יום ראשון, 25 בנובמבר 2012

שלב סיכום עונה: The Vampire Diaries, עונה שלישית: עונת מעבר.



איך שלא מסתכלים על העונה השלישית של הסדרה The Vampire Diaries מדובר בעונת מעבר. העונה שמכינה את הצופים למהפך שאלנה עומדת להפוך. אלנה מאבדת לאט לאט את משפחתה לאחר שבעונה הקודמת דודתה ג'נה מתה ובמהלך העונה ג'רמי נשלח מחוץ לעיר בכדי לגונן עליו מפני הערפדים "המקוריים". גם את חבריה היא מאבדת בצורה זו או אחרת לאחר שבוני מעוצבנת עליה שבגללה אמה הופכת על ידי דיימון לערפדית ולמרות שהשתיים חוזרות לדבר זה כבר לא אותו דבר. קרוליין בעיקר נמצאת לצד בוני בשלב הזה. ולבסוף, מתברר שלאלריק יש זהות שנייה, אשר מחסלת חברי מועצה ולקראת סוף העונה הוא גם הופך לערפד על בכדי לצוד את הערפדים ה"מקוריים", אך מאחר ואלנה מתה גם הוא מת ואלנה מאבדת את הדמות ההורית האחרונה בחייה.

גם בגזרת משולש האהבים סטפן-אלנה-דיימון מדובר בעונת מעבר שמגיעה לסיומה רק בחלק האחרון של הפרק האחרון של העונה לאחר שאלנה מקבלת את ההחלטה עם מי היא רוצה להיות. בתחילת העונה אלנה מתקרבת יותר ויותר לדיימון מאחר וסטפן הופך שוב ל"מרטש" בכדי להגן על אלנה ואח"כ בגלל שקלאוס כופה זאת עליו, והשניים אף מתנשקים בעצמה בפתח החדר שלהם בבית מלון כאשר הם בדרכים, אולם ככל שהעונה מתקדמת סטפן חוזר לעצמו ועושה שוב את דרכו אל אלנה וממש לקראת סוף העונה אלנה מגיעה להחלטה שהיא חייבת לבחור באחד מהם. היא בוחרת בסטפן.

ולבסוף, מדובר גם בעונת מעבר, שבסופה (בפרק האחרון של העונה) קוראי הספרים שחיכו לכך קיבלו את מבוקשם: אלנה מתחילה את השינוי להפוך לערפדית. מאחר ובפרק לפני האחרון של העונה אלנה סובלת מדימום מוחי ובכדי להצילה מרדית' נותנת לה דם ערפדים ולקראת סוף הפרק, כאשר רבקה ואלייג'ה חושבים שקלאוס מת, הם גורמים למותה של אלנה מבלי לדעת מה עומד לקרות.

גם עבור הדמות של בוני מדובר בעונת מעבר, אשר זו עבורה העונה בה היא מתבגרת, לאחר שהיא חווה אכזבה במערכת יחסיה עם ג'רמי, אכזבה במערכת היחסים עם אמה שחוזרת לחייה ובסוף הופכת לערפדית ואכזבה מאלנה שגרמה לכך. בפרק האחרון של העונה אנחנו עדים כבר לבוני אחרת: הרבה יותר נחושה ובטוחה בעצמה. היא יודעת מה היא רוצה ולא תתחשב יותר בדעה של אף אחד אחר בכדי להשיג זאת.

רבים מודעים לכך שעונת מעבר מאופיינת בעליות ומורדות. עבורי, העונה השלישית של הסדרה The Vampire Diaries מייצגת בעיקר בלגאן. בתחילת העונה בוני נעדרת למספר פרקים, אח"כ קתרין חוזרת למספר פרקים וגם היא נעלמת, ובאמצע העונה גם ג'רמי עוזב את העיר למספר פרקים וחוזר רק לקראת תום העונה. החסרון של הדמויות באותם פרקים בהם הם נעדרים מורגש, בעיקר אלו של קתרין וג'רמי.

במהלך שנתיים וחצי העונות הראשונות הפכו את קתרין לדמות מרכזית ואז, עוד בחצי הראשון של העונה, הדמות נעלמת מהמסכים ומאז לא שומעים עליה. בשעת מאבק כה קשה נגד הערפדים "המקוריים" ? חבל, היה רצוי להשאיר את הדמות. אני מודע לכך שטענתי שעדיף ששחקנית אחת לא תגלם שתי דמויות, אך מאחר והדמות כבר הוצגה היא חסרה בהמשך העונה.

מה שעשו לדמות של ג'רמי לא היה יפה. בסוף העונה השנייה סוף סוף לג'רמי היה קצת נחת, כאשר הוא קיבל מושא אהבה בדמותה של בוני המכשפה. ואז, מספר פרקים בלבד בתוך העונה, הראו שהוא כביכול בוגד בה עם אנה, החברה שלו לשעבר שעתה היא רוח רפאים. ואז, גרמו לכך שהוא יעזוב את העיר ורק לקראת סוף העונה הוא חוזר. יכול להיות שבהפקה "הולכים" בעקבות הספרים, אך לטעמי היה בכך טעם לפגם. נמאס שהפכו את הדמות של ג'רמי לרכיכה.

דווקא הדמות של קרוליין קיבלה סיפור יפה בעונה השלישית, כאשר מתברר שאביה שונא וצד ערפדים, ובתחילה הוא מנסה "להציל" אותה מהיותה ערפדית, אך בסופו של דבר הופך בטעות לערפד בעצמו ומעדיף למות כדי לא להמשיך ולהיות ערפד.

בהפקה לא הסתפקו בכך ויצרו משולש אהבים חדש: טיילר-קרוליין-קלאוס. לא נמאס ? אני יודע שלי כן. להראות פתאם שקלאוס, שכביכול הוא המתורבת שבחבורת הערפדים ה"מקוריים" נדלק דווקא על קרוליין היה קצת מצחיק. אבל בשביל מה צריך עוד משולש אהבים בסדרה ?

ואם כבר הזכרנו את קלאוס. לאחר שבמשך עונה וחצי אנחנו שומעים פעם אחר פעם עד כמה קלאוס הוא בלתי מנוצח, ולאחר שקלאוס גם מחסל את מייקל, אביו, לפתע פתאם בפרק הלפני אחרון של העונה נמצא הפתרון ? לייבש אותו ? באמת ? לי זה נראה הזוי.

מלבד היותה עונת מעבר, העונה השלישית של הסדרה גם מתמקדת בערפדים "המקוריים" ולאט לאט אנו מתוודעים לכל המשפחה. לפי דעתי, ניתן היה להשאיר את הדמויות ליותר ממספר פרקים במהלך העונה, במיוחד את דמותה של אסתר (אליס אוונס), האם, שנראה היה שהנוכחות שלה הוסיפה לסדרה.

גם התוספת של רבקה (קלייר הולט) הייתה חיובית מאד, למרות שלעיתים נראה שקצת מיצו את העניין של הערפדית הבלונדינית (קרוליין) המעט ילדותית (למרות שלכאורה היא בת יותר מאלף שנים, היא מתנהגת כילדה).

אז, לראות או לא לראות ?
מעריצי הסדרה לא יפספסו גם את העונה הזאת ולא משנה מה אומר. עבורי מדובר בירידה באיכות, בוודאי בהשוואה לעונה הראשונה הטובה מאד והעונה השנייה הטובה מעט פחות. מכיוון שמדובר ב"עונת מעבר" ניתן לסלוח למפיקים ולצלוח את העונה בתקווה לעונה רביעית איכותית יותר.

דרך אגב, עבורי זה היה יותר מעלבון שהסדרה Ringer של שרה מישל גלר ("לוחמת בערפדים" בעברה בסדרה "באפי קוטלת הערפדים") לא הצלחה לשרוד יותר מעונה ברשת ה CW, ואילו העונה השלישית של The Vampire Diaries הניבה נתונים כה גבוהים. איפה הצדק ?

4 תגובות:

ירין אמר/ה...

היי,
קודם כל קראתי את הידיעה לגבי המחסור שלך בזמן ושלא נבקש ספויילרים בתגובות, אז זה לא בדיוק בקשה לספויילר פשוט ראיתי בפינת מענה לקוראים ששאלו מי ימות באנטומיה, פרסמת ספויילר כזה שמישהו מהאנטומיה של גריי ימות?
אשמח לפרטים

דוד אמר/ה...

דרך אגב, עבורי זה היה יותר מעלבון שהסדרה Ringer של שרה מישל גלר ("לוחמת בערפדים" בעברה בסדרה "באפי קוטלת הערפדים") לא הצלחה לשרוד יותר מעונה ברשת ה CW, ואילו העונה השלישית של The Vampire Diaries הניבה נתונים כה גבוהים. איפה הצדק ?

נכון !!!!!

אנונימי אמר/ה...

תודה על הסיכום, בנתיים העונה הרביעית יותר טובה.
לגבי ההערה על רינגר, זה ההבדל בין רייטינג של תוכנית מתחילה, לבין רייטינג של תוכנית מבוססת עם קהל מעריצים קבוע.
בנוסף, חייבים להודות שרינגר היתה משעממת. רק אחרי שהתסריטאים הבינו שזמנם שאול העלילה התחילה לתפוס תאוצה.

אנונימי אמר/ה...

אחלה ביקורת, מסכימה לגמרי.

אגב קלאוס, אותי מצחיק שקלאוס היה כל כך מפחיד ובלתי מושג בהתחלה, ופתאום עכשיו הוא נדחף לכל מקום.


ואגב 2, אלינה אולי בחרה בסטפן בסוף העונה אבל בעונה הזו היא שוב מתעניינת בדיימון. מזה כבר נמאס.