יום שני, 12 בנובמבר 2012

ניתוח: האם הקאמבק של רשת NBC אמיתי ?




במשך שנים נראה היה שמנהלי רשת NBC מנסים בכוונה להרוס את הרשת מבפנים, אך לא עוד. במשטר החדש שבראשו נמצאים רוברט גרינבלאט וטד הרברט, רשת NBC נמצאת במצב בו קיימת התאוששות שלה מבחינת נתוני הרייטינג. עדויות לכך הן נתוני הסדרה Revolution ביום שני, אשר מניבה נתונים גבוהים מאד, במיוחד בהשוואה למתחרותיה ולשאר הסדרות בשעה עשר במהלך השבוע כולו. The Voice שמה הרחק מהרחוק את The X Factor והקומדיה Go On של מת'יו פרי מצאה לעצמה קהל צופים רציני ביום שלישי. הוסיפו לכך את הנתונים הגבוהים של ערב הפוטבול של יום ראשון ותקבלו עולם בו NBC ניצחה את החודש הראשון של עונת החורף 2013-2012 מבחינת נתוני הרייטינג בקרב צופים מתחת לגיל 50, הקבוצה המעניינת את המפרסמים. אך, האם מוקדם מדי להכריז על קאמבק ? לאחר קריאה מעמיקה של נתוני הרייטינג ובהסתמכות על מקורות בתוך התעשייה ניתן למצוא 3 עובדות שיכולות לגרום לראשי NBC לחייך ושתי עובדות קובעות שלרשת עדיין יש דרך ארוכה בכדי להשתקם.

נתחיל עם החדשות הרעות.

The Voice מציגה מצב בו רשת NBC חזקה מכפי שהיא באמת.

The Voice, אשר מניבה השנה בין 12 ל 13 מיליון צופים בכל ערב לא הייתה בלוח המשדרים בעונה שעברה. בשנה שעברה שובצה The Sing Off שכמעט ולא צפו בה (4.6 מיליון צופים בממוצע) וגם The Biggest Loser המתפוגגת לאיטה לא הייתה טובה בהרבה ( כ 7 מיליון צופים בממוצע בשנת 2011). "הם לקחו שלש שעות שהיו גרועות מאד והפכו אותן למוצלחות" טען מקור בתוך אחד הרשתות. כאשר יום שבת מוקדש לשידורים חוזרים ויום ראשון מוקדש לפוטבול, שלש, ובמקרים מסוימים, ארבע שעות של The Voice מייצגות 20% מהנתונים של רשת NBC. אז, מה הבעיה ?

למען האמת, אין שום דבר רע ואפילו מפתיע בתוכנית ריאלטי המעלה נתוני רשת: רשת FOX הפכה לרשת מספר 1 בגלל "אמריקן איידול", אבל כאשר יגיע חודש דצמבר, The Voice תעלם מלוח המשדרים (חופשה בין עונות) לארבעה חודשים עד לעונה הבאה שתחל רק בסוף חודש מרץ ובתחילת חודש ינואר 2013 גם ערב הפוטבול של יום ראשון. אם מורידים את שתי התוכניות הללו מהמשוואה, NBC חוזרת לפלרטט עם המקום הרביעי מקרב חמש הרשתות הגדולות בכל מה שקשור לנתוני הרייטינג. יתרה מכך, עדיין לא ברור באם ההחלטה של רשת NBC לשדר 2 עונות של The Voice במהלך השנה היא החלטה נכונה. קו החיים של הצלחת תוכניות ריאלטי עושה רושם שהולך ומתקצר ולראייה התוכנית Undercover Boss של רשת CBS, אשר הייתה להיט גדול בשתי העונות הראשונות ועכשיו היא רק סותמת חורים בלוח של יום שישי. The X Factor לא הייתה מעולם להיט גדול, אך העונה השנייה שלה כבר כעת מניבה נתונים פחות טובים מהעונה הראשונה שלה. גם The Voice ירדה ב 20% מנתוניה לעומת העונה הראשונה. "זו אסטרטגיה חכמה לזמן קצר, אך לטווח הארוך, השאלה הופכת להיות: האם ברשת לא "שורפים" את התוכנית מהר מדי ?" טוען מקור ותיק בתעשייה ההוליוודית. נקודה נוספת היא שבעונה הבאה, באביב, יצוצו שופטים אחרים (עונה 4) כאשר שאקירה ואשר יגיעו וכריסטינה אגילרה וסי לו גרין יוצאים לחופשה ויכול להיות מצב שהמותג יפגע בשל כך. "התוכנית הזאת מונעת על ידי כימיה של 4 השופטים וכעת עומדים להחזיר רק חצי מהפאנל לעונה הבאה באביב." טוען מקור אחר. הוסיפו לכך את העובדה ששלש עונות של התוכנית ישודרו במשך כשנה ותקבלו מצב שסביר להניח שלתוכנית נותרה עוד שנה או מקסימום שתיים עם נתונים כה גבוהים.

הערב של יום חמישי הוא קטסטרופה.

רשת NBC התמודדה עם בריחת צופים בערב של יום חמישי במשך שנים (עוד משנת 2004 כאשר The Apprentice שודרה בערב זה). אבל בעונה הנוכחית, הנתונים של הערב, שעד לפני כעשור היה הטוב ביותר של הרשת, פשוט מחרידים: 30 רוק, Up All Night, ו Parks and Recreation מגיעות בקושי ל 3 מיליון צופים באותו ערב, כאשר Community (שצפויה לחזור בחודש פברואר) הניבה רק 10 או 15 אחוז יותר מכך בעונה שעברה ו Parks and Recreation לא ירדה מ 4 מיליון צופים במהלך החודש הראשון של עונת 2012-2011. המצב של The Office, שבמשך שנים הייתה עוגן חזק מאד מבחינת נתוני הרשת בערב יום חמישי, מדאיג הרבה יותר בכך שהיא קורסת בעונה האחרונה שלה. לפני כעשרה ימים, הסדרה הצליחה להשיג כ 4 מיליון צופים, מספר הצופים הכללי הנמוך ביותר שלה מעולם ו 30% פחות מנתוני עונת החורף הקודמת באותם ימים. ואז יש גם את Rock Center, הפרויקט של בראין וויליאמס, אשר יצר חור שחור עבור הרשת בשעה 10 בערב ומכאיב לה במצב שהוא כואב מלכתחילה. ברשת הבינו שהגיע הזמן לשינוי כאשר 30 רוק ו The Office מסתיימות בתום העונה ו Up All Night יוצאת לחופשה ארוכה בכדי ליצור את עצמה מחדש כסיטקום ואז, ככל הנראה, להתבטל בתום העונה. רשת NBC תחזיר את Community בתחילת 2013 ותחזיק אצבעות לכך ש 1600Pen תצליח. אך בשל העובדה שהאפשרויות לפירסום ביום חמישי גבוהות מאד, כאשר אולפני הסרטים רוצים לקדם את יציאת הסרטים החדשים שלהם, הנתונים הגרועים של הערב לא מציבים את הרשת במצב טוב וכמכשול גדול בדרך להחלמה מלאה.

וכעת נעבור לסיבות שהרשת יכולה לחייך לאור נתוני הרייטינג.

ברשת עשו עבודה טובה מאד בניצול The Voice בכדי להפוך את Revolution להצלחה הגדולה ביותר של עונת החורף עד כה.

תשכחו מכך שמדובר בסדרה נדושה ולכך שרבים צופים בסדרה בכדי ללעוג לה בטוויטר. Revolution היא עד עתה הלהיט היחיד של העונה. נכון, הסדרה מקבלת תמיכה גדולה מ The Voice שקודמת לה, אבל היא לא מצליחה רק בגלל זה. לשם השוואה, Smash שודרה גם כן אחרי The Voice ועדיין לא קיבלה יותר מ 3.0 נק' מדד בקרב הצופים מתחת לגיל 50 מלבד הפרק הראשון. עד לפני שבוע, Revolution הניבה בכל פרק 3.0 נק' מדד ומעלה. יתרה מכך, היא גם בין הנצפות ביותר ב Revolution .DVR "נראית כמו הדבר האמיתי" מודה מפיק מתחרה. סיבה אחת למסיבה היא, שעושה רושם שהקהל שהרשת אספה לסדרה הזאת לא הגיע אליה בשנים קודמות. מדובר בקהל חדש לחלוטין. אנשים אחרים בתעשייה עדיין סקפטים שסדרה עם מוטיב המדע בידיוני תחזיק מעמד ליותר מעונה אחת או שתיים. מדובר בדאגה לגיטימית, אבל דאגות דומות נשמעו לגבי סדרות כמו 24 ו Lost ושתיהן שרדו למשך זמן רב. הכל יהיה תלוי ביוצרי הסדרה באם Recolution תזכה לחיים ארוכים כמו השתיים הנ"ל, או להצלחה רגעית כמו Heroes.

...בשעה שמספר נוסף של סדרות מראות גם הן פוטנציאל.

Go On לא זוכה לאותה הצלחה ש Revolution מגיעה אליה, למרות ששתיהן משודרות אחרי The Voice, אבל היא הרבה יותר מ"רק בסדר" עבור הרשת. יתרה מכך, היא עוברת בקלות את המתחרה שלה ברשת ABC (Happy Endings) ורצה כתף אל כתף עם מתחרה נוספת ברשת FOX, הלא היא New Girl , הלהיט של העונה הקודמת. "נתוני הסדרה מחזיקים מעמד מספיק זמן בכדי לומר שהיא תזכה לעונה שנייה" טוען מקור בתעשייה. בנתיים, Grimm, שזו לה העונה השנייה, מניבה נתונים סולידיים ואף טובים ביום שישי, כאשר היא מנצחת את הערבים מבחינת נתוני הרייטינג כנגד כל הרשתות ובכל שעה. ויש גם את Smash, למרות שנתוני הרייטינג של הסדרה ירדו ככל שהעונה הראשונה של הסדרה התקדמה, ועדיין רבים צופים בה בשביל לבקר אותה, הסדרה יצרה לעצמה קהל בסיס רחב אחרי The Voice. הסדרה תבחן בחורף, כאשר היא תזוז למשבצת השידור של יום שלישי בשעה 10 בערב בחודש פברואר, אך באם היא תצליח לשמר את הקהל שהיה לה בעונה הראשונה, מדובר יהיה בשיפור של נתוני ערב יום שלישי עבור הרשת. ביחד, Go On, Grimm ו Smash הן מוצרים חזקים שהרשת פתחה במשך 18 החודשים האחרונים. מדובר בנתונים חיוביים עבור כל רשת.

נראה שעתה NBC נמצאת סוף סוף תחת הנהלה אשר חושבת בצורה נכונה.

בתקופת ג'ף זאקר\בן סילברמן ב NBC, הקהילה הקריאטיבית של הוליווד, וסוכני שחקנים חשובים וגדולים מאד, אשר שיחקו תפקיד חשוב בכל הנוגע לאיוש הסדרות החדשות, הרגישו שהרשת הפכה לבת ערובה בידי אנשים שאין להם כבוד למדיום התקשורתי. לדידם, הכל היה רק עניין של תיקון מקומי, או במילים המפורסמות של זאקר "ניהול תמורת רווחים שוליים". השניים היו בוש וצ'ייני של עולם הבידור. אך בעידן גרינבלאט והרברט, נראה שמבוגרים מנהלים את רשת NBC. למרות שהם החליטו לשדר שתי עונות בשנה של The Voice, הם לא מיהרו להעלות את העונה השנייה כבר בחודש ספטמבר 2011, אלא חיכו לחודש ינואר 2012 בכדי להזניק את התוכנית. בניגוד למה שסביר להניח, זאקר היה עושה בדיוק ההפך ולא מחכה, משום שהיה מדובר ברווח מהיר. בנוסף, גרינבלאט היה זהיר מאד לגבי הרווח של הרשת בשנה האחרונה. נכון, הוא ומנהלים נוספים מסרו ל New York Times מספר ציטוטים לסיפור אודות המומנטום של נתוני הרייטינג בעונה הנוכחית, אך הם בעיקר שמרו על פרופיל נמוך במדיה והיו חכמים מכדי להצהיר הצהרות והודיעו שעדיין הדרך שהרשת עומדת לעבור היא קשה וארוכה. גרינבלאט והרברט ביצעו מהלך מאחורי הקלעים בכך ש"חטפו" את משבץ הלוח של רשת ABC, ג'ף באדר, ומספר 2 שלו סטיבן קרן, בכדי לנהל את "חדר המלחמה" לניצחון בנתוני הרייטינג. נכון, אולי חלק ממעריצי הסדרה Community לא יאהבו את המהלכים של הרשת ובעיקר את התמיכה במהלך של Sony Pictures Television שהוביל לפיטוריו של דן הרמון, יוצר הסדרה, ולדחיית עליית העונה החדשה, אך לכל אותם מעריצים, חשבו על כך: ברשת החליטו בסופו של דבר לשדר את העונה החדשה ביום חמישי החל מה 7 בפברואר ולא לשדרה ביום שישי במהלך שסביר להניח היה סותם עליה את הגולל בתום העונה. היכולת להודות בטעות היא סימן למנהיגות טובה. וזה אלמנט שסוף סוף חזר לרשת NBC. זה לא מבטיח הבראה מוחלטת עבור הרשת, אך זו התחלה טובה.


הערה: הניתוח מתבסס על כתבה של ג'וזף אדליין, כתב תרבות אמריקאי.

7 תגובות:

שקד אמר/ה...

כתבה טובה.
תודה רבה.

אנונימי אמר/ה...

כתבה טובה
תמשיך עם הניתוחים והתחקירים כמו בתחילת דרכך
תודה רבה

אנונימי אמר/ה...

תודה רבה.

אנונימי אמר/ה...

תודה

ניר אמר/ה...

כמה שחיכיתי לכתבה מעין זו.

ההתעוררות הזוחלת של NBC היא מצד אחד דבר חיובי, אך יש לו גם צדדים שליליים.

בתור אחד שנהנה כל שבוע מקומדיות מופת דוגמת "30 Rock", "The Office", "Community", "Parks And Recreation", אני חושש שהעולם הזה בדרך להיעלם (למען האמת, חלקו כבר ייעלם בתום העונה הנוכחית לצערי)...

היה יתרון לרשת NBC כשהיא הייתה חבוטה על הרצפה. זה אפשר לסדרה כה שנונה כמו קומיוניטי ולסדרות דומות להמשיך למרות הכל. למרות הרייטינג הבעייתי. למרות חוסר הבאזז. בשנה שעברה, כל שבוע שבו יצאו פרקים של הסדרות הללו שאלתי את עצמי כיצד הייתי מסתדר אילו הן היו מתבטלות (וזו שאלה שכנראה אשאל בעונת השידורים הבאה).

אני מקווה שברשת NBC המתחדשת אט-אט, נמשיך לקבל עדיין את אותו הקו הייחודי שמאפיין אותה, בעיקר בכל הקשור לקומדיות - שלא ניתן ולא יהיה ניתן לראות בשום רשת אחרת.

אם תעשה זאת - וגם תצליח לשמור על הרייטינג, אהיה הראשון להכתיר אותה בחזרה כמלכת הטלוויזיה.
Must See TV. ממש כך.

Urix אמר/ה...

תודה על הכתבה המעניינת.

דוד אמר/ה...

כתבה מעולה ומענינת תודה רבה,