יום רביעי, 2 בדצמבר 2015

שלב סיכום עונה: Constantine, עונה ראשונה: קשקוש



בשנים האחרונות רשת NBC ניסתה לצוות לסדרה Grimm מספר סדרות בערב יום שישי. עד כה, הניסיונות נכשלו. הכישלון האחרון הגיע בדמות הסדרה Constantine, אשר שרדה 13 פרקים בלבד לפני שבוטלה. מדובר דווקא בהפתעה היות ובשנים האחרונות כמעט וכל סדרת קומיקס זוכה לפחות לעונה שנייה, ואפילו Agent Carter של רשת ABC הצליחה לשרוד. לאחר צפייה ב 13 פרקי הסדרה, צר לי לומר זאת עבור המעריצים שלה, אבל הביטול שלה היה נכון. כל כך נכון.

הבעיה של הסדרה החלה עוד לפני שהיא עלתה לאוויר. בפיילוט שלה הדמות הנשית הייתה לוסי גריפית', אשר גילמה את דמותה של אברדין. משום מה הוחלט להחליף את לוסי ובמקומה לוהקה השחקנית אנג'ליקה קאליה, אשר גילמה את דמותה של זד. ראשית, לא ברור מדוע הוחלט להחליף את הדמות הנשית, לוסי עשתה עבודה סבירה בפיילוט. הבעיה הגדולה יותר הגיעה מהמחליפה שלה. זה היה ברור לכל צופה מהפרק הראשון בו היא השתתפה, אבל אנג'ליקה לא יודעת לשחק. נקודה. להביט בה משחקת החל מהפרק השני היה עלבון עבור צופי הסדרה. הסיבה היחידה שאני חושב שאולי יכולה להסביר את ליהוקה היה המראה החיצוני שלה, שאולי חלק יחשבו לסקסי יותר מזה של לוסי. אולם, טענתי במספר כתבות שפירסמתי, שזו טעות פאטלית, משום שאולי אפשר לעבוד על צופה לעשר דקות בדיוק, מעבר לכך הוא לא יישאר לצפות, גם לא עבור סדרת קומיקס. למען האמת, אפילו הליהוק של קלייר ואן דר בום, אשר הפציעה כנזירה אן מארי פלין באמצע העונה למספר פרקים היה נכון יותר.

בעיית ליהוק נוספת הייתה של מאט ראיין כקונסטנטין אבל לא מהכיוון שאתם חושבים. ראיין גילם את הדמות בצורה סבירה, אולם בניגוד לקיאנו ריבס, אשר גילם את הדמות בסרט הקולנוע, ראיין גילם את הדמות כפלייבוי ופחות כדמות עם עומק. יכול להיות שכך הדמות מוצגת בקומיקס (אני מודה, לא קראתי את ספרי הקומיקס), אבל יש דרך אחרת לעשות זאת, בצורה שתראה קשוחה יותר, בדיוק כמו שריבס עשה זאת. הצורה שבה גולמה הדמות הפכה אותה למעין מוצר פלסטי ומלאכותי, ובעיקר לא אמין. דמות אפלה יותר הייתה הופכת את הסדרה לאפלה יותר, ובעיקר לאיכותית יותר.

בעיה מהותית של הסדרה נבעה מהסיפורים שהיא רצתה לספר. לאחר שבע עונות של "באפי", עשר עונות של "על טבעי" ו 5 עונות של "ילדה אבודה", להמשיך עם הסיפורים של יצורים מהעולם התחתון המנסים להיכנס אל העולם האנושי כבר מאוסים ובעיקר, לעוסים. נכון, מתוך 13 פרקים היו מספר פרקים סבירים, אבל מרבית מהסיפורים חזרו על עצמם. או כמו שהפתגם קובע: אותה גברת בשינוי אדרת. זה לא מספיק, גם עבור סדרת קומיקס. כל סדרת קומיקס המכבדת את עצמה בשנים האחרונות הביאה משהו שונה, החל מ"סמולוויל", דרך "החץ הירוק" ועד "ג'ותהאם". ואילו "קונסטנטין" לא מצליחה לעשות זאת.

וזאת גם הבעיה העיקרית של הסדרה. אין ספק שעולם הטלוויזיה מוצף בסדרות קומיקס. לרשת ה CW יהיו השנה 3 סדרות שכאלו, לרשת ABC יש 2, לרשת FOX יש סדרה אחת וכך גם לרשת CBS יש סדרה אחת. כל אחת מהסדרות הללו הצליחו, בצורה זו אחרת, לייצר ייחוד כלשהו, בין היתר "ג'ותהאם" הציגה רענון של הדמויות מתוך חברות הקומיקס, בדיוק כמו ש"סמולוויל" הציגה כאשר עלתה לאוויר. Arrow הגיעה לאחר ש"סמולוויל" ירדה ובתור סדרת קומיקס, לפחות בעונה הראשונה שלה, בה היא שבתה את לב הצופים, היא הייתה מעין האנטי-תזה של "סמולוויל", אלמנט שסייע לה לזרוח כסדרת קומיקס לאחר עשר עונות של קודמתה. Constantine עשתה רושם כגרסה מעט שונה של Grimm ולא יותר מכך. אז, יכול להיות שמבחינה רעיונית היא התאימה לשיבוץ באותו ערב. אולם, מבחינה מעשית, בשביל מה הצופה צריך לראות שתי סדרות בזו אחר זו, שהן כמעט אותו דבר ועוסקות באותן נושאים ? התשובה ברורה, הוא לא צריך לעשות זאת.

אז, לראות או לא לראות ?

לא לראות. לא רק בשל העובדה שהסדרה מנתה 13 פרקים בלבד והסתיימה בקליף האנגר, אלא משום שהרעיון להפיק אותה היה שגוי, הליהוק היה שגוי, הסיפורים משומשים והתסריט שלה היה גרוע (פרט אולי לפרק או שניים). השימוש הנכון בדמות הוא בדיוק מה שעושים איתה כעת, כדמות משנית ב Arrow. מדובר בקשוקוש אחד גדול ובבזבוז זמן של כעשר שעות. עשר שעות אותם אתם יכולים לנצל לדברים אחרים. אנא, עשו זאת. 

3 תגובות:

Gilad אמר/ה...

לא מסכים. סדרה נהדרת. שחקן ראשי מושלם ואווירה קריפית/מבדרת.. ההתחלה קצת מסורבלת אבל מאמצע העונה כשמגיעים ה"ברוכיריה" זה נהיה מטורף ממש. מי שאהב את באפי יאהב גם את זה.

JamesCrow אמר/ה...

מצטרף לגלעד.
כפי שאמרת ורואים את זה גם לפי הביקורת - אתה לא מכיר את הקומיקס.

מצד המעריצים אין אדם אחד שלא אהב את מאט ראיין שהתאים כמו כפפה לדמות בעוד שקיאנו לא נחשב לאהוד כלכך וזה כי הוא לא היה כמו שהדמות באמת.

בנוגע לזד, אני אישית אהבתי לראות אותה על המסך ולא היה לה יותר מדי קטעים למען האמת.
למה בוצע החילוף?

היוצרים החליטו לשנות את הכיוון של מורה ותלמיד ובגלל זה הכניסו את זד - דמות שיש לה כוחות ויותר מן המשותף עם קונסטנטין.

הטעות לפי דעתי:
הסדרה פשוט יותר מתאימה לקהל של CW ולא היה יותר מדי מתח בתחילת העונה אלא יותר סדרת מקרים.

יש שמועות על כך שהסדרה החדשה של CW
LOT תכלול את קונסטנטין בעונה הבאה - מצד שני יש גם דיבורים על כך שאולי לא תהיה עונה שניה כי ההפקה יקרה..אבל בואו נהיה ריאלים..אם הרייטינג יהיה טוב הסדרה תמשיך ומקסימום האפקטים ירדו.

בקיצור אני אישית אהבתי את הסדרה אבל בעיקר בגלל מאט שבאמת שיחק את הדמות כמו שצריך וחבל שלא זכינו לעונה שניה אשר הייתה אמורה להיות על HellBlazer

Gilad אמר/ה...

תודה על החיזוק James Crow!!

גם אני מקווה לשובו של קונסטנטין- הלוואי...