יום שני, 27 בדצמבר 2010

שלב סיכום עונה – דקסטר, עונה חמישית: תסמונת העונה שאחריי.


לנוכח הביקוש הרב לערוך "שלב סיכום עונה" לעונה החמישית של הסדרה דקסטר החלטתי בסופו של דבר להיעתר לבקשה ולהעביר לכם את הרשמים שלי ממנה.
לפני שאתחיל בסקירה, עליי לציין שאני צופה נלהב של הסדרה מהעונה הראשונה שלה ולמרות שלא הסכמתי עם כמה מהלכים שאירעו בה במהלך העונות, הרי שארבע העונות הראשונות של הסדרה סיפקו לי הנאה רבה.
ניגש למלאכה.
כל מי שראה את כל העונות של הסדרה בוודאי הבחין שהסדרה עברה שינוי די רציני ואני לא מתכוון לעובדה שג'ולי בנז סיימה את תפקידה בתור ריטה, ושמספר פרקים בתוך העונה גם שני הילדים הגדולים, קודי ואסטור , נעלמים למספר פרקים במהלכה. אני מתכוון לעובדה שקיימת תחושה בליבו של הצופה שכל העונה עוברת ב"הילוך איטי". גם אירועי הפרק האחרון, אשר היוו את נקודת השיא של העונה לא מגיעים לאירועי השיא של עונות קודמות. לפי דעתי, התחושה הנ"ל נעוצה בעובדה שהעונה הרביעית של הסדרה כל כך חזקה ועוצמתית, כך שכל ניסיון להגיע לאותה רמה נתקל בכישלון יחסי.
נקודה בעייתית נוספת היא שבשל העובדה שדקסטר איבד את אשתו וקודי ואסטור, שני הילדים של ריטה, עוזבים אותו ואת הסדרה למספר פרקים, קיימת תחושה שניסו בהפקה לבנות מחדש את הסדרה. לפי דעתי, צעד חזק יותר היה לנסות ולהראות כיצד דקסטר מנסה להיות אב לשני הילדים. נכון, במהלך העונה היה סיפור משנה שכלל את אסטור, אבל זה כבר לא היה אותו דבר. העובדה שפירקו כמעט לחלוטין את התא המשפחתי לאחר ארבע עונות יצרה חלל ריק שלא התמלא במהלך העונה, למרות צירוף דמותה של לומן (אגיע אליה בהמשך).
הנקודה הבעייתית השלישית שניתן להדגיש היא, שהפרק האחרון של העונה היה מאד מאכזב. בכל העונה בנו את הקשר בין לומן ודקסטר, כקשר כה חזק ואינטנסיבי, אבל בהחלטה של רגע היא מחליטה לעזוב אותו ? יתרה מכך, במהלך העונה היא הופכת לרוצחת כשהיא מחסלת שני אנשים, כולל את הדמות הרשעה הראשית של העונה, אבל לאחר שהיא נפטרת מהגופה שלו פתאום היא מרגישה הקלה שהכל נגמר ? באיזה עולם בדיוק היא חיה ? מדובר בדמות שעברה אונס קבוצתי ולאחר שחולצה הפכה לרוצחת ופתאום הכל בסדר אצלה ? היא לא מרגישה דחף נסתר אחר ? פתאום כל הפצעים הנפשיים שלה הגלידו ? ממש לא אמין. הייתה תחושה שהתסריטאים רצו פשוט לסגור את הסיפור של הדמות ולכן כתבו את הסוף הזה. להגוורדיה דפקה את הקריירה של דברה ובפרק האחרון שלה העונה פתאום הן הופכות כמעט לחברות ? כל מי שראה את הפרקים האחרונים של העונות הקודמות יכל להבחין, שמדובר בסוף צפוי, חלש וממש לא בקנה מידה של פרקי הסיום של העונות הקודמות.
מה בכל זאת אהבתי בעונה הזאת ?
ראשית. למרות שחלה ירידה באיכות בעונה החמישית של הסדרה לעומת עונות קודמות, עדיין מדובר בסדרה שעולה בכמה דרגות על מרבית מהסדרות ששוטפות את מסכינו. התסריט, למעט הנקודות הבעייתיות שציינתי, עדיין היה ברמה גבוהה ובעיקר מהפרק החמישי עד האחד עשרה, העניק תחושה ורצון אצל הצופים להמשיך ולראות את הסדרה.
נקודה חיובית נוספת היא ג'וליה סטיילס. מדובר בשחקנית מהדרגה הראשונה ועובדה זו ניכרת לכל אורך העונה. לא כל שחקנית הייתה יכולה להגיע לאחר ארבע עונות בהן זכינו לראות את ג'ולי בנז כריטה, הדמות הנשית הראשית לצד דקסטר ועדיין להציג נוכחות חזקה מאד על המסך. חבל רק שבניגוד לעונות קודמות התסריט היה ברמה פחותה יותר. לפי דעתי, במידה וסטיילס הייתה זוכה לתסריט טוב יותר, כפי שזכתה בנט, התוצאה הסופית הייתה טובה יותר.
ולבסוף. נערך ניסיון לפתח, ניסיון שלפי דעתי לא צלח, את הדמות של דברה. מי שעקב אחר הסדרה לאורך ארבע העונות הקודמות הבחין שהדמות של דברה צוירה כסובלת מהרס עצמי וכאחת שלא יודעת להעריך אהבה גדולה כשזו ניצבת מולה (הרי היא עזבה את האהבה הגדולה שלה, אנטון, לטובת רומן עם גבר מבוגר ממנה בשלושים שנה). בעונה הזו, אנו רואים את דברה מנסה להיאבק בשדים הפנימיים שלה ולנצח אותם בכדי להעניק לעצמה את האפשרות ליהנות מפרי האהבה שלה עם קווין, למרות המחלוקות שהיו לה אתו בנוגע לחשדות שהיו לו בנוגע לאחיה. גם אם מדובר בסוף עונה מאולץ, ולכן אני חושב שהניסיון לפתח את הדמות נכשל, עדיין מגיע לתסריטאים קרדיט על כך שניסו.
לסיכום, הבעיה המרכזית של העונה החמישית של דקסטר היא בכלל העונה הרביעית של הסדרה. לפי דעתי, העונה הרביעית של הסדרה הייתה כמעט מושלמת, כולל סוף יוצא דופן, ולכן כל מה שבא אחריה לא יכל היה להתמודד עם הגדולה שלה. הצופים ציפו לפחות למה שקיבלו בעונה הרביעית, אבל לצערי הם קיבלו מוצר קצת פחות טוב ומכאן האכזבה. הרעיון, לתפוס חבורת אנסים, היה מעניין, והתוספת של ג'וליה סטלייס הייתה נהדרת ובמקום, אבל התסריט היה ברמה פחות טובה ופרק הסיום היה מעט מאכזב ביחס לעונות קודמות. למרות זאת, עדיין מדובר בסדרה שטובה בכמה דרגות ממרבית הסדרות אשר משודרות בימים אלו על מסכי הטלוויזיה, במיוחד הדברים אמורים לגבי פרקים חמש עד אחד עשרה. על פי הדיווחים בארה"ב, הסדרה אמורה לקבל תסריטאי ראשי חדש לעונה השישית, כולי תקווה שהרמה של הסדרה, כשאני שם דגש במיוחד על התסריט, תחזור להיות כפי שהייתה בארבע העונות הראשונות שלה.

Share on Facebook

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

ניסיתי לכתוב פה משהו מקודם וזה לא הסכים להעלות לי תתגובה...אולי עוד אנשים נתקלו בתופעה?
בכל אופן תודה על הניתוח, אני מסכימה איתו. באמת היתה תחושת אכזבה מסיום העונה, אם כי היו לדעתי כמה הברקות בעונה הזו, כמו הרעיון להפגיש רוצח סדרתי עם קורבן ולעמת אותם במקום שבו לוקחים את החוק לידיים, כמו בסט של דקסטר, ולא באולמות בתי משפט, ששם עורך דין ממולח יכול לחלץ את גדול הרוצחים לחופשי. סוג כזה של משפט שדה הוא פנטזיה כמוסה של הרבה קורבנות התעללות או שוחרי צדק למיניהן, וזה גם סוג של הצדקה לאלימות, והרי הסדרה מחפשת להביא מקרי קיצון של הצדקה לרצח, כמו של דקסטר. כאילו, פה אפשר לשחרר קיטור ולרצוח חופשי וזה נתפס ע"י הצופים כלגיטימי.
טוב, בקיצור, הניתוח של D1D1 משקף את חוות דעתם של צופים רבים, על פי מה קראתי.
תודה!

אנונימי אמר/ה...

באמת עונה מאכזבת, בפרט הסיום שלה.
ראיתי ברשת שהחליפו את המפיק, שהיה בסך הכל עונה אחת, ושהתגובות של הצופים בארה"ב היו מאוד מעורבות, למרות שיא הצפיה והרייטינג שהעונה קבעה
הרבה צופים התאכזבו מהעונה בכללותה במבט לאחור.
אם אתם שואלים את דעתי התסריט סבל מחוסר איזון, הדמות של ריטה היתה אנטי תיזה לזו של דקסטר, של האישה הטובה, הנורמטיבית שרואה בדקסטר את הטוב והחיובי בו.(בעונה הראשונה הוא היה חצי אוטיסט עם הפרעות קשות כזכור). בעונה הזו כולם היו רוצחים וקרימינליים, והיתה תחושת חסר, ה"קוסמות" הזו של איש משטרה ומשפחה ביום ורוצח בלילה נעלם, ונשאר רק רוצח ועוד רוצח ועוד רוצחת.
עוד דבר, הדם הרע בין שני כוכבי הסדרה (מישהו אמר שזוגיות בעבודה זה NO-NO-NO?) השפיעה באופן בולט על האווירה על הסט שזלגה למצלמה. פשוט ראו שהם לא נהנו מהעבודה.

תודה D1D1 שאתה נענה לבקשות שלנו, אתה #1!!!