה לדרמת הכבלים הראשונה שזוכה בפרס זה. בשנים האחרונות, סדרות הכבלים שולטות בפרסי האמי ועושה רושם שהן לא עומדות להרפות, בשעה שרשתות הברודקאסט נדחקות כמעט לחלוטין בשנתיים האחרונות. כעת, לעבוד על דרמת כבלים גורמת ליוקרה גדולה יותר מאשר לדרמה עבור רשת ברודקאסט. בזמן שדרמות של רשתות הברודקאסט כבר לא מכונות הכסף עבור סינדיקציה כפי שהן היו בעבר האולפנים לא ממהרים לשלם כסף גדול לתסריטאים בכדי לפתח דרמות. בשל כך, תסריטאים איכותיים רבים נוטים לעבור ולפתח דרמות עבור רשתות הכבלים משום ששם יש להם גם חירות אומנותית גדולה יותר. כמו כן, דרמות כבלים הופכות לרווחיות יותר בעקבות שירותים כגון Netflix. צריך גם לזכור, שבשנתיים האחרונות, הדרמה בעלת נתוני הרייטינג הגבוהים ביותר היא דרמת כבלים, The Walking Dead. שימו לב לאיכות של התסריטאים של הסדרה Homeland וזו רק דוגמא אחת.

דרך אגב, לא מדובר רק ברשתות כבלים מבוססות. ניתן לציין גם את WE TV, WGN America, Bravo, E!, Netflix, Amazon ו DirecTV, שנכנסות לקטגוריה הזאת. ההערכה היא שיש בימים אלו 98 דרמות ברשתות הברודקאסט, הכבלים והאמצעים הדיגיטלים. העובדה שלרבים מהן יש מספר רב של תסריטאים מונע מהם להציע את עצמם לפיתוח הסדרות החדשות. כתוצאה מכך, נפתחות הדלתות עבור תסריטאים חדשים כגון מיקי פישר עם Extant, אשר קיבלה הזמנה לסדרה מטעם CBS עם האלי ברי בתפקיד הראשי. מצד שני של הספקטרום, סדרה נוספת, Battle Creek, אושרה על ידי רשת CBS מתסריטאים מוכרים וינס גיליגאן ("שובר שורות") ודיוויד שור ("האוס"). אישור הסדרה הנ"ל מציגה טרנד נוסף בעונה הנוכחית, הענקת הזדמנות נוספת. רשת FOX העניקה הזמנה ישירה ל 13 פרקים לסדרה Hieroglyph של טראוויס בקהאם, שהרשת פסחה עליה לפני שתי עונות. כמו כן, רשת ABC החזירה לחיים את הפיילוט Babylon Fields, של רשת CBS משנת 2007 (מייקל קוסטה, ג'ראלד קוסטה ומייקל אטקינסון) והעניקה לה הזמנה לפיילוט. Amblin TV מחזירה שני פרויקטים בעלי פרופיל גבוה, SAGA (של העונה שעברה) מפותחת מחדש על ידי רשת ABC וכריס בלאק ו Red Band Society (של עונת 2012-2011) עם מרגרט נייגל נמכרה לרשת FOX. רשת ABC גם מנסה להפיק פעם נוספת את העיבוד לדרמה הדנית Sea Of Fire עם ג'נה באנס. שני הפרויקטים הנוספים שקיבלו התחייבות לפרקים הם הקומדיה של טינה פיי ורוברט קארול בכיכובה של אלי קמפר (הזמנה של 13 פרקים לעונה הבאה) והעיבוד האמריקאי לדרמה האוסטראלית Secret & Lies עם המפיק ארון קפלן (הזמנה ל 10 פרקים ובימים אלו החלו ללהק).

צריך גם לציין מגמה נוספת בעונה הנוכחית (המשך לעונות קודמות), של אימוץ פורמאטים זרים. מלבד Sea Of Fire ו Secret & Lies ניתן לציין את הפורמאטים הבריטיים (Cuckoo עבור NBC, לרשת ABC יש את No Angels ואילו ל FOX את Dead Boss), הפורמאט הישראלי Irreversible עבור רשת ABC, הפורמאט הלאטיני (ל CW יש את Jane The Virgin , ולרשת NBC את Black Widow, שתיהן בעקבות פורמאטים מונצואלה) והפורמאט הצפון אירופאי (Park Road עבור רשת ABC המבוסס על פורמאט דני, Bellicher של רשת FOX המבוסס על פורמאט הולנדי). אפילו טורקיה נכנסה לערבוביה עם הדרמה The End לרשת FOX. ריבוטים השנה הם: Murder, She Wrote עם אוקטביה ספנסר ו Remington Steele עבור רשת NBC ועבור רשת CBS את Charmed.

גם השנה ספרים הינם מקדמי מכירות טובים מאד להזמנה למצגת, לקומדיות ולדרמות כאחד. תסריטאים לסדרות פשע גם השנה היו מבוקשים כגון ג'יימס פאטרסון, כאשר רשת CBS העניקה הזמנה להפקת פיילוט לאימוץ המותחן ופיתוח דרמה על פי סדרת ספרי אן רייס The Songs Of The Seraphim וכן לספרי  Doc Ford של ווין וייט עבור רשת CBS. רשת ABC מפתחת דרמת פיליפ מארלו על פי ספרי ריימונד צ'נדלר וכן מאמצת את ספרי אניקה בנגזון של הסופרת השבדית ליסה מארקלאוד. בינתיים, פאטרישיה קרונוול עומדת מאחוריי דרמת פשע עבור רשת ABC.

גם ספרי קומיקס לוהטים העונה. להלן הפרויקטים: The Flash עבור רשת ה CW מבית היוצר של Arrow. לרשת ה CW יש בקנה גם את iZombie של רוב תומאס ודניאל רוגירו וכן את Hourman. רשת FOX העניקה הזמנה לסדרה ל Gotham של ברונו הלר. רשת NBC מציגה את Constantine של דניאל קראון ודניאל גויר. צריך גם לציין את ההזמנה לארבע סדרות על פי דמויות של "מארוול" בנוסף למיני סדרה עבור Netflix.

הפרויקט החם ביותר העונה הוא העיבודים לקלסיקה של "הקוסם מארץ אוז" של פרנק באום. הספר מניב השנה 5 !!! פרויקטים שונים עבור רשתות הברודקאסט והכבלים. לרשת NBC יש את Emerald City, עיבוד אפל לסיפור בהשראת Game Of Thrones. רשת CBS תציג את Dorothy, אופרת סבון רפואית על פי הדמויות של הספר. רשת ה CW מפתחת את Dorothy Must Die, תפיסה חדשה של הסיפור המבוססת על ספר של דניאל פייג'. גם בכבלים מפתחים פרויקט בתחום עם Red Brick Road, גרסה נוספת של הסיפור בהשראת Game Of Thrones ולבסוף, רשת Syfy מפתחת מיני סדרה של Warriors Of Oz מבית היוצר של הבמאי טימור בקמאמבטוב, גרסת פנטזיה של הסיפור הקלאסי.

הרשתות "בוכות" על הטירוף שהן חייבות להתחרות בכל 90-80 הפיילוטים על אותם טאלנטים.

השנה היו הזמנות מעטות בלבד לפיילוטים מעבר לעונת הפיילוטים, אך השנה הוזמנו פיילוטים רבים מוקדם מהצפוי, כבר בתחילת עונת החורף, כאשר רשתות אישרו תסריטים שאהבו ברגע שקיבלו אותם. להלן רשימה של פרויקטים שזכו לכך: ברשת  ABC ניתן לציין את An American Education המבוססת על פורמאט בריטי, Galavant ו Strange Calls. ברשת NBC נציין את הקומדיה Bad Judge בכיכובה של קייט וולש, הדרמה העתידנית Tim Man מבית היוצר ערן קרוג, Babylon Feilds מבית היוצר של מייקל וג'רלד קוסטה ומייקל אטקינסון וכן Odyssey של פיטר הורטון. רשת FOX תורמת את הקומדיות Fatrick ו Here’s Your Damn Family (שקיבלה אישור לליהוק).

רשתות CBS וה CW הזמינו פיילוטים לספין אוף. לרשת CBS הוזמן פיילוט לספין אוף "איך פגשתי את אמכם" ("איך פגשתי את אביכם") ואילו לרשת ה CW הוזמן פיילוט לספין אוף של Arrow ("הפלאש"). השנה מדובר בהזמנה מצומצמת לספין אוף, כאשר לרשימה ניתן לציין רק שתיים נוספות: ל NCIS ול Modern Family (בכיכובו של רוב ריגל). וזאת בניגוד לעובדה שהעונה שלש ספין אוף אושרו (ל"יומני הערפד", ל"היה היה פעם" ול"כבאי שיקאגו"). גם רשת הכבלים AMC נכנסה העונה לחגיגה, כאשר הזמינה פיילוט לספין אוף של The Walking Dead ו Breaking Bad.

מגמה נוספת שכדאי לציין היא שלפני שנתיים היו אלו רשתות ABC ו NBC, שהציגו נשיאים חדשים ובשל כך גם קיבלו כסף רב יותר לפיתוח, שהיו אגרסיביות יותר בתחום. השנה, זו ככל הנראה רשת FOX, אשר העלתה את התקציב שלה לפיתוח ב 10%. מצד שני, למרות שנרשמה העלאה בתקציבים לפיתוח, הרי שהתקציבים להתחייבות לכל פיילוט ירדו מ 500 ל 250 אלף דולר.

התפתחות של השנה האחרונה היא העובדה שהרשתות החלו להזמין שוב מיני סדרות, כאשר כבר בחודש ינואר תעלה ברשת ABC המיני סדרה The Assets. הזמנה שכזאת לוקחת תקציבים מהפקות אחרות.

השנה היו גם פרצופים חדשים בתחום כגון פיל לורד וכריס מילר, בשנה הראשונה בחזרה בטלוויזיה לאחר חופשה. הם מכרו מכרו מספר פרויקטים כולל שתי קומדיות עבור רשת FOX. את The Last Man On Earth של וויל פורטה ו Torched של התסריטאי כריס רומאנו (קיבלו התחייבות לפיילוט). ראשידה ג'ונס וויל מקורמיק הציגו מספר מצגות, כולל הקומדיה A To Z (קיבלה התחייבות לפיילוט ברשת NBC) והקומדיה Stuck שקיבלה התחייבות לפיילוט ברשת FOX.

שמות נוספים של מפיקים חדשים שזו הייתה השנה הראשונה שלהם בפיתוח הם: דיוויד ג'אנולארי, סטיב מקפירסון, מרקוס ויילי, בארי ג'וסן, מייקל מקדונלד ודיוויד בראונדפילד.



הערה: הניתוח מבוסס על כתבה של נטלי אנדרווה, כתבת התרבות האמריקאית.

אין תגובות: