יום שישי, 26 ביולי 2019

שלב סיכום עונה: Stranger things, עונה שלישית: לא בדיוק



אני מודה, לא הבנתי את ההיסטריה סביב הסדרה מהרגע הראשון שלה. היא נראתה מהרגע הראשון כסדרה נחמדה, אבל לא יותר מכך, בוודאי שלא הצדיקה את ההייפ מסביבה. אולם, עצם העובדה שמדובר בסיפור שבמרכזו נמצאים ילדים תרם להיסטריה מסביבה.

בדרך כלל, בסדרות מהסוג הנ"ל, הסדרה מתחילה בצורה חזקה מאד, העונה השנייה שלה מצליחה פחות ואז או שהסדרה מצליחה להתרומם מחדש או שהיא ממשיכה בהידרדרות שלה. במקרה של העונה השלישית של Stranger things המצב מעט שונה, משום שלאחר עונה ראשונה סבירה ואולי חלק גם יגידו טובה, חלקה ירידה בעונה השנייה, אולם העונה השלישית שלה מצד אחד לא מציגה הידרדרות, אך מצד שני גם לא מראה עליה ברמה. וזו בדיוק הבעיה. בין העונה השנייה לשלישית הייתה הפוגה של שנתיים, כך שהציפיה מהסדרה הייתה גדולה, בפועל הצופים מקבלים עוד מאותו דבר ולא יותר מכך.

לאחר שהעונה השנייה סימלה את עונת הזיווג של הזוגות בסדרה, לאחר שאילבן ומייק מתאחדים וכך גם ננסי וג'ונתן, הרי שכפי שבדרך כלל קורה בתום לאחר תקופה ראשונית של התלהבות מגיעות הבעיות ואכן במהלך העונה צמד הזוגות נפרד, כל אחד מהסיבות שלו, מייק משקר לאילבן על כך שהוא לא להיפגש איתה לאחר שג'ים הופר, אשר נמצא על תקן דמות אבהית של אילבן, מאיים עליו שלא ייתן לו לראות אותה בכלל אם לא יפחית את כמות המפגשים ו\או האיטנסיביות (מתחילת העונה הם מתנשקים בלי סוף). ננסי וג'ונתן נפרדים לזמן מה מאחר וננסי גורמת לפיטורים שלהם מהעיתון בו הם עובדים. כפי שניתן להבין, הם חוזרים אחד לזרועות שהני עד תום העונה, אולם לאחר שג'ויס, אמם של של וויל וג'ונתן עוזבת את העיירה בתום העונה ולוקחת איתה את אילבן אזי הזוגות נאלצים להיפרד שוב.

בגזרת ה"רעים", אפשר לרשום אכזבה מרה. בשתי העונות הראשונות הנערים ניצבו אל מול משרד ממשלתי, אולם בעונה זו ולאחר סיום הסיפור בעונה השנייה, עברו לסיפור די ידוע, "הרוסים אשמים", תמה שהייתה ידועה בשנות השבעים ובעיקר בשנות השמונים.

בגזרת המפלצות החליטו לא לנסות ולחשוב בצורה קצת יותר מקורית, אלא לקחו את המפלצת המוכרת מעונות קודמות, ופשוט הגדילו אותה למימדים הרבה יותר גדולים. יתרה מכך, נדמה היה שהם רצו ליצור מחווה כלשהי עבור הסרט "שליחות קטלנית 2", והפעם המפלצת יכולה לעבור למצב נוזלי ולספוג אנשים ובכך גם להעביר אותם למצב נוזלי ובכך ליצור את המפלצת הגדולה. בתור מחווה זה נחמד, בתור רעיון זה קצת משומש, תחליטו מה אתם רוצים לקחת מכך.

הדמות של סטיב ממשיכה להיות הדמות חסרת המזל ויש שיגידו גם הלוזרית. אם בעונות קודמות הוא היה כרוך סביב ננסי ובסופו של דבר היא עברה למערכת יחסים עם ג'ונתן, הרי שבעונה זו הוא מפתח ידידות עם רובין (מאיה הוק) ובשלב כלשהו נדמה היה שהוא מוצא נפש תאומה, אולם בסופו של דבר מתברר שהיא לסבית והוא שוב נותר לבדו מבחינה זוגית. אפילו דסטין הצעיר מקבל מושא אהבה עם ילדה מורמונית בשם סוזי, אשר בתחילה כולם חושבים שהוא המציא אותה. דרך אגב, הביצוע של השניים לשיר "הסיפור שלא נגמר" היה פנינה ואולי הדבר הטוב ביותר מהעונה הזאת.

מעניין לראות כיצד התסריטאים חושבים ובסדרה זו הם החליטו שלאחר שהעונה הקודמת הסתיימה בהוכחה עצומה של הכוחות של אילבן, הרי שהעונה הזאת מסתיימת בכך שאילבן מראה פגיעות ובכך שכוחותיה נעלמים, אולי מתוך העובדה שה"מצברים" שלה הגיעו למיצוי ועתה הם ריקים לאחר הפגנה נוספת של כוחות לקראת תום העונה. בשל כך, בפרק האחרון היא בורחת ונסה על חייה.

בעונה זו ג'ים הופר מקריב את עצמו, בדיוק לפני שהוא מצליח לגרום לג'ויס (וינונה ריידר) לצאת איתו. בדקות האחרונות של העונה יצרו טיזר קטן בכך שיש אמריקאי שבוי אצל הרוסים, האם ג'ים אכן חי בסופו של דבר ? במידה וכן, זה יהיה קצת עלוב.

לסיכום, במבט אובייקטיבי צריך לציין שמדובר בניסיון "לחלוב" עונה נוספת מהמותג. ומהבחינה הזאת, עושה רושם ש"נטפליקס" הצליחו לאחר שהסדרה שברה שיאי צפייה, גם עבור הסדרה ובכלל, אולם מבחינה קריאטיבית הסדרה הגיעה למיצוי כאשר היא לא מתפתחת, הופכת לצפויה ומלבד העובדה שהצופה מקבל "מנה" נוספת מהדמויות אותם אהב אין יותר מדי מה לומר.

כן, אפשר לצפות בעונה זו, במיוחד בכדי להעביר את הזמן, אך לא יותר מכך. בניגוד אולי לעונה ראשונה, אשר הצופה יכל לזכור אותה זמן מה גם לאחר שהגיעה לסיומה, עושה רושם שבמקרה של עונה זו לאחר הצפייה בה שוכחים אותה ועוברים הלאה. וזה, דרך כלל, מצביע על התחלת הסוף של הסדרה. אחד מיוצריה טען שהסיפור צריך להסתיים לאחר העונה הרביעית. אני מסכים איתו. השאלה היא, האם ב"נטפליקס" לא ינסו "לסחוט" קצת יותר מכך. מה אתם חושבים שיקרה ?

2 תגובות:

אורן אמר/ה...

מה שמעניין זה שבניגוד לרבים, אתה מביע אי התלהבות מהסדרה. הסדרה היא כיפית ופופולרית גם בגלל משחק טוב, גם בגלל כתיבה טובה, ובעיקר בגלל אלמנטים של נוסטלגיה בכל מקום - ובעיקר במוסיקה שמלווה את הסדרה. מותר ורצוי לחשוב אחרת, אבל במקרה של STRANGER THINGS, אני דווקא אשמח לכמה שיותר עונות. הבסיס לסדרה הוא חזק וחבורה של ילדים שמעורבת בהרפתקאות מהווה אלמנט ידוע ומצליח בספרים רבים ולא פחות מכך בסרטים וסדרות.

gil אמר/ה...

מסכים עם אורן.
עונה כיפית שנעשתה בשיא היצירתיות.
שתמשיך ככה!