יום שני, 19 בנובמבר 2012

שלב סיכום עונה: Fringe, עונה רביעית: התחלה צולעת, סוף ראוי.



תקציר הפרקים הקודמים. וולטר בישוף מצא דרך לעבור ליקום מקביל ולאחר שאיבד את בנו, פיטר, לקח לו את הבן מהיקום המקביל מתוך כוונה להצילו לאחר שחלה. אולם הוא לא החזיר אותו ליקום המקביל לאחר שהבריא וגידל אותו כבנו. לימים, פיטר חובר לאביו, לאוליביה דאנהם (סוכנת F.B.I) ולאסטריד, שגם היא סוכנת F.B.I, סוכנת המוקצת לשמור על וולטר, בעבודה במחלקת "על הקצה" של ה F.B.I, אשר חוקרת מקרים בלתי מוסברים מבחינה מדעית. בסוף העונה השנייה פיטר ואוליביה מתאהבים, אולם במהלך העונה השלישית אוליביה מהיקום המקביל תופסת את מקומה בשעה שאוליביה המקורית כלואה בעולם המקביל וכאשר היא חוזרת היא מגלה שפיטר ניהל רומן עם מקבילתה. לקח להם זמן לחזור להיות ביחד, אבל לקראת סוף העונה השלישית זה קורה. אליה וקוץ בה, משום שפיטר מגלה שהדרך היחידה להציל את שני היקומים הקורסים היא שהוא יחדל מלהתקיים ובסופו של דבר, בעזרת "המכונה הגדולה", הוא יוצר מציאות בה פיטר מת בשני העולמות. וכך נוצר גשר בין שני העולמות.

לכאורה, סיפור מעניין, גם אם דימיוני. הבעיה מתחילה עם תחילת העונה הרביעית. במידה והסדרה הייתה מסתיימת אחרי העונה השלישית זה היה סוף ראוי, אולם ברגע שהסדרה קיבלה עונה נוספת אי אפשר היה לחזור ללא הדמות של פיטר, וראו עד כמה הוא חסר בפרקים הראשונים של העונה כאשר הדמות שלו לא הופיעה, וכאן הסיפור מקבל תפנית שלפי דעתי הייתה קצת מעצבנת. פיטר חוזר וזה קורה משום שהדמויות שקשורות אליו לא רצו להרפות ממנו, למרות שלכאורה הם לא זכרו שהוא התקיים. לא יכלו למצוא דרך אחרת קצת יותר אמינה ?

בסופו של דבר פיטר חוזר ומתברר שיש עכשיו קו זמן אחר מהזמן בו הוא היה ולכן הוא מחפש דרך לחזור לזמן שלו. בתחילה וולטר מסרב לעזור לו כי הוא לא מכיר בו, אולם לאחר שכנועים הוא מתרצה. אבל מבחינתי, הבעיה הקריאטיבית הגדולה מגיעה לאחר מכן. מתברר, שאוליביה מתחילה לקבל את הזיכרונות של אוליביה מהזמן של פיטר ונזכרת שהיא מאוהבת בו. אתם רציניים ? וזה לא הכל. "הצופה", איש שמגיע מהעתיד, מודיע לפיטר קצת אחרי אמצע העונה, שכל הזמן מדובר היה באוליביה מהזמן שלו והשניים חוזרים להיות ביחד. הסיפור כל כך "מצוץ מהאצבע" שמעריצי הסדרה בוודאי קיוו לסיפור טוב יותר. הרבה יותר. ומעט יותר אמין.

האיום המרכזי בעונה השלישית מגיע מדיוויד רוברט ג'ונס (ג'ראד האריס), אותו פיטר זוכר מההיתקלות שלו בעונה הראשונה של הסדרה, אך לתושבי היקומים אין ולו זיכרון אחד ממנו. מתברר שג'ונס מעוניין להחריב את שני היקומים בכדי ליצור יקום חדש (ויש לו מרגלים בעמדות מפתח ובראשם ברוילס מהיקום המקביל). במהלך העונה כולה ג'ונס מצטייר כבלתי מנוצח, אולם בפרק הלפני אחרון של העונה אוליביה מצליחה להרוג אותו לאחר שמתברר שכוחותיה, בעקבות הניסוי שעשו עליה כשהייתה ילדה, גדלו והתעצמו. הסיפור לכשעצמו היה מעניין מאד, אולם הסוף שלו הוא קצת אנטי קליימקס מאחר וג'ונס נבנה במשך זמן רב כמי שלא ניתן להכניעו ובסופו של דבר הוא מת כאחד האדם. היה ניתן לבנות את מותו בצורה קצת יותר מרשימה.

בטוויסט אחרון של העונה מתברר שדווקא ויליאם בל, אשר נחשב למת בשבע השנים הקודמות, הוא האחראי לכל המהלכים של ג'ונס. לפי דעתי, דווקא השתשלות העניינים אשר הובילה לגילוי הנ"ל נעשתה בצורה טובה מאד ובעיקר מעניינת.

בפרק ה 19 של העונה וללא הכנה מוקדמת ישנו פרק, אשר מתרחש כעשרים שנה לאחר אירועי העונה הרביעית, כאשר ה"צופים" משתלטים על העולם ועושים בו כבשלהם. עדיין יש מחתרת, אשר מעוניינת לגרש אותם ולשם כך הם רוצים להזעיק לשורותיהם את חברי יחידת "על הקצה" אשר הייתה תקועה בעינבר במשך שנים. לקראת סוף הפרק מתברר, שאחת מהבכירות במחתרת היא אישה בשם הנרייטה (ג'ורג'ינה הייג) ובשניות האחרונות של הפרק מתגלה זהותה האמיתית: היא הבת של פיטר ואוליביה. החבורה תעשה הכל בכדי לגרש את ה"צופים".

ושלשת הפרקים האחרונים של העונה עוברים כאשר הדי הפרק הנ"ל עדיין חרוטים בראשי הצופים, כאשר הם מחכים לראות כיצד חלק מהנושאים שהתגלו בפרק יובהרו וזה אכן קורה, בעיקר חלקו של ויליאם בל בכל הסיפור, "מותה" של אוליביה וההריון שלה, עליו הצופים מגלים רק בפרק האחרון של העונה.

בעונה זו צריך גם לציין שהדמות של לינקולן לי (סת' גייבל) מקבלת נפח גדול יותר. לינקולן מצטרף ליחידת "על הקצה" לאחר שהשותף שלו נפטר בנסיבות רגילות עבור מחלקת "על הקצה" אבל לא עבורו ולאחר שהוא מגלה חלק מהאמת הוא מצטרף ליחידה ובמהלך העונה מתאהב באוליביה. אולם, כפי שציינתי, אוליביה נקשרת מפרק לפרק לפיטר ולינקולן מחליט לנסות את מזלו עם אוליביה מהיקום המקביל, שבמהלך העונה מאבדת את לינקולן שלה. כאשר מחליטים לסגור את הגשר בין שני היקומים בכדי לנסות למנוע את קריסת שני היקומים, לינקולן נשאר עם אוליביה מהיקום השני. הצופה מבין, שהדמות הנ"ל באה למלא חלל שהותירה דמותו של פיטר בתחילת העונה ולקראת סופה, כאשר פיטר מקבל את המקום שלו בצוות בחזרה, היא הופכת למיותרת. לא פלא שסגרו את הסיפור שלו.

אז, לראות או לא לראות ?
ארבעת פרקי סיום העונה העלו בצורה מרשימה את איכותה של העונה, אשר החלה בצורה חלשה מאד, בעיקר בגלל היעדרות דמותו של פיטר, התירוץ העלוב לגבי חזרתו והחיבור הרופף מחדש שעשו לדמות שלו ושל אוליביה. רק לקראת אמצע העונה, כאשר המאבק בג'ונס צובר תאוצה, הסדרה מתחילה לחזור לאיכות סבירה שאפיינה אותה בעבר. ארבעת פרקי הסיום, כאמור, מחזירים לה הרבה מהכבוד האבוד שלה ועבורם שווה לראות את העונה כולה.

4 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

סה"כ היו לעונה הזו עליות וירידות אבל היא עדיין היתה מהנה.
העונה החמישית לעומת זאת מרגישה מאוד מאולצת.

אנונימי אמר/ה...

ועדיין היא סדרת המד"ב היחידה בסביבה ששוה משהו, בטח כשהאלטרנטיבות הן סדרות חצי שקל כמו מחסן13 שגם ההומור כבר לא מציל אותה, אלפאס האיומה והייבן שחבל בכלל לפתח דיון עליה.. ובמקביל זוועות סוף עולם כמו מהפיכה ה...

גיל אמר/ה...

מסכים, עליות וירידות..
אבל אני בהחלט מעריץ.
מקווה שיתנו לה סוף טוב!

העונה החמישית התחילה לא טוב, ממשיכה לא רע..

Urix אמר/ה...

לדעתי אחת הסדרות הטובות שמשודרות כרגע, אז נכון שהרבה דברים מנותקים מהמציאות, אבל בגלל זה הסדרה נכנסת לז׳אנר שנקרא ״מדע בידיוני״.