יום שלישי, 17 במאי 2016

ניתוח: ניתוח הלוח של רשת ABC לעונת 2017-2016: שעת ההימורים החלה





אם לאנשים היו שאלות לגבי נשיאת רשת ABC, צ'אנינג דאגי, הן נענו בימים האחרונים. דאגי, אשר עבדה עם נשיא קבוצת ABCTV, בן שרווד, הצליחה למתג את עצמה כשונה מקודמה, פול לי, על ידי הענקת אישור מוקדם למספר רב של סדרות, ובכך היא העניקה הרגשת בטיחות למפיקים ואפשרה להם להשאיר או להעסיק כותבים איכותיים ולהתחיל לעבוד על הסיפורים לעונה הבאה.

דאגי גם עשתה מאמץ גדול לבצע את ההחלטה האחרונה לגבי הסדרות שלה כמה שיותר מהר והשנה זה קרה יום אחד קודם לכן (בדרך כלל היא עושה זאת ביום שישי האחרון לפני פרסום הלוח והשנה זה קרה כבר ביום חמישי) ואיזו קבלת החלטות זו הייתה: 6 ביטולים, 4 אישורים ואישור של שבע סדרות חדשות, כאשר רק Last Man Standing חודשה כמדי שנה ברגע האחרון וגם הוא הגיע מוקדם יותר מבדרך כלל.

בניגוד לשנים קודמות לא ניתן להצביע על חידוש יוצא דופן של סדרה, כגון הצלה אפשרית ברגע האחרון ל Nashville, או הענקת עונה אחרונה לסדרת רבת שנים של הרשת, Castle. במיוחד הדברים אמורים לגבי הסדרה Castle, כאשר כל הסימנים הראו שהסדרה הייתה בדרך לחידוש וזאת לאחר שכל השחקנים שהיו אמורים לחזור לעונה הבאה חתמו על חוזה חדש, כולל עם הכוכב נייתן פילון, ובאולפנים סגרו את הנושא הכספי לשביעות רצון הרשת.

אולם, הדיווחים שמגיעים מתוך רשת ABC מצביעים על הסיבה המרכזית לכך. לפני כחודש הודיעו מפיקי הסדרה שהשחקנית הראשית שלה, סטאנה קאטיק (בקט), לא תחזור לעונה תשיעית במידה ו Castle תחודש. הבאז הגדול שההודעה הנ"ל עשתה למעריצי הסדרה גרמה להכפשת הסדרה ברשתות החברתיות ורבים גם הודיעו בפירוש שלא יחזרו לצפות בסדרה במידה ותחודש. ברשת לא רצו בפרסום השלילי והחליטו לוותר על התענוג שבסדרה. כמו כן, לאחר שברשת אישרו את Conviction לסדרה הם מצאו את הסדרה שאמורה להחליף אותה, לפחות בעיניהם.

המצב של Nashville שונה מעט. אין ספק שמבחינת נתוני הרייטינג הסדרה אכזבה, אולם נתוני ה DVR סייעו לה להגיע לנתונים שנעים סביב 2.0 נק' מדד ובכל זאת מדובר גם במותג של הרשת. אך הבעיות הגיעו משני כיוונים לא צפויים. ראשית, כוכבת הסדרה, היידן פאנטייר, ממשיכה לסבול מדיכאון אחרי לידה ובשל כך אף נעדרה ממספר פרקים רב בעונה הרביעית שלה. השחקנית כבר הודיעה שהיא מעוניינת לקחת פסק זמן בכדי לטפל בעצמה ואין ספק שגם אם הייתה ממשיכה לעונה חמישית, במידה והייתה כזאת, היא לא הייתה ממשיכה ב"פול טיים" כרגיל.

כמו כן, הסדרה מצולמת בטנסי, ובחודשים האחרונים חוקק שם חוק נגד הקהילה הלהט"בית. בהפקת הסדרה, וקוני בריטון, כוכבת הסדרה, בראשם, מאחר והיא אחת מהמפיקות, יצאה כנגד ההחלטה ואפשר לראות גם כיצד עוסקים בנושא בהרחבה בעונה הרביעית של הסדרה (נגעו בנושא בעונות קודמות, אך לא באותה אינטנסיביות). ברשת ידעו שבמידה והסדרה תחודש לעונה נוספת הם היו צריכים לצפות לשני מצבים: או שכל הפקת הסדרה תועתק למקום חדש, או שהם צפויים לחדשות שליליות בכל במקרה בשל המאבקים הצפויים להם מקרב הקהל השמרני. והיות וברשת ראו שבהפקה לא מתכוונים לשתוק, הם ידעו שהכותרות השליליות יגיעו בכל מקרה. בשל כך ברשת החליטו להימנע מכך וביטלו את הסדרה.

אלמנט נוסף שניתן להצביע עליו בלוח המשדרים החדש של הרשת הוא היעדר ה"קריצה" למותגים של "דיסני". הכוונה היא לכך שברשת ביטלו את הסדרה Agent Carter וכן את "החבובות" ומצד שני לא העניקו אישור לסדרה לספין אוף של "ש.י.ל.ד.", הכוונה היא ל Most Wanted.

לגבי Agent Carter, למרות הצהרות הרשת על כך שבמידה ויחליטו לאשר את Conviction (הסדרה החדשה של היילי אטוול, כוכבת Agent Carter) היא תוכל לעבוד במקביל גם על Agent Carter, הרי שבפועל זה היה בלתי אפשרי. במידה ו Conviction תזכה לעונה מלאה וגם Agent Carter הייתה זוכה ל 8 עד 10 פרקים כמדי שנה, זה אומר שהשחקנית הייתה עובדת 35 שבועות ברציפות וללא חופשות ! אפשרות אחרת הייתה שהסדרה תעלה רק בחצי השני של העונה, אבל לאחר שהתקבלה ההחלטה לבטל את Castle זה כבר היה בלתי אפשרי.

לגבי "החבובות", נתוני הרייטינג היו פשוט מזוויעים ולא אפשרו לרשת לחדש אותה לעונה נוספת. אפשר היה לשמוע שמועות לגבי חידוש אפשרי לסדרה, אולם ברשת כבר החליטו לערוך "ניקיון יסודי" לקראת העונה הבאה ולכן אפילו הסדרה The Family, שחלק מכתבי הטלוויזיה האמריקאיים נתונו לה סיכוי קלוש לחזור, בשל העובדה שנתוני הרייטינג שלה היו יציבים בבינוניות מינוס שלהם, אפילו The Family בוטלה.

לגבי Most Wanted, הסיבה שהיא לא אושרה לסדרה ברורה: הפיילוט לא היה מספיק טוב. עד כמה לא מספיק טוב ? מאד. אפשר לראות זאת בכך, שעד לצפייה בפיילוט, הפרויקט היה נעול לעונה הבאה. מהרגע שמנהלי הרשת צפו בפיילוט הכל השתנה ולמרות שניתן היה לשמוע ביקורות חיוביות מעטות לגבי הסדרה הרי שחלק גדול מהביקורות היו שליליות והיות שסדרת האם, "ש.י.ל.ד." נאבקת בנתוני הרייטינג, ברשת החליטו לא לקחת סיכונים, אפילו כסדרה מחליפה בחודשים ינואר-פברואר.

מצד שני, דאגי גם חידשה שתי סדרות והן הגיעו במפתיע מאד. אין כמעט ספק שהסדרה The Catch הינה כישלון מבחינת נתוני הרייטינג. אולם, דאגי חידשה אותה משתי סיבות: העבר שלה עם שונדה ריימס, כאשר השתיים פיתחו ביחד מספר פרויקטים. סיבה שנייה ? האמונה העיוורת של הרשת בשונדה ריימס. הוכחה לכך אפשר למצוא בכך שהרשת אישרה לעונה הבאה פרויקט נוסף של שונדה, הכוונה היא ל Still Star-Crossed, וזאת למרות שאפילו פיילוט לא הופק לפרויקט, אלא רק הוצגה פרזנטציה בפני המנהלים.

הסיבה לכך שברשת אישרו לעונה נוספת את American Crime לעוונה שלישית וזאת למרות נתוני רייטינג לא מחמיאים היא הרצון להמשיך לעבוד עם ג'ון רידלי, מפיק הסדרה וגם כדי להראות שברשת בכל זאת מקדמים פרויקטים איכותיים, גם אם הם לא מצליחים מאד בנתוני הרייטינג וגם אם הם לא מצליחים לנפק לרשת כסף רב (קשה לשווק את הסדרה עבור פרסומות). ומאחר ולא אישרו את הפרויקט החדש של רידלי, Presence, הוחלט להעניק לסדרה עונה נוספת, שגם היא תגיע כ"סותמת חורים" בין חצאי העונות.

לגבי החידוש של Dr. Ken לעונה שנייה, הרי שמדובר בסיטקום זול מאד, אשר הצליח בצורה סבירה בערב יום שישי וברשת לא רצו לבטל את הסדרה בכל שלב. הסדרה הייתה מחודשת קודם לכן, לולא היא הייתה חלק ממשא ומתן גדול יותר עם אולפני Sony TV.

ברשת היו מרוצים מאד מנתוני שתי קומדיות נוספות: Fresh From The Boat, אשר קיבלה הודעת חידוש מוקדמת וכן The Real O'Neals. לגבי Fresh, היא החזיקה מעמד בערב לא קל עבורה ומול תחרות אל מול The Voice, NCIS,  ואפילו The Flash. ברשת היו מרוצים מאד מכך שבעונה השנייה היא צמחה והם חושבים שאותו דבר יקרה ל The Real O'Neals, ובשל כך חידשו אותה לעונה שנייה. עזרה לה העובדה שהיא בבעלות של ABC.

קומדיה אחת חדשה שברשת אישרו לעונה הבאה ועדיין ברשת סקפטים מאד לגביה הינה, Downward Dog, אודות כלב מדבר. ברשת עדיין לא בטוחים שהקסם של כלב מדבר יחזיק מעמד לאורך זמן, אך לא יכלו להתעלם מהקסם שלה.

ואחרי ההקדמה הארוכה, הגיע הזמן להתייחס ללוח החדש של הרשת.

לאחר שמרשת NBC קיבלנו המשך של לוח, שהיה במקורו יציב , ומרשת FOX קיבלנו לוח גרוע, לפחות בחצי הראשון של העונה הבאה. רשת ABC הינה הרשת הראשונה שעושה מהפכים בלוח השידורים שלה. אפשר להבין את מנהלי הרשת שלה, לאור המצב הגרוע שלה בנתוני הרייטינג.

אי אפשר שלא להבחין שברשת החליטו להרחיב את האלמנט הכי חזק שלה: הקומדיות שלה. לאור ההצלחה שלה בשנים האחרונות בהשקת קומדיות, והדוגמאות האחרונות היו Dr. Ken ו The Real O'Neals, החליטו ברשת להרחיב את רצועת הקומדיות של יום שלישי לשעה נוספת ובכך יצרה הרשת ערב קומדיות נוסף, אותו תנסה להשיק The Middle, אשר סייעה ליצב את ערב הקומדיות של הרשת בשנים האחרונות. הבעיה היא, שהניסיונות הקודמים בשנים האחרונות של רשתות NBC ו CBS נכשלו. מהלך זה גם יוצר מצב שערב יום רביעי יחל עם The Goldbergs, שאמנם יציבה בנתוני הרייטינג, אך בפעם הראשונה מזה שנתיים היא תהיה ללא "המשענת" של The Middle. מעניין יהיה לראות גם מה זה יעשה לרייטינג המדרדר של "ש.י.ל.ד.", אשר הוזזה לשעה עשר בערב של יום שלישי. דעה שלי ? לא דברים טובים.

אלמנט נוסף שבלט מאד היא העובדה ש Scandal לא עולה בחודש ספטמבר, אלא תחכה לחודש ינואר. הסיבה לכך הינה הריונה של השחקנית הראשית קרי וושינגטון, אשר גרם לקיצור העונה הבאה ל 16 פרקים בלבד. מעניין יהיה לראות את ההשפעה של שיבוץ הסדרה החדשה Notorious במקומה, בשל העובדה שהיא סדרה שונה ממנה, לרייטינג המדרדר של How To Get Away With Murder. דעה שלי ? לא דברים טובים...

אפשר לראות שבניגוד ל Taken של רשת NBC, אשר אושרה לסדרה חודשים לפני עונת הפיילוטים, הרי ש Designated Survivor, הסדרה החדשה של קיפר סאת'רלנד, אשר אושרה זמן רב לפני שאר הסדרות של הרשת, קיבלה את משבצת השידור הטובה ביותר עבור דרמה חדשה: בשעה עשר, אחרי ערב הקומדיות היציב של הרשת (יום רביעי), כך שנקודת הפתיחה שלה היא הטובה ביותר שיש.

ערבי שישי וראשון נשארו על כנם, פחות או יותר, כאשר רק Secrets & Lies נכנסת לערב יום ראשון
(בין Once Upon A Time ו Quantico) בכדי לייצב אותו, לאחר שהעונה הראשונה שלה בערב זה הניבה עבור הרשת נתונים יפים ומפתיעים. השאלה לגביה היא רק: מה תעשה ההמתנה הארוכה (למעלה משנה) בין שתי העונות לנתוני הרייטינג שלה, במיוחד לאור העובדה שהיא גם תתחרה ברוב העונה שלה אל מול
The Walking Dead ? דעה שלי ? לא דברים טובים, בכלל לא.

בשורה חשובה אחת יצאה עבור חובבי הסדרות של רשת ABC והיא: אם בשנים האחרונות חזינו בחציית סדרות לחצאי עונות, כאשר בחודשים ינואר ופברואר הם יוצאים להפסקה, אזי האלמנט הזה מתבטל, וברשת חוזרים למודל רגיל של עונה רגילה.

צריך גם להביט על מה שנותר לרשת בקנה, במידה והלוח שלה יקרוס ולמען האמת, אין שם בשורה גדולה מדי. למעט הסדרות של שונדה, אין שם יותר מדי. יהיה מאד מעניין לראות מתי תשולב הסדרה Time After Time, במיוחד לאחר שרשת NBC מעלה כבר בחודש ספטמבר את Timeless, שגם לה יש מוטיב של נסיעה בזמן. במידה ויחכו לחודש ינואר, יכול מאד להיות שזה יהיה כבר מאוחר מדי.

לסיכום, על פניו, הלוח נראה הגיוני מאד, אבל ברשת לקחו גם הימורים גדולים. במידה וההימור של הרשת על הקומדיות ייכשל, אפשר יהיה לראות כיצד שני הערבים קורסים לחלוטין ולוקחים איתם גם את הדרמות של השעה עשר, רצועת השידור שבעונה הקודמת קרסה אצל הרשת באופן רוחבי. ובעיה נוספת היא,  החזרת
Secrets & Lies למשבצת שידור בעייתית ולאחר הפוגה ארוכה.

הבעיה הגדולה יותר של הרשת היא שפרט ל Designated Survivor ול Time After Time (שגם היא תעלה רק בחצי השני של העונה) קשה למצוא סדרות חדשות, אשר יכולות לגרות את הדימיון של הצופים ולהוות נקודות אור עבור הרשת, משום שלמרות שבשנה שעברה הקומדיות החדשות של הרשת Dr. Ken ו The Real O'Neals שרדו לשנה שנייה, הרי שההצלחה לא הייתה גדולה יתר על המידה. יציבות היא מילה יפה, אולם הרשת זקוקה גם למספר להיטים בכדי לנסות לשנות את מצבה בנתוני הרייטינג. מבט על לוח השידורים החדש של הרשת יקשה על הצופים להבחין ביותר מדי פוטנציאל לכך.

הציון ללוח: 7. 




תגובה 1:

BlackEyes אמר/ה...

תודה רבה על הכל יש לי שאלה אחת.
תוכל לסכם את סיום העונה של המאה לפני שתסגור את הבלוג בבקשה?