יום רביעי, 22 באפריל 2015

עונת הפיילוטים 2015: העונה של ליהוק מיעוטים, הגיע הזמן או יותר מדי מהדבר הטוב ?



ניתן היה לחזות בנטיה קלה לליהוק מיעוטים בעונה שעברה, כאשר נכתבו מספר רב עבור דמויות אתניות. מדובר היה במאמץ משותף, כאשר מספר דמויות אפילו שוכתבו עבור דמויות אתניות. לאחר הצלחת הסדרות
How To Get Away With Murder, Black Ish, Fresh From The Boat, Jane The Virgin ולאחרונה גם Empire, אשר פתחה עם נתונים גבוהים כבר בראשית עונת הפיילוטים.

השינוי מבורך על ידי סוכני שחקנים, אשר מוגדרים כטאלנטים, שלא צריכים להתקשר למפיקים או לאולפנים בכדי לברר באם הם מוכנים ללהק שחקנים בעלי מוצא אתני, כאשר עד לאחרונה מרבית התשובות היו שליליות. "אני חושב שהמצב החל להשתנות" טען סוכן אחד " אני יכול להציע כל שחקן לכל תפקיד, ואני חושב שזה דבר חיובי."

אך, כמו בכל מקרה של שינוי, אולי ניתן לומר שהשינוי מעט מוגזם. במקום לפתוח את השדה לשחקנים מכל גזע לכל תפקיד, הרי שהשנה נכתבים יותר תפקידים עבור דמויות אתניות באופן ספיציפי ושחקנים "לבנים" לא יכולים אפילו לגשת להיבחן אליהם.  דמויות רבות בפיילוטים השנה הוגדרו כפתוחות לכלל השחקנים, אך כאשר נציגי השחקנים פנו בכדי לברר לגבי אפשרות לשלוח את המיוצגים שלהם לבחינות לתפקיד, נאמר להם שרק דמות "לבנה" אחת תיחשב בתוכנית הזאת. "באופן עקרוני, 50% מהתפקידים בפיילוטים חייבים להיות אתניים, והמנדט הזה גם תקף לשחקנים אורחים." טען אחד מנציגי הטאלנטים.

באחד המקרים, לאחר שבחנו שחקנים רבים לשתי דמויות לוהקו שני שחקנים "לבנים" לתפקידים, אולם לאחר התערבות של האולפנים והרשתות שינו את אחד התפקידים כך שרק שחקן אתני יוכל למלא אותם בכדי שיוכלו להגיד ש"מילאו את המכסה".

בשל ההצפה של תפקידים עבור שחקנים ממוצא אתני לאחר שנים רבות של מחסור, מאגר הטלנטים של שחקנים אתנים קטן, בעיקר בקרב הדור הצעיר ובשל כך צפויות בעיות לטווח הקצר.

אי אפשר לומר שלא היו טרנדים אחרים בעונת הפיילוטים הנוכחית, כוכבים בעלי שם עדיין היו מבוקשים, כך גם שחקנים ושחקניות יפים ויפות וכן גם שחקנים ממוצא זר "נקראו לדגל". אך הטרנד הגדול בעונת הפיילוטים אכן היה עבור שחקנים ממוצא מיעוטי.

בשנה שעברה, התפקידים הראשיים עבור הסדרות Extant ו How To Get Away With Murder לא נכתבו במקור עבור שחקנים ממוצא אפרו אמריקאי, אך כאשר שמות כגון האלי ברי וויולה דיוויס נכנסו לתמונה הם שונו. כך גם במקרה של ג'ניפר לופז ואווה לונגוריה, כאשר הן קבלו התחייבות עבור Shades Of Blue ו Telenovela מרשת NBC, כמו גם השם של פאולה פאטון עבור Runner של רשת ABC. דרך אגב, זה קרה גם בשנה שעברה עבור הדמות של גייד פינקט סמית בסדרה Gotham ברשת FOX, והשנה עבור הסדרה Endgame כאשר לוהק השחקן ווסלי סנייפס.

מצד אחד, התפקיד הראשי בפיילוט Strange Call ברשת NBC, שהוא גרסה אמריקאית לסדרה אוסטראלית, אשר הלך לדני פודני (Community) לא היה במקור עבור דמות ממוצא אתני. ברשת CBS ניסו במשך כשנה ללהק את הקאסט עבור הקומדיה Taxi-22, עיבוד לסדרה צרפתית-קנדית עד אשר הוחתם ג'ון לגויזאמו. בפיילוט של הסדרה Warrior של רשת NBC, השחקנית נטלי מרטינז נבחנה לצד שחקניות מכל גזע ובסופו של דבר נבחרה לתפקיד.

מצד שני, השנה היו הרבה תפקידים בדרמות אשר כוונו ישירות לשחקנים\שחקניות ממוצא אפרו-אמריקאי. זה כולל את הדרמה הרפואית Rosewood של רשת FOX בה יככב מוריס צ'סטנט ואת הדרמה For Justice של רשת CBS בכיכובה של אניקה נוני רוז. הקומדיה Uncle Buck עברה ריבוט ברשת ABC שתהיה עבור משפחה "שחורה", עם מייק אפס בתפקיד הראשי. רשת NBC החליטה שהתפקידים הראשיים בדרמה Love Is A Four Letter Word יהיו עבור דמויות אפרו-אמריקאיות (במקור הן היו "לבנות"). הרשת גם ליהקה את הדמות הנשית מחדש ומי שזכתה בתפקיד הנחשק הייתה סינתיה מקוויליאמס לצד רוקמונד דנבר.

ניתן גם להצביע השנה על מספר דרמות בהן דמויות המשנה "שונו" על ידי הרשתות בכדי להפכן ליותר אתניות, כולל Supergirl של רשת CBS, כאשר מקאד ברוקס לוהק בליהוק הזוי לתפקיד ג'ימי אולסן; אחת מארבע הדמויות הראשיות בסדרה Broad Squad של רשת ABC, הכוונה היא לרוטינה ווסלי; והתפקיד הנשי הראשי בסדרה Minority Report הלך למייגן ווד.

רשת ABC, נמצאת בחזית השינוי הנ"ל העונה, מכיוון שזה הצליח לה השנה בסדרות כגון:
How To Get Away With Murder, Black-ish, Cristela ו Fresh Off The Boat, והיא מנסה השנה את הקומדיות Uncle Buck ו Delores & Jermaine, כאשר באחרונה יככבו ג'רמיין פאולר ווופי גולדברג. קומדיה זו גם מתבססת על חיי פאולר, כמו גם הפיילוט של הקומדיה הרפואית Dr. Ken. לרשת NBC יש קומדיה משפחתית לטינית בשם The Curse Of The Fuentes Women עם קאסט ראשי היספאני, ולרשת CBS יש את הסדרה Rush Hour עם ג'סטין היירס ("שחור") וג'ון פו (אסייתי) בראש.

Uncle Buck  ו Love Is A Four Letter Word הן חלק ממספר פרויקטים בהן חלק מהדמויות ה"לבנות" שונו ל"שחורות" בעונה זו. הדרמה הרפואית The Advocate של רשת ABC מבוססת על חיי בריידי ליפסון פומפאו וד"ר ואלרי אולן, אשר פתחו מרפאת ייעוץ. למרות ששתי הדמויות במציאות "לבנות" הרי שבסדרה רק אחת תהיה "לבנה" (אם תאושר), קים ריבר, והשנייה תהיה "שחורה", ג'וי ברייאנט.

התמונה משנת 1972 בה סיימו 12 הנשים את האקדמיה הראשונה לשוטרים בבוסטון מוכיחה שכולן היו "לבנות", הרי שבפיילוט של Broad Squad, ניתן להצביע על קאסט שבו 45% בלבד מהדמויות יהיו לבנות ו 27% מהם יהיו "שחורים" (בניגוד לעובדה שבבוסטון בשנות השבעים 80% מהתושבים היו "לבנים" ורק 16% "שחורים"), כמו כן אחת מהנשים ביחידה, ווסלי, תהיה "שחורה".

רבות ממה שקורה עתה היה צריך לקרות כבר מזמן, בעיקר בכדי לשקף מציאות אחרת שקיימת כיום באמריקה, אך החלפה כזאת קיצונית של מכסת הדמויות האתניות בכל סדרה יכולה שלא להיות התשובה הנכונה.
Empire, Black Ish, Jane The Virgin ו Fresh From The Boat היו חלוצות בתחום משום שהן שיקפו עולמות ונקודות השקפה שלא היו בטלוויזיה - אופרת סבון על שושלת היפ הופ, משפחה "שחורה" מהמעמד הגבוה אשר נאבקת עם הזהות האתנית שלה, לטינית צעירה אשר מתמרנת בין החלומות והמורשת שלה ומשפחת מהגרים אסייתית, אשר מנסה להשתלב.

הטלוויזיה הצליחה עם סדרות שהיו קאסט שכולו היה "לבן" ("סיינפלד", "חברים") וגם עם כאלו שהיו כולו "שחור" ("משפחת קוסבי"), הכל היה תלוי בכריזמה ויכולת הביצוע של ההפקה והשחקנים. זו גם הסיבה שסדרות כגון Scandal, How To Get Away With Murder וכן Empire הצליחו כל כך עם קרי וושינגטון, ווילה דיוויס וטארג'י פי הנסון בתפקידים המובילים.

הניסיון לשכפל את ההצלחות של הסדרות הללו על ידי שינוי חלק מהדמויות הראשיות לאתניות יכול לעבוד כבומרנג. אם זה היה צריך להצליח אזי סדרה כגון Undercovers משנת 2010 כבר הייתה משיגה זאת, כאשר שתי הדמויות הראשיות בה היו שני שחקנים "שחורים" (בוריס קודג'ו וגוגו מבאטה רו) נאים וחלקלקים. זה לא קרה.

למרות שהם חלק מהצופים הנאמנים בטלוויזיה, הרי שאפרו אמריקאים מהווים 13% מאזרחי ארה"ב. עד העת האחרונה הם כמעט ולא היו מיוצגים בטלוויזיה, אך עתה עם סדרות כגון:
 Empire, Black-Ish,  How To Get Away With Murder ברשתות ברודקאסט, טיילר פרי ב OWN והסדרה של מארה ברוק אקיל ב BET, יש למאגר השחקנים אפשרויות רחבות יותר ויכול מאד להיות שהקהל הזה "מיצה" את המכסה שלו. במילים אחרות, אין דרך להביא את הקהל הנ"ל מעבר לכך.

בשעה שרשתות הברודקאסט מחפשות להוסיף קהל "שחור" בכדי שהלה יגיע לצפות בסדרות החדשות שלהן בעונת הסתיו-חורף הבאה, נוכל לראות באם קהל זה יכול להתרחב (Empire ו Black-Ish הצליחו באותה משבצת שידור בחצי השני של העונה). מכיוון שמבחינה היסטורית תעשיית הטלוויזיה היא בראש ובראשונה תעשייה עסקית, זה גם יהיה המדד לבחינת הטרנד של העונה הנוכחית, הטרנד של דגש חזק יותר על דמויות אתניות, הצליח. במידה והוא ייכשל, צפו, ככל הנראה, בשנה הבאה לחזרה בשנה הבאה ל"שפיות" ולהקטנת המכסות.




  הערה: הכתבה מבוססת על ניתוח של נלי אנדרווה, כתבת התרבות האמריקאית.

2 תגובות:

שד משחת אמר/ה...

אני חושב שחלק גדול מיקידת הגזענות בארצות הברית ובעולם בכלל זה בגלל שבסרטים ובדרות יש המון שחקנים אתנים וזה נתן פתיחות לאנשים

תודה על המאמר
אבל את כל הידיעות של החידוש יכולת לצמצם לקטע אחד

אנונימי אמר/ה...

למה אתה לא מפרסם סדרות ריאלטי אמריקאיות ??