יום שני, 16 באוגוסט 2010

פרויקט מיוחד: רשתות השידור האמריקאיות הגדולות בצרה – הקהל הצעיר בורח להן.


בימים האחרונים התפרסמה ידיעה שלא רבים מהצופים ערים לה או מייחסים לה תשומת לב רבה. הידיעה גורסת כי בשנים האחרונות הרשתות האמריקאיות הגדולות, NBC, ABC, FOX וCBS (אני מוציא את רשת ה CW מהמשוואה משום שהסדרות שלהן מכוונות בראש ובראשונה לקהל הצעיר והנתונים שלהן בקרב הקהל הזה סבירים), הולכות ומאבדות את הקהל הצעיר שלהן לטובת רשתות הכבלים השונים ובראשם USA, TNT, ABC Family ו A&E. השאלות שבוודאי אתם מעוניינים לשאול למשמע הידיעה הן (ואני אתאכזב אם אתם לא מעוניינים לשאול אותן): כיצד הידיעה הזאת משפיעה על הטלוויזיה האמריקאית ? ומה יהיו התוצאות של המגמה הזאת ?
ראשית, בואו נתחיל עם ההשפעה של הידיעה. לכשעצמה הידיעה לא משפיעה על אף אחד, אולם היא מצביעה על דאגה גדולה מאד בקרב כמה אלמנטים בתעשיית הטלוויזיה.
ההשפעה הגדולה ביותר היא על אחראי השיווק של הרשתות. כיצד ? החברות אשר מחזיקות את הרשתות באוויר באמצעות תשלומים מפרסומות קוראות בדיוק את אותם נתונים שהצבעתי בפניכם ואף מרחיקות לכת ומנתחות נתונים אלו ניתוח עמוק יותר. מניתוחים אלו עולה, כי הקהל אשר ציבור המפרסמים מכוון אליו, נשים וגברים בגילאי 49-18, הולך ומתבגר, כאשר כמות הצעירים אשר נכנסים וצופים בסדרות של הרשתות הללו מתמעטים עם השנים והם נוהרים אל רשתות הכבלים. עם הנהירה הזאת גם המפרסמים עוזבים, משום שהם רואים בפירסום ברשתות הכבלים השקעה טובה יותר לעתיד.
עזיבת המפרסמים, אם כי יש לציין שהעזיבה היא איטית, בתוספת המצב הכלכלי הלא טוב בחברה האמריקאית גורמת לכך שתקציבי הפקת סדרות יעברו קיצוץ די משמעותי. כל הרשתות, מלבד CBS, כבר קיצצו לפני כשנה את תקציבי ההפקות שלהם ו CBS עשתה זאת השנה. מה קיבלנו ? מוצר קצת פחות טוב.
להלן שתי דוגמאות:
כל מי שצפה בסדרה צ'אק הבחין, כי העונה השנייה הייתה ללא ספק העונה הטובה ביותר מכל שלוש העונות. כאשר הסדרה חודשה לעונה שלישית ניתן היה להבחין בקיצוץ. מפיקי הסדרה התלוננו, כי בשל הקיצוצים הם לא יכלו לשתף את כל הקאסט בכל פרק, כפי שקרה כמעט בכל פרקי העונה השנייה. התוצאה: הסדרה הפכה אפלה מדי ודי כבדה ביחס לעברה ולכן קיבלנו מוצר פחות טוב.
דוגמא נוספת היא מה שקרה הקיץ לסדרה Criminal Minds. ללא ספק מדובר בסדרה שמצדיקה את עלות ההפקה שלה, כאשר היא מנצחת כמעט מדי ערב את שעת השידור שלה ולעיתים אף את כל הלילה. ברשת החליטו בכל זאת לקצץ לאחת מהסדרות המצליחות שלה את עלות ההפקה ובשל כך השחקנית איי. ג'יי קוק עוזבת את הסדרה ושחקנית נוספת, פייג' ברוסטר, קיבלה קיצוץ משמעותי בשכר. אז נכון, אולי יכניסו דמות נשית נוספת לסדרה, כלל לא ברור שזה יקרה אבל בואו ננסה להאמין לנציגי הרשת, אבל גם אם זה יקרה עדיין לא ברור כיצד דמות כזאת שתכנס תשפיע על הדינאמיקה הקבוצתית שרצה כבר כמעט 5 עונות. לקח לג'ו מונטנה כמעט עונה שלמה עד שהציבור התרגל אליו וכך גם במקרה של פייג' ברוסטר.
בשל העובדה שקהל הצופים משתנה והופך בוגר יותר, קיים סיכוי גדול שגם התכנים ישתנו. הסדרות יפנו לקהל המבוגר יותר ולכן גם סדרות מסוגן של צ'אק או V אשר פונות לקהל צעיר יותר, הסיכוי שלהן לשרוד קטן יותר. ניתן היה לראות את זה העונה בצורה די משמעותית כאשר השתיים סיימו את העונה עם נתונים די גרועים. אצל צ'אק המצב החמיר במיוחד כאשר עברו לשדר לפי שעון קיץ. בשל העובדה ששעון הקיץ גרם לכך שיהיה אור למשך שעה אחת נוספת הקהל הצעיר יותר נשאר בחוץ שעה אחת נוספת וחזר הביתה מאוחר יותר מכרגיל והרייטינג של הסדרה ירד.
עכשיו זה כבר הפך לכדור שלג. בשל עזיבת הקהל הצעיר ויצירת סדרות שפונות יותר לקהל מבוגר יותר כגון עקרות בית נואשות, אחים ואחיות, האנטומיה של גריי, NCIS, חוק וסדר וגרורותיה, CSI וגרורותיה, הקהל הצעיר רואה את זה ופונה לרשתות הכבלים משום שהסדרות שלהן נראות לו כפונות אליו. ל USA יש מספר סדרות כאלו:
Burn Notice, Royal Pains, White Collar, Covert Affairs, Legal Minds, Facing Kate.
ל TNT יש את Leverage ואולי אפילו את Rizzoli & Isles שלמרות הגיל היחסית מבוגר של השחקניות הראשיות פונה לקהל צעיר יותר. ל A&E יש את The Glades וכעת גם את Breakout Kings. אפילו ערוץ המדע בידיוני מצליח להישאר צעיר ורענן עם סדרות כמו Warehouse 13, Eureka, Haven, Stargate Universe ו Sanctuary. ואני לא מתחיל לדבר על אופרות הסבון לנוער של רשת ABC Family שמצליחות לעיתים יותר מאלו של רשת ה CW (הן גם טובות יותר, אבל זה נושא לכתבה אחרת).
אז נכון, NBC מנסה לשנות מעט את המגמה כאשר היא משאירה את צ'אק ומוסיפה את Undercovers ו Chase, אבל זה עדיין לא מספיק. שימו לב ללוח של CBS ונסו להצביע על סדרה שפונה לקהל צעיר ולא, תיאורית המפץ הגדול היא לא דוגמא טובה, אני לא מצאתי. המצב אצל רשת ABC דומה, כאשר אפשר להוריד את V כיוצאת הדופן, ואם תורידו את Glee מרשת FOX לא תקבלו סדרה אחת בערבי שני-חמישי (יום שישי לא נחשב משום ששעת השידור היא בדרך כלל בית קברות לסדרות ולכן אני גם לא מחשיב את Human Target ואת המשך העונה של The Good Guys) שפונה לקהל צעיר.
לסיכום, הקהל הצעיר עוזב לאיטו את הרשתות הגדולות ועל פי ניתוח של העונה האחרונה מסתבר שזה לא קורה רק בתקופת לוח שידורי הקיץ, ולמען האמת אני לא חושב שניתן להאשים אותו. ההיצע של רשתות השידור עבור הקהל הצעיר הוא מועט והסדרות אשר פונות לטעמו מצויות ברשתות הכבלים השונות. אתם מתפלאים שרשת USA מצליחה כל כך ? הסדרות שלה פונות בדיוק לקהל הזה. ברגע שהרשתות יטפחו סדרות שפונות לקהל הזה הוא יחזור. הדוגמא הטובה ביותר היא, דרמת המשטרה החדשה – Rookie Blue אשר פונה לקהל הזה ונתוניה בקיץ הזה היו לא רעים בכלל ואף זיכו אותה בחידוש מוקדם לעונה שנייה. כלומר, כאשר הרשת מנסה והמוצר מספיק טוב הקהל יחזור, אבל לאור ההתנהלות של הרשתות הללו בשנים האחרונות, ולאור הביקושים לפיילוטים שכבר מתחילים לזרום החוצה נראה שהן לא עומדות לשנות המצב, אפילו NBC מחפשת אופרת סבון נוספת לצד Parenthood.
עד שהרשתות הללו לא ישנו את צורת המחשבה שלהן ויצרו סדרות עבור קהל הצופים הזה הוא ינדוד לשדות זרים, כלומר אל רשתות הכבלים, וייקח איתו חלק נכבד מהמפרסמים. בשל כך תקציבי ההפקות של הסדרות ימשיך לרדת והמוצר הסופי שלהן יהפוך לפחות ופחות טוב. ואז הקהל ימשיך לברוח. מישהו חייב לעצור את כדור השלג הזה אבל לא נראה שזה עומד לקרות.

4 תגובות:

רן אמר/ה...

כמה שזה עצוב........
מצד אחד הרשתות הגדולות הן האשמות
כי כל הסדרות שלהם משעממות מוות
וכל הסדרות שפנו לנוער וגם למבוגרים
כמו גיבורים 24, אבודים, מבט לעתיד
וכו'.. הסתיימו
ובמקום לפתח סדרות כאלה שיש להם קהל ענק והצלחה עצומה אז הם מייצרות סדרות
שבכלל לא מעניינות ת'צופים

עצוב גם כי אני פשוט לא סובל את
הסדרות של רשתות הכבלים שמדברות
לנוער כמו מה שכתבת -> הם תמיד
סדרות ללא המשכים -ז'תומרת כל פרק
עלילה משלו שנסגרת בסוף הפרק
איך זה יכול לעניין מישהו
זה בכלל לא מאתגר לא מותח שם דבר
אין בזה

ועכשיו נדפקנו שמצד אחד הרשתות
הגדולות הן האשמות במצב ומצד שני
רשתות הכבלים שמייצרות זבל בלי
סוף (אני מדבר על הסדרות שמדברות
לנוער)

NBC היא היחידה שמעלה משהו מאתגר
בחורף The Event

חבל שהסדרות הכי גדולות עליהם מוותרים

מאיה אמר/ה...

מסכימה בכל מילה מתקשה להבין את האמריקאים האלה למה לא להשקיע בסדרות שמדברות אל כולם וזוכות להצלחה מסחררת

יש להם נוסחה להצלחה למה לא להשתמש בה?

ו- D1D1 שלא תחשוב שעזבתי את הבלוג שלך
אני קוראת בו כל יום רק לפעמים אין לי כח לכתוב תגובה

מקווה שאתה עוד זוכר אותי פה אהה....

טוב יאללה מממ...בייייייי

לוטן אמר/ה...

בעקבות מה שכתבת D1D1 אני רוצה לציין לדוגמה את רשת AMC שגילתה אומץ לב ונועזות כשהעלתה את רוביקון, שזו סדרה שלמרות שהיא בפירוש מתרחשת בתקופתנו, בניו יורק, ומדברת על תרחישים אקטואליים כמו אל קעידה וכו', שפת הצילום שלה ומבנה העלילה שלה מזכירים מאוד את הסדרות הבלשיות של שנות ה-70 טרום עידן הטכנולוגיה והמחשבים. כמעט ולא רואים שם צג מחשב, כולם משתמשים בתיקיות קרטון ועפרונות (לנו דור הלפטופים בטח זה נראה מופרך לחלוטין) וכל התקדמות בעלילה נשענת על המוח האנושי בלבד, לא רק על המסך ובעלילה אלא גם אצל הצופה!! אני התמכרתי לגמרי ולא יכול לצפות לפרקים הבאים, וגם בארה"ב יש עניין סביב הסדרה, שכביכול כבדה ומיועדת למבוגרים, גם אצל בני נוער!! הנה דוגמה לכך שכשיש הברקה וכשיודעים מי קהל היעד (חובבי בלשים, גיקים, חובבי תשבצים ותעלומות, חובבי סרטי שנות ה-70) אז הכל דופק פיקס.
אני ממליץ בחום!!!

חן אמר/ה...

סדרה מעולה רוביקון ממש אבל ממש טובה