יום ראשון, 21 ביולי 2019

שלב סיכום עונה: The Blacklist, עונה שישית: וחזרנו...




החל מהעונה הראשונה של הסדרה The Blacklist ניתן היה לזהות מדי עונה ירידה ברמה. בתחילה הירידה הייתה איטית, אך בעונה החמישית כבר אי אפשר היה לפספס אותה. ולמרות זאת, ברשת NBC עדיין "חולבים" את הסדרה, אשר הההצלחה המיידית שלה הפתיעה, לפי דעתי, גם את ראשי הרשת.

כאשר הסדרה נכנסה אל תוך העונה השישית שלה, נקודת הפתיחה שלה לא הייתה טובה לאור ההידרדרות באיכות שלה, בשל כך הסדרה דווקא הפתיעה לטובה בעונה זו, אשר הצליחה להרים את הסדרה מחדש, לפחות בחלק הראשון שלה. אולם, אליה וקוץ בה.

בסוף העונה החמישית של הסדרה אליזבת קין מגלה שהאדם שקורא לעצמו ריימונד רדינגטון הוא למעשה מתחזה ובתחילת העונה השישית היא חוברת לאחותה ג'ניפר בכדי לגלות את זהותו האמיתית. לשם כך, השתיים מכניסות אותו לכלא בכדי שלא יפריע להם במסע החיפושים, אך העניין יוצא משליטה וריימונד מוצא את עצמו על תא הנידונים למוות ושניות ספורות לפני שמזריקים לו את הזריקה הקטלנית. שניים עשר הפרקים הראשונים של הסדרה שעוסקים בנושא הזה היו ללא ספק מעניינים וטובים ביותר מהעונות האחרונות של הסדרה. כמעט כל סדרה אשר "מטפלת" באפשרות שהכוכב שלה יוצא להורג מגבירה את ההתעניינות בה, הבעיה היא, שאפשר לעשות זאת רק פעם אחת בסדרה והיות ולא מדובר בפרקים האחרונים שלה היה צפוי שהוא גם ייצא מזה בצורה כלשהי.

החלק השני של הסדרה עוסק, בעיקרו, בסיבה שבה חסו על חיי רדינגטון. הלה מצליח "לעלות" על מזימה בתוך ההנהגה הלאומית של ארה"ב, אשר מגיעה עד לדרגים הגבוהים ביותר. הוא משחק משחק מסוכן אל מול שרת המשפטים, אנה מקמהון ואנשי השירות החשאי עד שהסיפור מגיע לסיומו בפרק סיום העונה. צריך לומר זאת לזכות התסריטאים של הסדרה, הם לא משאירים את הצופה בקליף האנגר בנוגע לכך, אלא סוגרים את הסיפור. לכאורה, מזימה זו אמורה הייתה להוות גם היא שיא חדש עבורה, אך לאור העובדה שסדרות רבות עשו זאת לפניה, ולאור העובדה שהחלק הראשון של הסדרה היה כל כך טוב ואיכותי, דווקא החלק הזה החזיר את הסדרה לאחור.

בעיה נוספת שהסדרה פתחה בעונות האחרונות היא דילול הקאסט שלה. בעונה הרביעית זה התחיל עם דמותה של קייט קפלן, בעונה החמישית גם טום קיין עזב אותה (שתי הדמויות מתו) ובעונה השישית הייתה זו דמותה של סמאר, אשת המוסד לשעבר אשר עוזבת באמצע העונה, לאחר שמתגלה שמה שקרה לה בסוף העונה החמישית בכך שלא הגיעה חמצן למוחה בשעה שטבעה, בשל כך היא סובלת מהידרדרות במצב המוחי שלה והמוסד מפחד שהיא תפלוט סודות משום שהיא לא תוכל לשלוט בכך. ראשית, לא ברור מדוע היה צורך להיפטר מהדמות, אולי הרגישו שהיא מיצתה את עצמה, במיוחד לאחר שהיא מוצאת את השלווה שלה בזוגיות עם ארם. אבל עצם העובדה שהדמות עוזבת את הסדרה לאחר כשש עונות יוצרת בעיות, כאשר הראשית מביניהן היא שזה מחזק את התחושה שהסדרה נמצאת לקראת סופה. כמו כן, זה מותיר את מייגן בון כדמות הנשית הראשית היחידה שלה וכבר הוכח מראשית הסדרה, שמדובר בשחקנית בינונית במקרה הטוב. מצד שני, צריך לומר לזכות התסריטאים שלא פחדו להתמודד עם ההשלכות של מה שקרה לדמות של סמאר בסוף העונה החמישית, גם אם זה לקח להם זמן.

בשל העובדה שדמותו של טום קין נעלמת מהסדרה בעונה החמישית התסריטאים יכלו בעונה זו לקרב את הדמות של אליזבת אל רסלר, ואכן בעונה זו ניתן לזהות התקרבות איטית בין הדמויות. רסלר אף מנסה לאתר עבורה את אמה, קתרינה, ומוצא את סבא שלה.

סבא של אליזבת מספר לה את מה שקרה לאמא שלה ומשלים לה את החלקים החסרים ממה שידעה עד כה, במיוחד לגבי זהותו של רדינגטון, שמדובר בחבר של קתרינה בשם איליה אשר בכדי שהיא תוכל לקבל את הכסף שהשתמשו בו בכדי להפליל את ריימונד ולברוח מפני הקג"ב והקאבל בהם הייתה חברה, כסף שיעזור לה לשרוד. מדובר בדבר מבורך, במיוחד לאחר כמעט שש עונות של סדרה, אך מעצבן היה לראות שבסוף ככל הנראה הוא לא מספר לה את האמת, או חלק ממנה.

האלמנט החיובי מגיע בדקות האחרונות של העונה, לאחר שסוף סוף השתמשו בקלף הכמעט אחרון של הסדרה והראו סוף סוף את פניה של קתרינה. כאשר ראו את לוטה ורבק מגלמת את דמותה של קתרינה הצעירה ולאחר מכן את ג'יימס ספיידר נדמה היה לעיתים (וחלק ממעריצי הסדרה כבר ציינו זאת), שיכול להיות שהדמות עברה ניתוח לשינוי מין, וקתרינה היא למעשה ריימונד, יכול להיות שבשל כך בחרו בשחקנית, כדי לשחק עם מחשבות הצופים. אולם, בסוף העונה מתברר שקתרינה בחיים וחיה בפאריס. אולם, שוב הדברים הם לא מה שהם נראים בתחילה.

אז, לראות או לא לראות ?

לראות, במיוחד מעריצי הסדרה שזנחו אותה במהלך העונות. אין ספק שמדובר בעליה ברמה, במיוחד בחלק הראשון שלה ולקראת מה שנראה כאקורד הסיום שלה, משום שלאחר הופעתה של קתרינה קשה לראות "קלפים" נוספים נשלפים.

כמו כן, מוזר לראות שלמרות שהסדרה איבדה דמויות במהלך העונות האחרונות בהפקה לא מצרפים דמויות חדשות. נכון, חלק מהדמויות המוכרות מעונות קודמות חזרו למספר רב יותר של פרקים (במיוחד המענה הסדרתי של ריימונד), אך זה לא מספיק, במיוחד עתה כאשר הסדרה חסרה דמויות נשיות, כאשר גם דמותה של ג'ניפר, הבת השנייה של ריימונד, עוזבת במהלך החצי הראשון של העונה.

אין תגובות: