יום חמישי, 24 בדצמבר 2015

מיוחד: 24 עובדות היסטוריות אמיתיות על חייה של מרי, מלכת הסקוטים



ברשת ה CW משודרת בימים אלו העונה השלישית של הסדרה Reign, אשר מספרת את קורותיה של מרי מלכת הסקוטים, אולם לאור נתוני הרייטינג של הסדרה לא ברור עד לאיזה שלב יצליחו לספר את סיפורה של אחת הדמויות המרתקות ביותר בהיסטוריה. דמות טראגית, אשר קיבלה בימי חייה החלטות גרועות אחת אחר השנייה. למעשה, כמעט ולא ניתן למצוא החלטה אחת נכונה שהיא קיבלה בחייה, בוודאי בכל מה שקשור לגברים שבחייה.

עבור הצופים אשר מעוניינים לדעת יותר על גורלה של מרי, להלן 24 עובדות היסטוריות אמיתיות ! על חייה של מרי, מלכת הסקוטים.


1. כאשר פרנסיס, יורש העצר של צרפת, נישא למרי מלכת הסקוטים ב 24 באפריל 1558, הוא היה צעיר ממנה בשנה וחודשיים (הוא היה בן 14 והיא בת 15).

2. בסדרה Reign מגלמת את דמותה של מרי השחקנית אדלייד קיין, שרבים רואים בה אישה יפה, אולם הדעות לגבי יופיה של מרי חלוקות. הצד המצדד ביפיה טוען שאפילו אויבה הגדול ביותר של מרי הגדיר את פניה כנעימים. הצד השני אמר לגביה: היא הייתה גבוהה והייתה חסרה בפניה את ההרמוניה של תווים שהיו לאימה, שפניה היו ארוכים, שהחוטם שלה היה בולט וכך גם מצחה. ובמילים אחרות, שהיא לא יכלה לעורר תאווה בעיניו של אף אחד.

3. לאחר מותו של פרנסיס, מרי חזרה לסקוטלנד, והתחרטתה על כך מיד ומודיעה על כך למקורביה. הסיבה ? האצילים בסקוטלנד היו פראי אדם ושונים לחלוטין מהאצילים המתורבתים של צרפת.

4. רשימת הנסיכים שרצו לשאת את מרי הייתה ארוכה: מלך שבדיה, יורש העצר של ספרד, הבן השני של קיסר גרמניה, אבל על כולם אליזבת, מלכת אנגליה, הטילה וטו מפחד שהנישואים הללו יביאו לכך שמלך קתולי ימלוך בסקוטלנד ובסופו של דבר יתקוף את ארצה משני כיוונים.

5. אליזבת הצליחה לרמות את מרי, כאשר היא גורמת לה להינשא ללורד דנלי, אנגלי ממוצא סקוטי (היא בת 23 והוא בן 19). מרי למעשה מסתנוורת מיופיו הרב, כאשר הוא תואר כבלונדיני יפה תואר. הסיבה שאליזבת אהבה את השידוך היא שדנלי היה קל דעת והיא חשבה שהוא יגרום למרי לבעיות בסקוטלנד. היא צדקה.

6. האיש שהתנגד לנישואים הללו היה דווקא מוריי, החצי אח שלה, אך ההתנגדות הזאת רק גרמה למרי להזדרז להינשא. שלשה ימים לאחר הנישואים היא רדפה אחר מוריי וגירשה אותו ואת אנשיו מסקוטלנד. מכאן מרי רק מדרדרת.

7. לורד דנלי הופך לאיש קש של אצילים סקוטים, שלא הבינו כיצד המלכה מעריכה איטלקי זקן, קטן קומה ומכוער בשם דוידה ריקיו, אשר הפך למזכירה. האצילים הללו שכנעו את דנלי שריקיו הינו סוכנו של האפיפיור ומאהב המלכה.

8. בלב הסיכסוך הנ"ל מתגלה שמרי בהריון, אולם מהר מאד מרי מתחילה לפחד מבעלה ומתחילה לישון בנפרד ממנו.

9. ב 9 במארס 1566 (מרי נמצאת בחודש השישי להריונה) הזמינה המלכה מספר נאמנים לארוחת ערב וביניהם ריקיו. דנלי, בעלה, מופיע לפתע ואחריו לורד רותווהן ביחד עם חמישה לורדים נוספים. רותווהן צועק שריקיו פוגע בכבוד המלכה והלה מנסה להתחבא מאחוריה, אך האצילים סוחבים אותו, כאשר הוא בועט וצועק למלכה שתציל אותו. בחדר המדרגות נועצים בו 57 פעמים את הפגיונות שלהם. כאשר מרי מנתחת את המקרה היא חושבת שהמטרה האמיתית מאחוריי המתקפה הייתה שהיא תפיל את תינוקה, ובשלב שכזה זה אומר שגם היא תמות ביחד עם עוברה. כלומר, מרי חושבת שבעלה ניסה לחסל אותה בכדי שיוכל למלוך לבדו.

10. מרי יולדת את בנה ג'יימס ב 19 ביוני 1566, לימים הוא יהפוך לג'יימס השישי מלך סקוטלנד, וכאשר אליזבת תמות הוא יהפוך גם לג'יימס הראשון מלך סקוטלנד, אירלנד ואנגליה.

11. מרי מחליטה שהיא רוצה לחסל את בעלה, לורד דנלי, אשר שכב עם נשים אחרות וגם חלה בעגבת בשל כך. היא מגיעה לביתו בגלאזגו בלילה שבין התשיעי לעשיר בפברואר 1567 כביכול מתוך כוונה להתפייס איתו ואף מציעה לו לחזור לגור איתה בדירתה הזמנית (בארמון ביצעו באותם ימים תיקונים). מספר דקות לאחר שמרי עוזבת את הבית הוא מתפוצץ. דנלי לא מת בפיצוץ, אלא זוחל החוצה ביחד עם משרתו. מספר אנשים מוצאים אותם וחונקים אותם למוות. רק בבוקר מצאו את הגופות שלהם. מרי ממשיכה עם הצגת הפנים ומכריזה על 40 ימי אבל, אך שבועיים לאחר תחילת האבל היא מפרה את הצו של עצמה והולכת לרקוד בנשף.

12. סוברים שהאיש שביצע את רצח דנלי היה הרוזן ג'יימס בותוול, אשר היה גם מאהבה של המלכה והיה גם המוח מאחורי אירועי ערב הרצח. מרי אהבה את בותוול, אבל הלה רצה רק דבר אחד: את השלטון. מרי גומלת לו בכך שהיא הופכת אותו לדוכס אותני ושטלנד. בותוול הנשוי מתגרש ומספר ימים לאחר מכך (מאי 1567) הם נישאים לאחר לחץ אדיר מצידו.

13. הנישואים הללו גרמו לחיסולה הפוליטי של מרי, משום שהאצילים הסקוטים (קתולים ופרוטסטנטיים כאחד) לא היו מוכנים שאחד משלהם יקודם על חשבון השני ויהפוך למלך עליהם. התוצאה ? מרד. מרי נותנת הוראה לירות על המורדים אולם החיילים מסרבים והיא נכנעת, נאלצת לוותר על כסאה לטובת בנה בן השנה, בותווול מנסה לברוח לדנמרק, אך תופסים אותו בדרך ומשליכים אותו לכלא בו הוא מת בשמת 1578, כאשר הוא משוגע לחלוטין ובן 43 בלבד.

14. במהלך השנים ג'יימס מקבל חינוך אנטי מרי, אשר יגרום לו לא לסייע לאימו כאשר היא תהיה בצרה בעתיד.

15. מרי מחליטה לברוח לאנגליה, כאשר היא חושבת שאליזבת תסייע לה (הן בכל זאת בנות דודות), אולם אליזבת מזהה שהקתולים בארצה מרימים את האף וחושבים להמליך אותה על חשבונה. התוצאה ? כאשר מרי מגיעה לאנגליה לא עובר זמן רב והיא נכנסת למאסר של 18 שנה ! אולם, צריך להבין שבתחילה מדובר במאסר נעים מאד, כאשר היא יכולה לארח אנשים, לארגן נשפים ועוד...אפשר לקרוא לכך מעצר בית רופף.

16. בסקוטלנד חוזר מוריי, חצי אחיה והוא העוצר עבור המלך הצעיר.

17. בשנת 1570 מספר אצילים אנגליים קתולים מתחילים לגבש את המרד הקתולי אשר יגרום להחלפת אליזבת במרי. הם מתירים את דמה של אליזבת, אך התוצאה היא שאליזבת מחמירה את תנאיה של מרי.

18. מרי מחליטה לקחת לעצמה מאהב בדמות הדוכס מנורתווהול. אליזבת מגיבה מיד, מעמידה אותו לדין ומתיזה את ראשו ב 2 ביוני 1572.

19. בשלב הזה פליפה השני מלך ספרד הקתולי מחליט שהוא רוצה לכבוש את אנגליה, ולהחליף את אליזבת במרי. מרי משתפת פעולה עם פליפה ומתחילה להתכתב עם שותפיה למרד, כאשר היא לא מודעת שהשירות החשאי הבריטי משגיח עליה והיא ממשיכה להפליל את עצמה. במקביל היא שולחת בקשות לבנה שיעזור לה להשתחרר מהמעצר ולחזור לסקוטלנד. ג'יימס מסרב.

20. האקט ששבר את אליזבת הייתה ההתכתבות של מרי עם לורד בבינגטון אשר רצה גם הוא להפיל את אליזבת ולהחליף את אליזבת במרי. מדוע מדובר באקט כה חמור ? הרי זה מתרחש במשך זמן רב עם מספר שותפים למרד ? משום שבהתכתבות האחרונה שלה מרי נותנת ללורד בבינגטון אישור לרצוח את אליזבת. בבינגטון וחבריו נתפסים, מודים במעשה המרד ומתים ב 20 בספטמבר 1586.

21. מרי מועמדת גם היא למשפט ומודה בקשריה עם לורד בבינגטון. מכינים אישור להוצאתה להורג, אך אליזבת מסרבת לחתום עליו. מזכיר המדינה מערים עליה, מכניס את האישור להוצאה להורג בתוך קבוצה של טפסים אחרים שהיא הייתה אמורה לחתום עליהם, ובשל כך היא חותמת על האישור מבלי לדעת. רק כאשר הוציאו את מרי להורג אליזבת מגלה שהיא חתמה על המסמך, מקבלת התקפת היסטריה, צורחת על מזכיר המדינה מכיוון שהיא לא רצתה לחתום על האישור, מעמידה את מזכיר המדינה לדין והלה נאלץ לשלם קנס גדול מאד בכדי להישאר בחיים.

22. תאריך ההוצאה להורג נקבע על ה 8 בפברואר 1587. השעה ? 10 בבוקר.

23. בבוקרו של יום ההוצאה להורג שלה מרי מכריזה על עצמה כקדושה מעונה של הדת הקתולית-רומית. היא מסירה מעליה את מעילה השחור ונראתה בשמלה אדומה, היא לבשה גם את כסיותיה האדומות. מרי ניגשה, הניחה את צווארה על בול העץ וקראה שהיא מסגירה את רוחה בפני אלוקים. המכה הראשונה מחטיאה ופגעה רק בעורפה, המכה השנייה הפרידה את ראשה מגופה מלבד שריר אחד שהיה צריך לנסרו. כאשר התליין העלה את הראש הכרות אל מול הקהל וצעק "אלוקים ישמור על המלכה" נפל הראש על הרצפה והתליין נותר עם פאה נוכרית בידו.

24. על גופה של מרי הוטל סדין שעליו הייתה רקמה שמרי רקמה בעצמה עם סיסמתה: "בסופי התחלתי". כלומר, שאחד מצאצאיה יהיה היורש של המלוכה. ואכן, בימינו, אליזבת השנייה מלכת בריטניה, הינה הדור ה 13 של מרי, מלכת הסקוטים. 

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

וואו...
עכשיו אני רוצה ולא רוצה שימשיכו את הסדרה..