יום שישי, 24 באפריל 2015

שלב סיכום עונה: Haven, עונה רביעית: הגיע הזמן להגיד די...



בתחילת דרכה הסדרה Haven הייתה סדרה נחמדה. לא מדובר בסדרה הטובה ביותר שאפשר היה לראות על המסכים, אפילו לא קרוב לכך, אבל עבור סדרת מדע בידיונית היא הייתה נחמדה. חובבי סדרות המדע בידיוני יכלו להעביר איתה 42 דקות מדי שבוע ואז לשכוח ממנה לחלוטין. בעונה הרביעית, האפשרות הזאת כבר לא קיימת. בתום העונה, אפשר לומר עליה שהיא מעייפת.

תקציר הפרקים לכל מי שלא צפה בה. הסדרה מספרת את סיפורה של העיירה שהאנשים בה מקוללים ולכל אחד יש יכולת על טבעית, אשר בסופו של דבר גורמת יותר לצרות מאשר מועילה. אודרי פאקר (מייגן רוז) מגיעה לעיירה כסוכנת F.B.I ומוצאת את עצמה עוזרת למשטרה לטפל בבעיות של המקוללים. בסוף העונה השלישית אודרי נכנסת אל ה"אסם" בכדי שהצרות של העיירה ייעלמו, אבל נייתן, הגבר בו היא מאוהבת יורה בסוכן האוורד ובכך גורם ל"אסם" להתחיל להתפרק ולצרות להישאר על כנן.

העונה הרביעית היא למעשה מעין ריבוט של הסדרה. שלש העונות הראשונות הובילו את הסדרה אל אירועי הפרק האחרון של העונה השלישית ובעונה הרביעית כמעט הכל מתחיל מחדש. בתחילת העונה כולם מחפשים אחר אודרי שנעלמה, אולם היא חוזרת רק לאחר ארבעה פרקים. כלומר, לוקח לסדרה כרבע עונה ל"התניע" מנועים וגם אז מדובר בהתנעה איטית. למעשה, רק לקראת תום העונה (ארבעת הפרקים האחרונים) הסדרה מספקת פרקים סבירים.

הסיבה לכך היא הנושא המרכזי של העונה. מתברר שבעברה אודרי הייתה אחראית ביחד עם יצור בשם וויליאם ליצירת הצרות והקללות. וויליאם מגיע אל העיירה כאשר אודרי חוזרת וזאת בכדי להחזיר אותה אליו. בכדי לעשות זאת הוא עושה הכל, כולל רצח אנשים ויצירת "צרות" חדשות. בפרק האחרון של העונה מסתבר שזה הצליח לו, אבל בשלב הזה נייתן, דיוק, ג'ניפר (תוספת חדשה לסדרה) וכל השאר מצליחים לגרש אותו למימד אחר.

הבעיה הגדולה של הסדרה היא שהצופים מרגישים, לאחר שלש עונות בלבד, עייפים מאד ממנה. מהבחינה הזאת, לאחר שהוחלט לחדש אותה לעונה נוספת (ומאוחר יותר גם לעונה חמישית בת 26 פרקים) המעין ריבוט הוא רעיון נכון. הסדרה זקוקה לרענון כלשהו, אבל עושה רושם שהריענון לא הצליח. העייפות הכללית ניכרת בכל פרק ופרק, אפילו בפרקים האחרונים של העונה, הפרקים המעניינים יותר.

כתוצאה מכך, הצופים מבינים שהסדרה הפכה ל"מריחה" אחת גדולה. בלאו הכי מרבית הצופים של הסדרה הכירו את הסיפור של סטיבן קינג עליו מבוססת הסדרה וכבר בתחילתה הם הבינו שהסיפור היה אמור להיות באורך של מיני סדרה לכל היותר וארבע עונות (שלא לדבר על עונה חמישית מורחבת) זה הרבה יותר מדי. גם הזרמת הדם החדש לסדרה בדמות וויליאם (קולין פרגוסון) וג'ניפר (אמה להאנה) לא מצליחה לגרום לצופה להמשיך לצפות בה וגם לא העובדה שדיוק נאלץ להרוג את אחיו שהופך לרוצח, גם עובדה זו לא מצליחה לגרום ליותר מדי הרמת גבות. תחושת הלאות גדלה ככל שהעונה מתקדמת ובעיקר, שהרשת מנסה לנצל כמה שניתן את מה שלסדרה נותר להציע מבחינת קהל הצופים.

אז, לראות או לא לראות ?

לא לראות. למרות שכביכול ממשיכים לספר את קורותיה של אודרי פארקר ומגלים מעט יותר פרטים מעברה זה לא מצדיק צפייה בשלש עשרה פרקי העונה. גם העובדה ששלש עונות של מתח מיני בין אודרי לנייתן הגיעו לסיומם והשניים מוצאים את עצמם ביחד בשלב כלשהו במהלך העונה לא מצליחה לגרום להתלהבות כלשהי. מכל הבחינות הסדרה כבר הייתה צריכה להגיע לסיום. העונה הרביעית שלה היא בגדר "טחינת מים". תעברו לסדרות אחרות. הרעיון היה מעניין. הביצוע היה גרוע. חבל.

 

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

אני רוצה להתחיל לראות בבילון 5 אבל אני לא יודע באיזה סדר לראות כי אני יודע שיש גם סרטים
תוכל לעשות לי סדר בבאלגן?

שלמה אמר/ה...

אתה יודע כמה פרקים אמור להיות לדיג?