יום ראשון, 12 באוקטובר 2014

ניתוח: עונת החורף 2015-2014, נתוני רייטינג בולטים בשבוע השלישי של עונת 2015-2014


כאשר אנו נעים אל תוך עונת החורף 2015-2014 בלוח המשדרים האמריקאי הסדרות מתחילות להתבסס ולא לבצע שינויים גדולים. עדיין, ניתן להצביע על מאפיינים מעניינים מאד בחמש רשתות התקשורת האמריקאיות בשבוע השלישי לעליית הלוחות.

ברשת ABC הנתון הבולט השבוע הגיע ביום ראשון של השבוע שעבר, כאשר התקבלו הנתונים הסופיים של הפרק השני לעונה הרביעית של Once Upon A Time. נדיר לראות עלייה בנתוני סדרה לאחר שכבר חלה בה ירידה. כאשר הסדרה פתחה את העונה עם 3.4 נק' מדד אפשר היה לחשוב שמדובר בעלייה רגעית, אולם בפרק השני הסדרה הצליחה לשמר כמעט את כל נתוני פרק פתיחת העונה והשיגה 3.3 נק' מדד. בעולם אידאלי אפשר היה לנסות ולומר שהשבוע נדע האם הסדרה תשמור על כוחה, אולם אני אופתע מאד אם זה יקרה לאור עליית העונה החדשה של The Walking Dead, אשר עלייתה התבצעה במקביל לירידה בנתוני Once Upon A Time. מעניין יהיה לעקוב עד לאן נתוני הסדרה ירדו השבוע. במידה וגם השבוע הסדרה תיסוב סביב 3.0 נק' מדד, גם אם מעט מתחת לכך, זה יהיה סימן שכוחה עדיין במותניה ושההתאוששות של תחילת העונה הרביעית יכולה להימשך, ירידה לכיוון 2.5 נק' מדד תצביע ששום דבר לא השתנה ושהצופים רק חיכו לחזרת The Walking Dead.

ברשת ה CW אין כמעט ספק שהנתון הבולט היה נתוני פרק הפתיחה של הסדרה The Flash. הסדרה הניבה נתונים של 1.9 נק' מדד ו 4.79 מיליון צופים. הפעם האחרונה שברשת ראו נתונים כאלה הייתה בעונת הפתיחה של The Vampire Diaries. אולם לא הנתון הגבוה של הסדרה הוא הנתון המעניין לאותו ערב, אלא מהיכן הוא הגיע. בפעם הראשונה בהיסטוריה של הרשת, סדרה של רשת ה CW ריסקה את הרייטינג של תוכנית ריאלטי מצליחה. בעוד NCIS שמרה על כוחה, הנתונים של רשתות ABC ו FOX נשארו גרועים כשהיו בשבועות קודמים, הרי שעלייתה של The Flash ריסקה את The Voice מנתונים של 4.1 ל 2.5 נק' מדד !!! כלומר, כמעט כל הקהל של The Flash הגיע מצופי The Voice וצריך לזכור שמדובר בדרמת גיבורי על ! אפילו Arrow, סדרת האם, לא הגיעה לנתונים הללו. מצד אחד, מדובר בנתון פתיחה מעודד מאד, אך מצד שני ברור שהנתונים לא יישמרו וש The Voice תחזיר לעצמה את חלק הארי של הקהל שאיבדה. או אז נראה על אילו נתונים הסדרה תתייצב. נתוני הפתיחה שלה מעולים, מכאן אפשר רק לרדת.

ברשת FOX מביטים בדאגה על לוח המשדרים שלהם ואפילו יום שני, אשר נראה היה כיום החזק שלהם, התמוטט בשבוע שעבר לאחר ש Gotham המשיכה להידרדר מנתונים של 2.8 ל 2.5 נק' מדד. רבים בוודאי תוהים להיכן "הלכו" נק' המדד של Gotham והתשובה ברורה: אל רשת ה CW. אולי רבים חשבו, שכאשר טענתי שנתוני פתיחת העונה השנייה של The Originals היו טובים, למרות שמדובר רק ב 0.7 נק' מדד, שטענה זו הייתה מגוחכת לאור העובדה שמדובר בירידה לעומת נתוני העונה שעברה, אולם אם נזכור שהסדרות של רשת ה CW מניבות ביום שני בדרך כלל 0.5-0.4 נק' מדד מדובר בנתונים טובים ואלו 0.3-0.2 נק' מדד שרשת FOX איבדה השבוע. מעניין יהיה לראות אם המגמה תשמר גם השבוע, במידה וזה אכן יהיה המצב, ברשת FOX ימצאו את עצמם בבור ללא תחתית.

ברשת CBS הנתון הבולט בשבוע שעבר הייתה ההידרדרות הצפויה של הסדרה Criminal Minds. לכאורה, סדרה אשר מניבה למעלה מעשרה מיליון צופים מצביעה על סדרה שיש לה קהל, אולם העובדה שהסדרה ממשיכה להידרדר (לאחר ההידרדרות של השנה שעברה) לנתונים של 2.3 נק' מדד, וזאת למרות העובדה שהשנה הם צירפו שם טלוויזיוני חזק מאד בדמות ג'ניפר לאב היואיט, והיות שאין לה מתחרים (פרק ל Modern Family שגם היא לא מפלצת רייטינג השנה) מצביעה על כך שהקהל הצעיר של הסדרה עוזב אותה בהדרגה וקורה לה מה שקורה למרבית מהסדרות של הרשת: היא פונה לקהל מבוגר. זה בסדר אם הרשת הייתה מחפשת מספר צופים כללי גבוה, אך נק' המדד הם אלו שקובעים וקבוצת הגיל 49-18. נכון, הסדרה עדיין יכולה לזנק מעט ולהתאושש, אבל אפשר כבר לקבוע ששיאה של הסדרה מאחוריה והניוון החל. מכאן זו רק שאלה של זמן עד שהיא תבוטל. זה ייקח עוד שנתיים או שלש שנים, אבל הספירה לאחור החלה.

ברשת NBC צריכים להביט בחשש לגבי הסדרה The Blacklist. הסדרה אמנם הידרדרה רק מ 2.8 ל 2.7 נק' מדד, אך עדיין הסדרה ממשיכה בירידה מפרק הפתיחה אשר הניב 3.4 נק' מדד. הסיבה לדאגה ? הסדרה עוברת לאחר הפרק התשיעי בחודש פברואר ליום חמישי והפעם כבר אין את The Voice שתחזיק אותה במידה ותחל ירידה גדולה יותר. נכון, בעונה שעברה הסדרה הצליחה לעמוד בפני עצמה במשך שלשה שבועות ללא עזרת The Voice, אך השנה תהיה לה את Scandal כמתחרה עיקרית. ברשת עוקבים בדאגה רבה בנתוני הסדרה, משום שלא אגזים ואומר שעתיד הרשת עומד על כך שהמעבר יהיה מוצלח. משום שבמידה וזה אכן יקרה והמעבר יצליח זה יוכיח שהרשת יכולה להשיק בהצלחה סדרות אחרי The Voice, אשר יחזיקו מעמד. במידה ולא, אז הכל היה "פאטה מורגנה" (חיזיון תעתועים). על מה אתם מהמרים ?

2 תגובות:

קובי אמר/ה...

ניתוח יפה,תודה.

אנונימי אמר/ה...

כמה הערות לגבי הניתוח שלך:

1. הפלאש לא ריסקה את דה וויס.
הסיבה לירידה ברייטינג של דה וויס באותו יום נעוצה בכך ששלב הכסאות המסתובבים הסתיים ביום שני, וביום שלישי שידרו לקט במקום פרק חדש.

2. כל הניתוח שלך להצלחה היחסית של המקוריים על חשבון גותהאם הוא מניפולציה שטחית של המספרים.
גם המפץ הגדול ודה וויס הפסידו 0.3 נק מדד באותו ערב, בדיוק כמו גותהאם. אז אולי רשת פוקס לא הפסידה רייטינג לCW אלה היתה ירידה כללית בצפיה לכל הרשתות באותה שעה...
לגבי ההסבר שלך למה שרייטינג של 0.7 נחשב לטוב, אם לוקחים בחשבון את התחרות שיש למקוריים ביום שני, המפץ הגדול ודה וויס, 0.7 רייטינג זה לא נתון רע.
מצד שני, לקט מהעונה שעברה של הסדרה על טבעי, ששודר שעה לאחר מכן גרף רייטינג של 0.5. וכן, מדובר רק בלקט. בהתחשב בכך שלמקוריים זאת היתה פרימיירת עונה, פתאום 0.7 נק מדד לא נראה כל כך טוב. תוך כמה שבועות גם המקוריים יעמדו על רייטינג של 0.3-0.4 כמו ששאר הסדרות של ה CW קיבלו ביום שני.