יום שישי, 27 בנובמבר 2015

שלב סיכום עונה: Dig, עונה ראשונה: סדרה ישראלית סבירה...



רשת USA תלתה תקוות גדולות בסדרה Dig ולראיה, הפרסום המאסיבי שהסדרה קיבלה עוד לפני עלייתה לאוויר, חודשים רבים לפני. ואכן, הסדרה הניבה נתונים סבירים מאד בערב הפתיחה שלה. כאשר הערב הסתיים הנתונים היו: 0.56 נק' מדד ו 1.834 מיליון צופים. ביחס למועד שהסדרה עלתה (תחילת חודש מרץ), ברשת היו יכולים להיות מרוצים. ואולם, פרק סיום הסדרה הניב בסך הכל 0.28 נק' מדד ו 1.051 מיליון צופים. אלו כבר היו נתונים שהרשת לא אהבה. נכון, מלכתחילה טענו ברשת שמדובר בסדרה לעונה אחת בלבד, אולם על פי כל קנה מידה מדובר באחת האכזבות הגדולות ביותר בטלוויזיה האמריקאית בעונת 2015-2014, בוודאי בהתחשב בציפיות הגדולות של הרשת.

אז, מה גרם לנפילה בנתוני הרייטינג, כאשר צריך לזכור שהפרק התשיעי הניב נתונים גרועים הרבה יותר בנק' מדד (0.19 לעומת 0.28) ?

אי אפשר לטעות בסיבה העיקרית לכישלון הסדרה. כל מי שצופה בפרק הפיילוט יכול להבין זאת כבר מההתחלה. למרות שחלק נכבד מהדמויות הראשיות הינן אמריקאיות כגון ג'ייסון אייזקס כפיטר, אן הייש כלין, דיווויד קוסטביל (Suits) ככומר טד בילינגהם, לורן אמברוז כדבי ועוד... הרי שבפועל מדובר בסדרה ישראלית במהותה עם "נגיעה" אמריקאית.

כאשר "חטופים" הפכה להיות "הומלנד" בגרסתה האמריקאית ו"בטיפול" קיבלה גרסה אמריקאית (ואלו הן שתי ההצלחות היחידות מהסדרות הישראליות שעשו את המעבר מעברית לאנגלית) הן הותאמו לקהל האמריקאי. אי אפשר לומר ש"הומלנד" היא העתק של "חטופים", הן שונות במהות שלהן. ב"בטיפול" זה ניכר בצורה פחותה, אבל גם במקרה שלה ניתן להצביע על אמריקניזציה לאחר המעבר. במקרה של Dig עושה רושם שהסדרה פונה יותר אל הקהל הישראלי ופחות אל הקהל האמריקאי. במידה והצופה הוא ישראלי מדובר באלמנט חיובי, משום שניכר שהרשת השקיעה משאבים בסדרה, משאבים שסדרה ישראלית רגילה לא הייתה מצליחה לגייס, אבל אם אתה צופה אמריקאי אתה נמצא בבעיה, כאשר קשה לך להזדהות עם הדמויות ובעיקר עם הסיפור.

כיצד זה בא לידי ביטוי ?

ראשית, במצעד האינסופי של השחקנים הישראלים. החל מנועה תשבי, דרך אורי פפר (שעושה רושם שנהנה מעדנה בשנים האחרונות עם סדרות כגון אניגמה, שוברי גלים וחשודה), יהודה לוי, משה אבגי, שמיל בן ארי, אסי כהן, גיא סלניק (אליפים) ועד אלון אבוטבול. נכון, הסדרה מתרחשת בארץ, אבל אפשר היה להשתמש בשחקנים אמריקאים גם לדמויות הישראליות בכדי להקל על הצופה האמריקאי.

כמו כן, המעבר כמעט כל שתי דקות לעברית יכול לתסכל את הצופה האמריקאי. בסדרות אמריקאיות אחרות רואים מעבר לשפה זרה, אבל לא בתדירות כל כך גבוהה. הצופה האמריקאי שלא רגיל לקרוא כתוביות בסדרות שהוא רואה יכול להתייאש ולהפסיק לצפות.

כמובן, שגם הסיפור המרכזי של הסדרה, אשר עוסקת  בכת יהודית, אשר רוצה להקים מחדש את בית המקדש בירושלים, אולי מדברת אל הצופה הישראלי, במיוחד בשנים האחרונות, אבל על פי הדיווחים שמגיעים מארה"ב ההתעניינות של הצופה האמריקאי בנעשה בישראל היא מועטת. בנוסף לכך, ההתעסקות באוצרות יהודים קדומים כבר נצפתה בסדרות וסרטים אחרים ודי אם נזכיר את הסרט "אינדיאנה ג'ונס: שודדי התיבה האבודה". סדרה זו אפילו לא מתקרבת לרמה של הסרט הנודע והצופה האמריקאי עושה מיד את ההשוואה ומבין זאת.

בעיה מהותית שהסדרה סובלת ממנה היא, בעיית הליהוק. אין בסדרה זו אפילו שחקן אחד שניתן להצביע עליו ככוכב. כן, לאן הייש יש קצת קרדיט בארה"ב, אבל קשה להצביע עליה ככוכבת, בוודאי לא בעשור האחרון. אפילו אייזקס, אשר נראה בשנים האחרונות במספר סדרות (Awake, Case Histories) הוא לא שחקן שאפשר להגדירו ככוכב. היות ומדובר בהכלאה של שחקנים אמריקאים וישראלים התבקש ששחקן גדול או שחקנית גדולה יובילו את הסדרה בכדי להעניק לה גושפנקא, אבל זה לא קרה.

תת בעיה, אשר נובעת מהליהוק, היא העדר הכימיה הפיזית בין הדמות של פיטר לדמויות של לין ו\או אמה ווילסון (אליסון סודול). עם שתיהן פיטר מנהל יחסים מיניים, אבל בשום שלב בסדרה לא ניתן להצביע אפילו על מתח מיני בין הדמויות. יחסי המין נראים לא טבעיים. סצינת המקלחת של פיטר עם אמה אפילו נראית הזויה לאחר שבתחילת העונה הוא עושה את ההקשר בינה לבין בתו המתה. אז היא כבר לא בעלת שיער אדמוני, אז המצב שונה ? דרך אגב, כל מי שראה סדרה אחת בימיו גם מבין באותו רגע שאמה היא למעשה בצד של הרעים ואז, הטוויסט בעלילה של סוף הפרק התשיעי גם לא מפתיע.

לסיום, סוף העונה עלוב מאד ואת זה אפשר לזקוף בראש ובראשונה לתסריטאי. במידה ורצו לסגור את הסיפור בתום העונה בת עשרה הפרקים, היו חייבים למצוא סיום אחר. לאחר שאמה מצליחה להערים על כולם ולבצע את תוכניתה, בשתי הדקות האחרונות היא מחכה לפיטר משום שהיא התאהבה בו ? על המסך זה לא נראה אמין. ובמיוחד הביצוע של אליסון, אשר היה כל כך מזויף, עד שנדמה היה שהיא לא לקחה שיעורי משחק.

אם אתם שואלים אותי, בפני התסריטאי ניצבו שתי אפשרויות בלבד לסיום הסדרה. האפשרות הראשונה הייתה לסיים בנקודה שאמה עוזבת עם האוצרות, פיטר מבין זאת, מגיע למקום בו הארכיאולוג מרגרוב (ריצ'ארד אי גרנט) נרצח, מוצא את הגופה ומתחיל מצוד אחרי אמה בעונה השנייה. גם אם לא הייתה מופקת לסדרה עונה שנייה זה היה סוף מובן בהחלט. אפשרות נוספת הייתה שהמרדף אחר אמה היה מתבצע בפרק מלא או שניים ואז, או שהעלילה הייתה מתקצרת בפרקים שלפני כן או שהיו מוסיפים פרקים לעונה. בכל מקרה רק לא את הסוף שבחרו בסופו של דבר.

אז, לראות או לא לראות ?

בתור סדרה ישראלית מדובר בסדרה סבירה (ולא יותר מכך), בעיקר בגלל ההשקעה בה והרעיון שמדבר אל הצופה הישראלי. בתור סדרה אמריקאית מדובר בכישלון ולא פחות מכך. אפשר להבין כיצד הסדרה נכשלה בארה"ב, מדובר במוצר כילאיים לא מוצלח עבורם. היות וקוראי הבלוג הנ"ל הינם ישראלים (האם אני טועה ? במידה והתשובה שונה אשמח אם יעדכנו אותי בכך...) אפשר לצפות בה אם אין לכם משהו אחר לצפות בו, וגם אז לא כדאי לצפות יותר מדי. לא מדובר בסדרה איכותית במיוחד. עוד אחת בשלל הסדרות שישכחו ממנה לחלוטין בעוד שנתיים או שלש. במידה והעלילה הייתה מתרחשת במדינה אחרת אפשר היה לדלג עליה מבלי לחשוב פעמיים. מה החלטתם ?

2 תגובות:

JamesCrow אמר/ה...

אני אישית לא יכול לצפות בסדרה ישראלית שמנסה להיות אמריקאית כדוגמה:
חטופים (הפסקתי בפרק שלישי) ומשהו שבדרכ לא קורה לי קרה לי ב"כפולים" שזה לנטוש פרק אחרי 20 דקות...מצטער אבל אני לא אחד שהולך עם ההייפ הישראלי.

כפי שציינת ואני מסכים, הומלנד הייתה סדרה אחרת ולמעשה חוץ מהעניין שברודי שיחק מישהו שנחטף אין יותר מדי דמיון בלי קשר לכך שאני חושב שדמיאן לואיס שחקן מעולה.

סדרות הדרמה/סבון היחידות שאיכשהו אהבתי בארץ היו:
סבון: רמת אביב ג', חלומות נעורים,כסף קטלני ועניין של זמן (ההמשך),להיות איתה והמקום.
חינוכית: לא כולל שירות ועניין של זמן (הקלאסית).
דרמה: תא גורדין,בלו נטלי (בשני המקרים אני מדבר על עונה ראשונה) ואיש חשוב מאוד.
משטרה: מרחב ירקון.
קומדיה: טקסי דרייב,זהו-זה,חצי המנשה והחברים של נאור.
*סביר להיות

יש גם סדרות אחרות שלמרות שאיני יכול לומר שהן איכות אהבתי אותם בשל מה שאני חושב שבאמת מייחד את הסדרות הישראליות וזה הומור מטופש: אני מדבר על עספור, הבורר,אטלנטיקה ואפילו הסדרה החדשה של יהודה לוי שאומנם אמרו שהיא מנסה להיות אמריקאית (ולדעתי לקחת במקצת מהסדרה החדשה והמעולה "קוואנטיקו" אבל... יש בה את ההומור המטופש הזה וזה מה שאותה לא וואנבי אמריקאית.

טוב בחזרה לדיג:
למרות שאני לא הכי מסכים בנוגע לאייזק:
אני חושב שהוא שחקן מעולה ולרוב בכבלים כשיש סדרה חדשה אנו לא רואים שחקן הוליוודי גדול אבל אייזק כבר הוכיח את עצמו בעבר ואי-אפשר לומר שאינו שחקן מעולה.
כבר שקראתי את התקציר של הסדרה זה היה ברור שסדרה כזאת לא תעניין את הקהל האמריקאי וכפי שאתה ציינת כל העניין ה"ישראלי" היה פשוט לא מתאים לרשת כמו FX, לא ידעתי שתוכננה עונה אחת למען האמת.

ולנושא אחר:
יצא לך לצפות בקוואנטיקו? לפי דעתי הסדרה הזאת מחזירה איכשהו את המתח שהיה בסדרות כמו נמלטים ואבודים.

ולושא אחר2:
מה דעתך על כל הקאמבקים בזמן האחרון? גיבורים,תיקים באפילה,טווין פיקס,נמלטים.
זה גם נהיה מן מנהג כזה כשיוצרים של סדרות כמו דקסטר,הסודות של דה ווינצ'י וחניבעל (שלפי דעתי מקומה היה בכבלים) אומרים שזה לא הסוף של הסדרות ואולי נראה אותם בעוד מספר שנים.

אני אישית אוהב את זה כי זה נותן טעימה מחודשת בסדרות שאהבתי
איזה סדרות היית רוצה לראות חוזרות למסך?
לי אישית יש הרבה בראש אבל אם אני צריך לבחור 2 בזריז: ה-4400 ובבילון 5 (שאולי יקרה מתישהו).

Unknown אמר/ה...

צודק 100 אחוז. באמת סדרה אמריקאית גרועה ולא מעניינת.