יום ראשון, 25 בדצמבר 2011

ביקורת: House Of Lies, פיילוט: בעייתי.



רבים מהצופים הישראלים, וגם האמריקאים, חיכו לפרויקט הבא של קריסטין בל. השחקנית, אשר הפציעה אל המסכים ככוכבת סדרת הקאלט "ורוניקה מארס" בשנת 2004 (למען האמת, היא הופיעה לפני כן במספר סרטי קולנוע וטלוויזיה, אך הם היו פחות משמעותיים לקריירה שלה) והופיעה בעונות השנייה והשלישית של הסדרה Heroes למספר פרקים, אך לא הותירה שם את חותמה. מלבד התפקידים הנ"ל, השחקנית הופיעה במספר סרטים לא משמעותיים. עכשיו יש לה סדרה חדשה ברשת הכבלים Showtime, אם כי, חשוב לציין, שהיא לא הכוכבת הראשית. השאלה היא, האם הסדרה תשרוד מעבר לעונה הראשונה שתעלה ב 8 בינואר 2012. על פי הפיילוט, יש לי חששות כבדים שלא.

נכון, קשה להתנבא לגבי עתיד סדרות, במיוחד לגבי סדרות כבלים, אך רק על פי הפיילוט ניתן להצביע על מספר בעיות שהסדרה נתקלת בהן.

הסדרה מספרת את הסיפור של חברה לייעוץ במצבי משבר. בראש החברה נמצא מארטי קאן, אותו מגלם דון צ'ילדס (אליו אחזור בהמשך), שגר עם אביו הפסיכיאטר שפרש לגמלאות ובנו, שאוהב להתלבש בבגדי נשים. קריסטין בל מגלמת את דמותה של ג'יני ואן דר הובן ובין השניים יש מתח מיני ובפיילוט אף משוחחים על כך. חברים נוספים בחברה הם: קלייד (בן שוורץ) ודאג (שון לאוסון). מי שעוד תופיע בסדרה היא דון אוליברי כמוניקה, אשתו לשעבר של מארטי, בעלת חברה מתחרה ועל פי מרטי פסיכית בעלת מנהג לצרוך סמים. עובדה שלא מונעת ממנו לשכב איתה.

אז מה בכל זאת הבעיות שניתן למצוא בפיילוט ?

ראשית, השפה הגבוהה. לפחות בפיילוט יש הרבה מונחים עסקיים ואני מניח שעובדה זו לא תיעלם במהלך העונה היות וזו מהות הסדרה. בכך הסדרה תקשה מעט על הצופים והיא תמתג את עצמה כסדרה מעט אליטיסטית. עובדה זו מעט מצחיקה היות והסדרה משודרת באותו יום ובאותה רשת שמשדרת את הסדרה Shameless, אשר מספרת את סיפורה של משפחה מהמעמד התחתון. לזכותם הסדרה ניתן לומר, שהצופים שמוכנים לספוג את המונחים הטכניים דווקא ייהנו מכך, אבל זה יצריך מהם להיות מושקעים בסדרה.

בעיה נוספת שניתן להצביע עליה היא הדמות הראשית. דון צ'ילדס, הינו אפרו אמריקאי וקשה למצוא בארה"ב (למרות שלא בלתי אפשרי) סדרות (בעיקר דרמות) בהן הכוכב הראשי הוא אפרו אמריקאי. עובדה מצערת בשנת 2012 אך נכונה מאד. למרות שלטעמי דון עשה בפיילוט עבודה טובה מאד, המבחן שלו יהיה מול הקהל האמריקאי השמרן, במיוחד לאור המתח המיני הבין גזעי שיצרו בינו לבין הדמות של ג'ני (קריסטין בל).

כמו כן, הדמות הראשית נוהגת לפנות למצלמה ולהסביר חלק ממהלך העניינים. זה היה חדשני כאשר בסדרה The Office החליטו שהדמויות יפנו למצלמה, זה בסדר כשעושים זאת בסדרה Modern Family, אבל בשלב כלשהו זה מתחיל להימאס. לטעמי, השלב הזה יגיע מהר מאד במידה והמגמה תמשך לאורך כל הסדרה.

בעיה מרכזית שזועקת לשמיים היא: כמה סיפורים על חברות במשבר יכולים להיות ? נכון, ניתן למצוא קומץ סיפורים על חברות במשבר, אך לבנות על כך סדרה שלמה שתחזיק יותר מעונה ? לפי דעתי, בשל מחסור בחומרים בשלב כלשהו הסדרה עשויה לשנות את פניה ולא לעסוק במה שהיא מתיימרת לעסוק ולהסתפק רק בפאן האישי של הדמויות.

ולבסוף, בדרך כלל בפיילוט משקיעים בצורה גבוהה מאד בכדי לקבל אישור לסדרה, במקרה הזה הלכו בסדרה קצת רחוק מדי. בסדרה "שרפו" כמעט את הנושאים החמים שיכלו. המתח המיני (שעדיין לא נוצל) בין הדמויות של מרטי וג'ני אותו כבר שמו על השולחן מהפרק הראשון של הסדרה, העובדה שהשתמשו בעירום גברי ונשי החל מהרגע הראשון של הפיילוט, סצינה לסבית בשירותים, מכות בין שתי דמויות במסעדה וקיום יחסי מין רגילים ברכב. לאן הסדרה יכולה עוד להתקדם ? לסצינות סאדו-מאזו ? אני מבין את הצורך בלשכנע את הרשת, אך לטעמי הלכו בפיילוט מעט רחוק מדי וכאשר הסדרה תתקדם ההשוואה לפיילוט רק תפגע בה.

לאחר שמנינו את הבעיות, אפשר גם לומר מילה טובה או שתיים על הסדרה. ראשית, לפחות על פי הפיילוט מדובר בתסריט איכותי. השפה קצת גבוהה ויש שימוש במונחים טכניים, אך התסריט ברמה גבוהה. המשחק של הדמויות ללא דופי ונראה שהליהוק (פרט אולי של הדמות הראשית בשל הבעיה שציינתי) נכון. אבל בעיקר, הסיפור "זרם" והיה מעניין מאד.

אז, לראות או לא לראות ?
לפחות על פי הפיילוט נראה שמדובר במוצר איכותי. יכול להיות שהבעיות שהזכרתי בביקורת יצוצו במוקדם או במאוחר, אך בהתייחס רק לפיילוט, ניתן להעניק לסדרה סיכוי. אה כן, ציינתי שמדובר בסדרה של קריסטין בל ?

2 תגובות:

מני אמר/ה...

סיכום יפה. לא ראיתי עדיין את הפרק הראשון כי אני מחכה שהוא יצא בצורה רשמית וכנראה באיכות טובה יותר. לא משנה איכות הסדרה יש סיבה אחת לראות את הסדרה הזו: קריסטן בל. השחקנית האהובה עלי עוד מימי ורוניקה מארס הבלתי נשכחים. חבל שהיא לא מקבלת את הכבוד המגיע לה בתעשייה. נקווה שתהיה סדרה טובה!!!

אנונימי אמר/ה...

למה אתה רואה את השפה הגבוהה בתור חיסרון? בהאוס לדוגמא זה לא פגע בסדרה ואולי אפילו עזר לה.