יום שלישי, 22 בדצמבר 2015

שלב סיכום עונה: "12 הקופים", עונה ראשונה: לא מתקרב למקור



הדור הנוכחי אולי לא יודע זאת, אבל הסרט "12 הקופים", אשר יצא בשנת 1995, הוא אחד הסרטים הגדולים של שנות התשעים. יכול מאד להיות שהסרט נשכח מעט, אבל גם היום, כאשר צופים בו, הוא עדיין רלוונטי מתמיד (מי היה מאמין שעשרים שנה לאחר צאתו ז'אנר סרטי וסדרות האפוקליפסה עדיין יהיו מצרך כה לוהט ?). בשל כך, הידיעה שהסרט עומד לקבל עיבוד טלוויזיוני הרימה גבה בקרב צופים רבים שעדיין זוכרים אותו בחיבה. הבעיה הגדולה יותר היא שהערוץ שהחליט להביא את היצירה אל המסך היה Syfy, אשר לא ידוע בסדרות האיכות שלו.

בטור הזכות של רשת Syfy חייבים לרשום מספר הערות. ראשית, העובדה שהרשת הצליחה להשיק לאחר זמן כה רב סדרה שעוסקת במסע בזמן ואף להעניק לה עונה שנייה, וזאת למרות נתונים בינוניים מאד (0.3 נק' מדד ו 790 אלף צופים בממוצע לפרק) הוא לא דבר של מה בכך. מוזר לחשוב זאת, אבל רשת המדע בידיוני לא הצליחה לייצר סדרה שכזאת בשנים האחרונות ולא רק היא, למרות שהייתם חושבים שזה יהיה בראש מעייניה. 

אלמנט חיובי נוסף (או שלא, תלוי איך אתם מסתכלים על כך) הוא הניסיון בכלל להביא אל המסך את הרעיון של הסרט הכל כך טוב משנות התשעים. ההכרה שסרטים וסדרות מהז'אנר הזה מצליחים בשנים האחרונות בוודאי נתנו את ההכשר עבור הפקת העיבוד הנ"ל. 

ולבסוף, ניכר שבהפקה ניסו להתאמץ בגזרת התסריט בכדי שהוא יהיה איכותי, במיוחד בשל העלילה המפותלת. התוצאה ? למרות שבהשוואה אל הסדרות האחרות של הרשת אין כמעט ספק שהתסריט שלה הוא איכותי (עם מספר בעיות), עדיין הוא לא מתחיל אפילו להתקרב לתסריט של הסרט, אשר היה קרוב לשלמות (ולא, אין בכך הגזמה). 

בעיה עיקרית בתסריט שנבעה מהעובדה שמדובר בסדרה ולא בסרט היא הקפיצה בסצינות בין השנים. אפשר להבין קפיצה אחת או שתיים במהלך הצפייה (של כל העונה) ואם ממש נדיבים אפשר להבין גם קפיצה שלישית, כפי שקרה במהלך הסרט, אולם כאשר זה קורה לעיתים במהלך פרק בודד, כאשר לעיתים ישנן אף יותר מכך (למשל בפרק ה 11 של העונה), זה מתחיל לעצבן. הצופה מתחיל לאבד את הסבלנות, וזאת למרות שאולי הסיפור דורש זאת. 

בעיה נוספת בתסריט היא הקפיצה בין החצי הראשון לשני שלו. העונה הראשונה מורכבת משלש עשרה פרקים ועד לפרק התשיעי קצב העניינים מתנהל בקצב איטי ומבוקר, אולם החל מהפרק העשירי כאשר הדמות של רמזי משתנה כמעט ב 180 מעלות מתוך רצון להגן על בנו, קצב העניינים משתנה והסדרה עוברת להילוך גבוה עד לסוף העונה, אשר נראה כמו אנטי קליימקס אחד גדול, כאשר בסופו של דבר רמזי וקול, אשר שניות לפני סיום העונה עמדו לירות אחד בשני, משלימים. רמזי אף נותן לקול את ה"כרטיס" (הזריקה) למכונה עבור קאסי בכדי שהרופאה ג'ונס תציל אותה בעתיד ואילו קול מחליט להציל את רמזי לאחר שקאסי ירתה בו. עבורי, מדובר בסיום עונה עלוב. 

אך הבעיה העיקרית של הסדרה נעוצה בליהוק שלה. שימו לב לרשימת השחקנים של הסרט המקורי: ברוס ויליס, מדלן סטו, בראד פיט וכריסטופר פאלמר. כל אחד מהם הוא שחקן מהשורה הראשונה. בעיבוד הטלוויזיוני הליהוק של הדמות הראשית היה מזעזע. אי אפשר אפילו להתחיל להשוות בין אהרון סטאנפורד לברוס ויליס בתפקיד של ג'יימס קול, האדם שנשלח מהעתיד בכדי לעצור התפרצות מגפה אשר אמורה להשמיד שבעה מיליארד איש, זה קרוב לחילול קודש (אני מגזים, אבל אתם מבינים את הכוונה). ליהוק זה הוא כל כך בעייתי משום שהוא מקטין את הסדרה בצורה ניכרת. לא ברור מדוע נבחר דווקא סטאנפורד, אשר נראה יותר כפרצוף יפה מאשר שחקן איכותי. 

אמנדה שול עושה עבודה סבירה בתפקיד של קאסי ריילי, אבל גם היא לא מתקרבת למקור, אני מתכוון, כמובן, למדלן סטו, אשר בה ובכישרון שלה ניתן היה לחזות בארבע השנים האחרונות בסדרה Revenge. זה כמעט כמו להשוואת רכב מאזדה לרכב ספורט מפואר. נכון, רכב המאזדה עושה את העבודה כמו שצריך, אבל לא מתקרב לקאלסה של רכב הספורט המפואר. 

בהפקה החליטו לגוון מעט ואת התפקיד של בראד פיט, של הילד של לילנד גוניס, העניקו דווקא לאישה, כאשר אמילי האמפשייר קיבלה את התפקיד הנכסף. צר לי, אבל המשחק שלה נראה מוגזם מאד ובעיקר מזויף. שימו לב כיצד בראד פיט, אשר בתחילת דרכו דווקא נחשב בעצמו לפרצוף יפה ותו לא, מצליח להעביר את הדמות בצורה כה אמינה, ולא כפי שאמילי הציגה זאת, כאילו ילדה קטנה מגלמת את הדמות בפעם הראשונה. 

ולבסוף, למרות שזליקו איבנק נחשב לשחקן איכותי (מי שלא ראה אותו משחק בסדרה Damages הפסיד), עדיין המרחק בינו לבין כריסטופר פאלמר, אגדה בתעשיית הבידור האמריקאית, רחוק מאד. 

אז, לראות או לא לראות ? 

הרעיון של סדרה שעוסקת במסע בזמן הינו רעיון נכון, יכל מאד שגם הניסיון ליצור עיבוד לסרט הנהדר היה נכון, אולם ברשת Syfy היו חייבים להבין שהם היו חייבים להשקיע בסדרה מבחינה כספית בצורה רצינית. זה לא קרה, משום שלעיתים נראה היה שמדובר בסדרה מינימליסטית. את הבעיה הזאת אפשר היה "להחליק", אולם את בעיית הליהוק של הסדרה אי אפשר לטאטא מתחת לפני השטח, במיוחד עבור הצופים שצפו בסרט המקורי ולא רק עבורם. 

שאלה שעולה במוחי כרגע היא: מה היה קורה לו רשת AMC ולא רשת Syfy הייתה מאמצת את הפרויקט ? האם התוצאה הסופית הייתה אחרת ? משום מה נראה לי שהתשובה הייתה חיובית. 

בשל כך, ההמלצה שלי היא לראות...את הסרט המקורי ולא את הסדרה. רק חובבי הז'אנר שלא צפו בסרט יכולים לצפות בסדרה. משום שכל מי שצפה בסרט יבחין כבר בפרק הראשון בהבדלי הרמות ולא ירצה להמשיך לצפות בסדרה. כל מי שלא צפה עד כה בסרט ו\או בסדרה נמצאים עכשיו בדילמה, נכון ? 

תגובה 1:

BlackEyes אמר/ה...

ראיתי פרק ראשון נראה לי גם קצת משני והשתעממתי רצח.
באמת לא מומלץ כמו שאמרת ואם AMC היו עושים את זה,זה כנאה היה הרב יותר טוב.

מה שכן שאלה לי אליך:
מה אתה חושב על חצי העונה הראשונה של twd (המתים המהלכים) והאם אתה מצפה להמשך טוב יותר בחצי הבא?
תודה רבה D: