יום רביעי, 18 בספטמבר 2013

שלב סיכום עונה: Elementary, עונה ראשונה: הגרסה הפחות טובה.



בשנים האחרונות עלו שתי גרסאות חדשות לסיפורי "שרלוק הולמס" של ארתור קונאן דויל. בעוד שהגרסה בכיכובם של רוברט דאוני ג'וניור וג'וד לאו מתרכזת בסיפור הרגיל של "שרלוק הולמס" על פי ספריו של סר ארתור קונאן דויל, הגרסה הבריטית של בנדיקט קמברבאץ' ומרטין פרימן מציעה גרסה מודרנית לסיפורי קונאן דויל. בשנה שעברה, עלתה הגרסה השלישית העכשווית לסיפורי "שרלוק הולמס", הגרסה של רשת CBS בכיכובם של ג'וני לי מילר כשרלוק הולמס, לוסי לו כג'ואן ווטסון, איידן קווין כקפטן גריגסון וג'ון מייקל היל כבלש בל. לצערי, מדובר בגרסה הפחות טובה מבין השלש.

ראשית, לא ברור מדוע בכלל אשרה רשת CBS את הפרויקט. בדרך כלל, הרשת השמרנית לא נוטה אחר מותגים קיימים, אלא נוהגת להמציא בעצמה מותגים כגון CSI או NCIS. במקרה הזה, הגרסה של הרשת עלתה לאחר ששתי הגרסאות (המוצלחות מאד) עלו כבר לאוויר. ניתן להבין את הרצון של הרשת לנסות לרכב על גבי רעיון מנצח, אולם הצעד מנוגד לכל המהלכים שהרשת ביצעה בשנים האחרונות, ולכן הוא יוצא דופן. ההצלחה של הסדרה הייתה קצת מעל לבינונית ותו לא. אולם בהשוואה לחוסר ההצלחה של הדרמות של חמש רשתות הברודקאסט בשנה שעברה, אולי כדאי לרשום גם הצלחה בינונית כהצלחה.

סיבה נוספת שקשה לי להבין את הצעד של רשת CBS באישור הפרויקט נובע מסדרה אחרת של הרשת. נסו להיזכר האם עלילת הסיפור הבא של הסדרה נשמעת לכם מוכרת: אהובתו (איירין אדלר) של הכוכב (שרלוק) נרצחת והוא מאבד שליטה, לאחר שהוא משתקם הוא חובר למשטרה בכדי לפתור פשעים וגם בכדי לענות על השאלה מי רצח את אהובתו. במהלך החקירה שלו הוא מגלה שמאחורי הרצח מסתתר מוח על (מוריארטי). כן, אתם לא טועים, מדובר כמעט בחיקוי אחד לאחד של הסדרה The Mentalist של אותה רשת, אשר במידה מסוימת הדמות של פטריק ג'יין מבוססת בחלקה הרב על דמותו של שרלוק הולמס. צחוק הגורל הוא, ש Elementary סילקה את The Mentalist ממשבצת השידור שלה ביום חמישי והגלתה אותה ליום ראשון בערב. הנתון המעניין הוא, ש Elementary לא הצליחה לשחזר את ההצלחה ברייטינג של The Mentalist, כאשר הסיבה לכך יכולה להיות שאולי לאחר ארבע עונות חל מעט שובע מהנושא.

כאשר המפיקים של הגרסה הבריטית העכשווית ל"שרלוק הולמס" שמעו שרשת CBS עומדת להפיק גרסה מודרנית משלה לסיפורי שרלוק הולמס הם איימו שבמידה וימצאו דמיון לגרסה שלהם הם יתבעו את הרשת וההפקה של הסדרה. בהפקה החליטו בשל כך לשנות לחלוטין את המבנה של הסדרה. את ג'ון ווטסון הם הפכו לג'ואן ווטסון, את גברת הדסון הם עשו טרנסג'נדרית, את סבסטיאן מורן שבסיפורים היה צלף הם הפכו לרוצח סידרתי שרוצח אנשים כאשר הוא מעמיד אותם על חצובה ומנקז את דמם על הרצפה, העובדה ששרלוק מקיים יחסי מין ועוד...

כתוצאה מהמבנה החדש של הסיפור, למעשה הצופה לא מקבל גרסה מודרנית לסיפורי שרלוק הולמס כפי שהגרסה הבריטית עושה, אלא מקבל עולם חדש בעל מספר מרכבי דומים. ג'ואן ווטסון היא מנתחת לשעבר (ג'ון ווטסון היה רופא), אבל הבעיה המרכזית היא שהיא אישה. לא יעזרו התגובות, העובדה שהיא אישה משנה לחלוטין את הדינמיקה של הסדרה. במיוחד בסדרות אמריקאיות, יוצרים תמיד מתח מיני בין שתי הדמויות הראשיות. למרות שבהפקה טענו שבעונה הראשונה הם לא יצעדו בכיוון הזה, והם אכן עמדו במילתם, הרי שהם שומרים לעצמם את האפשרות לכך ולא לכך התכוון הסופר. ישנם אינספור סדרות שהתהליך הזה קורה בהם (The Mentalist,
Bones, Perception הן רק חלק קטן משלל הסדרות שנוקטות במהלך זה). דרך אגב, רואים כיצד ככל שהעונה נעה קדימה ג'ואן מתקרבת יותר ויותר לשרלוק. יכול להיות שעוד לא שברו את המתח ביניהם, אבל במידה וזה יקרה זה יהרוס את הרעיון בבסיס הסיפורים. אחד האלמנטים שסייעו להצלחת הסיפורים היו יחסי החברות בין הולמס לווטסון.

בעיה נוספת נעוצה בשחקנים הראשיים. רוברט דאוני ג'וניור ובנדיקט קמברבאץ' יצרו מחדש את הדמות של שרלוק הולמס בצורה מוצלחת מאד ולכן המפיקים היו צריכים ללהק שחקן שיצוק תוכן אחר לדמות. ג'וני שחקן טוב מאד, אבל דווקא הדמות של שרלוק הולמס לא מתאימה לו, הוא "יבש" מדי ולא מרתק יותר מדי את הצופה למרקע, זאת בניגוד לשניים האחרים שמצליחים בכך מאד, האלמנט החשוב ביותר בגילום הדמות. למען האמת, לוסי לו הייתה מגלמת את התפקיד בצורה טובה יותר משום שהיא הייתה מביאה את הקרירות שהיא משדרת ובונה דמות שהיא אנטיתזה לדמויות שדאוני ג'וניור וקמברבאץ' יצרו. אם כבר רצו לשכתב את הסיפור וללהק את לוסי לו לסדרה היו הופכים את הדמות של שרלוק לאישה ונותנים לה את התפקיד, או שהיו מציינים שהיא הנכדה שלו או משהו כזה (בשנות השמונים הופק סרט טלוויזיה של "שרלוק הולמס" שניסה לעשות משהו דומה, אך לא הצליח, אולי הפעם זה היה עובד טוב יותר). בכל מקרה, לוסי לו לא מתאימה לתפקיד של ווטסון, משום שווטסון במקור אמור לייצג את הלב, את החמימות והיא משדרת בדיוק ההפך מכך. במידה ובהפקה רצו בכך כל הכבוד להם, במידה ולא מדובר בטעות גדולה מאד.

בכל הנוגע לסיפור המרכזי של העונה, הניסיון של הולמס לאתר את רוצחה של איירין אדלר ולתפוס את מוריארטי היה מעניין מאד. שלשת הפרקים האחרונים של העונה היו מעולים, והליהוק של נטלי דורמר כאיירין אדלר היה מבריק והיא גילמה את הדמות בצורה מושלמת. גם הגילוי שאיירין היא למעשה מוריארטי ושהיא זייפה את מותה בכדי לשבור את הולמס היה רעיון טוב, אולם למה לסגור את הסיפור לאחר עונה אחת בלבד ? זה נראה לצופה קל מדי, במיוחד לאור האינטלקט הגדול של איירין\מוריארטי. שלשת הפרקים האחרונים של העונה הראו שהיה מקום להשאיר את הדמות של איירין\מוריארטי לפחות לעונה נוספת. הרי לפחות על פי ספרי קונאן דויל לשרלוק הולמס לא היו אויבים גדולים לאחר שמוריארטי נעצר על ידי הולמס. אז, האם הם יצרו שוב חלק חדש בעולם של הולמס ? במידה ויחליטו להחזיר את דמותה של איירין\מוריארטי בהפקה צריכים להשאיר אותה ליותר מפרקים בודדים ואולי גם להפוך אותה לחלק מהקאסט הראשי.

בעיה נוספת בסדרה היא ההשתאות שווטסון לא מייצרת כתוצאה מההבחנות של הולמס. היא אמנם מבררת לעיתים (פחות ופחות לקראת תום העונה), אבל ההסברים שהולמס מעניק לה הם כשל מורה ולא נשמעים כהקשים יוצאי דופן, וזאת בניגוד לגרסאות של דאוני ג'וניור ווקמברבאץ'. מדובר באחד האלמנטים שגרמו לדמות של הולמס להראות מעל לכולם, אך בפועל הצופה לא מרגיש שמדובר במוח על, אלא במישהו שהוא קצת מעל לממוצע.

אז, לראות או לא לראות ?

הפרקים שלא עסקו בסיפור המרכזי היו סבירים בלבד וממוצעים לכל סדרה בלשית, שלשת הפרקים האחרונים של העונה היו מעולים. השאלה היא, אם כדאי לחכות 21 פרקים עד שמגיעים אליהם. לפי דעתי, מדובר בסדרה קצת מעל לבינונית ולא יותר מכך, The Mentalist עולה עליה (גם לאחר חמש עונות), אך מי שאוהב לראות סדרות בלשיות ייהנה ממנה. מעריצי המותג "שרלוק הולמס" ייהנו ממנה פחות. מדובר בגרסה הפחות טובה לסיפורים, בוודאי של הדור האחרון. נסו את הפרקים הראשונים ותחליטו לבד לאיזה צד אתם משתייכים. אני קצת התאכזבתי.

5 תגובות:

Izaac אמר/ה...

נכון אני מסכים עמך שאין הסדרה דומה לסרט ולסדרה הבריטית. אך מסקנותיי שונות מעט, ראשית כל התקציב, שנית מקום הסיפור, שלישית מספר הפרקים. הסרט כלל עיבוד תקופתי עתיר בפעלולים ובתקציבים יקרים מאד שכמעט תמיד אינם מצליחים בסדרה, התסריט היה סביר עם שחקנים מעולים, כמעט בלתי סביר להפיק סדרה במתכונת זו כי עם פעלולים יקרים הסדרה צריכה להיות בטופ בכדי להצדיק את ההשקעה התסריט עצמו לא חידש הרבה ובוודאי אם היו רוצים תסריט בשביל להחזיק עונה שלמה הוא היה ירוד בהרבה. להביא מישהו בסגנון של רוברט דאוני ג'וניור זו משימה קשה. בקיצור להשוות בה עם סרט )במיוחד עתיר תקציב( לסדרה זה להשוות בין תפוחים ותפוזים. הסדרה הבריטית הייתה מופתית, עם תסריט מעולה ושחקנים מצויינים. אך זו בעצם סדרה עם ששה סרטי טלוויזיה או סדרה בורך שנים עשר פרקים לאורך ארבעה שנים! למען האמת אהבתי מאוד את שניהם ואין הם שווים לסדרה אלמנטרי אך גם אותה אהבתי קל מאד לראותה, התסריט מעניין, ווב ד"ש יקנעם אינם רעים. למרות שהיה מעניין לראות את לוסי לו כשרלוק, אך אני מניח שהם לא רצו לשנות לגמרי את הפורמאט. לדעתי בשביל סדרה באורך מלא היא הייתה טובה מאד, מעניינת ובעלת פוטנציאל, השימוש בניו יורק של ימינו בוודאי חסך המון בתקציב והפנתה את הסדרה לקהל רחב יותר וכך אפשר לבנות סדרה שתשרוד לאורך שנים..

Izaac אמר/ה...

בה = אותה
בורך= באורך
ווב ד"ש יקנעם= והשחקנים

אנונימי אמר/ה...

1.הסדרה כוח המחץ מכילה אפקטים ואקשן מטורף באיכות של סרט האם היא הסדרה היקרה בהיסטוריה?2.כאחד שאהב בצורה מטורפת את נימלטים ואבודים ישלך המלצה על עוד סדרות שלי בסגנון(חשוב שיהיה להם תרגום ברשת)

אנונימי אמר/ה...

היי D1D1,
קודם כל אני אוהבת את הבלוג!
שנית, רציתי לבקש ממך המלצה לסדרות.
ששודרו החל משנת 2000, אם זה משודר עכשיו שיש לה החל מ-6 עונות, לא מיני סדרות, לא סדרות אנימציה, לא סדרות מד"ב בסגנון דוקטור הו (אם זה מד"ב בסגנון צ'אק אז אין בעיה), לא סדרות שמתרחשות בזמן עתיק כלשהו, עדיפות לסדרות שיש להן תרגום בעברית (לפחות למעל לחצי מהסדרה) ושלא תיהיה סדרה בריטית כי המבטא הורג אותי.
סליחה על החפירה!
אגב, ראיתי מעל ל-100 סדרות אז מקווה שתמליץ לי על משהו שעוד לא ראיתי.
חג סוכות מהנה.

אנונימי אמר/ה...

פשוט תמשיכו לעונה השניה-זה רק הולך ונהיה טוב יותר!לא יודע מה איתכם-אבל למה לשפוט לפי גירסאות אחרות?זה מצוין וזהו זה!