יום שישי, 27 במאי 2016

שלב סיכום עונה: The Magicians, עונה ראשונה: הפתעה לטובה



כאשר מדברים על סדרות של רשת Syfy בדרך כלל מדברים על סדרות ברמה נמוכה מאד. מעטות הסדרות שהגיעו מבית היוצר של הרשת הזאת, שאפשר לומר שהיו סבירות ומעלה (ההוכחות האחרונות לרמה הנמוכה של הסדרות של הרשת הן Z Nation ו Wynonna Arp). בשנים האחרונות, לפי דעתי, אפשר להצביע על שתי סדרות שהרמה שלהן הייתה סבירה והן: Warehouse 13 ו Haven (לפחות בתחילתה). ולכן, כאשר דובר על הפיכת ספרי The Magicians של לס גרוסמן לסדרת טלוויזיה דווקא עבור הרשת הנ"ל, רבים בוודאי חשבו שהמוצר הסופי לא יהיה מספיק טוב. ממבט על העונה הראשונה אפשר לומר שמדובר בהפתעה לטובה.

החדשות הטובות לגבי הסדרה הן, שבהחלט מדובר במוצר הטוב ביותר שהרשת העלתה בשנים האחרונות. יכול מאד להיות, שהסיבה לכך היא שהסדרה מתבססת על הספרים, אבל הדוגמא של Shdowhunters מוכיחה, שספרים טובים לאו דווקא יכולים להפוך לסדרות איכותיות. שלא תבינו אותי לא נכון, הסדרה סובלת ממספר בעיות, אותם אציין בעוד מספר משפטים, אבל בהחלט מדובר במוצר ששווה צפייה.

אפשר לומר שהסדרה מושפעת מאד מספרי "הארי פוטר", ולא רק בשל העובדה שגם הפעם מדובר בסדרה על קוסם צעיר, אם כי הפעם מדובר בצעירים, אשר אמורים להיות בגילאי אוניברסיטה ולא בגילאי העשרה או בתיכון. ההשפעה של הסדרה לא נפסקת בספרי "הארי פוטר", אלא גם מספרי "נארניה" ומשאר סיפורי פנטזיה. למרבה הפלא, השילוב של הרעיונות מהספרים הללו בסדרה זו ברמה מספיקה לצפייה. לא מדובר ביצירה הטובה ביותר בז'אנר ובהחלט אין בה את מרכיב ההתמכרות שיש בסרטי "הארי פוטר", אך בהשוואה למוצרים כגון The Secrets Circle או שאר סדרות קוסמים\פנטזיה בעת האחרונה מדובר בהחלט בשדרוג.

האלמנט הברור ביותר בהשוואה בין היצירות הוא, שבעוד ש"הארי פוטר" כוון בעיקר עבור ילדים ונערים, אך גם מבוגרים יכולים ליהנות מהם, הרי ש The Magicians מכוון ישירות למבוגרים. למרות שההתחלה דומה מאד לספרי "הארי פוטר", כאשר נער צעיר מגיע לאקדמיה ללימודי קסמים, הרי שרמת הכתיבה והסצנות בהחלט מכוונים למבוגרים בלבד.

האלמנט שמצביע על כך בבירור הוא סצינות הסקס, אשר אנו חוזים בהם כבר מהפרקים הראשונים, כאשר הצופים חוזים בפני וקיידי מקיימים יחסי מין. ב 13 הפרקים הראשונים של העונה הראשונה חזינו כמעט בכל סצינות הסקס האפשריות: סקס הטרוסקסואלי בין כמעט כל הדמויות, סקס הומוסקסואלי ואפילו סצינה לסבית בין אליס לג'וליה, שלמרות שאפילו שמדובר כביכול בחלום של קוונטין (הדמות הראשית), עדיין מדובר בסצינה מפורטת. יתרה מכך, ניתן לחזות גם באורגיות (אחת מפורטת ואחת באמצעות הבזקים לאחור שקוונטין חווה). כמעט כולם שכבו עם כולם ואה כן, בעונה זו יש גם סצינת סקס מוזרה בין אליס לקוונטין. אתם מתארים לכם ב"הארי פוטר" את הרמיוני מבקשת מרון שינגוס בה באמצע סצינת הסקס ? ודרך אגב, אחרי שכולם שכבו עם כולם כבר בעונה הראשונה, מה יקרה בעונה השנייה ? סיבוב נוסף ?

וזו גם אחת הבעיות של הסדרה. לא ברור מדוע הצופים זקוקים לכל הסצינות המפורטות הללו, אשר מסיטות מאד את תשומת הלב מהסיפור המרכזי, של הרדיפה אחר "החיה", הקוסם המיסתורי, אשר משליט את הטרור שלו על עולם הקסמים ומתברר שגורלם של הצעירים באקדמיה, קוונטין וחבריו, קשור בגורלו. עושה רושם שכמעט כל סדרת כבלים הפכה את הסצינות הללו לאלמנט חובה. וחבל שכך.

בגלל סצינות הסקס הנועזות עוזרת להפקה העובדה שחברי הקאסט של הסדרה הינו מבוגר יתר על המידה. כפי שציינתי, הדמויות אמורות להיות בגילאי 20-18, אבל שימו לב לגילאי השחקנים: ג'ייסון רלף (קוונטין) בן 30, סטלה מב (ג'וליה) בת 27, אוליביה טיילור דודלי (אליס) בת 31, הייל אפלמן (אליוט) בן 30, סאמר בישיל (מרגו) בת 28, ג'ייד טיילור בת 31,  גילו של ארג'ן קופטה (פני) לא ברור, אך הוא כבר שמונה שנים בתעשייה. בדרך כלל, עדיף שהשחקנים שמשחקים את הדמויות יהיו באותו גיל של הדמות, או לפחות קרוב מאד לגיל, ולעיתים זה מעט מפריע לצופה שמחפש מעט אותנטיות, אך במקרה הזה השחקנים חייבים להיות בוגרים יותר בכדי לצלוח את הסצנות הללו. הבעיה מתחילה, כאשר עוברים אל עולם הקסמים והפנטזיה. היה מוזר לראות את השחקנים יושבים בכיתת לימוד בתחילת העונה.

במידה ואנחנו נוגעים בשחקנים חייבים להודות בפה מלא: אף לא אחד מהשחקנים משאיר את הצופה בפה פעור. לא תמצאו בסדרה זו את הכוכב הבא. למרות שהם עשו עבודה טובה בגילום הדמויות (הייל די מוביל ברשימה) הרי שאי אפשר לומר שניתן לזהות את הדמויות עם השחקנים וזו הבעיה הגדולה ביותר שניתן להגיד על שחקן שמגלם דמות.

בהמשך לגזרת השחקנים, הרי שמבחינה ויזואלית (וכן, עד שזה יישמע מעצבן, זה חשוב לחלק מהצופים) מדובר בקאסט נאה מאד, שקל גם ליחצן אותו, אך בגזרה הזאת, הצופים הגברים מקבלים יותר מהצופות. בין אם מדובר בסטלה, אוליביה, סאמר או ג'ייד. לא אהבתי את העובדה שניסו להבליט יתר על המידה את החזה השופע של אוליביה על ידי העובדה שהיא לבשה בגדים צמודים מדי. זה הזכיר לי במידה רבה את מה שעשו לאנג'לינה ג'ולי בסרטי "טומב ריידר", אם כי במקרה שלה זה היה נחוץ בשל הרצון לשמר את הדמות שלה ממשחקי המחשב. עוד הסבה לא נחוצה של תשומת לב. חבל, מדובר בשחקנית טובה.

מבחינת התסריט. אפשר להצביע על חלוקה ברורה. החלק הראשון של העונה (פרקים 7-1) הוא גם החלק שנכתב בצורה טובה יותר, בעיקר משום שהוא עוסק בנושא המרכזי ופחות מתרכז במערכת היחסים של קוונטין ואליס. החלק השני, אשר שם את מערכת היחסים הנ"ל במרכז (עד לשני פרקי הסיום של העונה), גורם לתסריט לאבד מהחדות שלו. לא ברור באם מדובר בעיבוד ישיר של הספר (אני מודה, לא יצא לי לקרוא את הספרים שעל פיהם נכתבה הסדרה), אבל בהחלט ניתן לחזות בירידה באיכות.

אם כבר מדברים על מערכת היחסים שבין קוונטין לאליס, במשך כמעט עונה שלמה קוונטין עורג אליה ועד שהשניים מצליחים להיות ביחד מפרידים אותם ברגע, כאשר הפרק שזה קורה (פרק 11) נכתב בצורה לא מספיק טובה. הסיטואציה גם מזכירה במידה מסוימת את הפרידה של רוס ורייצ'ל בסדרה "חברים", כאשר קוונטין בוגד באליס, אבל לא בהכרח באשמתו (לא שזה עוזר לקוונטין בדיוק כמו שזה לא עזר לרוס).

אז, לראות או לראות ?

לראות, אבל רק אם אתם מעל גיל 18. זו בהחלט לא סדרה לילדים ונוער. הסדרה מתמודדת עם בעיות לא קטנות בכמה גזרות: הרעיון לא מקורי ומדובר למעשה בהכלאה של מספר ספרים. בגזרת התסריט, בחלק השני של העונה, כאשר צריכה להיות עליית מדרגה נרשמת ירידה באיכות התסריט. ולבסוף, לא ניתן להצביע על שחקן או שחקנים אשר נראים ככוכבי על. למרות כל זאת, הרי שבפועל המוצר הסופי מספיק טוב בכדי להעביר 13 פרקים בצורה סבירה. לא תפלו מהרגליים כשתצפו מהסדרה, אבל בהחלט תוכלו ליהנות ממנה, בוודאי אלו מכם שחובבים את הז'אנר הזה. אה כן, ואם אפשר שבעונה השנייה, חלקה של מריאנה יגדל. כל דקה שקייסי רוהל על המסך זו הנאה צרופה. חבל שהיא רק בגדר שחקנית אורחת מתמשכת בעונה הראשונה. 

3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

תודה, רק לגבי הגילאים של השחקנים- לרוב השחקנים מבוגרים בהרבה מגילם בסדרה- אתה הזכרת בניתוח של 90210 שנאביד במציאות התחיל את הסדרה בגיל 28 ועל המסך היה בגיל העשרה... גם עוד בשולחן לחמישה סקוט וולף שיחק בן 16 כשגילו היה 30+ ורק לפני כמה פרקים בשיקאגו פי.די. אחד השחקנים נאמר שגילו בסדרה 27 בעוד שהוא חגג כמה ימים אחרי שידור הפרק יומולדת 41... וזו לא סדרת בני נוער
אבל שוב משום מה אתה מדגיש דברים שאולי מציקים לנו כצופים שרוצים שהסדרה תהיה נאמנה למציאות- ששחקן רוסי ישחק דמות רוסית שישראלי ישחק את הדמות הישראלית בסדרה, אבל זו גישה קצת ילדותית- מה שמעניין את המלהקים אלו איכויות המשחק לכאורה ולא הגיל ו/או המוצא ולכן כשמארק איווניר הישראלי אך ממוצא אוקריאיני במקור זה עוד טוב וכמעט מושלם [בניגוד לדעתך בניתוח של הומלנד], ולעומת זאת בNCIS בפרק סיום העונה מארינה סירטיס היווניה שיחקה במבטא יווני ולא ישראלי את ראשת המוסד ולכתבת בטלוויזיה הישראלית היה מבטא ערבי בכלל [למרות שלשם שינוי הכיתוב הפעם היה נכון ולא משובש]מזל שלילדה הישראלית הקטנה שליהקו היה מבטא ישראלי להצלת המצב ... [וכזכור הדמות הישראלית שםצזיווה הייתה שחקנית ספרדייה ונשמעה בהתאם..] לסיכום, אין מה לעשות, כנראה שיותר קל למצוא שחקנים יותר מבוגרים לתפקידי נוער ולא צעירים, וכך זה ימשיך לצערנו...[וכנ"ל ליהוק שחקניםצזרים שלא בהתאם למוצאם המקורי, צריך לזכור שרוב האמריקאים לא ממש דוברים עברית רוסית וגו', כך שלא מפריע להם האי דיוק...]

Unknown אמר/ה...

תודה רבה!! אני בכל מקרה איבדתי עניין מהפרק השני!!

אנונימי אמר/ה...

שרדתי עד תחילת פרק12 ואז נטשתי, כי גם כצפיית רקע בלבד היא די מקושקשת ולא ממש מעניינת לצערי [וזה פי שישה יותר מכמות הפרקים של המעגל הסודי ששרדתי, אז... ;)]