יום שני, 19 בדצמבר 2011

ביקורת: Gossip Girl, עונה חמישית, פרקים 10-1: חבל.



למרות שמדובר בסדרה וותיקה אני עדיין מקבל לגביה בקשות רבות לערוך עליה סיכומים. אז, עבור כל אותם מעריצים של הסדרה, להלן סיכום קצר של החצי הראשון של העונה החמישית של הסדרה. יש לי רק דבר אחד קטן להגיד לכם לפני שאני מתחיל: היזהרו ממה שאתם מבקשים, אולי לא תאהבו את התוצאה הסופית.

כאשר מתחילים לסקר את העונה החמישית של הסדרה אי אפשר שלא להתייחס בראש ובראשונה למצבה בארצות הברית. כפי שמרבית מקוראי הבלוג שלי יודעים מזה זמן רב, המצב שלה רע, רע מאד. נתוני הרייטינג שלה כמעט ולא קיימים, עובדה שמשאירה אותה עם סיכוי קטן מאד לחידוש. אבל גם במידה ויקרה הנס הגדול עבור מעריצי הסדרה והיא תזכה לראות עונה שישית, היא ללא ספק תהיה גם האחרונה שלה. חוזי השחקנים מסתיימים בתום העונה השישית ורבים מהם כבר הביעו את רצונם לעזוב, כאשר הבולטים מביניהם הם בלייק לייבלי (סרינה), אשר רוצה להשקיע יותר בקריירת הקולנוע שלה ואד ווסטוויק (צ'אק באס). פרט לכך, במידה והעונה הנוכחית מניבה נתונים גרועים, ובכך ממשיכה את הקו האיטי של נפילת הסדרה בנתוני הרייטינג, הרי שנתוני העונה השישית צפויים להיות קטסטרופאליים, עובדה שלא תשאיר למנהלי הרשת אפשרות לחדש אותה.

לקראת העונה החמישית בהפקת הסדרה ביצעו מספר שינויים. השינוי הראשון והנכון מאד היה הבאתה של אליזבת הארלי, כאישה שרוצה להפיל את "גוסיפ גירל" ובשל כך מקימה אתר רכילותי משלה, אליו היא מושכת את נייט, סרינה וצ'ארלי\אייבי לעבוד בו. למרות שלא מדובר בשם גדול בעולם הטלוויזיה והקולנוע, השם שלה מספיק מוכר בכדי שהיא תוכל לשמש כ"בוגרת האחראית". ואכן, בשמונת הפרקים הראשונים היא הייתה שינוי מרענן מאד עבור הסדרה, חבל רק שלא הביאו אותה בעונות קודמות והשאירו אותה כחלק מהקאסט הראשי. לטעמי, היא יכלה לעשות את מה שהת'ר לוקליר עשתה עבור הסדרה "מלרוז פלייס", כאשר הגיעה בסוף העונה הראשונה. כולי תקווה שהיא תשאר מעבר לפרקים הראשונים של העונה בהם השתתפה.

שינוי נוסף היה אי החזרתן של גס'יקה סזור (ונסה) וטיילור מומסן (ג'ני האמפרי) לעונה נוספת. בעוד שאי הופעתה של סזור עוברת בצורה יחסית (והדגש הוא על יחסית !!!) סבירה, הרי שחסרונה של טיילור מומסן מורגש. מלבד הדמות של בלייר וולדורף, הדמות של ג'ני הייתה הדמות המעניינת ביותר בסדרה (אולי בעצם דמות אחת נוספת עולה על שתיהן, אבל לכך אחזר בהמשך). בהפקה ניסו להביא במקומה את קאלי דפור, אשר מגלמת את דמותה של צ'ארלי רודס\אייבי. למי ששכח, הדמות של קאלי הופיעה כבר בסוף העונה הרביעית, כשחקנית שאחותה של לילי שכרה שתתחזה לבתה בכדי לקבל גישה לקרן ובה כסף רב. אך, למרות שהסיפור היה מעניין למספר פרקים, הרי שהיא ממש לא מצליחה להיכנס לנעליה הענקיות של מומסן. קאלי מצטיירת כשחקנית חיוורת מאד, שממש, אבל ממש, לא מצליחה להיכנס ל"לוע הארי" של הסדרה. הדרך הטובה ביותר לתאר אותה היא כילדה שנכנסת לעולם של מבוגרים.

כאשר מביטים בפרקי העונה החמישית ניתן להגיע למסקנה ברורה: הסדרה קטנה על בלייק לייבלי. ניתן היה להבחין בסימנים לכך בעונה הקודמת, אבל הדמות של סרינה כבר ממש לא מעניינת. במהלך החצי הראשון של העונה ניתן היה לראות כיצד צ'ארלי, ואח"כ מקס (החבר לשעבר של צ'ארלי), עובדים עליה. אבל למען האמת, את מי זה באמת מעניין ? הדמות של סרינה עברה במשך ארבע עונות כל דבר אפשרי, כולל גילוי גדול בעונה הרביעית שאמה שלה הייתה אחראית לכך שהמורה שלה נכנס לכלא באשמת שווא. אז, לראות אותה שוב מנוצלת לא ריגש. הצופים שיביטו מקרוב בבלייק יצליחו לראות כיצד גם הדמות, שבעונות הראשונות שלה גולמה בצורה "חיה", מגולמת על ידי לייבלי בצורה כבויה לחלוטין. לייבלי עושה עבודה מקצועית, אי אפשר לבוא אליה בטענות, אך כאשר לשחקן אין את הרצון להמשיך ולגלם את הדמות ניתן להבחין בכך. ראו את זה בכל כך הרבה הזדמנויות בחצי הראשון של העונה שזה היה ממש מביך. לייבלי רוצה וצריכה להמשיך אל סרטי הקולנוע, אשר השנה שעברה הייתה מוצלחת מאד עבורה בקטגוריה הזאת. יתרה מכך, לייבלי היא שם חם בתעשייה הזאת והיא צריכה לנצל זאת. זאת תהיה מכת מוות לסדרה כשהיא תעזוב, אבל אין מה לעשות, הדמות הגיעה למיצוי וכך גם חלקה של השחקנית בסדרה.

הסיפור המרכזי של החצי הראשון של העונה החמישית היה סיפור החתונה של בלייר ולואי. נכון שטענתי שלסדרה צריך להיות סיפור מרכזי, אבל הסיפור הזה כבר עלה על העצבים. אני לא טוען שהיה צריך ללכת לכיוון של בלייר וצ'אק או בלייר ודן, אותי זה לא ממש מעניין, אלא שהסיפור עצמו היה מעניין לשני פרקים בדיוק והניסיון של ההפקה למרוח אותו על ידי סיפורים טיפשיים כגון הפיכת הנסיך לואי לקנאי לא ממש עזרו. הסצנות המעניינות היחידות בסיפור היו כאשר הדמות של אחותו של לואי, ביאטריס, הוצגה. רק אז, עוד איכשהו הייתה הצדקה לסיפור.

נקודה מעניינת שראוי לציין היא: מה שעשו לדמות של דן. מתחילת הסדרה הדמות של דן הייתה המצפון של הסדרה, העוגן שלה. אבל בעונה החמישית הפכו אותו לבכיין, אשר משתכר בערב שעורכים את המסיבה שלפני החתונה שסרינה ערכה לבלייר ולואי. אם אתם שואלים אותי, הסיפור המעניין ביותר שהיה לדמות של דן לא היה עם סרינה ולא עם בלייר, אלא עם ג'ורג'ינה לפני מספר עונות. לאן הגענו כאשר צ'אק באס צריך ללמד את דן האמפרי להתנהג כמו גבר, למרות שהוא פרסם ספר והגיע לזמן קצר לרשימת רבי המכר.

ואם כבר מזכירים את ג'ורג'ינה, אחזור ואטען את מה שטענתי מהעונה הראשונה של הסדרה: מדובר בדמות ובשחקנית הכי טובה של הסדרה !!! אין אפילו עוררין על כך. בכל פעם שמישל טרכטנברג חוזרת בכדי לגלם את הדמות של ג'ורג'ינה רמת הסדרה עולה בשתי דרגות, בוודאי כאשר הדמות של בלייר וולדורף הופכת בעונה הזאת לפתטית ולעיתים קרובות למעצבנת. מישל צפויה לחזור במהלך החצי השני של העונה וכולי תקווה שבהפקה יחשבו שוב ויחתימו אותה להפוך לחלק מהקאסט הראשי מעתה ועד שהסדרה תרד מהמסכים. מדובר בשילוב נדיר של דמות מעניינת ושחקנית מעולה, אשר השילוב של השניים יצר מוצר מוצלח.

הבעיה הגדולה שאני רואה בסדרה היא: לא רואים לאן בהפקה חותרים. אם השאלה המעניינת שהם רואים לנגד עיניהם היא במי בלייר תבחר: לואי, צ'אק או דן, צר לי לבשר להם, אבל זה ממש לא מעניין. הדמויות, חוץ אולי מהדמות של נייט, שבעונה הזאת הצליח להצמיח לעצמו עמוד שרה בעזרת סבא שלו, אשר גרם לו בעורמה לנהל אתר אינטרנט, וצ'אק, שעבר שינוי והפך לאדם שלם יותר, לא נעות למקום כלשהו. אין נקודה כלשהי מעבר לשאלה הנ"ל שהסדרה חותרת אליה. וזו בדיוק הבעיה של הסדרה. מהפרק הארבע עשרה של העונה הראשונה ועד עתה בסדרה מפתחים סיפור אחר סיפור אך לא בונים את הדמויות.

ואם כבר מזכירים את העובדה שלא בונים את הדמויות, צריך גם לציין, כי הדמויות אמורות להיות בגיל 20 בערך וללכת לאוניברסיטה. אך מלבד העובדה שסרינה מתוודעת בפני אמה שהיא רוצה לקחת פסק זמן, אין כמעט איזכור לכך שהדמויות לומדות באוניברסיטה. בכל זאת, גם דן וגם בלייר אמורים להיות בתקופת לימודיהם. בעונה שעברה התייחסו לכך, אך העונה אין לכך זכר. מדוע ?

בעיה גדולה נוספת של הסדרה בעונה הזאת היא, שהיא איבדה את המרכיב החשוב ביותר של אופרת סבון: היא לא ממכרת יותר. בעונות קודמות, אפילו בעונה הקודמת, כאשר פרק היה מסתיים הצופים היו מחכים בציפייה גדולה לפרק הבא בכדי לדעת מה עומד לקרות. לפחות עד כה, כאשר הפרק מסתיים, הצופה עדיין מעוניין לדעת מה עומד לקרות בהמשך, אבל לא מדובר בציפייה גדולה. הסיפור לא גורם לצופה להתמכר אליה. אין בעיה להמתין שבוע בכדי לצפות בפרק הבא.

לסיכום, מדובר בעונה חלשה מאד, עונה שאולי מסמלת את תחילת הסוף, במידה ותזכה לעונה נוספת, ואולי גם את סופה, במידה ותתבטל בתום העונה. הסיפורים לא מרתקים, הדמות של דן נהרסה, בלייק לייבלי צריכה להמשיך הלאה ולעזוב את הסדרה שקטנה עליה בשתי מידות. אך במידה ובכל זאת הסדרה תזכה לארכה נוספת בהפקה צריכים להשאיר את הדמויות של דיאנה (אליזבת הארלי) וג'ורג'ינה ולהחזיר את זו של ג'ני (טיילור מומסן), עד תום הסדרה. אה כן, כבר נמאס לשמוע את ה"וויס אובר" של קריסטין בל כ"גוסיפ גירל" במהלך הפרק, זה כבר יכול לשגע את הצופים הנותרים.

אז, לראות או לראות ?
אתם יודעים מה ? מעריצי הסדרה, שעדיין נותרו לה, אולי בכל זאת צריכים לצפות בעונה בכדי לראות מה נהיה ממנה, להפנים שהסוף קרב ואולי גם לחזות בסופה. כל שאר הצופים צריכים לדלג עליה בלי לחשוב פעמיים.

3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

תודה רבה ! בהשוואה ל90210 איזה סדרה טובה יותר לדעתך ?

מאיה אמר/ה...

לדעתי גוסיפ עדיין יותר טובה מ90210 ששם אי אפשר לגלות אכפתיות לדמויות מרוב אי הגיוניות .

אני מסכימה שהסדרה הולכת למרום קצת בעייתי כי היא פשוט מתקדמת מפרק לפרק ולא מתכננת משהו לכל העונה .
לדעתי ליטון עדיין עושה את הסדרה עם בלייר והדמות של דן לא נהרסה,לדעתי הן שתי הדמויות שעושות את הסדרה מענינת כרגע .
אני לא כל כך מחבבת את בלייק כמוך ,אותי כבר מאמצע העונה ה2 היא משעממת .וגם התפקידים שלה בקולנוע ,גרין ...,לא היה כזה מדהים .
אבל בכללי אני מסכימה ,חבל שזה מה שקורה לסדרה שהייתה בשתי העונות הראשונות שלה טובה כל כך

אנונימי אמר/ה...

אם כבר מדברים על נפילה בעניין 90210 בעונה הקודמת בהחלט הגיעה לשלב הזה ומטה עם הפרקים על הרוחניות וכול השטויות הנלוות שבאו כתוצאה מהעיסוק בזה..